Ja, nu tænkte jeg det måtte være min tur efter at have kigget på alle de fantastiske og inspirerende billeder fra jeres bio'er 
Jeg startede egentlig som HiFi-nørd da jeg var knægt i 80'erne - arveligt belastet. Så kom der pludseligt noget, der hed Dolby Pro-Logic...
Og siden har møllen kørt, selvom det på grej-siden har stået noget stille i en del år. Men jeg er nu også udmærket tilfreds med, hvad jeg har og er ikke på udkig efter en generel opgradering.
Jeg købte min første projektor mens jeg studerede og deraf fødtes drømmen om en egentlig biograf. Jeg er nu på hjemmebio version 3 - vi er flyttet to gange. Version 2 (lejligheden) var noget pænere end 3'eren (huset), men vi er i gang med en fuld ombygning af huset, så grin bare af gulvtæppet, dets dage er få og talte :o).
I modsætning til de 3 første bliver version 4 en rigtig dedikeret hjemmebiograf, kun til syns- og lytteoplevelser. Men der er vi ikke endnu, så I må nøjes med den nødtørftige 3'er med tv-bord i spærtræ und alles ;o).
Her ses set-up'et. Biografen kommer til at være i det tilstødende værelse og får samme bredde som længden af loftsbjælken over lærredet.
Lærredet er en mat-gråmalet MDF-plade (glans 5, så vidt jeg husker). Jeg prøvede efterfølgende at hænge et stykke lærrede (gray-line) op på pladen og se en film med det. Bortset fra et svagt omrids kunne jeg overhovedet ikke se, hvor lærredet endte og hvor pladen startede. Samlet pris ca. 400,- og så er den fuldstændig plan uden bølger, modsat de fleste lærreder
... Jeg tror nu nok, at jeg vil købe en rigtig dug til biografen, hvis jeg kan komme i tanke om en måde at få den monteret, så den er helt glat. Dels fordi jeg opgraderer projektor og så fordi, det nok bliver de endelige mål på lærredet denne gang.
Centerhøjtaleren er en Dali SC-5, der er rigtig god til diskant og mellemtone, men får en håndsrækning til bas af en Dali SW8, der også leger skammel for fjernsynet.
Fronthøjttalerne er mine gode gamle Dali 850 (godt spærret inde pt). Jeg har med jævne mellemrum tænkt på at finde noget andet, men jeg er jo egentlig godt tilfreds med dem og de passer godt til mit formål med både HiFi og film. Et par Helicon 800 MK2 ville dog ikke være af vejen
... Hvis det ikke lige var for prisen
... I øvrigt bliver 850'eren en helt anden højttaler ved alle lydstyrker, når bare der er nogle muskler bag.

LFE og bas under 60 Hz står en Dali SWA-12 for. Det er ikke verdens mest magtfulde sub i niveauet under 30 Hz, hvilket jeg savner lidt i film. Jeg har ikke helt fundet ud af om der skal en SWA-12'er mere til i det endelige set-up, eller om jeg skal finde en enkelt kraftigere afløser
.
Hvis I har en fornuftig aktiv sub, og hvis I ikke allerede gør det, så kan jeg kun anbefale, at I sætter alle jeres højttalere - ja, også front - til 'SMALL' og vælger en delefrekvens på 60-90 Hz på jeres surroundforstærkere. Selv med store kraftige fronthøjtalere giver det en væsentlig mere kontant bas med et minimum af buldren. Mine 850 spiller fornuftigt bas, men de kan altså ikke konkurrere med en SWA-12, så lad subben håndtere alt det lave uden indblanden fra fronterne - Prøv det, i risikere at blive glade for det
...

Som baghøjtalere har jeg to sæt Jamo Classic 4, om jeg skal have et tredje sæt afhænger dels af om jeg vælger et 5.1, 7.1 eller 9.1 set-up og af hvor godt de gør sig i lydbilledet. Begge dele må komme an på en lytter, nå biografen er indrettet.

Projektoren er en Hitachi PJ-TX100, der på trods af at udviklingen har overhalet den stadig formår at kaste et rigtigt godt billede - i modsætning til min tidligere projektor, der bare blev overhalet
.. Nå, men lad nu det ligge og lad os komme til det egentlige grej :o)

DVD-/SACD-spillen er en Sony DVP-NS900V, som jeg købte da den gamle Sony begyndte at hakke efter 7 års tro service og fordi jeg troede det var en progressive-model... Det viste sig kun at være den amerikanske udgave, der var det
... Men pyt, den laver fantastisk gode billeder alligevel og den skal byttes med en Blu-ray'er, når 2. generation kommer og eventuelle børnesygdomme er blevet rettet og når skiverne kommer lidt ned i pris.
Forstærkeren er en Sony TA-DA 9000ES ren digital forstærker. Den har fuldstændigt styr på højttalere og lydbillede og er uhyggelig dynamisk. Jeg kan forestille mig at den måske er for klinisk til HiFi (har ikke prøvet), men til film er det kun en fordel.

Sony'ens frontkanaler køres pre-out over i mit set-up af Yamaha CX-2 kontrolforstærker og Nakamichi PA-5EII effektforstærker (Kan ikke rigtig undvære mit HiFi
). CD-afspilleren er en Sony XA30ES og faktisk langt den yngste af de tre. Jeg synes det spiller rigtigt godt sammen.

Kontrol- og effektforstærkeren er bundet op med Kimber Kable. Det samme er CD-afspilleren. Surround- og kontrolforstærkeren er forbundet med et van den Hul, jeg oprindeligt brugte til min Thorens 318 MK2 med Orthofon MC20 Super, der er pakket ned pt.

Så nåede jeg til vejs ende for i nat
.
Glæder mig til (forhåbentligt) at høre jeres kommentarer!
Hvis nogen har gode råd til indretningen, så skyd løs!