Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 7.1 til nybegynderen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Nå, så fik jeg endelig lov af kæresten til at få lidt mere lyd i stuen

Jeg har pt et philips surround-system. Men der mangler ligesom noget.

Så i løbet af næste år vil jeg ha opbygget mig et 7.1-system.

Forstærkeren bliver nok en Denon AVR 1908 Link

Men højttalerne er lidt mere problematisk:

Jeg har lyttet lidt i hifi-klubben. Da der er grænser for hva kæresten lader mig stille op i stuen, så er udvalget lidt begrænset.

Disse foreslog hifi-klubben, og er iøvrigt godkendt af overkommandoen (dog udelukkende baseret på udseendet ):

Front: MicroPod Jubilee

Center: Dali Ikon Vokal 2

Surround: B&W M1

Jeg betrækker ellers ikke mig selv som specielt audiofil, men jeg synes ikke at jeg var specielt imponeret af hverken micropoderne, eller m1-erne. Bevares, de er da lysår fra hva jeg har nu, men hvis jeg skal bruge alle mine surttjente penge, så vil jeg da også ha noget jeg er tilfreds med .

Så derfor skriver jeg nu her. For nu vil jeg bygge selv!

Jeg har læst med fra sidelinjen, i en måneds tid, og søgt, og søgt, efter alt hva jeg mente jeg kunne bruge.

Jeg har læst (og til dels forstået ) miju's kæmpe indlæg (Link), og har fulgt med i artiklerne "Lyd & højttalerbyg" på forsiden. Har desuden lånt "Loudspeaker Design Cookbook" som jeg dog nok lige skal gå igennem én (eller to) gange mere, for at forstå lidt mere .

Jeg kommer primært til at bruge anlægget til film, men vil selvfølgelig stadig godt kunne høre god musik.

Min plan er, til at starte med, 2 rimelige fronthøjttalere, der kan stå på tv-bordet. De bliver det første jeg går igang med, når jeg engang får købt forstærkeren. Jeg regner med at udelukkende høre musik i stereo, så derfor bliver fronterne lige prioteret lidt højere end de andre.

Har kigget lidt på det her sæt: PCA M5

De har også en center, når jeg når så langt: PCA C10

Det ser jo rimeligt overskueligt ud, med gode(?) enheder, et færdigt delefilter, og sågar basrør (kassen klarer jeg selv. No problem)
Men er det nogle gode sæt?

Jeg faldt også over de her enheder: Diskant Seas 29TAF/W, Mid/woofer Seas W12CY001

De ser jo meget lækre ud, men på mit bugdet ville det "kun" blive til et 2-vejs system. Desuden er der jo også lige det med delefilteret. Så skal der jo måles og regnes osv.

Det gør mig nu heller ikke noget, hvis det så ender i et bedre resultat?

Jeg har lige lavet en fin tegning over hvordan stuen kommer til at se ud, og hvordan højttalerne bliver placeret. Håber linket virker. Er jo ny her på forumet (og i hifi-verdenen for den sags skyld )

"Sikke en smøre" tænker du nok. Men så skulle du høre mig snakke .

Håber jeg kan få en masse gode råd, fra alle jer eksperter

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du har kig på PCA M5, så kunne det være at du skulle kigge her:
http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=29
Så du ikke køber katten i sækken, angående delefilter.

PCA M5 er samme Ht'er som frequence HD5-xt (den viste frekvensrespons er i hvert fald copy and paste)

Du kunne evt også give denne side et kig:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Du linker til en tegning der ligger på din egen harddisk
c:\Documents and Settings\Charlie\Skrivebord\H%C3%B8jtalere.jpg

/Ulrik
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det delfilter du linker til lyder ikke helt dum (efter min uerfarne vurdering )

Jeg fandt kittet JA5006+2806 på troel's side. Det ser da meget lovende. Ikke mindst kabinetstørrelsen vil nok please kæresten.

Men er der nogen der kan anbefale den ene frem for den anden?

Tænkte nok det med billedet ville gå galt. Jeg lægger det ud på min hjemmeside, med et link, når jeg kommer hjem.

Men tak for linkene

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Her er så lige linket til mine fine tegning.

Stuen

Kan se at jeg har glemt at putte mål på, men rummet er 7,5 x 7,5m. Firkanten i nederste venstre hjørne er køkkenet, og de grå streger betyder at der kun er mur i halv højde.

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 07 December 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej Garderen,

Fine betragtninger, og fint med en masse motivation fra din side af. Det er absolut ikke for at være en lyseslukker, men måske du skal skrue lidt ned for ambitionsniveauet? Jeg kan love dig for, at det ikke er bare sådan lige til at finde nogle gode enheder og så smække dem sammen - seas enhederne er gode, men hold dig til bygge-kits? ;)

Ang. "Bare at smække kabinetterne sammen" kan jeg fortælle dig, at jeg netop nu er igang med et par M4 kabinetter, og hvis man, som jeg, aldrig før har arbejdet med overfræser osv. er det altså heller ikke den allernemmeste proces. På frequence hjemmeside kan man ydermere købe samlede kabinetter, måske det var en mulighed? Jeg kan se du generelt stiler småt, måske du skulle prøve at kigge lidt på M4 modellen? - jeg ved de har 1 par af Perless 4" hds enhederne tilbage, disse er ellers midlertidigt ude af produktion. Hvis det kan have interesse skal jeg nok komme med nogle lytteindtryk når jeg engang bliver færdig.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 07 December 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:

Hej Garderen,

Fine betragtninger, og fint med en masse motivation fra din side af. Det er absolut ikke for at være en lyseslukker, men måske du skal skrue lidt ned for ambitionsniveauet? Jeg kan love dig for, at det ikke er bare sådan lige til at finde nogle gode enheder og så smække dem sammen - seas enhederne er gode, men hold dig til bygge-kits? ;)

Ang. "Bare at smække kabinetterne sammen" kan jeg fortælle dig, at jeg netop nu er igang med et par M4 kabinetter, og hvis man, som jeg, aldrig før har arbejdet med overfræser osv. er det altså heller ikke den allernemmeste proces. På frequence hjemmeside kan man ydermere købe samlede kabinetter, måske det var en mulighed? Jeg kan se du generelt stiler småt, måske du skulle prøve at kigge lidt på M4 modellen? - jeg ved de har 1 par af Perless 4" hds enhederne tilbage, disse er ellers midlertidigt ude af produktion. Hvis det kan have interesse skal jeg nok komme med nogle lytteindtryk når jeg engang bliver færdig.

Arrrr, så svært er det nu heller ikke med en overfræser. Klart det kræver lidt tilvænning, men det er så fedt at lave huller til enhederne og så lade dem dumpe ned i, for derefter at konstatere de passer 100%. Det kræver en såkaldt jiig (en plade med huller i), den kan man lave selv eller købe dyrt . Et anlæg, det kaldes det til at styre overfræseren når man skal fræse lige er også nødvendig. Et bord til overfræseren så den bliver fastmonteret er helt klart at foretrække, nå man skal fræse sider. Jeg synes det er det fedeste stykke træværktøj som findes.
Så klø på, men lav nogle prøvefræsninger først i nogle trærester, så du får fornemmelsen af overfræseren.

Se i denne tråd, hvor fint det kan laves.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg værdsætter skam dine advarsler. Det er netop kit, eller ihvertfald afprøvede modeller med delefilter-diagrammer, som jeg hælder mest til.

Ang. kabinetter så har jeg skam masser af erfaring med overfræser (og diverse andre elektriske, og manuelle maskiner ).

Og skulle dens evner komme til kort, så betjener jeg til hverdag en cnc-fræser. Og går det helt galt, så har mit firma sågar en snedkerafdeling. Så alt efter hvor avanceret mit design ender med at blive (elsker runde kurver ), så burde det ikke volde de store problemer.

Ang. delefilter har jeg absolut ingen forudsætninger for at konstruere et sådan. Og jeg forstår skam at det ikke er noget man bare kaster sammen.

Men jeg har leget med elektronik, siden jeg var lille, og kan (næsten) lodde i søvne .

Så bare jeg har et diagram at gå efter, så tror jeg nu nok at det går.

Ellers har jeg en stedfar, der har omkring 45 års erfaring, som radiomekaniker, at falde tilbage på.

Du har ret i at jeg går efter noget småt. Jeg er kommet frem til at en 5" nok vil være det største jeg kunne få plads til.

Men hvis en 4" kan gøre det, så meget desto bedre. Jeg kunne ikke se M4 kittet på hjemmesiden, og hvis de er ved at udgå så duer det nok ikke. Det bliver ikke lige pt at jeg går igang.

Jeg skal lige have en forstærker først. Og vi har også lige en rejse til april, jeg bruge nogen lommepenge til, og.. og.. og..

Men du må da hellere gerne dele dine lytteindtryk med mig. Hvis dine 4" spiller godt, så må gør 5" vel også? (eller er det mig der er naiv igen )

Tak for interessen ihvertfald. Det er rart at kunne sparre med nogen mere erfarne personer

ps. ja, jeg ved godt at jeg er ambitiøs. det er jeg altid. ellers lærer man jo ikke noget

(argh. skal vist lige huske at citere. det var mighty-boy jeg svare på, hvis nogen skulle være i tvivl)

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Garderen skrev:

Disse foreslog hifi-klubben, og er iøvrigt godkendt af overkommandoen (dog udelukkende baseret på udseendet ):

Jeg vil være meget betænkelig med at mikse forskellige mærker sammen, da prducenter har forskellige lydfilosofier, vil du opleve en forskellig klang fra de forskellige højtalere. Derfor brug helst højtalerne fra samme producent.

Mht. til dit selvbyggeprojekt, kan jeg ikke hjælpe, da min viden ikke rækker særlig langt på det område, men jeg vil dog sige at når man kigger rundt i prislejet omkring de 2000-3000 kr pr. højtaler, så tror jeg man vil have svært ved at opnå bedre lyd ved selvbyg.

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Mighty-boy skrev:

Hej Garderen,

Arrrr, så svært er det nu heller ikke med en overfræser. Klart det kræver lidt tilvænning, men det er så fedt at lave huller til enhederne og så lade dem dumpe ned i, for derefter at konstatere de passer 100%. Det kræver en såkaldt jiig (en plade med huller i), den kan man lave selv eller købe dyrt . Et anlæg, det kaldes det til at styre overfræseren når man skal fræse lige er også nødvendig. Et bord til overfræseren så den bliver fastmonteret er helt klart at foretrække, nå man skal fræse sider. Jeg synes det er det fedeste stykke træværktøj som findes.
Så klø på, men lav nogle prøvefræsninger først i nogle trærester, så du får fornemmelsen af overfræseren.

Se i denne tråd, hvor fint det kan laves.

Enig. Et fræsebord må man ha. Har lavet 80m fodpaneler uden. Kan IKKE anbefales!

Nu skal jeg snart til at lave indfatninger, så jeg tror at jeg køber et fræsebord, og en bordsav, tilmig selv i jule gave.

Jeg har skam fulgt med i den tråd du linker til. Det endte da i nogen rigtigt flotte højtalere. Ville da også ønske jeg kunne lokke kæresten til at få sådan et lærred op

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:
Garderen skrev:

Jeg vil være meget betænkelig med at mikse forskellige mærker sammen, da prducenter har forskellige lydfilosofier, vil du opleve en forskellig klang fra de forskellige højtalere. Derfor brug helst højtalerne fra samme producent.

Mht. til dit selvbyggeprojekt, kan jeg ikke hjælpe, da min viden ikke rækker særlig langt på det område, men jeg vil dog sige at når man kigger rundt i prislejet omkring de 2000-3000 kr pr. højtaler, så tror jeg man vil have svært ved at opnå bedre lyd ved selvbyg.

Jeg spurgte dem faktisk netop om det med at blande alle mulige mærker. Men manden sagde at de spillede godt sammen.

Jeg kan godt følge din bekymring om selvbyg, og deler den også. Men jeg er altså en stædig gør-det-selv type. Og elsker at have fuld kontrol over udformningen.

Og når jeg har brugt 10-20 weekender på at bygge dem, så er jeg sikker på at der ikke er noget der lyder bedre (i mine ører)

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 07 December 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Madhouse: Jeg kan ikke følge dig i din mening omkring selvbyg - lige netop i dette prisleje kan man få enheder og delefilter komponenter der sidder i højttalere i 10.000 kr. klassen.

Garderen: Nå jamen ingen problem, det lyder som om den ligger til højrebenet så. Ang. overfræseren er det også mest udfræsninger der driller mig pt - jeg har ikke en "jiig". M4 kommer skam på programmet igen, og jeg har al information omkring dem, Torben vil sikkert også gladeligt sende det hvis det er - opsætningen bliver ikke ændret, den er udelukkende ude af produktion pga. at mellemtoneenheden ikke laves pt, men den kommer tilbage inden længe.

Hans, Skriver lige en PB ang. selv at lave sådan en anordning, det kunne være til stor hjælp for mig nemlig!

Ps. jeg opretter en tråd herinde når jeg lige får fat i et digi-kamera, så der kan du (forhåbentligvis :)) hente information, og ellers er CKN's projekt også rigtig rigtig fedt og kan sikkert give mange gode idéer.

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:

Garderen: Nå jamen ingen problem, det lyder som om den ligger til højrebenet så. Ang. overfræseren er det også mest udfræsninger der driller mig pt - jeg har ikke en "jiig". M4 kommer skam på programmet igen, og jeg har al information omkring dem, Torben vil sikkert også gladeligt sende det hvis det er - opsætningen bliver ikke ændret, den er udelukkende ude af produktion pga. at mellemtoneenheden ikke laves pt, men den kommer tilbage inden længe.

Hvis de kommer på programmet igen, og du giver dem gode anmeldelser, så vil jeg da helt sikkert overveje dem.

Men efter at jeg har kigget lidt nærmere på troels gravesens side, så jeg jeg blevet helt rundtosset af alle de muligheder. Imorgen må jeg sætte mig ned og sortere dem fra der er for dyre, eller for store. Og så tage den derfra.

Jeg har heldigvis ikke travlt

Ang sådan en "jig" til fræseren, så kan det i princippet bare være en plade der bliver skruet fast på bunden af fræseren, og så er det et (eller flere) huller der passer med centrum af din cirkel (husk at måle radius ud fra ydersiden af dit fræsejern )

Der fulgte en passer med til min fræser, der indtil videre har "passet" fint til mit behov.

Hasse Wehner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hej Garder

Jeg er den lykkelige ejer af et par hd6-xt, vp5se og et par egne andre konstruktioner med samme peerless enhed der sidder i vp5se'eren. Udfra disse erfaringer vil jeg anbefale dig at vælge højtalere med ikke under 5 men gerne 6 tommer basenheder og kabinetvolumen på mindst 10 liter.

Af mine konstruktioner af det klart hd6-xteren der efter min opfattelse er den bedste - bassen er langt mere kontrolleret og tør, og det er en model jeg kan anbefale-

Mit anlæg spiller med en subwoofer (noget 12 tommers JBL) der overtager ved 80 hz så det er ikke bare en spørgsmål om at den lille 5 tommers basenhed i vp5se'eren ikke går dybt nok. I mit øre lyder den også lidt for lys (det er vel området mellem 100 og 300 hz) specielt ved knapt så kræftige lydtryk.

Dette er i øvrigt ikke nær så udpræget som ved mit første byggesæt hvor bassen-  Peerless 830656- sidder i et 12 litters kabinet.

:-) Hasse

Til top Vis Hasse Wehner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasse Wehner

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 08 December 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Jeg han hellerikke følge det Madhouse skriver om selvbyg. Så længe man bruger det indvendige af hovedet, så....

Jeg har selv bygget http://www.troelsgravesen.dk/EllamXT.htm og må sige at jeg er ovenud tilfreds, de små ht'er kan nogle triks mine gamle gulv ht'er ikke kunne .

Mit næste projekt er Ekta Grande også designet af Troels Gravesen.

Men jeg vil også helt klart sige, hold dig til noget hvor der er designet delefilter til! Hvis du surfer rundt på nettet, så pas på, for der findes også meget skod.

Du skriver forresten intet om budget og hvor store overkommandoen kan tillade at de må være.

Hvis det skal være småt, så er det vel noget som denne du skal have gang i:
http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm

I dit første indlæg skriver du som om at du vil selvbyg for at spare penge. Her skal du selvfølgelig være klar over at der typisk ikke er noget sparet, hvis du altså indregner "løn" for dine egne timer.
Derudover er salgsværdien af et DIY projekt ikke specielt stort.

Så byg kun "selvbyg" fordi du er overbevist om at det er sjovt og/eller der er noget at lære!

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hasse Wehner skrev:

Hej Garder

Jeg er den lykkelige ejer af et par hd6-xt, vp5se og et par egne andre konstruktioner med samme peerless enhed der sidder i vp5se'eren. Udfra disse erfaringer vil jeg anbefale dig at vælge højtalere med ikke under 5 men gerne 6 tommer basenheder og kabinetvolumen på mindst 10 liter.

Af mine konstruktioner af det klart hd6-xteren der efter min opfattelse er den bedste - bassen er langt mere kontrolleret og tør, og det er en model jeg kan anbefale-

Mit anlæg spiller med en subwoofer (noget 12 tommers JBL) der overtager ved 80 hz så det er ikke bare en spørgsmål om at den lille 5 tommers basenhed i vp5se'eren ikke går dybt nok. I mit øre lyder den også lidt for lys (det er vel området mellem 100 og 300 hz) specielt ved knapt så kræftige lydtryk.

Dette er i øvrigt ikke nær så udpræget som ved mit første byggesæt hvor bassen-  Peerless 830656- sidder i et 12 litters kabinet.

:-) Hasse

Med lidt god vilje kunne jeg nok designe et kabinet der kunne rumme en 6", uden det "fylder" mere i rummet.

Min mening er også at når jeg engang når til subwooferen, så vil jeg rigtig gerne have en god præcis bund (men ikke nødvendigvis vildt højt. Og så siger min logik mig at jo lavere den skal gå, jo mindre top kan den ha, og derfor skal fronterne kunne gå et godt stykke ned for at overlapningen bliver flydende. Er der helt forkert?

Garderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:
Jeg han hellerikke følge det Madhouse skriver om selvbyg. Så længe man bruger det indvendige af hovedet, så....

Jeg har selv bygget http://www.troelsgravesen.dk/EllamXT.htm og må sige at jeg er ovenud tilfreds, de små ht'er kan nogle triks mine gamle gulv ht'er ikke kunne .

Mit næste projekt er Ekta Grande også designet af Troels Gravesen.

Men jeg vil også helt klart sige, hold dig til noget hvor der er designet delefilter til! Hvis du surfer rundt på nettet, så pas på, for der findes også meget skod.

Du skriver forresten intet om budget og hvor store overkommandoen kan tillade at de må være.

Hvis det skal være småt, så er det vel noget som denne du skal have gang i:
http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm

I dit første indlæg skriver du som om at du vil selvbyg for at spare penge. Her skal du selvfølgelig være klar over at der typisk ikke er noget sparet, hvis du altså indregner "løn" for dine egne timer.
Derudover er salgsværdien af et DIY projekt ikke specielt stort.

Så byg kun "selvbyg" fordi du er overbevist om at det er sjovt og/eller der er noget at lære!

Jeg håber ikke at jeg har givet udtryk for at jeg regner med at spare penge. Slet ikke.

Men hvis jeg skulle give 2500,- for at nogen fronter jeg ikke ville være tilfreds med, så vil jeg næsten hellere undvære .

Jeg har ikke skrevet noget budget fordi at jeg i princippet ikke har noget. Jeg forventer at kunne få noget tilfredsstillende for førnævnte beløb.

Og min forventning til selvbyg er at jeg kan få mindst samme lydkvalitet, for omtrent samme beløb, dog med den bonus at jeg selv kan bestemme hvad der kommer i, og jeg har fuld kontrol over designet.

Jeg har også altid bygget mine computere selv, selvom jeg sikkert har kunne købe en færdig for 2/3 af prisen .

Så ja, jeg gør det primært fordi det (forhåbentlig) bliver en sjov oplevelse. Og en dag hvor man ikke lærer noget nyt, er en spildt dag .

Men omvendt gider jeg heller ikke bare købe noget træ, og nogen tilfældige dyre enheder, og kaste dem sammen til noget der lyder skod.

Så jeg er da rigtig glad for at et forum, som dette. Og at der er så mange der er villige til at dele deres erfaringer med at "ufaglært"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes