Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DVDO problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt mig en VP30 og har fået sat mine enheder til. Nu er jeg bare rendt ind i nogle problemer...

1: Jeg får ikke noget lyd ud af de digitale lyd-udgange. Hverken optisk eller coax. Har testet delene, og det er hverken kabler eller afspiller der fejler noget...

2: Jeg får ikke noget billede fra min PS3. Det går ellers fint igennem når den sættes direkte til fjernsynet. Har testet indgangen i DVDO'en men andre kilder, og der fungerer det fint.

Håber nogen kan hjælpe...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

1: Jeg får ikke noget lyd ud af de digitale lyd-udgange. Hverken optisk eller coax. Har testet delene, og det er hverken kabler eller afspiller der fejler noget...

Har du slået audio korrekt til for hvert enkelt input? Audio er som udgangspunkt slået fra på DVDO'erne, du skal manuelt ind og vælge om lyden skal komme fra HDMI eller fra én af de andre inputs.

MaXer skrev:
2: Jeg får ikke noget billede fra min PS3. Det går ellers fint igennem når den sættes direkte til fjernsynet. Har testet indgangen i DVDO'en men andre kilder, og der fungerer det fint.

VP30 understøtter ikke 1080P/60 input, kun (med den nyeste firmware) 1080P/24. PS3'en skal sættes til 1080i max, og 24 Hz slået til i BD/DVD indstillinger. Jeg gætter på det er hér problemet ligger.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

1: Jeg ledte faktisk efter nogle lydindstillinger på DVDO'en, men kunne ikke finde noget. Hvor i menuen skal det ligge?

2: Okay, det vil jeg prøve! Mange tak!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 28 November 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
1: Jeg ledte faktisk efter nogle lydindstillinger på DVDO'en, men kunne ikke finde noget. Hvor i menuen skal det ligge?

Input adjust > Audio input

Læs side 15 i manualen  (hvis du ikke har manualen, så findes den her.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ah, jeg kunne jo også bare lære at læse...  havde lige overset den setting alle de 30 gange jeg var inde i den menu...!

Nu får jeg både bille og lyd med fra alle enheder, men der kommer ikke dialog med fra PS3'eren eller XE1'eren. Det fungerer dog fint fra min dvd.
Jeg går ud fra at det er fordi jeg ikke p.t. har en center højtaler, men på min forstærker er den sat til off, så lyden burde fordeles til fronterne.

Jeg har også et problem med billedet fra min dvd. Jeg fik at vide at den godt kunne håndtere 576i/p, men når jeg sætter outputtet fra dvd'en til en af disse får jeg ikke noget billede...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

En lille update:

Har stadig problemer med center-lyden.

Fra min XE1 får jeg ingen center lyd ved afspilning af HD-DVD, men der ER center lyd ved afspilning af SD-DVD... underligt? ja meget...

Fra min PS3 er der stadig hverken center lyde ved hverken BD eller SD-DVD...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Endnu en update:

Jeg har fundet ud af at man rent faktisk kan slå center højtaleren fra på XE1'eren når man vælger 5.1, men det er ikek et menupunkt i sig selv. Så troede jeg lige at det var svaret på mine bønner! Men nej... stadig ingen dialog... så prøvede jeg at ændre alle indstillinger, og fandt ud af at hvis man sætter Digital Out HDMI (under Audio) til Downmixed PCM i stedet for Auto, så kommer der dialog! Det med automatisk at mixe ud i fronterne kan den åbenbart ikke...

One down, one to go! Har stadig ikke dialog fra min PS3... jeg er ved at opdatere den nu. Kan være der er kommet nogle nye indstillingsmuligheder.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Jeg har fundet ud af at man rent faktisk kan slå center højtaleren fra på XE1'eren når man vælger 5.1, men det er ikek et menupunkt i sig selv. Så troede jeg lige at det var svaret på mine bønner! Men nej... stadig ingen dialog... så prøvede jeg at ændre alle indstillinger, og fandt ud af at hvis man sætter Digital Out HDMI (under Audio) til Downmixed PCM i stedet for Auto, så kommer der dialog! Det med automatisk at mixe ud i fronterne kan den åbenbart ikke...

Det er ikke helt på plads endnu, for som du gør det nu, får du stereo-lyd ud af XE1'eren, som din surround-processor laver pro logic surround ud af. Problemet er at XE1'eren konverterer TrueHD lyden til PCM Multichannel, og det kan DVDO'en kun sende L+R signalerne fra videre til SPDIF udgangen. Du skal have afspilleren til at nedkonvertere TrueHD til Dolby Digital. Det kan jeg faktisk ikke huske om XE1 kan via HDMI, E1 kan i hvert fald ikke. Du kan evt. tilslutte et coax kabel til DVDO'en og sætte input setup til at vælge coax indgangen, det er dén måde jeg har løst det på.

MaXer skrev:
One down, one to go! Har stadig ikke dialog fra min PS3... jeg er ved at opdatere den nu. Kan være der er kommet nogle nye indstillingsmuligheder.

Samme ballade som med HD-DVD'en: Når lyd-udgangen via HDMI på PS3'en står på Auto, vil DVDO'en fortælle PS3'en at den understøtter PCM multichannel, for at kunne sende det videre via HDMI udgangen. Du skal ind i PS3'ens lyd-opsætning og vælge hvilke output formater der understøttes via HDMI manuelt, og slå multichannel PCM fra, så skulle det spille.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Jeg har også et problem med billedet fra min dvd. Jeg fik at vide at den godt kunne håndtere 576i/p, men når jeg sætter outputtet fra dvd'en til en af disse får jeg ikke noget billede...

Dette problem er jeg mere undrende overfor. Det burde fungere med 576i (som er det du skal vælge) uden problemer.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MaXer skrev:

Det er ikke helt på plads endnu, for som du gør det nu, får du stereo-lyd ud af XE1'eren, som din surround-processor laver pro logic surround ud af. Problemet er at XE1'eren konverterer TrueHD lyden til PCM Multichannel, og det kan DVDO'en kun sende L+R signalerne fra videre til SPDIF udgangen. Du skal have afspilleren til at nedkonvertere TrueHD til Dolby Digital. Det kan jeg faktisk ikke huske om XE1 kan via HDMI, E1 kan i hvert fald ikke. Du kan evt. tilslutte et coax kabel til DVDO'en og sætte input setup til at vælge coax indgangen, det er dén måde jeg har løst det på.

MaXer skrev:

Samme ballade som med HD-DVD'en: Når lyd-udgangen via HDMI på PS3'en står på Auto, vil DVDO'en fortælle PS3'en at den understøtter PCM multichannel, for at kunne sende det videre via HDMI udgangen. Du skal ind i PS3'ens lyd-opsætning og vælge hvilke output formater der understøttes via HDMI manuelt, og slå multichannel PCM fra, så skulle det spille.

Øv, troede lige jeg havde løst det... havde også "løst" det ved at sætte PS3 til at sende bitstream, så kommer der også dialog.

Men jeg ville netop prøve at skære ned på antal kabler ved at overføre lyden via hdmi i stedet for... men hvis det ikke kan gøres på andre måder...

Men der kommer jo lyd ud af baghøjtalerne som det er nu, så det er bedre end ingenting...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Men jeg ville netop prøve at skære ned på antal kabler ved at overføre lyden via hdmi i stedet for... men hvis det ikke kan gøres på andre måder...

Jeg tog lige et kig i manualen til XE1'eren, og jeg tror desværre ikke du kan gøre det anderledes.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Men der kommer jo lyd ud af baghøjtalerne som det er nu, så det er bedre end ingenting...

"Bedre end ingenting" er ikke godt nok! Læs min signatur...  

Du hører som sagt Pro Logic lyd, i stedet for egentlig digital surround-lyd. Det vil være _markant_ bedre at køre et coax-kabel op til DVDO'en, så du kan få ægte 5.1 lyd over til processoren (selv om du reelt kører 4.1 i dit setup). Som det er nu, konverterer du lyden til 2.0, som processoren så skal lave 4.1 ud af. Det er langtfra optimalt.

Hvis du lige nu synes at lyd fra de nye HD formater er kompliceret, så kan jeg KUN give dig ret...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MaXer skrev:

Dette problem er jeg mere undrende overfor. Det burde fungere med 576i (som er det du skal vælge) uden problemer.

Jeg får ikke noget billede når jeg vælger det. Men jeg skal lige have updated maskinen. Skal bare lige skaffe mig en rs232->usb konverter med den rigtige chip... Så kan det være den kan finde ud af det.

AV Precision skrev:

MaXer skrev:

Jeg tog lige et kig i manualen til XE1'eren, og jeg tror desværre ikke du kan gøre det anderledes.

Nej, jeg kunne heller ikke se noget om det. Man kan kun vælge PCM eller Donwmixed PCM.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MaXer skrev:

"Bedre end ingenting" er ikke godt nok! Læs min signatur...  

Du hører som sagt Pro Logic lyd, i stedet for egentlig digital surround-lyd. Det vil være _markant_ bedre at køre et coax-kabel op til DVDO'en, så du kan få ægte 5.1 lyd over til processoren (selv om du reelt kører 4.1 i dit setup). Som det er nu, konverterer du lyden til 2.0, som processoren så skal lave 4.1 ud af. Det er langtfra optimalt.

Hvis du lige nu synes at lyd fra de nye HD formater er kompliceret, så kan jeg KUN give dig ret...

Hehe, I get the point. Du har helt ret. Jeg må have fat i de gamle slanger igen, indtil jeg får end forstærker der kan håndtere det.

Og ja, synes det er meget forvirrende...! Overvejer også at købe 3 sæt signal kabler til at sætte fra XE1'eren til forstærkeren. Så skulle man vist kunne få den rigtige PCM lyd.

EDIT: Hvis jeg vælger at bruge den optiske udgang skal jeg også vælge imellem bitstream og PCM, men der resulterer PCM i at jeg kun får stereo. Der er måske ikke samme problem i at sende bitstream over spdif?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Og ja, synes det er meget forvirrende...! Overvejer også at købe 3 sæt signal kabler til at sætte fra XE1'eren til forstærkeren. Så skulle man vist kunne få den rigtige PCM lyd.

Om ikke andet, kunne det være en interessant test: Jeg kunne godt forestille mig at D/A'erne i processoren er så meget bedre end dem i afspilleren, at det stadig vil være bedst via SPDIF. Men det er kun et gæt, det kræver lidt lytning...

MaXer skrev:
EDIT: Hvis jeg vælger at bruge den optiske udgang skal jeg også vælge imellem bitstream og PCM, men der resulterer PCM i at jeg kun får stereo. Der er måske ikke samme problem i at sende bitstream over spdif?

Når du sætter SPDIF til bitstream, nedkonverteres TrueHD til Dolby Digital (ved den maksimale bitrate DD understøtter). Når du sætter HDMI'en til bitstream, sender den multichannel PCM fordi den kan se at modtageren (VP30'eren) ikke understøtter TrueHD bitstream, men multichannel PCM. Multichannel PCM rangerer højere end en nedkonvertering til Dolby Digital, derfor vælger afspilleren multichannel PCM. "Fejlen" er i virkeligheden at du ikke kan sætte DVDO'en op til ikke at understøtte multichannel PCM (det kan man f.eks. på en Lumagen Radiance, men det er så en lidt anden prisklasse end VP30...)

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så må jeg jo sætte nogle slanger til...!

Jeg har ikke rigtig hørt om andre scalere end DVDO. VP30'eren blev købt efter at have læst bl.a. dig rose den. Du nævnte at VP50 i de fleste tilfælde ikke er de ekstra penge værd.
Men VP50Pro skulle være suveræn. (dog ikke i min prisklasse de næste par år)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Kan DVDO VP30 ikke hente SPDIF ud af HDMI og sende det til DVDO VP30´s SPDIF udgang, som så bliver forbundet til surrund forærker, det er vist
kun DVDO VP50pro der kan sende multichannel PCM over HDMI, men igen det krever at man har en surrund forærker der kan modtage dette og det
kan ikke alle selv om de har HDMI.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Kan DVDO VP30 ikke hente SPDIF ud af HDMI og sende det til DVDO VP30´s SPDIF udgang, som så bliver forbundet til surrund forærker,

Ikke hvis det er multichannel PCM der kommer ind, den kan ikke ændre på lyden, kun sende den videre fra ét input til et andet (samt forsinke den). Den kan sagtens sende 2-channel PCM, DD og DTS videre til SPDIF, det er netop dét MaXer gør.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes