Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Enhederne bevæger sig uroligt meget?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepp1227
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Jeg har lige købt nye højtalere (DAT's Icon) og jeg er rigtig glade for dem, når jeg spiller mine cd'er..

Men problemet opstår, når jeg spiller på min pladespiller. Der kommer godt nok musik ud, men bas/mellemtone enhederne bevæger sig rigtigt meget. Også selv på steder i musikken, hvor der er helt stille??? Kan dette skyldes min pladespiller?

På mine tidligere højtalere var der ikke dette problem (de er solgt), men det kan jo være at der er gået noget i stykker i pladespilleren i mellemtiden??

Mvh Jeppe.

Til top Vis jepp1227's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepp1227

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Det er vist ret almindeligt at der fra en pladespiller overføres resonans med MEGET lav frekvens som går direkte i enhederne på de tilsluttede højttalere. Hvis du f.eks. banker på pladespillerens plint eller bare går forbi, så vil vibrationerne nemt forplante sig igennem systemet.

Hvis du ikke har oplevet det før kan det måske tænkes at pladespilleren tidligere stod et sted der var bedre dæmpet for eksterne vibrationer..?

Nogle forstærkere har i øvrigt et subsonisk filter der lukker for input under 20 hz eller deromkring, det burde kunne løse problemet hvis din har sådan et.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens være subsonisk lyd som provokeres af en uhensigtsmæssig kombination af arm og pickup. Du skal se på hvilken vægt pickupen skal have og den ideelle compliance altså nålens eftergivelighed.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

jepp1227
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja.. i har ret. Når jeg trykke på pladespilleren, rykker enhederne sig endnu mere!! Problemet var ikke så stort før. Måske pga at højtalerne ikke var så følsomme, eller fordi højtaleren nu står på reolen sammen med pladespillen..

Jeg har en gammel technics sl-q3 med original arm og en ortofon omb 30 (står der på pick-uppen).

har i nogen forslag til hvad jeg kan gøre? jeg har prøvet at placere pladespillen på gulvet, og det hjælper lidt, men slet ikke nok..?

Mvh Jeppe

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Køb dig en pladespillerhylde og få den op på væggen, det skulle gerne virke...

jepp1227
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Men burde det ikke at blive samme resultat, som når den placeres på gulvet??

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Afhængig af hvordan gulve og vægge er konstrueret, så vil ophæng på væggen være bedre end placering på gulvet. Tænk på hvordan lyden vil kunne forplante sig - med placering af både pladespiller og højttaler i samme reol er det klart at vibrationer meget nemt forplanter sig, med større risiko for feedback når der spilles højt. Stiller du pladespilleren på gulvet er der lidt mere afstand, men vibrationerne kan stadig forplantes fra reolen og gennem gulvet.

Smider du pladespilleren op på et vægophæng (som iøvrigt kan fås i konstruktioner der dæmper vibrationer yderligere), så er du et "led" længere væk fra højttalerne, og det er reelt kun forplantning gennem luften der kan have indflydelse.

Mercurys indspark om at kigge på nåletryk m.m. er heller ikke helt ved siden af, forkert nåletryk eller vinkel mellem plade og nål osv. kan sagtens være med til at forstærke problemet.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Afhængig af hvordan gulve og vægge er konstrueret, så vil ophæng på væggen være bedre end placering på gulvet. Tænk på hvordan lyden vil kunne forplante sig - med placering af både pladespiller og højttaler i samme reol er det klart at vibrationer meget nemt forplanter sig, med større risiko for feedback når der spilles højt. Stiller du pladespilleren på gulvet er der lidt mere afstand, men vibrationerne kan stadig forplantes fra reolen og gennem gulvet.

Smider du pladespilleren op på et vægophæng (som iøvrigt kan fås i konstruktioner der dæmper vibrationer yderligere), så er du et "led" længere væk fra højttalerne, og det er reelt kun forplantning gennem luften der kan have indflydelse.

Mercurys indspark om at kigge på nåletryk m.m. er heller ikke helt ved siden af, forkert nåletryk eller vinkel mellem plade og nål osv. kan sagtens være med til at forstærke problemet.

Gemmelkendt problem, som man dog efterhånden ikke støder på så ofte mere...

Forkert placeret armresonans (for lav) pga. for stor eftergivenhed (kompliance) i nåleophænget og/eller for 'tung' tonearm. Eller begge dele på én gang!

Det er ligesom i 'gamle dage' hvor mange var plaget af akustisk tilbagekobling af ovennævnte grunde.

Basenhederne skal IKKE stå og pumpe...uden musik. Det tapper også energi (Watt) fra forstærkeren, som dermed lettere når klippegrænsen uden at man får 'musik for pengene'... 

MVH.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes