Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Store højttalere vs små højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe nye højttalere til min stue. Det kunne være fedt ikke at skulle tænke for meget over indretningen ved at købe små højttalere.

Men hvad er helt præcist forskellen på store og små højttalere. Udover størrelsen selvfølgelig :D

Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 November 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Dynamik, dynamik og atter dynamik....

Man kan også spørge sig selv hvad musik er værd uden bas....og nej man får langt fra bas med en 6" eller 8", man får højest en boombox.

På den anden side, hvorfor bruger man diskanter såsom bånd da man teknologisk kigger nøjere efter egentlig må give en vislende lyd frem for et dynamisk og realistisk/naturligt lydbillede.

Til top Vis BasHunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BasHunter

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Men hvad er helt præcist forskellen på store og små højttalere

En stor ht kan spille enten

højere for et givent input (=følsomhed=effektivitet)
eller
med dybere bas
eller
Evt. begge dele, og derudover ofte med højere maksimalt lydtryk

BasHunter tager helt og aldeles fejl i alt hvad han skriver: Man kan få masser af bas fra en 8" - faktisk er det, for et givent kabinetvolumen, lettere at få dybbas med en 8" end med en 12" bas. Og tro ikke på hans *** om bånd - bånd kan spille fantastisk, og gode bånd slår de bedste domediskanter. (Jeg har lige lyttet til denne her, og ved det)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

En 8" enhed kan godt give god og dyb bas, men hvis man skal spille rigtigt højt eller har et stort lytterum vil en 8" hurtig komme i problemer når det går vildt for sig i bassen.

Men det er i sidste ende et spørgsmål om hvad ens behov er, selv en højttaler med en enkelt 6,5" bas kan spille en ganske udemærket og dyb bas så længe man har et lille rum og ikke spiller svinehøjt.

Det afhænger helt af ens eget behov.

Angående bånd, så har jeg ikke selv erfarigner med det, men de skulle eftersigende være utroligt lækre at høre på ift alm diskanter.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

hehe hænger lige med på en lytter her, var dog sikker på at basehunter ville få et par stykker op af stolene 

sry 4 ot.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at den bedste sammenhæng kommer fra en tovejs - især er stemmegengivelse bedre i en to-vejs. Men man er selvfølgelig begrænset når man skal spille op til fest. Men ved almindeligt lytteniveau synes jeg en tovejs lyder bedst.

Hvis man sammenligner 2-vejs'en og 2,5-vejs'en i Dali´s Helicon serie, er lyden klart bedre i tovejs'en. Og det skulle efter sigende være præcist samme enheder og kabinetopbygning - men gulvht'eren har fået en ekstra basenhed.

Men - igen - det komme an på ens behov. Jeg elsker mine små to-vejs VA Haydn når jeg hører Nils Löfgren, men hader dem hvis jeg vil høre Trentemøller (det gider jeg faktisk slet ikke høre på dem)

Selvfølgelig findes der 2,5- og 3-vejs konstruktioner som lyder sammenhængende. Men så er det en prisklasse over 50K - efter min mening.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 15 November 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Niko skrev:
Selvfølgelig findes der 2,5- og 3-vejs konstruktioner som lyder sammenhængende. Men så er det en prisklasse over 50K - efter min mening.

eller selvbyg, som fx. Troels Gravesens Ekta eller TJL3

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Sendt: 15 November 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg kom til at tænke på det var at man i mange hjemmebiografer bruger små højttalere fordi de ikke bruger så meget plads, og er nemme at placere.

Jeg skal snart ommøblere min stue og overvejer at sælge mine dali blue 6006 og få nogle mindre. Jeg er faktisk rimelig godt tilfreds med lyden i dem, men hvis man kan få samme lyd med mindre højttalere er det værd overveje.

Jeg har kigget lidt på dem her:
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/bw_min i_theatre_hoejttalersystem_mt-10.htm

Vil det være en stor nedgang fra mine Dali blue 6006
De ser sådan ud
http://www.ixbt.com/dvd/dali/blue/dali-blue-all.jpg

Jeg skal naturligvis også høre musik på disse højttalere og meget andet. Det skal ikke være mega Cerwin Vega højt, men det kan da risikere at skulle blive spillet lidt op når man ser film osv.
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

jazzman - dem kender jeg desværre ikke. Har du et par links?

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Sendt: 15 November 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Man kan også spørge sig selv hvad musik er værd uden bas....og nej man får langt fra bas med en 6" eller 8", man får højest en boombox.

det var ellers noget af et postulat.

hvad baserer du det på?

Lydcentrum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Lydcentrum - 3/3 advarsler

Bruger siden: 12 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo andre der tilbyder hifi og udstyr end lige netop hifi klubben.
Og....små højttalere kan spille som store.

Men skal der flyttes store mængder luft, læs: spilles højt, så er det lang vandring, eller store enheder der skal til. Evt. en god sat/sub kombi. Og ja, de findes.....Smile

Indlæg rettet af witzel, grundet reklame

Til top Vis Lydcentrum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lydcentrum Besøg Lydcentrum's Websted

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 November 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har såmen hørt 8" spille bas, men jeg har endnu ikke hørt nogle spille så afslappet bas som en god 12" eller for den sags skyld 15". Men skal ikke presse en 8" før den lyder anstrengende. Men rent teknisk er det de færreste enheder i den dyre ende som kvalitets mæssigt er i top.

Jeg har nogle fornuftige enheder som kan bruges til fuldtone lyd, også hver for sig....

Man jeg er vist også en af de få herinde som ikke anvender diskanter....Vi køre med halvtoner...

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Jeg har såmen hørt 8" spille bas, men jeg har endnu ikke hørt nogle spille så afslappet bas som en god 12" eller for den sags skyld 15". Men skal ikke presse en 8" før den lyder anstrengende. Men rent teknisk er det de færreste enheder i den dyre ende som kvalitets mæssigt er i top.

Jeg har nogle fornuftige enheder som kan bruges til fuldtone lyd, også hver for sig....

Man jeg er vist også en af de få herinde som ikke anvender diskanter....Vi køre med halvtoner...

du har såmen hørt 8" spille bas? nå men så har du jo også argumenterne iorden

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Spis dog lige brød til og kom igang med at hjælpe tråd-starten, lad os få kammertonen, alt andet er unødvendigt og spild af kræfter!?

Torsten-K jeg tror du ville være godt tjent med at besøge den nærmeste hifi-klubben, eller en anden hifi-pusher, for at få hørt nogle surround sattelit sæt, for at se om det nu også er dig? Alternativt kan jeg anbefale MA radius serien, og DLS sattelit serie (så er vi i tapeconnection, men hvad pokker, vi skulle jo også væk fra blok"politikken", eller hvordan var det nu?).

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

ja undskyld for ot.

ellers er der jo også svs, deres surround løsninger er sat ned fra en i forvejen meget lav pris.

jeg har selv haft nogle og der er virkelig tale om value for money. sammen med en svs sub får du god lyd til få penge

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 15 November 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Dyb bas er da noget der foregår under 30Hz, og her er der vist ingen single 8" der kommer ned
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 15 November 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Dyb bas er da noget der foregår under 30Hz, og her er der vist ingen single 8" der kommer ned

Hvis vi nu - for eksemplets skyld - begrænser kabinetvolumen til 80 l, kan du så vise mig 10" eller 12"-basser, der præsterer <30Hz?
(forresten siger Linearteam, at jeg har -6dB ved 26Hz med mine 8" ScanSpeak 22W i 45l refleks)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mik112 skrev:

Hvis vi nu - for eksemplets skyld - begrænser kabinetvolumen til 80 l, kan du så vise mig 10" eller 12"-basser, der præsterer <30Hz?
(forresten siger Linearteam, at jeg har -6dB ved 26Hz med mine 8" ScanSpeak 22W i 45l refleks)

Der er masser af 10" og 12" der kan gå under 30 hz i et 80l kabinet, bare søg på nettet. Følsomheden er også derefter men de fleste enheder der går så dybt i forholdsvis små kabinetter kan normalt også klare en hulens masse effekt så det udligner sig i sidste ende.

Det kan godt være dine ScanSpeak 8" har et -6db punkt ved 26 hz i et 45l basrefleks kabinet men så er den også begrænset ret så kraftigt når det kommer til max lydtryk.  Men som sagt før, hvis man ikke spiller vildt højt og/eller har et lille rum så er en 8" enhed fuldt ud tilstrækkelig for de fleste mennesker.

Lydcentrum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Lydcentrum - 3/3 advarsler

Bruger siden: 12 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

jazzman skrev:
Mik112 skrev:

Der er masser af 10" og 12" der kan gå under 30 hz i et 80l kabinet, bare søg på nettet. Følsomheden er også derefter men de fleste enheder der går så dybt i forholdsvis små kabinetter kan normalt også klare en hulens masse effekt så det udligner sig i sidste ende.

Det kan godt være dine ScanSpeak 8" har et -6db punkt ved 26 hz i et 45l basrefleks kabinet men så er den også begrænset ret så kraftigt når det kommer til max lydtryk.  Men som sagt før, hvis man ikke spiller vildt højt og/eller har et lille rum så er en 8" enhed fuldt ud tilstrækkelig for de fleste mennesker.

Ja. Tag bare en Sunfire sub med 10". Den går ned til 18 hz. Eller en 12" fra Sunfire der går ned til 16 hz, med 116 DB lydtryk. Også er den lille, men skal have lidt strøm fra nettet til dens 2700 watts forstærker......

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Lydcentrum skrev:
Bassøe skrev:

jazzman skrev:
Mik112 skrev:

Ja. Tag bare en Sunfire sub med 10". Den går ned til 18 hz. Eller en 12" fra Sunfire der går ned til 16 hz, med 116 DB lydtryk. Også er den lille, men skal have lidt strøm fra nettet til dens 2700 watts forstærker......

Hehe, Sunfire går dybt ift størrelsen men 116 db ved 16 hz får du nu ikke, det er der faktisk meget få kommercielle subs på markedet der kan klare, en 12" Sunfire kan ihvertfald ikke. En af de vildeste subs lige pt, er fra www.Epiksubwoofers.com, ved navn Conquest, der med en 1000 Watt forstærker og en 18" longthrow enhed i et portet kabinet kan levere 104,7 db ved 16 hz.

Men den Sunfire kan med en placering i et hjørne for maks boundary gain måske godt komme op på 116 db men så er det ikke ved 16 hz men nok nærmere i 30-40 hz området.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes