Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 02:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Frequence HDS6 KIT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 24 November 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Her er lidt billeder af mit første DIY projekt.

Efter længere tids søgning efter et par brugte standerhøjtalere, besluttede jeg at bygge selv. Valget faldt på et sæt HDS6 kit fra www.frequence-shop.dk

Enhederne er:

Diskant: Vifa XT25TG60-04
Bas/mellemtone: Peerless 830883 6½" HDS Exclusive

Da jeg fortalte min bror, at jeg skulle bruge hans værktøj og lidt hjælp, skulle han da også have et sæt. Bestilte derfor 2 sæt.

Kabinetterne er bygget i 19mm mdf på top og bund. 38mm front og bag, samt 3*6mm bøjelig mdf på siderne.

Kabinettet er fineret med 6mm eg.

Nærbillede af den højre HT.

Nærbillede af bagsiden. Basporten er ikke sat helt ind i kabinettet endnu. De sidder rimelig stramt i, og er bange for at jeg ikke kan få dem ud igen, når de skal lakeres uden at skade fineren.

Enhederne er undersænket.

Som det ses på billedet nedenfor er alle samlinger i fineren 100% tætte, og udjævnet.

 

Højtalerne skal ikke stå i stuen, som vist på billedet nedenfor, men på kontoret, så man kan få lidt god lyd, når man sidder ved pcen. De mangler at få en omgang klar lak, men venter på min bror får lakeret sit sæt færdigt.

Lyden var ikke specielt imponerende i starten, men efter nogle timer tilspilning er lyder de væsenligt bedre. Det var specielt bassen der virkede meget mudret og upræcis. Jeg har lavet en aftale med Torben fra Frequence om at jeg skal sende en højtaler over til ham, når den er tilspillet. Så vil han måle højtaleren igennem, og evt. foretage ændringer i delefiltret, hvis det er nødvendigt. Jeg skal kun betale fragten for denne service.  Godt arbejde Frequence

Jeg mangler en forstærker til disse banditter. Har set lidt efter model fra NAD's grå serie, men har ikke endeligt besluttet mig. Er meget åben overfor foreslag!

 

Flere billeder af byggeprocessen vil tilgå snarest. (Min bror har dem på sit digital kamera)

Mvh

Thomas

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 24 November 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Imponerende arbejde med kabinettet! Virkelig flot Har du flere billeder?

(Edit) Så kom der flere billeder - tak
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 25 November 2007 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Synes også det er et rigtig flot sæt højttalere, og jeg er imponeret over at eg-finér kan se så flot ud

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 November 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Virkelig flotte...

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 25 November 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

De ser rigtig fine ud, har du ikke nogle billede af processen så vi kan se hvordan du har lavet dem?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 25 November 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

De er rigtig pæne, men som de andre skriver så vil vi da gerne se lidt konstruktions-fase billeder hvis du har :)

__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Så var brormand lige et smut forbi med en af sine færdige højtalere. Han har sat et sæt spikes på fra.... Thansen  

Jeg afventer stadig min brors billeder af byggeprocessen, indtil da kan i få et smugkig på min brors færdige højtalere. De har fået 3 lak klar skibslak. De første 2 lag blev lagt på uden at fortynde lakken. Dette gav nogle "løbere" i lakken som blev slebet ned med sandpapir korn 320. Sidste lag var en blandning af ½ lak og ½ lakfortynder. Dette sikrede at det ikke kom nogen løbere i sidste lag. Herefter blev den forsigtigt slebet med ståluld. (Ikke det man bruger i køkkenet!)

Mvh

Thomas

 

 

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 26 November 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig godt ud. Jeg har nemlig selv problemer med helligdage i lakken, og vidste ikke at man kan bruge lakfortynder til at undgå dem.

Tak for tippet.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 26 November 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Dief: Du skal være opmærksom på at lakfortynder kan være en kras sag. Min bror blev lidt svimmel, da han brugte det.

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 30 November 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet lagt lidt billeder op af byggeprocessen som lovet

Der er i denne omgang billeder af påsætningen af fineren, da kabinettet var lavet weekenden før, hvor vi ikke havde et digital kamera ved hånden.

Kabinetterne blev grundigt slebet til men sandpapir korn 180, så fineren kunne ligge helt tæt til MDF'en. Herefter blev fineren skåret til. Vi lagde de buede sider på først, som blev holdt fast med lidt spændbånd.

Fineren er skåret ud af store plader der er ca. 50cm *250cm. Min bror fik efter længere tids søgen fat på 6 stk finer hos et køkkenfirma i Farum. Der gik en plade pr højtaler.

Når fineren var lagt på gik den ca 2mm ud over kabinettet. Herved var der lidt at slibe af bagefter.

Der blev brugt gaffatape i lange baner til at holde fineren helt tæt til MDF'en langs kanterne. Herefter lagde vi en masonitplade ovenpå fineren i samme størrelse. Dette beskyttede fineren mod de kraftige spændbånd, som min bror spændte til bristepunktet. Han lagde virkelig al sin vægt i trækket.

 

Hullerne til diskanten og basporten blev boret ud med kopbor. De blev lidt varme, inden det nåede igennem det tykke kabinet.

Div. udskæringer færdige.

Herefter skar vi 45 graders vinkel i bashullet, da enheden ellers ikke kunne få tilstrækkeligt luft. Ydeligere undersænkede vi diskant og bas med en overfræser som kørte i en skabelon, således at enheden passede perfekt i kabinettet.

Så skulle kabinettet bare have tre omgange klar skibslak.

Delefiltret blev sat i og kabinettet blev foret med dæmpemateriale. Så skulle der bare sættes enheder i...

Det færdige resultat kan ses på de følgende billeder:

Min bror og jeg er meget tilfredse med resultatet, og har et nyt projekt på tegnebrættet. Det bliver noget med en 3-vejs gulvhøjtaler med buede sider. Der skal være et par 8" basser i .

I næste projekt vil vi løbende tage billeder. - Samt uddybede fremgangsmåden en del mere præcist.

Mere om det i det nye år.

Mvh

Thomas

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
Drea
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 09 December 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Drea's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drea
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 09 December 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du har undersænket enhederne med en overfræser som kørte efter skabelon efter du har lavet hullet. Hvordan har du gjort dette? Jeg gør det nemlig i omvendt rækkefølge..
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 09 December 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kappen,

Jeg vidste at hullet til bassen skulle være 145mm, og at enheden skulle undersænkes ud til 180mm.

Først tegnede jeg hullet med en passer, som jeg harefter savede ud med en stiksav. Det behøves ikke være 100% præcist, da enheden jo skjuler 180mm.

Herefter bestemte jeg mig for hvilket bor jeg ville bruge til overfræseren. Tror det var ca 14mm.

Så målte jeg afstanden fra boret ud til kanten af fræseren (der var ca 25mm).

Således vidste jeg at hullet i min skabelon skulle være 180mm + 2*afstand fra boret til kanten af fræseren= 23cm.

Så lavede jeg en cirkel på 23cm på en mdfplade der var i overskud, og savede hullet ud med en stiksav. Dette skal være ultrapræcist!

Derefter lagde jeg min skabelon på endnu et stykke overskudsmdf, og fræsede ca 3mm ned. Det er meget vigtigt at skabelonen ikke kan flytte sig, ellers bliver hullet meget hurtigt ovalt ;-) Jeg satte min skabelon fast med kraftigt dobbeltklæber.

Så testede jeg om min enheden passede 100% præcist i udfræsningen. Det gjorde den selvfølgelig ikke, så jeg gentog ovenstående procedure til jeg ved hjælp af min skabelon kunne fræse en perfekt undersænkning.

Det er kan godt være en meget tidskrævende metode, især hvis man ikke har 112% styr på sin stiksav.

Mvh

Thomas

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

SWULP fik lavet et upgrade filter.

Resultatet ligger nu på www.speakerbuilder.dk

 

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det er dælme godt lavet  Rigtig rigtig flot udført  Skynd jer at komme igang med at lave flere..



__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB Besøg MathiasFB's Websted
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Så skete det endelig: Næste projekt er skud i gang!

Tråden kan følges her: Kan jeg bygge 3-vejs HT? - Muligvis!

Mvh

Thomas

Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes