Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan reparation betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SigneMR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er virkelig ikke den store lydhaj, og har i mange år ladet min far klare den sag, en opgave han har klaret til UG. Han har rigget mig op med en gammel Luxman 600 receiver fra før murens fald og et sæt B&W DM 220. Men desværre kan han ikke lige hjælpe mig nu, så jeg håber I kan.

Jeg har været meget tilfreds med det hele, den gamle Luxman har virkelig imponeret mange gange, for satan den er god, for sådan en gammel rotte at være.

Menja.. Den ene højttaler har længe været lidt i stykker, den spiller nærmest kun bas, men katastrofen indtraf i fredags da forstærkeren pludselig døde langsomt ud. Altså det var som om der blev skruet ned for den, og så var der bare ingen lyd, selvom den var tændt og lyste etc. Så pludselig sagde det en SWOF-lyd og så kom der lyd igen. Men kun to-tre minutter, så gentog scenariet med den dalende volumen sig, og så efter et kvarter: SWOF og lyd igen.

Den lød meget syg...

Jeg ved ikke om det har noget at sige at jeg primært spiller musik gennem min iPod eller Macbook via AUXindgangen og minijack? Ellers er det radio og LPer, men ingen af delene fungerer nu.

Så kigger jeg mig lidt omkring for at se hvad noget nyt stads koster, og det løber jo mindst op i en tretusind, kan jeg se. Spørgsmålet er om det kan betale sig at få repareret sådan noget gammelt kræs, for selvom jeg har pengene til et nyt anlæg, må jeg indrømme at jeg er blevet lidt nostalgisk omkring især min receiver. Jeg har haft den bogstaveligt talt hele mit liv, min far købte den året før jeg blev født.

Jeg smider lige et par fotos ind, for det er det her jeg har, dog er billederne fundet på nettet.

Håber I kan give et praj om det hele eller noget af det er HELT dødt, eller om det kan betale sig at få det repareret, ja og OM der overhovedet findes nogen der kan reparere sådan en gammel Luxman fra '82.

På forhånd tak.

Til top Vis SigneMR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SigneMR

MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej Signe

Jeg kender een der kan fixe den reciever for dig til en billig penge, men det bliver først efter jul.

Jeg ved ikke om dine højttalere osse er defekte, men det kan vi tjekke af i samme forbindelse.

Du kan bare PM mig for mere info

Mads

SigneMR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg er nok også ligeså nysgerrig med hensyn til om det kan betale sig at fixe sådan en gammel dims? Altså jeg synes jo den er goood, men jeg ved ikke om den er "god nok" til at jeg ikke hellere skulle købe en helt ny receiver og så holde gravøl over den her.

Nogen der har en holdning til det?

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Det bliver herfra et både- og svar:

Hvis du er helt hooked på den måde den gamle Luxdreng spiller på, så skal du reppe den. Men har du den bare fordi du altid har haft den og dermed ikke ved hvordan nyt grej spiller, så har du flere muligheder.

Det meste vintagegrej, som din Luxman, spiller blødere og lidt mere slasket kan man vist godt sige end dagens grej gør, og der er eks her på siden folk som kun vil ha vintage. Lydfilosofi og måden man mikser lyd på idag, er ret forskelig fra dengang din Luxman var forrest i feltet.

Inden du sender den til rep så tag ned i en af de store danske hififorretninger og hør hvad man kan få for 3k, som du vist selv nævner som beløbsramme. Der er et par gode mærker som faktisk har noget 3-i-een (kombiting af forstærker, radio og CDspille) der spiller rigtig fint og ikke koster det blege.

Dine HT ere kan nok køre en tid endnu, såvist jeg kan læse ud af din beretning.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Man skal efter min mening lede længe efter nyt grej i den vedkommende prisklasse, som kan hamle op med den pågældende Luxman - både hvad angår lydkvalitet - musikalitet - og ikke mindst visuel charme og identitet.

Jeg vil slet ikke give dig ret i at den ældre Luxman spiller mere "slasket" men du har ret i at den spiller blødere og jeg vil så tilføje musikalsk og alt andet end øretrættende.

Jeg synes, at det er et lidt usagligt indlæg, hvor du for mig at læse svagt prøver at nedgøre denne Luxman til fordel for at få solgt noget nyt, hvor jeg ikke tror, at indlægsholderen bliver bedre kørende - tværtimod.

Jeg ville klart vælge at lade en tekniker, som ved hvad han har med at gøre, kigge på den i samspil med de nævnte højttalere - og få den lavet, Så ville den kunne køre i mange år endnu.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Man skal efter min mening lede længe efter nyt grej i den vedkommende prisklasse, som kan hamle op med den pågældende Luxman - både hvad angår lydkvalitet - musikalitet - og ikke mindst visuel charme og identitet.

Jeg vil slet ikke give dig ret i at den ældre Luxman spiller mere "slasket" men du har ret i at den spiller blødere og jeg vil så tilføje musikalsk og alt andet end øretrættende.

Jeg ville klart vælge at lade en tekniker, som ved hvad han har med at gøre, kigge på den i samspil med de nævnte højttalere - og få den lavet, Så ville den kunne køre i mange år endnu.

Helt enig, især når der er tale om et så flot og velholdt eksemplar som billedet viser.

Jeg synes da heller ikke at det lyder som om det er nogle af de dyreste dele i apparatet der er defekt, men man kan jo altid bede om at få et prisoverslag før reparationen påbegyndes.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Helt enig, især når der er tale om et så flot og velholdt eksemplar som billedet viser.

Jeg synes da heller ikke at det lyder som om det er nogle af de dyreste dele i apparatet der er defekt, men man kan jo altid bede om at få et prisoverslag før reparationen påbegyndes.

[/QUOTE]

Jeg smider lige et par fotos ind, for det er det her jeg har, dog er billederne fundet på nettet.

Det er altså ikke hans, men noget mage til.

T

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

SigneMR:Floooot reciever du har der Hvis du hopper på noget af det 'nymodens pjank' der sælges idag,så vil der nok ikke gå lang tid,før du trawler nettet for at finde netop sådan en reciever igen!! For du lyder rigtig tilfreds med lyden,og den lyd får du helt sikkert ikke i en ny reciever....men du får selvfølgelig fjernbetjening.Så skal du ikke rejse dig for at skrue ned hele tiden,fordi dine ører ikke kan holde den nye og skarpe lyd ud
Personlig ville jeg sende 'MadsVP' en 'privat besked' og glæde mig over at der er håb.....behold den! Der er så mange aspekter ved sådan et klenodie som du ALDRIG får i en sort plastik-æske med røde og grønne dioder(og fj.btj.).... Den bør bør repareres,når du synes at den lyder så godt,som du beskriver den.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Smid mig en PM så skal jeg smide et tlf nummer tilbage så du kan få den lavet til små penge.

En her i byen kan nemt fixe den.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Har en Receiver magen til - står under et tv i tegnestuen - når der en gang i mellem kommer en dvd på - (efter en 10-12 timers arbejdsdag kan man jo trænge til en pause) så giver den absolut en dejlig lyd - rund og blød men nok af spark til at man kan fornemme gulvet rysten når Bvruce Willis sprænger et eller andet i luften - og musik - der spiller den også dejligt - den har tilmed en udemærket radio.
Jeg gav ikke mere end 100 kr. for min - men jeg kunne da finde på at smide 500 efter den hvis den skulle repareres - uden tøven! 
Så hvis Jensen kanhjælpe dig med at få den fikset er det bare at komme igang - den er jo også hyggelig at se på som Freddy siger

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også vælge at få den repareret. For 3000 kr.,  får du ikke meget idag. Det værst tænkelige, synes jeg må være, at smide så få penge efter noget sprød plastic og efterfølgende finde ud af, at det gamle faktisk spillede bedre. For de penge, kan du jo få lavet rigtig meget hos en tekniker.

EDIT: Samtlige elektrolytter burde også kunne skiftes, indenfor det budget.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Emil K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 24 November 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige kommet af med min gamle Kenwood forstærker. Den var fra 72' og den spillede virkelig godt. Jeg tror ikke den var til reperation en eneste gang. Ny pris var vidst dengang 2790 kr eller sådan noget. Den tror jeg f.eks. ikke ville kunne  betale sig at sende til reperation... Men den er jo næsten antik haha. Skidtet er jo ældre end mig

Men jeg synes nu min NAD spiller bedere end den gjorde

Til top Vis Emil K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil K.

Emil K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 24 November 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke altid det ældste der spiller besdst ville jeg sige

Til top Vis Emil K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil K.

SigneMR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene.

Det skal lige siges at det altså ikke er min receiver på billedet, men med undtagelse af nogle ridser på tunerknappen, så fremstår den i meget fin stand. Det er jo ikke ligefrem et apparat der bliver "slidt" på, den står jo bare og... står.

Og jeg har netop fjernbetjening til, fordi jeg rigger op med min macbook, enten over minijack eller trådløst over min router. Og den kan fjernbetjenes. Så den opfylder altså alle behov, og slasket lyd har jeg ikke lagt mærke til (med nu HAR jeg jo så også kun lagt ører til den her altid).

Nå, jeg endte med at skille den ad og kigge lidt ind i den. Pyh, der var støvet. Men ja.... der er i hvert fald ikke noget der er brændt af inde i den. Alt ser fint ud, umiddelbart, så det er vel et godt tegn. Jeg ville ønske jeg havde vidst for mange år siden, at det er så nemt at fjerne skidtet foran FMbåndet, haha. Der lå lidt fuglefrø fra den undulat jeg havde da jeg var 10, akja.

Det lyder på jer til at den KAN repareres, for forholdsvis små penge, så det vil jeg lige undersøge.

Tak for hjælpen. Er det nu vi skal finde ud af hvad der er galt med mine højttalere?

SigneMR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Og hvad er elektrolytter?

Nu HAR jeg den jo helt åben foran mig, så kan jeg ligeså godt lære nogle smarte ord

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Elektrolytter ligner store batterier og det er det egentligt også.De kan tørre ud og så er det slut med lyd,til den(de) bliver skiftet.....det kunne godt være at det var dem,når nu den har spillet i så mange år.Det ville være naturligt....Men det er ikke en diagnose som jeg kan sidde her og stille.Benyt dig af de andre der kan og vil lave den

SigneMR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nåhr, dem kan jeg godt se. Dem er der en del af. En 15-20 stykker, og de er LILLA. Hvor sødt.

Men hvis I siger der skal ses på sagerne samlet, så skal jeg nok lige have fundet mig en i København. For jeg bor herovre nu (skal lige have det rettet i profilen), og jeg kan ikke lige have både Luxman og 2x B&W kæmpekasser med mig i toget.

Hvis nogen kan anbefale en tekniker i København ville det være super.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Du behøver jo ikke bære den frem til reparatøren.Pak den bundsolidt og send den(også til Jylland).Bare du pakker den,så den ikke 'rasler' rundt i kassen,så klarer den skærsilden hos PostDK Testet og gennemprøvet

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sikkert at elektrolytterne er problemet, men prøv om du ikke kan få skiftet dem under alle omstændigheder. De er jo ikke ny længere, og kan godt give problemer senere.
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 24 November 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Dine højttalere skal sikkert bruge en ny diskantenhed.

Du kan dog være så heldig at der bare mangler forbindelse til diskanten. Det ser jo ikke ud til at du er bange for at skille ting ad, så prøv at skrue diskanten og eventuelt den øverste basenhed ud(Det giver bedre udsyn). Så kan du kigge ind og se om alle ledninger sidder fast og om delefilteret (De elektriske komponenter der sidder inde i kassen.) ser ud som det skal, altså ikke ser brændt ud for eksempel. Hvis alt ser pænt og ordentligt ud, er vi tilbage ved den ny diskant. I så fald, prøv at sende mig en Pb.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum