Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler i 5-6000 klassen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Skal have nye højttalere og har været ude og høre på en del forskellige. De skal spille med en Thule IA100 og budget ligger mellem 5000 og 6000 pr. højttaler. Udover lyd er udseende vigtigt (WAF) dvs. at jeg helst ikke vil over 90 cm i højden og omkring 30 stykker i bredde/dybde. Om det er stander eller guld er egentligt ikke så vigtigt her er det rent lyden der bestemmer.

Efter en del lytning er udvalget nede på følgende 3.

- Dali Mentor 2

- B&W CM7

- Audiovector M1 Signature

(har læst tråden herinde omkring Mentor 2 og CM7, hvilket har været meget hjælpfuldt indtil videre)

Dali mentor 2 er klart favorit lige nu, med sin utroligt åbne lyd og klare diskant. Bassen er også præcis og OK i forhold til størrelse, men til tiden kan den godt lyde lidt som om "loudness" er slået til men lidt manglende mellemtone. Til Jazz (Cæcilie Nordby, Suppertime) lyder den forrygende og får stemmer til at stå klart som jeg sjældent har hørt før. Jeg kastede derefter noget Nirvana (smells like teen spirit) efter den og det lød mindre godt. Lyden blev meget skinger (og nogen vil nok mene at det skal lyde såden :-). Bas delen var dog OK. Sjovt nok har samtlige HFK medarbejdere jeg har talt med enten Mentor 1 eller 2 derhjemme og begge anbefales meget (specielt i forhold til CM7'eren som til tider nærmest "frarådes".

B&W CM7 er mere balanceret i sin lyd og har en fantastisk mellemtone. Dog er præcist den samme mellemtone i mine ører nogle gange lidt for frembrusende og overskygger diskanten. Med Cæcilie nummeret var der meget mere varme, men visningen af stemmen manglede dynamik og klang i forhold til Mentor 2'eren. Bassen var dybere (klart nok da det er en gulvhøjttaler) men virkede lidt mere slap, men det kan dog skyldes placering i butikken. Omvendt var Nirvana nummeret betydeligt mere balanceret og nemt at lytte til uden skingre overtoner men gode rifs og bas.

Audiovector M1 Signautren er lidt jokeren i dette spil. Den havde generelt ingen af "fejene" ved de 2 andre, men havde omvendt heller ikke nogen aha oplevelse. Den spillede egentligt bare rigtigt godt dog med den forventede mindre bas i forhold til dens størrelse.

Jeg ved godt at det i sidste ende er min smag og ører der træffer valget, jeg kunne dog godt tænke mig at høre om i har lignende oplevelser med ovennævnte 3. Har jeg bare været uheldig med Nirvarna nummeret på Mentor 2'eren? Lyder CM7'erens mellemtone kun overskyggende fordi jeg står og sammenligner den med den lysere Mentor? Og er det unfair at beskrive Audiovectoren god uden nogen aha følelse?

Hvad siger i?

/Mike

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

En joker kunne værre Vienna A.´s Haydn Grand i Piano lak, så få de ikke mere WAF venlig.

http://www.vassagohifi.com/products/vienna/vienna_haydn.html

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Enig - jeg har overvejet Vienna. Både Haydn Grand og også Vienna Bach Grand (dog lidt dyrere). Ved du hvor jeg kan lytte på disse. Skal ud på Hifi messen i morgen og håbede at finde dem der.

/Mike

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige at tilføje - hvor kan man lytte til disse i Københavnsområdet?

/Mike

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

... tillægsspørgsmål vedr. CM7'eren. Har læst i flere reviews at den blev mere balanceret (og lys) når man satte skum dimsen ind i basrefleks hullet bagi. Nogle der har erfaringer med dette?

/Mike

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontaket Rene Pedersen fra www.vassagohifi.com og hør om du ikke kan låne en sæt Haydn Grand og
et sæt Vienna Bach Grand med hjem, ville tro at det er mulige (han komme mange gange til København), for det jo beste at høre dem med din
forsærker og i din stuen.

Du kunne også tage på messen, og få en snark med ham (flink mand) og få en aftale i stand.

Ps. Thule og Vienna A. skulle gå godt i spænd samme, Thule bruge en gang Vienna A. højtale i deres demo rum (hvis jeg ikke husker meget
forkert).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes