Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Akustik problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lille problem med akustikken i min stue, som jeg håber nogen har et løsningsforslag til.

Stuen har form og mål som følgende:

Når jeg sidder i sofaen (Pos. 1), hvor der er ca. 230cm fra baffel til lytteposition, er der nærmest ikke noget punch i bassen. Og det er jo lidt trist, efter som at det netop er dér jeg gerne vil have lyden optimal!
Når jeg sidder foran computeren ved mit skrivebord (Pos. 2) er der til gengæld masser af hug i bassen, hverken for meget eller for lidt, men så det klæder højtaleren.

Jeg har leget lidt med vinklingen (højtalerne står normalt vinklet skråt ind mod sweetspot), men uden de store forbedringer.
Der er trægulv og størstedelen af væggene er beklædt med træ. Højtalerne er placeret på 55kg's betonfliser, 35cm fra bagvæggen når de står vinkelret men lidt tættere på når de er vinklet indad, for at give lidt luft til basportene.

Nogen forslag?

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Flyt rundt med dine højttalere indtil du er tilfreds, start med og stil dem næsten klos op af bagvæggen så burde du få bas. evt. overvej helt anderledes placering i dit lytterum, der findes calculatorere der kan regne på det for dig, en anden husker sikkert linket til en jeg gør ikke.. Eller den sikre vej find en venlig sjæl der har grej til og måle akustikken i dit rum, og placer dem ud fra det, og evt byg ud med nogle diffusore osv..

Hvilke højttalere bruger du?

evt kan denne artikel være en god guide line:

http://www.soundfountain.com/amb/speaker.html

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Flyt rundt med dine højttalere indtil du er tilfreds

Det er nemmere sagt end gjort, med ca. 100kg pr. side!
Min stue giver desværre ikke så mange andre placeringsmuligheder. Der er jo døre og den slags pjat at tage hensyn til, når man sætter sit udstyr op.
Det er et modificeret sæt AL-1000 jeg spiller på. Jeg ved godt at pladsen er lidt trang i forhold til dem, men det lykkedes mig at få dem til at spille okay i et mindre rum, så det burde vel kunne lade sig gøre igen.

Men tak for linket. Det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på i løbet af weekenden

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Der vil altid være mest bas i hjørnerne, som eks i pos. 2.

Prøv at flytte sofaen lidt frem og tilbage, hvis du har mulighed for det. Små ændinger på 5-10cm kan gøre underværker i at komme væk fra et punkt, hvor du har en udfasning i bunden bestemt af rummets dimensioner...

En helt anden ting:
Hvis det var mit rum, og hvis det var muligt ift rummets indretning/funktion, ville jeg forsøge at eksperimentere med en asymmetrisk opstilling. Altså forstået på den måde at venstre højttaler flyttes ned af væggen til venstre (den på 4,60meter) og at højre højttaler rykkes længere mod venstre så hjørnet er midt mellem højttalerne set fra den nye lytteposition, der så bliver derhenne ved den 90cm skillevæg...

Lidt svært at forklare på skrift, men håber det giver mening...

Hilsen,
Morten

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:
Per N skrev:

Min stue giver desværre ikke så mange andre placeringsmuligheder. Der er jo døre og den slags pjat at tage hensyn til, når man sætter sit udstyr op.
Det er et modificeret sæt AL-1000 jeg spiller på. Jeg ved godt at pladsen er lidt trang i forhold til dem, men det lykkedes mig at få dem til at spille okay i et mindre rum, så det burde vel kunne lade sig gøre igen.

Men tak for linket. Det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på i løbet af weekenden

Har du tynde arme da?

Spøg til side, du kan købe dig et godt stykke ud af dit problem, hvis ikke det lykkedes placeringsmæssigt eller kræfterne slipper op, en rum eq som en Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Predator skrev:
Per N skrev:

Har du tynde arme da?

Spøg til side, du kan købe dig et godt stykke ud af dit problem, hvis ikke det lykkedes placeringsmæssigt eller kræfterne slipper op, en rum eq som en Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496

Jeg tror det er lidt billigere og nemmere med Room EQ Wizard (REW) og en af BFD'erne istedet (DSP1124P (undgå formware 1.3) eller FBQ2496).

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:

Jeg har et lille problem med akustikken i min stue, som jeg håber nogen har et løsningsforslag til.

Stuen har form og mål som følgende:

Når jeg sidder i sofaen (Pos. 1), hvor der er ca. 230cm fra baffel til lytteposition, er der nærmest ikke noget punch i bassen. Og det er jo lidt trist, efter som at det netop er dér jeg gerne vil have lyden optimal!
Når jeg sidder foran computeren ved mit skrivebord (Pos. 2) er der til gengæld masser af hug i bassen, hverken for meget eller for lidt, men så det klæder højtaleren.

Jeg har leget lidt med vinklingen (højtalerne står normalt vinklet skråt ind mod sweetspot), men uden de store forbedringer.
Der er trægulv og størstedelen af væggene er beklædt med træ. Højtalerne er placeret på 55kg's betonfliser, 35cm fra bagvæggen når de står vinkelret men lidt tættere på når de er vinklet indad, for at give lidt luft til basportene.

Nogen forslag?

Hej Predator!

Problemet er, at du sidder et sted hvor bølgelængden fra din bas udfaser sig selv. Du kan læse en del om det i vores indsigtsartikel om lyd og ht-selvbyg: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1617&zoneid=2

En bastone på 50 hz er ca. 7 m. lang, og når derfor væggen bag lyttepositionen, før du hører den. Rammer den samme bølge på vej retur, så har du balladen: Bassen udfaser sig selv og forsvinder. Af samme årsag kræver det også et stor rum, for at opnå en perfekt gengivelse af en 20 Hz tone.

For at få optimal bas skal du forsøge at flytte din sofa længere tilbage, 25-50 cm. Jeg ved at du dermed kommer ud af den ligebenede trekant, som er det optimale start-setup, men det er den eneste måde at løse probleme på. Du kan også rykke tættere på. Jeg sidder selv et par meter fra mine højtalere, med et par meter i mellem dem, og det fungerer fint. Ofte giver den form for nærfelts-lytning en mere intens oplevelse af musikken, men hvis højtalerne kræver mere afstand kan det høres på bredden i lydbilledet.

Håber det hjælper dig lidt videre.

Med venlig hilsen,

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes