| Forfatter |
|
jepp1227 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej :)
Jeg har lige købt nye højtalere (DAT's Icon) og jeg er rigtig glade for dem, når jeg spiller mine cd'er..
Men problemet opstår, når jeg spiller på min pladespiller. Der kommer godt nok musik ud, men bas/mellemtone enhederne bevæger sig rigtigt meget. Også selv på steder i musikken, hvor der er helt stille??? Kan dette skyldes min pladespiller?
På mine tidligere højtalere var der ikke dette problem (de er solgt), men det kan jo være at der er gået noget i stykker i pladespilleren i mellemtiden??
Mvh Jeppe.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe
Det skyldes de subsoniske frekvensker der er ved LP'er... Det kan være skævheder i pladen, ridser, og mekaniske vibrationer fra motoren osv... Det bliver opfanget af pickupen...
Hvilken forstærker har du? Nogen har en subsonic knap, der stejlt skærer alt under 15 - 18 Hz fra, så du kommer uden om det problem..
At du ikke oplevede det på dine tidligere højttalere, skyldes nok, at de har været med en progressiv spider, hvor de Scan Speak i dine nye højttalere er med en lineær spider (mindre dynamik konpression). Det lyder langt bedre med en lineær spider, men tilfører du højttaleren signal under port tunings frekvensen, så skal der ikke så meget til før enhederne bevæger sig en hel del...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
jepp1227 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Holfi Integra 8. Det ser desværre ikke ud til at der findes sådan en knap. Ellers smart. Har du forslag til hvad jeg ellers kan gøre?
Mvh Jeppe
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jepp1227 skrev:
|
Jeg har en Holfi Integra 8. Det ser desværre ikke ud til at der findes sådan en knap. Ellers smart. Har du forslag til hvad jeg ellers kan gøre?
Mvh Jeppe
|
|
|
Du skal først og fremmest gøre noget drastisk ved din pladespiller, du har en for lavt liggende og udæmpet armresonans. Desværre betyder "drastisk" at du skal finde en mere velegnet arm eller pick-up, eller i værste fald begge dele.
Lukkede højttalere kan dæmpe problemet men ikke fjerne det. Et subsonisk filter er også kun en tilsyneladende løsning da mistilpasningen påvirker gengivelsen almindelighed.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
jepp1227 skrev:
|
Mvh Jeppe
|
|
|
Du skal først og fremmest gøre noget drastisk ved din pladespiller, du har en for lavt liggende og udæmpet armresonans. Desværre betyder "drastisk" at du skal finde en mere velegnet arm eller pick-up, eller i værste fald begge dele.
|
|
|
Ja, det er meget vigtigt at PU og arm passer sammen.
På Van den Huls hjemmeside er der en rigtig god "Phono FAQ" med masser af gode råd om pladespillere. Nederst på denne side er der et diagram hvor man kan udregne armresonansen hvis man kender tonearmsystemets samlede masse samt pick up´ens eftergivenhed (compliance). Disse oplysninger kan nemt fås med et par klik på Internettet 
http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jepp1227 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar.. Men desværre har jeg ikke råd til at skifte p.t., så kan man ikke justere på den nuværende arm. Hvis jeg indstiller armen, så den mindre vægt presset imod selve pladen, vil det så hjælpe?
Hvad siger armresonancen om mit problem? Skal den være meget lav for at det spiller godt uden mine problemer, eller hvad?
MVH Jeppe..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad står din gramofon på - kan der ikke også være tale "tilbagekobling via underlaget" - sorry kender ikke fagtermen - men at vibrationer fra enten højtaleren gennem gulvet eller gennem luften på virker pladespilleren. Har din forstærker et subsonisk filter ? Har du mulighed for at prøve at have pladespilleren i et andet rum end højtalerene og se hvad der sker. Hvis ikke det hjælper har de herre nok ret i et dårligt match mellem PU og Arm
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jepp1227 skrev:
|
Hvis jeg indstiller armen, så den mindre vægt presset imod selve pladen, vil det så hjælpe?
|
|
|
Nej.
jepp1227 skrev:
|
Hvad siger armresonancen om mit problem? Skal den være meget lav for at det spiller godt uden mine problemer, eller hvad?
|
|
|
Som det fremgår af illustrationen på van den Huls hjemmeside, skal resonansen ligge omkring 10 Hz. Hvis du ikke kan greje hvordan man udregner resonansen, kan du fortælle hvilken pladespiller/tonearm du har. Fortæl også hvilken pick up du bruger så kan jeg, eller en anden, udregne resonans-frekvensen ud fra oplysningerne. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som r-l-b skriver så kan det være Akustisk-tilbagekobling der er dit problem, du må starte et andet underlag til pladespilleren, plademåtten kan også være problemet: en billig med god plademåtte kan laves af et stykke ruskind, den bløde side skal vende op ad.
|
| Til top |
|
| |