Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Længde ved surround 7.1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fmrp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hvor stort skal rummet være ved 7.1? Er der nogle 'regler', der siger, at så og så mange meter er påkrævet mellem højttalerne? og her tænker jeg især på sidehøttalernes placering.

Jeg står og tænker på at lave en 7.1 med 2 B&W LCR8, som fronter og 5 (eller 3) LCR 7..

René

Til top Vis fmrp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fmrp2004

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 November 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der står sikkert på deres hjemmeside hvad der anbefales ellers ved de det i klubben, men for småt er typisk ikke et problem men man får bare ikke rigtig noget ud af det.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 November 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

fmrp2004 skrev:
Hvor stort skal rummet være ved 7.1?

Hvis du skal kunne høre forskel på 6.1 og 7.1 skal det være temmeligt stort.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 13 November 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Enig med Hurin - Der skal efter min mening tre ting til for at man får fuldt udbytte af 7.1:

1. Et stort lokale - Efter min mening mindst 20-25 kvm, gerne større.

2. Rummet bør så vidt muligt have nogen (i akustisk henseende) fornuftige dimensioner, for at undgå sammenfald i stående bølger (dette gælder i princippet alle rum med højttalere, men jo flere højttalere man skal have til at spille sammen, jo vigtigere er det at rummet er korrekt dimensioneret for at lyden ikke skal mudre sammen. Dvs. rummet skal f.eks. ikke være kvadratisk eller præcis dobbelt så langt som det er bredt.

3. Man bør være indstillet på at højttalerne skal placeres så kompromisløst som muligt - dvs. at man ikke bør afvige fra de optimale placeringer for at tækkes en døråbning, vindue, potteplanter, nipsting osv eller andre indretningsmæssige forbehold.

Dermed selvfølgelig ikke være sagt at man ikke kan få noget ud af 7.1 lyd hvis disse ting ikke er opfyldt, men hvis man skal gå alt for meget kompromis, så er spørgsmålet om man ikke er lige så godt (eller bedre) tjent med 5.1 eller 6.1 lyd.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
3. Man bør være indstillet på at højttalerne skal placeres så kompromisløst som muligt - dvs. at man ikke bør afvige fra de optimale placeringer for at tækkes en døråbning, vindue, potteplanter, nipsting osv eller andre indretningsmæssige forbehold.

jeg er ikke uenig, men hvis DSP'en i processoren er god nok, så er den indbyrdes afstand vel i teorien ligegyldig? Jeg synes nu egentlig ikke rigtigt der er noget at hente i 7.1 fremfor 6.1. Jeg synes en centerhøjttaler bag ved gør mere end to der ikke er i midten.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 14 November 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

RogueAgent skrev:

jeg er ikke uenig, men hvis DSP'en i processoren er god nok, så er den indbyrdes afstand vel i teorien ligegyldig? Jeg synes nu egentlig ikke rigtigt der er noget at hente i 7.1 fremfor 6.1. Jeg synes en centerhøjttaler bag ved gør mere end to der ikke er i midten.

Det er i al fald rigtigt at forskellen på 6.1 og 7.1 ofte er til at overse - medmindre man er så extremt fokuseret på rear-channels at man slet ikke har tid til at følge med i hvad der rent faktisk foregår FORAN - hvilket vel trods alt må være det vigtigste...

Selv om man kan kompensere for mange ting med DPS'en, så mener jeg dog ikke det er en fuld erstatning for korrekt placerede højttalere, specielt når der er 4 surround kanaler. Det bliver simpelthen for svært at pinpointe hvilke lyde der kommer fra hvilke højttalere hvis de ikke sidder nogenlunde jævnt distribueret rundt om lyttepositionen. Hvis man f.eks. er nødt til at placere de to rear channels for tæt på hinanden, så er 6.1 netop f.eks. at foretrække - uanset rummet størrelse.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

jeg tror måske også at min erfaring er "forkert", da surround kanaler jo helt rigtigt skal være mere i siden end bagved, så jeg kører vel egentlig med en slags 7.1 uden højttaler 4 & 5.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Som du brasch skriver så skal bag højtaler faktis værre på siden (lidt bagud) ved en 5.1 opsetninge og de to sidste højter ved et 7.1 opsetninge er
ægte baghøjter og skal værre bagved, for ikke at få et for stor lyd hul mellem front højter og bag (side) højter, den klassisk fejl folk gør at sætte
bag højtaler ved bagvægge for der stå jo bag højtaler, plus at sætte dem alt for højt oppe.

Man kan fakis havde glæde af 7.1 lyden i et 5.1 opsetning, da de to sidste højtalers lyd bliver mix ind i bag højtaler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes