Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Luft omkring Marantz SR7001 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop anskaffet mig en Marantz SR7001. Af manualen fremgår det, at den skal have 20 cm. luft til alle sider.

Det er lidt af et problem for mig, da den gerne skulle stå inde i en HiFi reol, som ikke giver meget luft til nogen af siderne eller bag på. Så eneste side hvor jeg giver forstærkeren, den fornødne luft er på oversiden.

Jeg formoder, at de 20 cm., som nævnes i manualen, er noget som Marantz skriver for at være på den sikre side (lidt ala McDonalds skriver at man skal passe på at kaffen er varm). Men er der nogen som har nogen erfaringer med, hvor meget luft en sådan forstærker har behov for?

Vh

JaySimpson

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 November 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Den skal have så meget luft som muligt.

Hvis Marantz skriver 20 cm, er det vel det de anbefaler som minimum. Det betyder ikke nødvendigvis at den ikke kan fungere med mindre. Det vil dog altid være en fordel at få ledt varmen effektivt væk. Man kan ikke sige noget præcist om hvor meget luft den skal have, da varmeproduktionen afhænger af hvormeget receiveren bliver belastet. Det varierer så afhængigt af hvor højt du spiller samt hvilke og hvor mange højttalere du har.
Det direkte tegn på at den ikke kan komme af med varmen vil være at sikkerhedskredsløbet får den til at slå fra. I værste fald kan den brænde af.
På længere sigt vil for lidt luft/for meget varme øge risikoen for fejl og forkorte apparatets levetid.

Jeg vil altså anbefale at Hifi-udstyr, især forstærkere, står i åbne reoler el. lign. eller at forstærkeren står ovenpå reolen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Tak for svaret. Idet ingen har modsagt dig, så går jeg næsten ud fra at det er det gængse opfattelse. Mine egne små eksperimenter med forstærkeren bekræfter også, det som du skriver. Der er en markant temperatur forskel på den afhængigt af, om den står inde i reolen eller oven på reolen.

Desværre kommer det så til at koste lidt extra knaster . For nu står forstærkeren  der hvor center højtaleren skulle stå, så den skal så have sin egen stander. Men dermed skal hele racket også flyttes er par meter for at skabe plads til centeren under skærmen, hvilket jo kræver længere kabler .

Men der er ikke rigtig nogen anden løsning, så det må jo være sådan!

/JS

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Du kunne også sætte et par blæsere på
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes