Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter til HF275 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg har et sæt HF275'ere, kunne godt tænke mig at finde ud af hvad de kunne med et andet filter med lidt færre komponenter i hehe. Jeg faldt over dette filter, designet af LC Audio:

Er der nogen af jer der har brugt det med held? Og i så fald hvilke komponentværdier værdier endte i på, hvis i altså kan huske det.

Håber at høre fra nogen :)

EDIT: Og kan det betale sig at kaste penge efter 2 stk. Scanspeak 18W8545 til dem (Helios)

/henrik

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 November 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Der har væet lidt omtale af dette filter på nettet.

Nogen mener, at det får HF-275 til at få nyt liv, men prøv selv at google lidt.

Jg har selv prøvet dette filter i en lille 2-vejs, og det lyder fint. Jeg har ikke fået taget mig sammen til at måle på mit set-up, men det er der vist andre der har leget med (søg på serie-filtre).

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Træerne vokser ikke op i Himlen. Alligevel tror jeg godt du kan få noget ud af det minimal filter. D260 og Seas mellemtonen er trods alt ikke så ringe. Så et 6 eller 12db filter kan sagtens være fint. Niels Nørby lavede kun 24db, så prøv med mindre. D260 kan tåle mindre filter (som Dynaudio selv), men jeg vil også anbefale at snitte kantophænget væk (eller delvis) væk. Det virker altså et løft og ruminformation. Der kommer så meget sammenhæng. Jeg vil anbefale du prøver det...evt. med mindre filter. Min D-260 spillede skidegodt på denne måde.

Rimlige priser på komponenter får du hos www.frequence.dk hos min gammel DAT-kollega Torben Mikkelsen. Lad ham ikke overtale dig til andet (han er jo sælger), men få et filter som kan få det bedste ud af dine 275er. LC´s  filter er fint, evt. uden impedanskorrektion til diskanten hvis du vil snitte i den. Ellers vil jeg tro der findes firmaet som sælger den slags filterstumper overnettet i tyskland til lidt mindre penge.

Jeg har hørt positivt om LC-filteret, og der er jo til at lave små justeringer, hvor et 24db er noget af en bitch at justerer ind, for ikke at sige umuligt uden måleudstyr.

HF275 fik SS-8545 som bass, så overveje om du skal have dem istedet for din Perless basser. SS skulle være noget bedre, specielt med en god spole til at kvæle mellemtonen på dem, men også SD systemet er mums.

Mvh

Bradman 

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 November 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har prøvet at simulere LC's filter. Og undskyld mig, men det virker ikke. Jeg lavede nogle målinger og viste herinde for lang tid siden. Det er simpelhen for simpel til at få noget godt ud af (hvis det skal gøres rigtig).

Det eneste der dur er at få noget måleudstyr på. Brug istedet pengene på LspCad fra www.ijdata.com . Det er også et indbygget måleudstyr (kræver en mikrofon og et par modstande), så er du selvforsygnende og klar til kamp.

Alt andet er gætværk af værste skuffe! Det kan hurtig blive dyrt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine svar :)

Meier: Det er også hvad jeg hahr læst mig frem til at folk synes. Kunne være sjovt at prøve.

Bradman: JA, de to "øverste" enheder er rigtig god også den dag i dag tror jeg. Derfor vil jeg jo så gerne prøve at presse lidt mere ud af dem :) Har allerede kigget på nogenlunde gode stumper hos frequence, det løber bare hurtig op hvis man skal have lidt kvalitetst spoler i serie med bas/mellemtone og samme med kondensator til diskanten og så lige et par duelund modstande til korrektionen - så snakker vi hurtigt 3500,- for to nye filtre + 8545...

syncroniq: Nu har jeg jo før læst hvad du ellers har skrevet af kloge ting her på siden, kan du ikke forklare lidt mere om hvad det er der ikke virker ved det filter? Men ja det kan blive meget meget dyrt også hvis man skal i gang med målegrej/software (jeg bygger ikke så meget igen at jeg har desideret brug for det, desværre kan man måske sige :)), så derfor jeg søger folks erfarringer med netop dette filter :)

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 November 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

LspCad koster 1400 for den lille udgave jeg har. Det er under halvdelen af det dit filterforsøg koster, som du måske ender med at ligge på hylden.

Det filter er alt for simpelt til at kunne forme frekvenskurven til at blive bare nogenlunde liniær. Det samme med AR's seriefilter. Ingen af dem har kunne komme frem med en måling af filteret der målt bare nogen lunde godt. AR prøvede med blev taget i at snyde, og så hørte man ikke mere til ham.

Jeg har LspCAD og har prøvet filteret idag med to enheder (2 x HDS fra peerless) og det er mig umuligt at få noget der kan bruges, eller bare tæt på. Og hvis jeg ikke kan med både Clio og LspCad, så er jeg bange for at dine chancer, kun med ørene, ikke er ret store. Og jeg sad i en hel time og prøvede (Normalt tager det mig max 15 minutter at have et helt liniært filter på plads der faser som de skal), uden held.

Hvis jeg var dig, ville jeg søge nogen med f.eks. Clio. De eneste jeg kender er DanskAudioTeknik og SpeakersCorner i kbh. Så spørg om du må få målt hver enhed ud, så simulere jeg gerne et filter til dig. I SpeakersCorner skal du nok snakke med Thomas og i DAT skal du snakke med Kim. Begge kan også hjælpe med et filter hvis det skal være ved jeg.

Hvad du boet i Jylland havde jeg gerne målt dem igennem for dig, og det havde både FreQuence og SoundFix også. Men der er lidt langt at cykle.

Men... det er bare hunde vigtig at de bliver målt rigtig, ellers holder simuleringerne ikke bedre end alm beregninger. Men det hjælper jeg gerne med hvis du finder nogen der vil hjælpe dig med målingerne.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

I mit bette hovede siger det mig at mellemtone og diskant vil spille alt for højt....

Det der vil komme til at lyde meget lys i lyden og her hjælper kabler intet for at reparere på lyden.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 November 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Selv med målegrej ender du med ubrugelige stumper for en mindre formue - du kan evt forsøge med simulering, men uden indgående viden om hvordan et filter virker er det også ret håbløst

Du er nok bedre tjent med at sætte sparepengene i et nyere mere gennemarbejdet design

Med det rette grundfilter ville det måske være muligt for dig at nå et rimeligt resultet, men det vil tage LANG tid at få helt på plads

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar, jeg tror bare jeg dropper det :) De er jo trods alt ikke helt unge højtalere længere.

Jeg tror bare at jeg forsætter med at sætte filteret i stand :) So far har jeg tygget mig igennem diskantdelen, mangler stadig bas/mellemtone delen - købte højtalerne brugte i sin tid, så det er ikke jeg der har bygget filtrene til at starte med.

Billede link til dem der måtte være interesserede, halvvejs: http://gallery.hkw.dk/pictures/filter2.jpg

Som filtret så ud da jeg fik dem:

http://gallery.hkw.dk/pictures/hf275filter.jpg

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

henrik det kan nu godt være de ikke er unge længere .men stadigvæk nogle rigtig gode enhender. nu har du ikke skrivet om det er helios du har .men har selv haft et par af de sidste. jeg startede med at rykke delefilterne ud .og  lave nogle nye 6 db filtere de spillede meget meget bedre for enhederne kan sagtens spille 6 db for de er godt lavet .
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hififreak > Der er ingen enheder der er lavet til 6dB/Oct. INGEN måler godt nok til at det kan bruges når de kommer i et kabinet med en frontplade. INGEN.

MEN... 6dB er det eneste filter der er simpelt nok til at man kan undvære måleudstyr. Men det bliver aldrig lige så godt som 2 - 3 order filter med måleudstyr. Men til sjov og spas, er det fint nok.

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

....mine fungere fint med 6db filter....

Den sidder bare parallelt med enheden. Men 6db filter til bas med spolen serielt har jeg selv lært har minimal effekt....så ingen spoler i mit filter. Oveni ryger timingen totalt når man anvender spoler. -og værdst er det med luftspoler da man ofte står med imellem 10 og 100 meter kabel som blot er viklet rundt. Der er lige langt for elektronen om kablet er bredt ud eller rullet sammen.

Hvis man siger man ikke kan høre det på lyden synes jeg da man burde finde sig noget langt kabel og prøve det af på højttalerne.

Referencen på timingen finder man kun på fuldtone-højttalere, da den er 100% perfekt her.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hey,

BasHunter > Hehe... har du nogensinde lavet et 2ordens filter du har haft dokumentation på var lavet perfekt? Hvis ik, hvordan kan du så udtale dig?

tro mig, spoler parallel har STOR betydning for fintuning. Men det kræver jo at den har den rigtige værdi, og det kan du ikke regne dig frem til.

Fuldtoner er bestemt ikke perfekte.

Og hvad mener du med parallel over enheden? 6dB er ALTID i serie....

Du er mere end velkommen forbi Randers og få en måling af dine højttalere, så vil jeg gerne vise dig hvordan filtre fungere. Du kan få de rå målinger med hjem så du selv kan simulere i f.eks. lspcad. Du siger bare til.

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Laver man 12db filtre skal der impedance korrektion og det skal der sådan set også på dem jeg har nu. -og nej, jeg har intet at gøre i Randers....

Man skal jo huske at når man parallel forbinder to systemer øges effekten ved den frekvens det andet filter arejder ved....og jo større db-filtre man anvender des større modstand skal der på jo tættere man kommer diskanten.

Men med spoler ryger timingen totalt, og det er jo ikke nogen radio med fine tolerancer.

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

syncroniq det det er helt klart  en fordel med måleudstyr, men ørene er nu det bedste redskab , man kan sagtens lave et  filter der måler helt perfekt, med lyder ad røven til , men du har helt ret i det gør tingene meget meget nemmere , man kan også komme ud for man skal skrotte det hele når man ikke har måleudstyr , det du skriver med det kun er til sjov og spas, synes jeg nu ikke passer ,jeg kan meget bedre lide lyden fra et 6 db filter, frem for det bliver stejlere og stejlere , men igen det er jo også en smagssag , jeg skal til at have lavet nye filtere til mine bånd inde i stuen ,skal vi ikke prøve at lave et filter efter dine målinger så det hele passer , og prøve at lave et 6 db samtidig ,og prøve at høre forskel på de to
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 18 November 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

jeg har brugt filteret fra LC. Det lød udmærket, men lyden kom til at mangle noget krop i forhold til det oprindelige filter, som trods megen kritik, i
mine øre, spiller mere korrekt og præcist.
Til gengæld har jeg et elektronisk filter som Lars Vester (Mantra Sound) har lavet specielt til HF275. Det er trevejs og kan reguleres i alle kanaler.
Det spiller fremragende og er en klar gevinst i forhold til det temmelig store passive filter. Det er meget nemt at anvende og har aldrig givet
problemer.

Venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 November 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hififreak > Der er ingen enheder der er lavet til 6dB/Oct. INGEN måler godt nok til at det kan bruges når de kommer i et kabinet med en frontplade. INGEN.

MEN... 6dB er det eneste filter der er simpelt nok til at man kan undvære måleudstyr. Men det bliver aldrig lige så godt som 2 - 3 order filter med måleudstyr. Men til sjov og spas, er det fint nok.

Uden at skulle være påståelig, så er Dynaudio optimeret til 6db/okt....og delt efter dette princip. Om man så bryder sig om en den lyd Dynaudio har, det er en anden snak. Derfor vil en D-260 også være egnet til 6db....efter Dynaudios forskrifter. Du skal være velkommen til at mene noget andet, men det har været Dynaudios koncept i mange år. 

I praksis vil 6 db ikke beskytte enhederne nok, men sådan har Dynaudio lavet det. Jeg orker ikke at lave 2 eller 3 orden uden måleudstyr, og derfor er 6 db det "letteste" at kunne arbejde med. Jeg er selv tilhænger af 12 db eller stejlere, som et udgangspunkt.

Jeg ved ikke om HF275 kan blive bedre med et andet filter, men som udgangspunkt er det en to vejs med en sub.......blot en 22mm spole på 8545. Så resten af systemet kunne måske realiseres for et beskedent beløb, trods alt. Måske kan en del af det org. filter genbruges???

Mvh  

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 November 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

BasHunter > Hehe... har du nogensinde lavet et 2ordens filter du har haft dokumentation på var lavet perfekt? Hvis ik, hvordan kan du så udtale dig?

tro mig, spoler parallel har STOR betydning for fintuning. Men det kræver jo at den har den rigtige værdi, og det kan du ikke regne dig frem til.

Fuldtoner er bestemt ikke perfekte.

Og hvad mener du med parallel over enheden? 6dB er ALTID i serie....

Du er mere end velkommen forbi Randers og få en måling af dine højttalere, så vil jeg gerne vise dig hvordan filtre fungere. Du kan få de rå målinger med hjem så du selv kan simulere i f.eks. lspcad. Du siger bare til.

Hej Synq

Jeg er sgu´ imponeret over du har energien til at blive ved

Lad nu blot folk tro, at det bedste er at lave et simpelt filter med ørerne!
Og selvfølgelig helst et 'universelt' serie filter LC har opfundet.

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nørd > With great powers, comes great responsibility... LOL

Bradman > Det har intet med enhederne at gøre om du kan bruge 6dB filtre. Det har noget at gøre med den akustiske frekvensgang. Et kabinet vil alt andet lige lave ballade og det KAN man ikke rette op på med 6dB. Det har altså intet med beskyttelse at gøre, men at styre frekvensgangen nok til at få en brugbart resultat.

Hififreak > Jammen.... hvordan kan du vurdere et 2-3ordens filter, hvis du ikke har måleudstyr og dermed kontrollere at det fungere?

Jeg tror der er noget helt fundementalt galt her.....

Det er ikke alene højttalerenheden der bestemmer frekvensgangen. Kabinettets flader, kanter osv påvirker den i den grad. Så den frekvensgang i tror jeres enheder har, har den IKKE i nærheden.

For det andet, man kan ikke beregne et delefilter. Jeg har vist det før herinde hvordan en XT25 måler med et beregnet filter og med et optimeret filter. Det beregnede delte ikke i nærheden af hvor det skulle, og det målte virkelig dårligt. Det lavet med måleudstyr målte tilgænglig som det skulle.

Når i tror i beregner et 2. ordens filter, er det elektrisk, og det er teoretisk med en flad impedans og frekvensgang som udgangspunkt. Det findes ikke, derfor får i ikke hvad i tror i gør.

Ser lige om jeg kan finde mine billeder... vender tilbage hvis jeg gør.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes