Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af højttalere - hertil forstærker. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 November 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg står i den situation, at jeg gerne vil opgradere lyden i mit lille domicil, idet jeg lige pt må trækkes med et par creative til 200,- i Netto.
I den forbindelse har jeg to sæt højttalere, men ingen forstærker. Jeg søger hjælp til valg af højttalere + indkøb af forstærker hertil.

Det ene sæt højttqalere, jeg har til rådighed er som følgende:
Rated power: 40 Watt
Music power: 65 watt - hvori består forskellen på disse to?
Frequency range: 50-20.000 hz
Crossover frequency: 4.500 hz - dette er et udtryk for... hvad?
Impedance: 4-8 Ohm.
Har ingen ide om mærket
Disse har jeg en ide om passer ganske godt til mine behov, da jeg bare skal spille et højest to rum op uden høreskader, men med en anstændig lyd. I den forbindelse har jeg kig på følgende forstærker:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstae...

Dog er den mig lidt dyr - ville det kunne betale sig at købe en brugt istedet?

Det andet sæt højttalere er Proson AB Sweden no. 366. De har en power på hele
180 watt,
Frequency range på 20-20k hz
Impedans på 4 Ohm - hvilken betydning har dette?
Desuden er de væsentlig bedre kvalitet (de er vist gået for 6k), men da de bare er lidt overkill både størrelses- og behovmæssigt samt i forhold til indretning, er jeg lidt i tvivl, om det kan betale sig at sparke gang i disse. Ligeledes er en forstærker til bedre og større højtalere vel tilsvarende dyrere, hvilket ikke lige huer mig. Dog giver de vel bedre lyd?

Al hjælp er velkomment: det kan være forklaring af tekniske begreber, rådgivning i forhold til, hvad der passer mine behov bedst (altså god lyd, uden at skulle spille højt på et relativt lille areal), råd om køb af forstærker (hvilken og hvorfor?) eller bare egne erfaringer.

På forhånd tak.

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen, der kan hjælpe mig?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da prøve.

Først skal du se bort fra det antal watt der er opgivet, de har samme betydning for grejet som selve farven. De 40 watt den ene højttaler er opgivet til, er producenten der mener at den kan spille med 40 watt vedvarende effekt, altså en monoton tone hele tiden, og de 65 watt er dynamisk, altså ved eks. musik. Dette holder dog ikke, da dette afhænger 100% af din forstærker, en dårlig forstærker kan brænde en højttaler af inden 10 watt, og en god forstærker kan spille med over 100 watt uden at skade selv samme højttaler.

At en højttaler er 4 ohm er den modstand den "gennemsnitlig" giver forstærkeren, på en højttaler svinger den dog, og kan komme både over og under 4 ohm, derfor kalder man i sådan et tilfælde, højttaleren for en 4 ohms højttaler. Hvilken modstand højttaleren er, er vigtigt når du kigger på en forstærker. En højere modstand giver ifølge ohms lov, en lavere effekt. Derfor skulle man mene at jo lavere modstand des bedre. Problemet er bare at med en lavere modstand bliver højttaleren mange gange sværere at trække for forstærkeren, og en dårlig forstærker kan altså begynde at yde mindre i 4 ohm end i 8 ohm, selvom den faktisk burde yde nået nær det dobbelte ifølge ohms lov. Det gode ved en højttaler med en lavere ohm værdi, f.eks. 4 ohm, er at en god forstærker, der er bygget solidt vil yde mere effekt i 4 ohm end i 8, og på den måde er der mere effekt at lege med.

Jeg kender ikke ovenstående højttalere, så jeg vil komme med nogle bud på hvad du kan få af højttalere og forstærker samlet hvis du køber brugt for ca. 2-2,5k.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=68589

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=67925

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=67638

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=68550

Forstærkere:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53500317

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53563873

Det er desværre ikke alle priserne der er helt fair, men så kan du da se hvad der er på markedet.

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe brugt.

Den højttaler der hedder Dali 450 kan jeg anbefale, jeg har selv storebroren, Dali 850, og den spiller rigtigt godt

Håber dette hjælp dig lidt på vej.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret.

Jeg har også indtryk af, at det klart bedst kunne betale sig at købe brugt: dog synes jeg, det er lidt af en jungle at finde rundt i, hvad der er godt og hvad der er helt i skoven, specielt mht. forstærker (hvilket jo primært er det jeg er på udkig efter, idet jeg i første omgang havde forestillet mig lige at finde ud af, hvordan de højttalere, jeg allerede har, spiller). De Dali 450'ere du der linker til finder jeg i midlertid rigtig fede - Dali tiltalter mig af en eller grund enormt, så det vil jeg ikke helt udelukke.

Nogen bud på forstærkere på den billige side af 1000 kr, som jeg kunne finde brugt og som ville dække mit behov? "Almindelige" modeller eller mærker, der er garant for kvalitet, eller mærker, jeg skal holde mig fra?

FoxyFish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Cruzential,

Hvis jeg var dig (hvilket jeg ikke er, og derfor skal du lytte til dine ører! ;) ville jeg holde mig fra Cambridge.. Jeg synes ikke de har et enormt kraftoverskud og udover det en fesen lyd! Ligesom Ascari har jeg DALI 850 og jeg synes de spiller eminent. De kræver dog masser af power, og Ascari har helt ret i at 450'erne også er en god, økonomisk mulighed.
Jeg er selv stor fan af NAD og vil da gerne anbefale nogle af deres  kvali-forstærkere. Denon er også kram (det sidste link)

Muligheder:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53536380
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53402035
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53583894

- Foxy

Denon DCD-890
DALI 850
Til top Vis FoxyFish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FoxyFish Besøg FoxyFish's Websted

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Cruzential.

Jeg har sendt dig en privat besked

Mvh Mathias B

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Cruzential skrev:

Mange tak for svaret.

Jeg har også indtryk af, at det klart bedst kunne betale sig at købe brugt: dog synes jeg, det er lidt af en jungle at finde rundt i, hvad der er godt og hvad der er helt i skoven, specielt mht. forstærker (hvilket jo primært er det jeg er på udkig efter, idet jeg i første omgang havde forestillet mig lige at finde ud af, hvordan de højttalere, jeg allerede har, spiller). De Dali 450'ere du der linker til finder jeg i midlertid rigtig fede - Dali tiltalter mig af en eller grund enormt, så det vil jeg ikke helt udelukke.

Nogen bud på forstærkere på den billige side af 1000 kr, som jeg kunne finde brugt og som ville dække mit behov? "Almindelige" modeller eller mærker, der er garant for kvalitet, eller mærker, jeg skal holde mig fra?

Det er svært at finde noget på den billige side af 1000 kr. desværre. Især når der skal noget byggekvalitet og kraft bagved. Men for 2000 kr. burde du kunne finde en Nad 319, og den vil matche Dali 450 godt. Jeg ved godt at det kan lyde som om pengene siver ned i et bundløst hul, men pengene er sparet når man er tilfreds, og det bliver man kun ved at købe det rigtige første gang. Derfor kan du lige så godt smide 1000 eller 2000 kr. ekstra i projektet første gang, i stedet for at skulle på jagt om 6 måneder igen fordi anlægget ikke lyder optimalt, og et anlæg som Dali 450 og Nad 319 til omkring de 3500 kan sagtens holde de næste 10 år hvis det beholdes godt.

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se idéen i, hvad du siger, Ascari, men det er altså VIRKELIG ikke for sjov, når jeg siger, at mit budget er begrænset. Hvis jeg skulle smide 3500 efter et anlæg, ville jeg gå på vand og brød gennem ca halvdelen af min gymnasietid, og det er ikke ligefrem tillokkende. Derfor vil jeg først afprøve de højtalere, jeg har til rådighed i samspil med en anstændig forstærker, for at se, om det er helt i skoven. Og hvis det så er det, vil jeg forsøge at presse mine forældre til at spæde til, så jeg kan få de smukke Dali der.

Anyways, tak for rådene, Foxy, det bliver enten en NAD eller den Denon der.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Noget brugt Nad ville jeg tage af de to, og så må du jo se om du kan få sparket godt liv i dine gamle "kasser" hehe.

Jeg håber ihvertald du fik noget brugbart ud af dette

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jamen, det gjorde jeg helt sikkert. Det har været en stor hjælp ifht at få sparket gang i konkrete initiativer - forsøger at tage kontakt til nogle sælgere nu. Det undrer mig dog lidt, at der ikke er nogen, der kender de Proson dér - jeg havde fået indtrykket af, at dette forum kun var for alvidende hifi-entusiaster (der jo som sådan kendte selv de mest unknown svenske mærker)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Nej, mange er os er skam normale mennesker hehe 

Cruzential
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare lige fortælle, hvad det er blevet til.

Jeg har købt en Nad c350 og til den bruger jeg de nævnte Proson højttalere, og de spiller rigtig flot. Så jeg vil blot sige mange tak for hjælpen, da det var lidt en jungle at begive sig ud i uden lidt rådgivning. Jeg er enormt tilfreds med denne løsning.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Lyder godt, tillykke med det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes