Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Det helt rigtige surround-sæt... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niko_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 December 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Står i den situation, at jeg langt om længe vil tage skridtet og investere lidt i et surround-anlæg, og efter at have fundet denne hjemmeside, er jeg sikker på at i kan give mig nogle gode inputs til mine umiddelbare valg.

Anvendelsen er 80 % film og 20 % musik

Designet og udseendet vægter jeg tungt, stilrent.

Prisen skal holdes på et forholdvist lavt niveau - f.eks. 6.000 - 8.000 ,- alt i alt. 

Kvaliteten skal være så god så mulig.

Personligt ved jeg ikke ret meget om hifi generelt, og som reference til hvad "god" lyd er, har jeg nu i 7 år lyttet til musik på et Bilka - Samsung mini anlæg, som også har været sluttet til DVD'en. Dvs. lydmæssigt er jeg nok forholdvis nem at tilfredsstille, derfor er jeg også villig til at gå på kompromi med lyden, fremfor elementer som størrelsen, designet osv. som skal være kompakt, enkelt og flot.

Har på baggrund af ovenstående kriterier, fundet frem til følgende umiddelbare Setup :

1. Surround-receiver :    Yamaha RXV 461 http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389225 - Fordi jeg synes det folk fortæller om svagheder / styrker, f.eks. god surround-del, funktionerne osv. passer til mine behov.
  2. Højtalere :      JAMO Aesthetic A 102 HCS 5  http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=311991 - Har ikke hørt dem spille, men er vild med designet og størrelsen - måske nogen kender dem?
  3. CD / DVD afspiller : Har ikke valgt noget her, da jeg ikke er klar over om det er helt udelukket at jeg køber en god DVD-afspiller, med det der HDMI, så det er mest optimalt for mit Samsung M86 40" LCD også med HDMI, og bruger den til musik også - er det dybt godnat at bruge en DVD-afspiller, til at afspille musik cd'er?
  4. Kabler : Hvilke kvalitets-niveau skal kablerne ligge på? Nogen steder er vel væsentligere end andre,  at bruge nogle rigtigt gode?

Og så nogle af de løse spørgsmål :

• Er det farligt at lukke surround-recieveren inde bag et tv-bord, dvs. i et skab?`- Tænker på varmeudvikling osv..
  • Skal jeg i forbindelse med samtidig opgradering af PC'en, tage hensyn til specifikke krav på lydkortets funktioner? -Ville nemlig gerne kunne køre musikken på PC'en over anlægget, uden at det mister endnu mere af lyd-kvaliteten end i forvejen. 

Håber ikke det virker uoverskueligt med en masse forskellige, og sikkert dumme spørgsmål for jer.

OPDATE - Tak for svarene, jeg har fundet en butik hvor der står et sæt JAMO Aesthetic A 102 HCS 5, så kan jeg jo selv bedømme om de er acceptable for mig. Yamaha-recieveren har jeg tænkt mig at holde mig til, nu er jeg blot i tvivl om hvilken DVD-afspiller jeg skal have, den skal kunne spille de fleste formater, sende et (HDMI?) signal på til min LCD samt selvfølgelig brændbare DVD'er og CD'er, prisen omkring de 2000 ,-

- Nogen bud på hvilken en jeg skal vælge?

Til top Vis Niko_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niko_s

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hvor stor er rummet det skal spille i? Hvad slags musik lytter du til? Vil du købe brugt?
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Et forslag kunne være:
Højtalere: Dem her
Surround forstærker: Den her 

Det kunne være et rimligt ok setup.....

Niko_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

• Rummet er ca. 30 kvm, og aflangt. Jeg havde egentligt forestillet mig at placere højtalerne i en firkant i den ene ende, hvor sofa/tv/hifi er placeret - fremfor at placere dem ved hver sit hjørne af værelset, er det ikke mest korrekte at placere dem som beskreven?
  • Jeg spiller faktisk ALT, rock, elektro, classic, pop, RnB osv osv. Men musikken er som sagt en lille del i det de skal bruges til.
  • Jeg vægter sgu desværre det stilrene, minimalistiske design som de små Jamo'er for meget til at jeg kan holde de der Dali'er ud   - Har ellers kun hørt godt om den, specielt i den prisklasse, men som sagt, udseendet og størrelsen er det tungeste vægtende - sammen med prisen i dette tilfælde.
  • Vil meget nødig ud og købe brugt, det er for mig ikke det værd med manglende garanti, forsendelse osv - man kan spare penge, men det kan også blive dyrt, har jeg erfaret.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 December 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt som dette til 9k

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-receiver/de non_s-101_system_soelv.htm

Eller dette til 5k:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/systemer/denon_ avr-1306dvd-1730sys-56ht_system_.htm

Ellers skulle du tage et kig på disse, hvis du kun er ude efter design - de er super frække:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/podsp eakers_micropod_se_active_hoejttalersystem_hvid.htm

Men ellers er det ret svært at give dig vitterlig god lyd, især pga. dine store krav til designet!

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Dette sæt er også pænt syntes jeg, hvor dan det spiller skal jeg ikke kunne sige.

Niko_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det var også muligheder, men vil først og fremmest gerne høre nogle kommentare til de valg jeg har oplistet, recieveren har jeg valgt fordi jeg har været godt tilfreds med det jeg har hørt af Yamaha tidligere, og så har den (for mig) umiddelbart de funktioner jeg skal bruge, men er som sagt langt fra inde i det her, derfor jeg spørger til den..

Samme med højtalerne, dem har jeg dog udelukkende valgt, fordi jeg ingen steder på nettet har kunne finde så flotte, og samtidig så billige højtalere - vil også her meget gerne høre meninger om deres lyd...

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Et forslag kunne være dette setup:

Front: Her
Bag: her
Center: Her
Sub: Her 

Jeg har selv fronterne og centeren (Forgengerene) dem er jeg super glad for. Mærket er ikke særlig kendt her hjemme, men der er på vej de er meget populær er i Sverige. Man får rigtig meget for pengene med XTZ de er samtiddig pænt dessignet. 

Mvh. Morten.

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

min far har haft det jamo sæt du har givet et link til, og jeg vil gerne være ærlig over for dig, og fortælle min mening med det sæt. :   når du høre musik lyder det som om der står nogen og slår på gryder-pander osv, det lyder virkeligt dårligt, virkelige dårligt, når man ser film så lyder det næsten endnu værre,subben lyder som noget er der ved der eksplodere bare der er en der taber noget på gulvet. så nu kender du min mening om det sæt.. mit råd til dig er: køb dali concept 2 hele vejen rundt(dali concept center skal du også have) de spiller virkeligt godt og rigtig rent. så køber du en subwoofer, og der er altså virkelig mange brugt sub's som du får meget mere glæde af, end at købe nyt. og køb en ok surroundforstærker. du behøver jo ikke at købe det hele på en gang. men du får meget mere for pengene og du bliver mere glad. for hvis du køber de papkasser(jamo) så fortryder du en måned efter og så skal du alligevel ud og købe nyt igen. jeg synes det e rbedre at starte med noget der er lidt bedre end bare normalt.. husk det er bare MIN mening.. 

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 04 December 2007 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Jamen, Zuki, Niko har gjort ganske klart, at han ikke vil have dem pga. størrelse/design! Niko, hvis du, som du selv siger, ikke er særlig kritisk mht. lyden, kan du sagtens bruge DVD-spillen og resten af surroundanlægget til musik. Vælger du at bruge meget små satelitter indenfor en begrænset prisramme, vælger du osse oplagte kvalitetsmæssige begrænsninger - men det er dit valg.

Du kan godt placere receiveren i et lukket skab, blot den stadig kan komme af med varme på fornuftig vis - mindst 5 cm luft over den, og helst noget åbning bagud af skabet. Mit gæt er, at du ikke spiller specielt højt? For øvrigt, medmindre skabet har klare plast/glaslåger, kan du måske få problemer med receiverens reaktion på fjernbetjeningen.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

jamen jeg troede han mente hele concept 6 sættet, og så var det jeg sagde at jan kunne bruge dali concept 2, da den jo er MEGET mindre end c6. og så er det jo også en flot højtaller. dte var derfor jeg skrev at jeg synes han skuille få fat i c2..

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 05 December 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jah, man kunne kompromisse ved at bruge de små concepter, i det mindste som front/sider . Men jeg tror stadig ikke, Niko vil...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

nej det er ikke sikkert, men det er fordi han ikke ved hva hans går glip af  (læs:joke)

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes