| Forfatter |
|
Allan-j Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg parallelkoble 2stk. 4ohm sub-enheder ender jeg jo i 8 ohm, men hvad med belastbar-heden og følsomheden? er der nogle tommelfinger regler??
__________________ H/K avr 7500
Coral Studio 250
husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic
|
| Til top |
|
| |
abj_eskimo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. Ved parrallelkobling ender du på 2 ohm... Hvis du seriel kobler ender du på 8ohm...
Ved serielkobling fordobler du modstanden (så der kun bliver leveret
halvt så meget strøm), så teoretisk falder følsomheden 3db, tilgængæld
stiger
den akustiske følsomhed (jeg tror det er med) ca 3db alt efter
forholdene.. Så følsomheden ender på det samme som ved en enkelt enhed..
Omvendt ved parrallel kobling ender du på halv modstand hvilket
teoretisk giver +3db og oveni det + 3db akustisk, så ialt + 6db iforhold til en enkelt enhed..
Husk, vi taler kun om følsomheden, belastbarheden stiger for begge løsninger med 3db, det er kun "følsomheden" der er forskellig ved seriel og parrallelkobling.
Korriger endeligt hvis jeg har skrevet noget der ikke holder, er ikke helt 100% sikker
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du parrallelkobler dem ender du i 2 ohm. Hvis du seriekobler dem ender du i 8 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja for fanden da ;-/ mente selvfølig da serielkobling (må ha' været et blackout ).
Det vil altså sige at jeg IKKE får nogen følsomhed forøgelse ved at bruge 2 stk 4ohm enheder, blot en belastnings forøgelse?? __________________ H/K avr 7500
Coral Studio 250
husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic
|
| Til top |
|
| |
abj_eskimo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
I praksis vil følsomheden nok være lidt højere iforhold til en enkelt enhed da de fleste forstærkere ikke fordobler effekten fra 8 til 4ohm..
plus at det samlede max output stiger med 3db hvis du altså har en forstærker der kan smide de watt der skal til...
Hvad er det helt konkret du har i tankerne? altså fx ved du hvad de to enheder skal drives af?
For om du får noget ud af to enheder eller ej er mest af alt et spørgsmål om at "parre" enhederne med den rigtige forstærker og omvendt..
|
| Til top |
|
| |
jensen_one Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan-j skrev:
|
Det vil altså sige at jeg IKKE får nogen følsomhed forøgelse ved at bruge 2 stk 4ohm enheder, blot en belastnings forøgelse??
|
|
|
Det kommer, som der står indlæg, 2 an på du seriekobler eller paralelkobler.
Hvis du paralelkobler stiger din følsomhed med 6 db.
Hvis du bruger 2 seriekoblede enhedder stiger følsomhedden ikke umiddelbart fordi det er 3 db den ene vej og 3 db til den anden, men du spiller 3 db højere inden det bgynder at forvrænge, hvilket betyder at du bør kunne spille højere, end med kun en enhed.
Forudsætningen for at du enhedder gør som overnstående er at 2 enhedder skal bruge dobbelt så meget kabinet som 1 enhed.
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen planen er denne: jeg savner min gamle 15" coral 15l100 bas og vil så se om jeg kan bygge nået der ligener lidt. betingelserne er bare ( fruens ønske, og derfor de gamle blev solgt) at de ikke er for klodsede at se på ( brede ). Derfor går jeg med tankerne om 2 stk 8-10" enheder der helst skulle ende i nærheden af en følsomhed på 96db og kunne belastes 150-200watt. ( kom gerne med forslag ) skal trækkes af min nuværende HK.
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh for den da...... så gik den samtale vist i stå. Gad vide hvilket fy-ord jeg brugte   __________________ H/K avr 7500
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
abj_eskimo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, holdt bare lige weekend i mellemtiden  .. Lige lidt spørgsmål til hvad du har tænkt dig da det er rimeligt vigtigt at vide hvad det helt præcist er du har tænkt dig for at kunne hjælpe: Skal de trækkes direkte af SS forstærkeren eller kommer der en sub amp imellem? Hvis de bliver sat direkte til forstærkeren, hvordan deles der så op af til?
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg regner med at de skal dele omkring 800-1000hz og derefter overtages af et mellemtone horn,eventuelt den gamle fostex FD600.
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
abj_eskimo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, og jeg som trode vi snakkede subwoofer  ... Jamen så tænker du passiv deling? Eller hvordan bar du dig ad med Coral'en? Det stiller også lidt krav til enhederne at de skal deles forholdsvist højt, så det er med at lede godt og grundigt efter noget der vil egne sig... 8ohms enheder, så du har mulighed for parrallelkobling og derved få øget følsomheden...
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja undskyld, er sikkert mig der ikke udtrukte mig tydeligt. ja passiv deling 18db/okt brugte jeg før
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
abj_eskimo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det "bare" med at finde en 8 ohms enhed der rækker op omkring de 1000hz inden for det budget du nu har tænkt dig at spendere på projektet..
Kan desværre ikke komme med nogle konkrete bud da det jo afhænger af hvad de må koste og krav både hvad angår plads, belastbarhed osv osv..
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal du op at konkurrere med en 15" mht. membranareal, er 2 X 10" enheder nok minimum. Men, selvom der er flere 10" enheder tilgængelige på markedet, er disse mht. data nok ret langt fra, hvad du ønsker dig - de er beregnet til dyb bas i små bokse, hvor Coral'en spillede i en stor boks uden at gå specielt dybt. Til gengæld var den følsom, hvad de fleste moderne enheder ikke er. Måske skal du ud og se på PA-type enheder.
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Ja er godt klar på at arealet ikke er at fange på et par 8"er men så kunne en sub komme på tale ,men følsomheden er ikke nem at finde, uden om pa! Har du nogle forslag til nogle enheder eller bare mærker til rimelig penge som stadig har en rimelig lyd?? findes der ikke lidt "gråsone" :-)
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært - to stk Peerless 10" SLS enheder skulle komme over 90 dB i følsomhed, men kan måske have svært ved at 'nå' mellemenheden i et traditionelt 3-vejs system, da de egentlig nok mest er beregnet til decideret bas, under 200 Hz. Du kan jo spørge hos Frequence i Århus, der sælger dem.
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der ikke andre enheder end fostex der ligner coral der er til at købe i dag??
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beyma laver lidt derhen ad
|
| Til top |
|
| |
Allan-j Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er rigtigt, flere??
Coral Studio 250
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 December 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
På www.hifikit.se kan du finde Eminence under PA enheder. Bassen er vel at betragte som melembasser, og skal suppleres af en subwoofer. Priserne er absolut rimelige.
|
| Til top |
|
| |