| Forfatter |
|
bluesmanden Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa..jeg er ny her og råber ud i luften.....jeg har mit gamle men solide pioneer spec 1 forforstærker + en spec 4 forstærker...hvorhenne ligger det på en HIFI-scala i forhold til en avance a 905...?... jeg har ikke rigtigt kunne finde noget om avance bortset fra indmaden åbenbart er noget thule noget ! og for den sags skyld heller ikke noget om mit pioneer...der var rigtig godt da jeg købte det for maaange år siden og som har spillet mine lp'er ufortrødent gennem årene.
jeg har lige fået denne avance 905 a op under neglene til auktion for 150,00 kroner og tænkte at det ikke kunne gå galt !
og nu spørger jeg sikker dumt..men..der er ingen bas/ diskant på stadset ! og heller ikke stik til en equalizer sådan umiddelbart ? og hvad kan man bruge de der afbalancerede indgange til ? der er heller ikke noget phonostik...så jeg skal nok bruge en riaa forstærker eller hvad ?
kan til sidst nævne at jeg spiller gennem nogle gamle jamo D 265 højttalere !
alt i alt sikkert noget gammelt stads der forlængst er overhalet !!
håber der er hjælp og gode råd at hente !
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg kender ikke Avance 905, men den gamle Pioneer Spec 4 er en virkelig god og rigtig flot forstærker - meget stabil og med en dobbelt strømforsyning. Det berømte Spec1 + spec4 -sæt er et klassisk sæt, som går til rigtig pæne priser på Ebay og andre steder - forudsat, at det er velholdt og i orden. Svært at forestille sig, at man har brug for mere forstærker, når man har Spec.
Spec 1 indeholder alle de features man kan forestille sig af en preamp.
Jeg vil ikke være dommer over lyden, men jeg har selv et sæt Spec 2 + Spec 1 + yderligere et sæt Spec 4 + Spec 1 og det er virkelig kram, som man næppe laver i dag til noget der ligner menneskepenge.
og nej - jeg mener ikke det er overhalet, men som med alt vintage-grej, så ville jeg da lige lade det checke af en fagmand, som ved, hvad han har med at gøre. Spec er bygget til at kunne holde - og hvis det måske lige bliver justeret i DC-balance og får bias checket - potmetre renset, så kan det køre i maaange år endnu.
vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
bluesmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej freddy...allerførst ...tak for kommentaren....jeg er da osse glad for mit spec1+4 anlæg !
men jeg er lige nødt til at høre...for jeg har aldrig interesseret mig for teknikken....det har jo bare kørt...og det upåklageligt ! hvad er DC balance og bias...?...og potmetre....er det drejeknapperne ?
en gang i mellem er der udfald....men så piller/drejer jeg ved den knap der skifter mellem de forskellige højttalerindstillinger og så kører det igen...måske noget støv eller andet skidt ?
nu siger du nok fagmand....men de hænger vist ikke på træerne hernede i sønderjyske !
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan se lidt mere her på hifi classics om hvad sådan nogle pionere ting går for... spændende se det ud...Dit sæt altså
se her: __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bluesmanden skrev:
|
hej freddy...allerførst ...tak for kommentaren....jeg er da osse glad for mit spec1+4 anlæg !
men jeg er lige nødt til at høre...for jeg har aldrig interesseret mig for teknikken....det har jo bare kørt...og det upåklageligt ! hvad er DC balance og bias...?...og potmetre....er det drejeknapperne ?
en gang i mellem er der udfald....men så piller/drejer jeg ved den knap der skifter mellem de forskellige højttalerindstillinger og så kører det igen...måske noget støv eller andet skidt ?
nu siger du nok fagmand....men de hænger vist ikke på træerne hernede i sønderjyske !
|
|
|
Når apparaterne når en vis alder, som fx dit Spec-sæt, har nogle komponenter i indmaden ofte ændret værdier i forhold til det oprindelige og tiltænkte. Dette kan ofte kompenseres for ved at justere på nogle drejepotmetre inde i forstærkeren. Dette bør du lade en fagmand kigge på, når du ikke selv føler dig 100% sikker på det tekniske. DC-balancen er en værdi, som helst skal ligge på ganske få mV (+/- 50mV) og den bestemmer forstærkerens udgangsarbejdspunkt i forhold til +/- udsving. Bias-værdien er den værdi som i mV er udgangstrinnets hvilespænding - tomgangsspænding - om du vil. Der er anbefalet en værdi fra fabrikantens side og som kan findes i servicemanualen på Spec4. Rensning af potmetre kan man selv gøre - hvis du googler dig lidt frem, så er netop dette beskrevet rigtig meget på nettet. Men hvis du alligevel skal have den til en god tekniker, så lad ham rense potmetre, når han alligevel skal ordne det andet. Den "fejl", som du beskriver ved din Spec4 - eller er det spec1'en - lyder helt klart som en omskifter, som skal renses for noget støv eller snavs. Fagmand i det sønderjyske - jo da, de findes, men du skal nok lige lidt på jagt. Vær nu sikker på, at du får fat i én, som KUN laver det, som er tiltrængt - og ikke en fantast, som lige kan "modificere" din dyrebare forstærker - der fører sjældent noget godt med sig.
Hvis du får brug for nogle fakta vedr. disse justeringer, så har jeg en servicemanual til Spec4 og Spec1, som jeg evt. ville kunne tage i øjesyn.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
bluesmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 06:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej freddy.....tak for hjælpen.....har heldigvis gemt.....uvist af hvilken grund..når nu så meget andet er bortkommet eller smidt ud.....alle papirer og manualer og tekniske specifikationer på mine tech ting....men jeg er da blevet meget klogere..!!!...så endnu en gang tak...!
__________________ Pioneer TECH 1 preamp
Pioneer Tech 4 amp
Jamo D 265
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Avance 905 er en gl. 2*50W Thule konstruktion. Storebror hed Avance 910 og var også ren Thule indmad, - svarende til Thule IA100B. En meget velspillende konstruktion....lidt lys og analytisk, men med punch i bassen bl.a. med Avance Signature 8 højttalerne.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Avance/Thule forstærkeren er fin. Den er lavet som sådan en skal laves, men et kraftværk er det ikke, men spiller nu helt hæderligt. Den større model (svarende til IA100) ville også være et bedre og dyrer valg!
At købe noget gammelt Pioneer istedet eller en forholdsvis frisk Thule ? Jeg havde nok valgt Thulen alene fordi jeg selv synes der er meget arbejde med gamle forstærkere...alle de ting Fredemarantz nævner. Gamle forstærker er skønne, og kan være noget frygtelig skrammel at arbejde med.
Det bliver lidt op til dig...men husk der findes en balanceret DAC konverter fra Avance som matcher og er en Thule DAC200 i forklædning. Du ville kunne udnytte ren balanceret overførelse!
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer næppe flere problemer med Pioneer sættet, end der gør med den Avance/Thule. Sidstnævnte er just kendt for deres driftsikkerhed, jeg ville kalde det skrammel..men man skal jo passe på man ikke får et sagsanlæg på nakken, så det lader jeg vær' med. Når det er sagt, så vil jeg ønske dig tillykke med købet af din Avance, til den pris kan det ikke gå galt. Den kan jo altid bruges som reserve, hvis du engang sender dit fine Pioneer til rensning. Men som Fredmarantz siger, så find en der er dygtig og ikke ville pille, bare for at gøre det.
bluesmanden skrev:
og nu spørger jeg sikker dumt..
|
|
|
Slet ikke.
bluesmanden skrev:
men..der er ingen bas/ diskant på stadset
!
|
|
|
Nej, den slags bruger "man" ikke mere. Grunden lyder at det ændrer det oprindelige signal og derfor ikke er bedst mulig reproduktion. Mere realistisk set er det ordsproget "Hvad der er sparet, er tjent" og så umuliggør alle de tryk- og drejeknapper jo et rigtigt strømlinet udseende.
bluesmanden skrev:
og heller ikke stik til en equalizer sådan umiddelbart ?
|
|
|
Pas..
bluesmanden skrev:
og hvad kan man bruge de der afbalancerede indgange til ?
|
|
|
Mener du balancerede?  Du kommer nemt rundt om problemet med et par af f.eks. sådan en her: http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=6339
bluesmanden skrev:
der er heller ikke noget phonostik...så jeg skal nok bruge en riaa forstærker eller hvad ?
|
|
|
Jep, det er korrekt. mvh
Bradman skrev:
At købe noget gammelt Pioneer istedet eller en forholdsvis frisk Thule ?
|
|
|
Han har været den lykkelige ejer af Pioneeret i mange år..det står i første indlæg.
|
| Til top |
|
| |