Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 07:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pickup problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 November 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens!

Jeg er ny herinde, og stiller straks et spørgsmål. Jeg har nogle problemer med min grammofon, eller rettere med pickup'en, vil jeg tro. Når jeg tænder mit anlæg og slår det til phono, så er det tit, at der er en høj knitrende, summende, skærende lyd i den ene af mine højtalere (nogen gange ingen lyd i den ene af mine højtalere - det er altid den samme højtaler, det drejer sig om). En dag i frustration prikkede jeg lidt til pickup'en (altså IKKE nålen, men deri hvor nålen sidder (er det det man omtaler som pickup?)), hvorefter de irriterende lyde forsvandt. Men for det meste, når jeg starter op, så er lydene der, og så skal samme procedure til. det kan jo hverken være godt eller sundt, og det er også irriterende. Hvad er der galt?? en eller anden form for løs forbindelse??

- jeg går og overvejer at købe en ny pickup - især hvis problemet ikke kan løses. Den jeg har, har også siddet på i en rum tid efterhånden. Hvilken pickup (nogen der evt. vil være så flinke og rare at udspecificere hvad ordet pickup helt præcist indbefatter?) vil I anbefale mig? Min grammofon er en noget ældre sag - en Technics SL-2000. Jeg har, så jeg godt vil ofre en 7-800 kroner.

/Andreas

Til top Vis shute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shute

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Lyder for mig som om at den mangler stel - der skal være en stelforbindelse i pick-up huset det går til stel på pick-up'en - og der skal osse være stel fra din grammofon til din forstærker - ellers kan problemet som du beskriver det opstrå. Har du tjekket disse ting???

Hilsen EyeOfBeauty
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

shute
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Før jeg læste dit svar har jeg faktisk kigget i pickup huset og set, at den ene af de fire forbindelser til pickup'en (den grønne) sidder løst. Den glider frem og tilbage. Så jeg kunne forestille mig, at det vel er den, der "falder på plads", når jeg har prikket til skidtet.

Er dette noget der kan repareres? Eller skal jeg investere i en ny pickup? (det bør jeg nok under alle omstændigheder gøre, men jeg vil gerne have videnen om, om det kan lade sig gøre. Det er jo kun fornuftigt at blive klogere på grammofoner!).

Lige lidt videreførende fremtids tankegang; Hvis man så køber en ny pickup, så er det hele "pickup-huset" man udskifter, eller hvad? Hvor meget er det egentlig? Det er fordi, jeg er en ret stor LP freak, jeg har bare altid kørt med denne grammofon, som min far satte i god stand til mig for 5 år siden, da jeg begyndte at høre og købe LP'er. Så derfor har jeg aldrig fået sat mig ind i den tekniske verden - er i det hele taget ikke den store grej nørd; gør mere i at sætte mig ind i musikken. Men er nu fået åbnet det univers, der kan kaldes: Viden om fed lyd!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 24 November 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være en dårlig forbindelse ved det ene stik som du nævner. Det burde være muligt at klemme (forsigtigt) stikket lidt så det strammer bedre. Du kan jo skrue hele tonearmshovedet af så du bedre kan komme til. Vær forsigtig med de tynde ledninger.

På mange pick-up'er kan man godt nøjes med at skifte den forreste del af pick-up'en hvor selve nålen sidder men nu ved jeg jo ikke hvilken pick-up du har?

VintageTechnics.

Vinyl Engine.

VE har ikke SL-2000 manualen men måske kan det tænkes at sådan noget som SL-1900 er nogenlunde ens? Så kan du kigge lidt på den brugermanual (eller en af de andre) hvor der sikkert også står noget om justering af tonearm.

Pladespilleren - en nostalgisk nyhed.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

shute
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for dit svar krenzler; jeg glæder mig allerede til at få læst artiklen, når jeg har lidt mere tid. Den ser virkelig spændende ud!

Jeg tror, at min pick-up er en National Panasonic 2700-II. Kan du/nogen anbefale en anden pick-up, der skulle passe bedre til selve grammofonen ud fra nogle specifikationer? Som sagt ud fra 7-800 kroner (1000 i en snæver vending.) Jeg er villig til at poste penge i det, selv om grammofonen måske nok er en ældre sag. For uanset om det kommer til at virke, så er jeg 100% sikker på, at en udskiftning er på sin plads efterhånden. Jeg overvejer dog at købe en anden grammofon på et tidspunkt, men det ligger i hvert fald et halvt år ud i fremtiden.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 24 November 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Omkring dit max budget findes der en Denon DL-110 som koster 800,- hos Hifi-klubben.

God tur i din fortsatte rejse ind i vinyl-land.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes