Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 06:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Udgangsprint? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 November 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Davs,

Jeg har fået at vide at der på min forstærker er røget et "udgangsprint". Jeg antager at det er på effektforstærkeren?  

Er der nogen der ved hvad det engelske ord er for "udgangsprint"?

--
Werner

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Chazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Syntes det lyder som en underlig konklution på en fejl. Er det begge kanaler der fejler og hvad er det for en forstærker? Men tror jeg vil kalde det outputbuffer eller noget.

Mvh

Chazz

Til top Vis Chazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chazz

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Chazz skrev:

Syntes det lyder som en underlig konklution på en fejl. Er det begge kanaler der fejler og hvad er det for en forstærker? Men tror jeg vil kalde det outputbuffer eller noget.

Det er simpelthen den mest underlige sag jeg har været ude for - og det er også en super kedelig sag. Jeg har siden juni (!) haft et forstærkersæt til reparation hos den lokale 2Tal. Det er et gammelt sæt der pludseligt holdt op med at spille. Electrocompaniet Ampliwire 100 og PreAmpliwire 1. Det kommer til reparatør som konkluderer at det er "en udgang" og det vil koste ca 3000 kr at lave.

Ja tiden går og de kan ikke skaffe reservedele. Til sidst opgiver de og sender sættet til KBH hvor det er i 2 måneder førend jeg så får en mail hvor der står "Desværre - vi kan ikke skaffe reservedel fra frabrikken".

Jeg har udbedt mig info om hvad der præcist er galt og hvilken fabrik de har kontaktet. Svaret kom så på mail idag "Det var et udgangsprint der ikke kunne skaffes og hvis de kunne finde mailen til fabrikken ville jeg få den"...

Jeg ser ikke skyggen af den mail tror jeg. Jeg føler folk har løjet og fyldt mig med fup og fiduser men der er jo ikke skyggen af motiv så det er nok forkert :) Jeg er super ærgelig over at miste det forstærkersæt som har tjent mig vel. Og ville derfor sende en mail til Electrocompaniet for at høre om man virkelig ikke kan få sådan et print...

Men de taler Norsk og det gør jeg ikke - Jeg prøver med dit forslag tak. Hov det blev et langt indlæg sry :)

--
Werner

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Øhhh... send den dog til et elektronik værksted istedetfor (evt. hifiklubben som har haft salget) De kan sku da skifte de stumper der er gået defekt? istedetfor at skifte et helt print.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 23 November 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

Det er simpelthen den mest underlige sag jeg har været ude for - og det er også en super kedelig sag. Jeg har siden juni (!) haft et forstærkersæt til reparation hos den lokale 2Tal. Det er et gammelt sæt der pludseligt holdt op med at spille. Electrocompaniet Ampliwire 100 og PreAmpliwire 1. Det kommer til reparatør som konkluderer at det er "en udgang" og det vil koste ca 3000 kr at lave.

Ja tiden går og de kan ikke skaffe reservedele. Til sidst opgiver de og sender sættet til KBH hvor det er i 2 måneder førend jeg så får en mail hvor der står "Desværre - vi kan ikke skaffe reservedel fra frabrikken".

Jeg har udbedt mig info om hvad der præcist er galt og hvilken fabrik de har kontaktet. Svaret kom så på mail idag "Det var et udgangsprint der ikke kunne skaffes og hvis de kunne finde mailen til fabrikken ville jeg få den"...

Jeg ser ikke skyggen af den mail tror jeg. Jeg føler folk har løjet og fyldt mig med fup og fiduser men der er jo ikke skyggen af motiv så det er nok forkert :) Jeg er super ærgelig over at miste det forstærkersæt som har tjent mig vel. Og ville derfor sende en mail til Electrocompaniet for at høre om man virkelig ikke kan få sådan et print...

Men de taler Norsk og det gør jeg ikke - Jeg prøver med dit forslag tak. Hov det blev et langt indlæg sry :)

--
Werner

Jeg ville kalde det Power Amplifier Board. Det ses også ofte forkortet til Power Board. Jeg tror dog nok at de kan forstå det i Norge hvis du skriver på dansk.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Øhhh... send den dog til et elektronik værksted istedetfor (evt. hifiklubben som har haft salget) De kan sku da skifte de stumper der er gået defekt? istedetfor at skifte et helt print.

Jo men firmaet i KBH som havde det er vist et af de "rigtige" værksteder. High End musikservice var det vist...men du har ret. Hifiklubben må have fået et par defectocompaniet ind i løbet af de sidste 20 år (selvom mit er fra før Hifiklubben overtog salget).

Tak.

--
Werner

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jeg ville kalde det Power Amplifier Board. Det ses også ofte forkortet til Power Board. Jeg tror dog nok at de kan forstå det i Norge hvis du skriver på dansk.

Mailen er sendt med et par forslag nu - samt det danske ord. Så håber jeg. Tak.

--
Werner

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det er da flot at du allerede udfra den korte beskrivelse kan konkludere hvad der er galt. Hvis 2 forskellige værksteder mener at printet skal skiftes, hvordan kan du så vide at det ikke er nødvendigt uden at have set apparatet.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 23 November 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

micma18 skrev:

Det er da flot at du allerede udfra den korte beskrivelse kan konkludere hvad der er galt. Hvis 2 forskellige værksteder mener at printet skal skiftes, hvordan kan du så vide at det ikke er nødvendigt uden at have set apparatet.

Fordi jeg har min tvivl til at printet i sig selv fejler noget, og SMD komponenter sidder der sikkert ikke mange af, som er brændt af i udgangstrinnet.... Så hvis det havde været nogle elektronik kyndige der havde repareret apparatet, så havde de jo nok bare skiftet de komponenter og løst de fejl der var skyld i defekten!

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 24 November 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Er det alm. standardkomponenter burde de vel nok kunne skaffes.Selvfølgelig forspørger man på hele printet er det da meget sansynligt at det ikke kan skaffes.

En anden ting er hvad er årsagen til at det er sket ikke helt uvæsentligt.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 24 November 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Stanley skrev:

micma18 skrev:

Fordi jeg har min tvivl til at printet i sig selv fejler noget, og SMD komponenter sidder der sikkert ikke mange af, som er brændt af i udgangstrinnet.... Så hvis det havde været nogle elektronik kyndige der havde repareret apparatet, så havde de jo nok bare skiftet de komponenter og løst de fejl der var skyld i defekten!

- Så du har simpelthen aldrig set et print der er brændt i stykker som et resultat af en defekt / brændt udgang??? - Hvor mange billeder af sådanne fenomener skal jeg sende dig???

Umiddelbart kender jeg ikke den lokale 2Tal hvor manden bor, men High End musikservice er normalt OK dygtige - ikke i den billige ende, men dygtige. Det er dog set, at de er meget kritiske mhp. originale stumper.

Et dygtigt lokalt værksted ville jeg til hver en tid ha mere tiltro til, der er set eksempler på at man har laver nye print til kunder, fordi de elskede deres grej. Man har i HiFi-klubbens lokale butikker set eksempler på, at man ikke har været "super-motiverede" for at sende en enhed videre til værkstedet, specielt hvis der har været tale om ikke længere forhandlede mærker...

Nummer sidst er så, at der vist var tale om ældre EC grej. Der er sgu ikke SMD i... - Men lad os da lige få typen af spillen oplyst, så ska ljeg se om ikke jeg har papirer på den...

Lars / Viborg 

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 November 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Aaerh... - Havde ikke set der stod ampliwire 100 længere oppe  -  kigger lige på mandag...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2007 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes engang at have hørt at de gamle EC forstærkere etc. havde problemer med kvaliteten af selve printet - altså at printet var lavet af et skrøbeligt materiale (eller måske limen der er brugt?) og derfor med tiden kunne gå i stykker... Jeg tror - og det her er en del år siden - at jeg ringede til hifiklubben da jeg fik tilbudt en gamle ec ampliwire forstærker (modellen kan jeg ikke huske) og jeg fik den skøre ide at ringe til hifiklubben og høre om deres erfaringer med ældre EC. Så måske det kan være - som nillerViborg også skriver - er det nødvendigt med et helt nyt print. Og de er nok ikke nemme at få fat i. Så er spørgsmået om man ikke selv kan lave det ? relativt simple amps med standard komponenter kan man jo nok bikse sammen, hvis det er det man har lyst til at bruge sin tid og penge på...

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Synes du virkeligt at det er rimeligt at hænge værksteder og teknikere ud offentligt, bare fordi du "har din tvivl". Også selv om din tvivl skyldes manglende kendskab til hvad der kan ske i en LF-udgang, når den brænder af. Jeg har også, som NillerViborg er inde på, set mange print der har været helt forkullede som følge af den meget kraftige strøm der går i den situation. Det lyder altså meget sansynligt at det kan være nødvendigt at skifte printet, især når der nu er to værksteder der er kommet til den konklusion.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 24 November 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Prøv nu lige at slappe lidt af....

Jeg synes ikke jeg har hængt nogen ud, og hvis det opfattes sådan så var det ihvertfald ikke meningen!

Jeg opfatter ud fra indlægget at 2Tal forretningen som det første uden at fejlfinde eller noget somhelst bare forsøger at skifte hele printet, så det er derfor jeg antager at det muligvis kan repareres på et værksted... (2Tal lyder i mine øre ikke som et decideret elektronik værksted?)

Og jo, jeg har sku set print der er brændt, men det meldte historien ikke noget om. Men hvis det er tilfældet, så er det self. mest optimalt at skaffe et fejlfrit print, men ellers kan det da muligvis også laves med moteringstråd / ledninger whatever.

MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Det er nærmest indlysende at printet bliver skørt med tiden, når man  - som det er gjort  i AW65/100 serien, monterer det som skinken i en sandwich - midt mellem emittermodstande og effekttransistorerne, kun adskilt af 2 mm luft.

/Mads

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 November 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

MadsVP skrev:
... som det er gjort i AW65/100 serien monterer det som skinken i en sandwich - midt mellem emittermodstande og effekttransistorerne, kun adskilt af 2 mm luft.

Hehe ja det er nok for at holde varmen der oppe i Norge
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Prøv nu lige at slappe lidt af....

Jeg er skam helt afslappet, men nu er det jo et debatforum, så vi har vel lov til at være uenige. Jeg mener ikke at din tvivl, på et så tyndt grundlag som her, er nok til at hænge værksteder/teknikere ud offentligt.

micma18 skrev:

Jeg synes ikke jeg har hængt nogen ud, og hvis det opfattes sådan så var det ihvertfald ikke meningen!

Jeg synes da at du antyder ret kraftigt at de to værksteder der har kigget på apparatet, ikke er elektronikkyndige, og at de kun vil skifte printet fordi de ikke kan finde de defekte komponenter.

micma18 skrev:

Jeg opfatter ud fra indlægget at 2Tal forretningen som det første uden at fejlfinde eller noget somhelst bare forsøger at skifte hele printet, så det er derfor jeg antager at det muligvis kan repareres på et værksted... (2Tal lyder i mine øre ikke som et decideret elektronik værksted?)

Ja, det er netop her jeg mener det går galt. Du har ikke udfra indlægget nogen mulighed for at vurdere hvor meget tid der er brugt på fejlfinding. Dit angreb på værkstederne skyldes altså udelukkende fordomme, hvilket du jo også skriver her. En tekniker hos 2Tal/Fona/Merlin kan vel være ligeså kyndig som en tekniker på det du kalder et "decideret elektronikværksted".  Desuden er hans konklusion jo bekræftet af High End Musikservice. Lyder det heller ikke som et "decideret elektronikværksted" i dine ører?

micma18 skrev:

Og jo, jeg har sku set print der er brændt, men det meldte historien ikke noget om.

Nej, men historien meldte heller ikke noget om at det ikke var tilfældet. Det er noget du selv konstaterer. Det bliver da kun værre af at du selv har set at det kan forekomme. Du skriver altså at de er ukyndige, selvom du ved at de muligvis har ret.

micma18 skrev:

Men hvis det er tilfældet, så er det self. mest optimalt at skaffe et fejlfrit print, men ellers kan det da muligvis også laves med moteringstråd / ledninger whatever.

Ja, muligvis. Du har ret i at mindre printbrud kan repareres med monteringstråd, men skaden kan også sagtens være så alvorlig så det ikke er muligt. Grænsen for hvornår det ikke længere er forsvarligt må vurderes af den tekniker der arbejder med apparatet. Her er der mindst to teknikere der mener at printet skal skiftes. Så er det vel ikke rimeligt at du skaber tvivl om deres afgørelse uden at have set printet?

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Interessant læsning. Til at starte med er billedet lige præcist sådan det ser ud nede i kassen så der er noget om sagen.

Ikke fordi det vel gør så meget, men til præcisering er det defekte effekttrin en Ampliwire 65 og ikke 100 som er den jeg har lånt til erstatning. Det var nok ønsketænkning selvom det ikke føles som om der er mere bid i 100'eren ifht 65 (!). Jeg ved ikke om det kan skyldes at 100'eren er fra perioden hvor Hifiklubben forhandlede dem...der gik rygter dengang om at strømforsyningen o.a. ikke var helt optimalt?

Nå, men for at vende tilbage til historien. Forstærkeren er faktisk gået i stykker uden grund - og så alligevel ikke. For den stod opmagasineret under en flytning i et par måneder og der var andre ting i den opmagasinering som havde fugtskader efter det stunt. Det var måske prikken over i'et for printpladen...

--
Werner

Der er faktisk

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Aaaerh... - Synes at ha hørt historier hvor ampliwire65 og ustabil er brugt i samme sætning... - lidt fugt, som ikke er tørret ordentligt inden den bliver hevet til live, gør sikkert ikke sagen bedre...

Stadig vil jeg antyde, at det skal ku laves - på den ene aller anden måde...

Lars / Viborg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes