Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blueray eller HD-DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Nu må I altså hjælpe en, som ikke har fulgt en dyt med i dette emne.

Hvad sker der egentlig med disse formater?

Hvem vinder?

Jeg formoder at der er tale om en af de sædvanlige konkurrencer mellem to formater (tænk VHS vs. Betamax) hvor en overlever og den anden forsvinder igen.

Eller tager jeg fejl?

Er der plads til begge formater på markedet?

Hvad er bedst?

Nogen erfaringer og- eller meninger??

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Der ville nok værre plads til begge formater på markedet, en rum tid endnu.

Men det meste sælge format er Blu-ray, også på det teknisk side er Blu-ray overlegen overfor HD-DVD, men Blu-ray har lige nu en handicapped,
da det ikke er helt færdig udviklet, plus at prod. priser er dyre på Blu-ray.

Så spørsmålet er om Blu-ray vinder i det lange løb, der er klar fordel ved HD-DVD bilige prod. udgifter reg. kode fri, men regkode er et krav fra
flere filmselskaber (grund til at der er flere filmselskaber bag Blu-ray).

Men krigen Betamax vs. VHS var omkring 10 år, men hvis men en gange i fremtiden begynde at indføre reg. kode på HD-DVD kan HD-DVD bliver
en klar vinder.

Husk at Betamax var teknisk overlegen overfor VHS, men det var jo VHS der vandt.

Det beste lige nu er at købe en af de nye combi (HD-DVD/Blu-ray) afspille og så ellers se tiden an.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Der ville nok værre plads til begge formater på markedet, en rum tid endnu.

Men det meste sælge format er Blu-ray, også på det teknisk side er Blu-ray overlegen overfor HD-DVD, men Blu-ray har lige nu en handicapped,
da det ikke er helt færdig udviklet, plus at prod. priser er dyre på Blu-ray.

Så spørsmålet er om Blu-ray vinder i det lange løb, der er klar fordel ved HD-DVD bilige prod. udgifter reg. kode fri, men regkode er et krav fra
flere filmselskaber (grund til at der er flere filmselskaber bag Blu-ray).

Men krigen Betamax vs. VHS var omkring 10 år, men hvis men en gange i fremtiden begynde at indføre reg. kode på HD-DVD kan HD-DVD bliver
en klar vinder.

Husk at Betamax var teknisk overlegen overfor VHS, men det var jo VHS der vandt.

Det beste lige nu er at købe en af de nye combi (HD-DVD/Blu-ray) afspille og så ellers se tiden an.

Kan man købe kombimaskiner? Og hvem laver dem?

Brian7500

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Er der plads til begge formater på markedet?

Ja, sålænge DVD formatet lever.

For Blu-ray og HD DVD er niche formater, og det vil de være mange år frem. Og sålænge de er det, så tvinger man jo ikke nogen til at vælge side. På det område er der stor forskel fra VHS, Betamax og Video2000. Dengang var der ikke et etableret format - som DVD er blevet.

Så Blu-ray og HD DVD vil være suplement til DVD i flere år endnu. Og som sådan behøver det ene format ikke at lukke.

Men et af formaterne kan lukke af rent økonomiske årsager. Men det tør jeg ikke spå om

/Lars

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

LG og Samsung laver i hvert fald kombi maskiner, samsung maskinen er omtalt her på forumet

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

LG laver en kombimaskine. Men prisen er pebret, omkring 10 stærke.

PT er vinderen af formatkrigen......:     DVD !!

"Nørder" som os er ellevilde over de High-def formater, og synes det er alle pengene værd. Men familien Danmark er knap nok blevet klar over at der er kommet en afløser til dvd, og dem der ved det er stort set ligeglade. Har demonstreret Blu-Ray til "almindelige" mennesker hjemme hos mig selv, og generelt er kommentaren "det ser da flot ud, men ikke noget jeg vil smide penge efter lige nu".

Tror de nye formater får mere end svært ved at slå igennem lige her og nu. Tror faktisk ikke det slår igennem før man kan købe en Denver kombi HD og Blu-Ray afspiller i Aldi for 499 kr. Og film-priserne skal selvfølgelig også ned på en pris der minder om DVD.

Til top Vis timur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timur

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 03 November 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Har læst et sted af Sony har planer om at droppe DVD formate omkring 3 år (så Sony tro ikke på at Blu-ray skal blive et niche formater, men
DVDs afløser). og kun udgiver film på Blu-ray, men Sony laver mange mystisk ting lige nu, bl.a er Blu-ray et format der ikke er færdig udviklet,
derved skal man skifte afspille når der komme en ny profil, og det bliver Blu-ray formatet død, for hvis afspille ikke kan opdater som HD-DVD kan
og man skal skifte afspille en gange om år for at kunne få en ny fuktioner i filmen

Blu-ray er et format der aldrig skulle værre komme på market (før at det var 100% færdig udviklet), det lever kun på grund af reg. kodning og
filmselsber som som ser reg. kodning som gud gave til filmselsber.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Har læst et sted af Sony har planer om at droppe DVD formate omkring 3 år (så Sony tro ikke på at Blu-ray skal blive et niche formater, men DVDs afløser). og kun udgiver film på Blu-ray

Sony er stor, men ikke stor nok til at diktere en udvikling. Det træk har de fejlet flere gange historisk set, senest med modstanden mod åbne formater som MP3. Det kostede dem uhyggelig dyrt.

Hvis Hr. og Fru Jensen syntes de skal bruge 6-8 år til at konvertere fra DVD til HD, så kan Sony hoppe og danse. I værste fald kan de risikere at sætte hele koncernen over styr, hvis de endnu engang prøver at gå mod strømmen.

Så tag den slags udmeldinger som politisk propaganda. En naturlig del af format-kampen.

Sony trækker sig næppe fra DVD-markedet, sålænge der er et marked. Den lektie tror jeg de har lært.

/Lars

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg læser Jeres svar, er den generelle holdning umiddelbart at medmindre man er "nørd" er der ingen grund til at hoppe på nogen af de nye formater det første lange stykke tid.

Det jeg er mest stemt for, er sgu egentlig at holde mig til dvd og vente til et af de nye formater har tabt den krig, som efter min opfattelse vil komme. Men hvor lang tid det vil tage, er jo så ikke godt at vide.

Brian7500

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Hvis jeg læser Jeres svar, er den generelle holdning umiddelbart at medmindre man er "nørd" er der ingen grund til at hoppe på nogen af de nye formater det første lange stykke tid.

Det jeg er mest stemt for, er sgu egentlig at holde mig til dvd og vente til et af de nye formater har tabt den krig, som efter min opfattelse vil komme. Men hvor lang tid det vil tage, er jo så ikke godt at vide.

Kommer an på dine prioriteringer, nørd eller ej. Hvis du har billedstørrelsen til det og vil have state-of-the-art billedkvalitet, er der ingen vej udenom HD-DVD/Blu-ray.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Sendt: 04 November 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Du har nok mere ud af at købe en DVD afspiller med en ordenlig scalar, og så vente nogle år endnu. Det er hvad jeg gør.

http://hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/denon _dvd-1940_dvd-afspiller_sort.htm

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

HD DVD vinder pga mere færdiggjort specs og lavere priser....
Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

en mulig udvikling som ikke er nævnt er internettet. Både HD DVD og Blu Ray kan sagtens få et liv som lagringsmedier. Internetforbindelserne er efterhånden så kraftige at man sagtens kan streame film, hvilket nok bliver fremtiden. At der så er behov for lagringsmedier der kan være mere på end DVD'er kan måske redde det ene format, hvis ikke produktionsprisen på usb nøgler og smart cards falder drastisk

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

danish skrev:
Kommer an på dine prioriteringer, nørd eller ej. Hvis du har billedstørrelsen til det og vil have state-of-the-art billedkvalitet, er der ingen vej udenom HD-DVD/Blu-ray.

Med mindre det er lige dén prioritering han finder lidt nørdet

Og hånden på hjertet. HDTV koster. Det kræver et godt display, nogle dyre afspillere, helst et nyere surround-anlæg med 6.1 eller 7.1 lyd og dekodning af de nye lydformater samt at man er villig til at give mere for filmene.

Det med at investere 30-40-50 kkr eller mere, for at se filmene derhjemme i "state-of-the-art" billedkvalitet (eller er det nærmere 100-200-300 kkr hvis det skal være state-of-the-art fremvisning også?) er jo nørdet.

/Lars

PS. Jeg er selv på den vogn - altså den nørdede.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Når den kommer her i dec eller januar 2008 så køb en Samsung UP5000 - end of story :)

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

danish skrev:

Med mindre det er lige dén prioritering han finder lidt nørdet

Og hånden på hjertet. HDTV koster. Det kræver et godt display, nogle dyre afspillere, helst et nyere surround-anlæg med 6.1 eller 7.1 lyd og dekodning af de nye lydformater samt at man er villig til at give mere for filmene.

Det med at investere 30-40-50 kkr eller mere, for at se filmene derhjemme i "state-of-the-art" billedkvalitet (eller er det nærmere 100-200-300 kkr hvis det skal være state-of-the-art fremvisning også?) er jo nørdet.

/Lars

PS. Jeg er selv på den vogn - altså den nørdede.

men man må nok også være ærlig at indrømme at man ikke får super meget for sine skejsere når det handler om surround.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 04 November 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Men top klasse Plasma skærm elle en top klasse projector. med 1080/24p. og en Denon DVD3930, er der ingen grund til at hoppe på HD vogne,
med de gode DVD overførlser, kan det blive meget svært at se forskelg mellem HD film og DVD.

Man kan også komme meget lange uden af tømme spare grisen, med en projector som Panasonic PT-AX200 (som har en god scaler) og en DVD
afspille der kan sende 480i/576i ud, og her er der ingen grund til at bruge HDMI, component (bl.a. er Supra component kable rigtig god) er mere
en riglig da det er projector. der tager sig af scalingen og her ville man lande på lidt over 10k for projector og DVD afspiller.

Og med to stor HD formater og kunder der ikke har glemt kampen mellem VHS og Betamax (god hjulpe på vej af pressen), har HD-DVD og Blu-
ray tab på forhånd og vinder kan let blive DVD eller måske et meget billige HD format.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Men top klasse Plasma skærm elle en top klasse projector. med 1080/24p. og en Denon DVD3930, er der ingen grund til at hoppe på HD vogne, med de gode DVD overførlser, kan det blive meget svært at se forskelg mellem HD film og DVD.

Det er jeg ikke enig i. Opskalering (uanset kvalitet) giver ikke et HD signal. Det giver et pænere SD signal.

Men tager du netop en projektor, eller større TV, så er der tydelig forskel på SD og HD. Der er mange flere detaljer i HD. Og ikke nødvendigvis 1080P - forskellen er også tydelig i 720P.

Derudover giver HD en bedre dybde i billederne. Bedre farver, mere dynamik ect. Tager man en DVD film og en tilsvarende HD film, og sætter op overfor hinanden, så opdager man hvor komprimeret en DVD egentlig er.

Så jeg vil ikke give dig ret i at det er svært at se forskel på SD og HD. Ikke med de betingelser du giver SD filmene. Under de betingelser vil HD filmene virkelig komme til sin ret også. Sidder man derimod med et 32" TV ... så kan det være ligemeget.

/Lars

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 November 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

StarTrek skrev:
Men top klasse Plasma skærm elle en top klasse projector. med 1080/24p. og en Denon DVD3930, er der ingen grund til at hoppe på HD vogne, med de gode DVD overførlser, kan det blive meget svært at se forskelg mellem HD film og DVD.

Det er jeg ikke enig i. Opskalering (uanset kvalitet) giver ikke et HD signal. Det giver et pænere SD signal.

Men tager du netop en projektor, eller større TV, så er der tydelig forskel på SD og HD. Der er mange flere detaljer i HD. Og ikke nødvendigvis 1080P - forskellen er også tydelig i 720P.

Derudover giver HD en bedre dybde i billederne. Bedre farver, mere dynamik ect. Tager man en DVD film og en tilsvarende HD film, og sætter op overfor hinanden, så opdager man hvor komprimeret en DVD egentlig er.

Så jeg vil ikke give dig ret i at det er svært at se forskel på SD og HD. Ikke med de betingelser du giver SD filmene. Under de betingelser vil HD filmene virkelig komme til sin ret også. Sidder man derimod med et 32" TV ... så kan det være ligemeget.

/Lars

Helt enig - Star Trek er meget hurtig på tasterne

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 04 November 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Problmet er at der er rigtig mange HD overførlser er så ringe at de ikke meget bedre en god opscalet DVD, og de fleste se film på en 32" til 42"
TV og man kan tælle de god HD overførlser på en hånd, og hvis HD skal havde en fremtid må man begynd at udgive førse klasse´s HD
overførlser eller kan HD værre ligemeget, så jeg er ikke fortaler for HD for en hver pris.

Så spørsmåle er har vi brug for HD eller kan vi leve lige så god med DVD ?

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes