Emne: Half speed recording [Spolebåndoptager] ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
DK6400Brian Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 06 Marts 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 05:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ny tråd startet !
Hvis man tager en digital kilde, ripper et nummer og i Audacity (eller tilsvarende software) forlænger varigheden til dobbelt længde (på den måde at resultatet stadig er i 16bit-44KHz), vil det jo pr. automatik give afspilning ved halv hastighed.
Det optages så på spolebåndoptager på eks. 3,75" og bagefter gengiver det igen ved 7½".
Filosofien bag er, at kilden aldrig vil smide mere end 8 Khz til 10 Khz af sig. Så vidt jeg har forstået evner bånd ikke rigtigt højt output ved høje frekvenser uden samtidig at tillægge en del forvrængning. På denne måde her, vil båndet aldrig få mere end 10 KHz at se, overhovedet. Men ved gengivelse ser afspillehovedet 10 KHz som 20 KHz.
Jeg har netop hjemvendt fra arbejde, prøvet ideen af.
Mit resultat er, at toppen af frekvensbåndet står så meget renere end hidtil, at jeg er direkte målløs.
Er der nogen af Jer, der har lyst til at efterprøve det, kunne det være fedt med en tilbagemelding.
__________________ --
Med venlig hilsen
Brian Hougaard Baldersbæk
|
| Til top |
|
| |
DK6400Brian Lukket konto

|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen blev gentaget med et rip af Jean Michel Jarre's "Oxygene Part 6" fra en MFSL CD. Den højeste ende af frekvensområdet står som skåret ud af luften med en lasersleben skalpel. Ak ja. Nu kender jeg én, der skal udføre proceduren på samtlige bånd. Vi ses nok en gang til næste år Anyway. Rart at finde ud af, at det der umiddelbart virkede som en fæl omgang tidsspilde, gav et bedre resultat end forventet.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder mystisk. Du kan altså umuligt få mere information frem, end der oprindeligt var på CD'en. Tror du ikke, at det er det ekstra sus fra indspilningen, der opleves som lidt ekstra "luft" i toppen? Ved at hæve afspilningshastigheden, flyttes støjen også en oktav op.
Det er ikke, fordi jeg betvivler, at du synes, det lyder godt. Det kan da ikke udelukkes, at "behandlingen" klæder det valgte musikeksempel. Men det kan umuligt gælde universelt.
|
| Til top |
|
| |
DK6400Brian Lukket konto

|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, jeg får da heller ikke mere inf frem end der i forvejen er på CD'en.
Men toppen står klarere og mere knivskarp, end hvis jeg bare optager på sædvanlig vis, straight on fra kilde til bånd på 7½" hastighed. Som om der fjernes et tyndt gardin af en eller anden art og at toppen rykker nærmere.
Der er en mulighed, at det kan tilskrives et psykoakustisk aspekt, men jeg oplever altså, at toppen står klarere end ad normal vej. Måske jeg på amatørbasis bare har lugtet lunten fra Half Speed Mastering/Recording, som må kendes i det professionelle miljø.
På en eller anden måde vil jeg mene, at jeg har fundet et smuthul indenfor bånds karakteregenskaber.
Når jeg ser på de tekniske specifikationer over RMGI's bånd, kan jeg da se, at THD i toppen af spektret, sætter ret tidligt ind. Sådan i omegnen af -12 dB. Selvom det bliver værre ved lavere hastighed, er det min tese, at det ikke bliver dobbelt så galt. Samtidig, oveni hatten, er der ved half speed recording ikke et eneste strejf af lyd over 8-10 KHz. Og dernede er det min tanke, at det ser bedre ud med håndteringen, end det ved fuld hastighed gør ved frekvenser der er dobbelt så høje.
Måske er det dét, der gør, at toppen virker bedre.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
DK6400Brian Lukket konto

|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære venner. Jeg må sgu nok trække hele baduljen retur igen  Der ER jo ikke noget, som hvis man synes man virkelig får en neglespids ind ad Himmeriges porte. Sagen mht. løftet i det øvre frekvensområde skyldes med størst sandsynlighed forskelle i EQ ved hhv optagelse i 3,75" og afspilning ved 7½". Et skridt frem og to tilbage, kunne man sige. Men jeg lurer nu stadig på om det ikke stadig er det værd, såfremt THD er lavere, grundet den lavere frekvens ved den lavere optagelse. Det kræver teknisk udstyr uden for min umiddelbare rækkevidde at fastslå. Men selvom det ikke rigtigt skyldtes et andet støjniveau eller lignende, synes jeg alligevel at jeg godt kan li' den lyd jeg får frembragt.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|