Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til nyt anlæg ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Har inden for de sidste to måneder fået købt ny forstærker (hk avr 8500) og nye højttalere (sa 1750)       men skal jo os ha nogle kabler der passer til.. budgetet er godt nok blevet lidt stramt.. men kan ca smide max 3000 (helst mindre) på 2 x 3 m bi wire kabler (evt single ved ik hvad sa 1750 egner sig bedst til) og et signal kabel til min dvd 30

håber meget der er nogen der kan hjælpe mig på vej da min viden om kabler er yderst begrænset.. 

de to mærker jeg selv overvejer er Ixos og MIT.. da jeg kan få en ok pris på de to mærker..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Mht. signal-kabel mellem DVD og receiver, så synes jeg du skal kigge på Profigold. Det er rigitge gode kabler til menneskepenge.
Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Du skal i hvert fald ikke gå ind i en forretning og spørge, så kan de finde på at sige hvad som helst!

Kabler kan være en religion, men det kan også bare handle om, at du har nok kobber, som er godt isoleret.

Det viser sig for tiden at være enighed om, at isolering betyder meget for lyden.

Jeg ville ikke bruge mere end 300 kr. pr. meter for HT-kabel, hvis du skal kunne høre en reel forbedring og ikke bare en forskel, så skal du langt op i pris.

Jeg har helt konkret lyttet til Kimber 8TC på System Audio, det lyder rigtig fornuftigt. Det kabel kan du købe billigt i Tyskland!

http://www.dieboxhifi.de

Jeg ville tænke mig om en ekstra gang, før du køber MIT.

Købt et solidt kobber kabel med teflon isolering, evt. med en smule sølv i, så er du langt.

I følge min filosofi, så har hifiklubben et Dali kabel til 349, som opfylder disse krav, man jeg har kun lyttet til det i butikken, så jeg kan ikke sige så meget om det.

Tænk nu på, at det er lyden som skal være afgørende og ikke de ord som producenterne skriver.

Det er min klare erfaring, at nogle producenter bevidst farver lyden i kablerne, så kan man jo høre en forskel, det er god markedsføring. Men du betaler alt for meget for disse produkter (farvestoffet) - og det viser sig jo også tit, at de kun er 'moderne' i et par år.

Ingen glemt, ingen nævnt!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Til 3000kr ville jeg prøve IXOS bi-wire til 150-200kr meteren og et signalkabel til 750kr. IXOS serie er vidt favnende, der er noget for en hver smag!!! MIT og Kimber tror jeg bliver en smule for mørkt i klangbalancen til H/K, men prøv!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Tager chancen og prøver et IXOS... burde jo ik ku gå helt galt      

nogen der har en bestemt model de vil anbefale ?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

IXOS er vidst mere kendte for deres billed produkter end for deres lyd produkter.

Havde IXOS før og det lød bestemt ikke overbevisende!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Så skriv hvad du fandt overbevisende!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

I modsætning til thomas ls så vil jeg anbefale MIT.

Der er vist flere par Terminator 2 til salg på brugtmarkedet for tiden. Det betyder jo som regel at kablerne er blevet "umoderne" og derfor pludseligt opfattes som mindre værd.

Du bør derfor nok kunne presse prisen lidt ned. Kablerne kan også fås for en slik på ebay.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

hmmm regnede med det sværeste blev at finde min forstærker og højttalere.. men kan så småt se at det ik bliver tilfældet..      

er vist nødt til at gå ud og høre på salgstaler og så prøve sig frem..

tak for hjælpen    selvom svarene var pænt modstridene...

men er jo os det herlige ved vores hobby at det er en smags sag..

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

hmmm regnede med det sværeste blev at finde min forstærker og højttalere.. men kan så småt se at det ik bliver tilfældet..      

er vist nødt til at gå ud og høre på salgstaler og så prøve sig frem..

tak for hjælpen    selvom svarene var pænt modstridene...

men er jo os det herlige ved vores hobby at det er en smags sag..

Hej Live 21 !

Jeg har tidligere anbefalet dig Silk mk ll. Prøv at lytte til det hvis du får lejlighed til det.

Ellers kan jeg anbefale et lyt på Fletcher kablerne, som forhandles af Lydbutikken i Kbh. Hvordan de vil spiller i dit setup, skal jeg lade være usagt. Men de kan erhverves til menneskepenge samtidigt med at du får nogle kabler som kan spille musik.

Ud og lufte lyttelapperne  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Den nye Helix-serie fra TaraLabs er bestemt et lyt værd!

Jeg har selv Helix 8 kablet.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Du må starte med at prøve de kabler, du kan låne GRATIS med hjem!!!

Mads Alnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Der er en på brugtmarkedet der har 2x3m Supra Ply 3.4s til salg for kun 200

Det koster normalt 100 pr. m, så der er jo et par skaller sparet. Det er godt nok ikke bi-wire, men det er så tykt, at det heller ikke kan lade sig gøre at presse to kabler ned i samme ufgang på forstærkeren. Og til den pris, så kan du jo skifte dem ud når du har fundet det kabel du aller helst vil have. Låne hos forskellige forhandlere, eller hos hi-fi venner.

Jeg har selv kablet, og er ganske godt tilfreds. Jeg bruger det til at forbinde DVD25, AVR7000 og Audio Vector højtalere.

/Mads

Til top Vis Mads Alnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Alnor

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er bedst, hvis du låner forskellige kabler fra forskellige forhandlere og lytter til dem for så bagefter afgøre hvilket kabel passer bedst til dit anlæg og dine forventninger om hvorden dit anlæg skal lyde.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Har inden for de sidste to måneder fået købt ny forstærker (hk avr 8500) og nye højttalere (sa 1750)       men skal jo os ha nogle kabler der passer til.. budgetet er godt nok blevet lidt stramt.. men kan ca smide max 3000 (helst mindre) på 2 x 3 m bi wire kabler (evt single ved ik hvad sa 1750 egner sig bedst til) og et signal kabel til min dvd 30

håber meget der er nogen der kan hjælpe mig på vej da min viden om kabler er yderst begrænset.. 

de to mærker jeg selv overvejer er Ixos og MIT.. da jeg kan få en ok pris på de to mærker..

D/A converteren i AVR8500 er bedre end den i DVD30, dvs at du "bare" skal køre digitalt over i receiveren = du har ikke brug for interconnects.

Bare en idé

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Mads Alnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:
Live21 skrev:

D/A converteren i AVR8500 er bedre end den i DVD30, dvs at du "bare" skal køre digitalt over i receiveren = du har ikke brug for interconnects.

Bare en idé

/HC

Hej Hans C

Hvordan forholder det sig så med DVD25 og AVR7000, skal jeg så heller ikke køre analogt når jeg hører stereo-musik? - eller hva'??

Jeg troede at det var bedre at køre analogt, når det fx. var stereo, og så digitalt når det var DVD jeg ser...

/Mads

Til top Vis Mads Alnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Alnor

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Mads Alnor skrev:
Hej Hans C

Hvordan forholder det sig så med DVD25 og AVR7000, skal jeg så heller ikke køre analogt når jeg hører stereo-musik? - eller hva'??

Jeg troede at det var bedre at køre analogt, når det fx. var stereo, og så digitalt når det var DVD jeg ser...
/Mads

Jeg har faktisk selv kørt med DVD25 + AVR7000 - udemærket setup!

Det er lidt svært at sige om det ene eller det andet er bedst på de to ovenstående - hvad med bare at prøve dig frem?

Jeg endte med at køre rent digitalt, da forskellen hjemme hos mig ikke var voldsomt hørbar

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

efter en lille snak med min (hifi-interesserede bankmand som har sytem audio HT)   endte med en forhøjelse af min kassekredit.... For kabler skal der jo til.. og SU og fritids sælger gir ik meget.. men 5000 "rigere" 1400 skulle gå til licens manden der var så flink at komme på besøg 

men ned i hifi-klubben og høre på kabler et dali bi-wire og to teralabs blev det til.. dalien blev hurtigt valgt fra.. blev hørt før helix 8 bi wire som er klasser bedre.. så kom turen til helix 6 som gav en bedre lyd end dalien men ikke helt kunne måle sig med helix 8.. så 3500 fattigere kommer jeg stolt hjem til kæresten som hurtigt ser mistroisk på min pose som jeg (klog af skade) havde byttet ud med en Føtex pose.. men intet går hendes næse forbi så måtte jeg jo lidt slukøret vise hende æsken med kablet "HVAD HAR DET KOSTET" øøøhhhhmmm jo nu skal du se.. det var ik så slemt så på nogen der kostede meget mere

en halv time senere kommer hun ind med min faktura... "hvad med ferie, mad, husleje, Nye møbler som du lovede mig osv... turde ik sige der kommer et audio-magic bord på fredag.... 

men videre til spørgsmålet.. hvordan skal et bi-wire kabel sidde.. den ene side med rød  og den anden med sort.. altså højre og venstre ik ? og ligemeget på forstærkeren bare det er det samme på begge front ht ik ?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej live21

(QOUTE)

men videre til spørgsmålet.. hvordan skal et bi-wire kabel sidde.. den ene side med rød  og den anden med sort.. altså højre og venstre ik ? og ligemeget på forstærkeren bare det er det samme på begge front ht ik ?

(QOUTE)

+ til + og - til -:-)

PS; Sejt at du osse bruger 'føtexposer' men en skam at konerene ikke kan lide vores "BILER".

Mvh HenJ

Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes