Emne: Lavere lyd på HD-DVD ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg sammenlignet 2 films som jeg har både som alm. DVD og HD-DVD, nemlig Batman Begins og Matrix 2 og der er ingen tvivl om at billedet er langt bedre. Men jeg skal skrue ca. 6 dB mere op, målt med lydtryksmåler, for at opnå samme niveau - andre der har oplevet det ? Og så syntes jeg, selvom bassen er blevet mere præcis, så mangler den liiige det sidste smæld i kulkælderen som der er på alm. DVD, eller også så er det bare fordi den buldrer lidt istedet for  . Jeg kører coax til receiveren. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken surroundforstærker bruger du..? Du har vel ikke pillet ved indstillingerne for dynamisk kompression?
De fleste forstærkere har en funktion hvor man kan begrænse dynamikken ved Dolby Digital - det hededer nogengange "Midnight mode" eller lignende. Afhængig af model kan man indstille graden af kompression i flere trin - og jo højere kompression den er sat til, jo kraftigere vil lyden umiddelbart virke, fordi pointen er at indskrænke niveauforskellen mellem dialog og effekter, så man også kan høre 5.1 lyd når ungerne er lagt i seng, uden at skulle skrue op hver gang der tales og ned hvergang noget springer i luften.
Denne funktion kan jeg ikke forestille mig er aktiv ved f.eks. TrueHD, så her vil specielt dialog virke svagere sammenlignet med et DD track på en DVD (hvis altså midnight mode er aktiveret...) Til gengæld er der altså så også større dynamisk spændvidde.
Jeg ved ikke om det er det der er sagen i dit tilfælde, men det er bare et bud på en forklaring... __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Nu har jeg sammenlignet 2 films som jeg har både som alm. DVD og HD-DVD, nemlig Batman Begins og Matrix 2 og der er ingen tvivl om at billedet er langt bedre. Men jeg skal skrue ca. 6 dB mere op, målt med lydtryksmåler, for at opnå samme niveau - andre der har oplevet det ? Og så syntes jeg, selvom bassen er blevet mere præcis, så mangler den liiige det sidste smæld i kulkælderen som der er på alm. DVD, eller også så er det bare fordi den buldrer lidt istedet for . Jeg kører coax til receiveren. |
|
|
Hvis det er Dolby lyd, så kan det skyldes Dialogue Normalization, der er beregnet til at ensarte lydstyrken på forskellige film så dialogen gengives med samme lydstyrke på alle film. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske et long shot, men har det ikke noget med dynamic range der er større i de nye formater?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Acer skrev:
Nu har jeg sammenlignet 2 films som jeg har både som alm. DVD og HD-DVD, nemlig Batman Begins og Matrix 2 og der er ingen tvivl om at billedet er langt bedre. Men jeg skal skrue ca. 6 dB mere op, målt med lydtryksmåler, for at opnå samme niveau - andre der har oplevet det ? Og så syntes jeg, selvom bassen er blevet mere præcis, så mangler den liiige det sidste smæld i kulkælderen som der er på alm. DVD, eller også så er det bare fordi den buldrer lidt istedet for . Jeg kører coax til receiveren. |
|
|
Hvis det er Dolby lyd, så kan det skyldes Dialogue Normalization, der er beregnet til at ensarte lydstyrken på forskellige film så dialogen gengives med samme lydstyrke på alle film.
|
|
|
Ja, det er på Dolby lyd og der er ikke lagt begræsninger på i form af Night-mode, Dynamic range osv. . Det er iøvrigt en H/K8500 jeg har, det med den lavere lyd betyder egentligt ikke noget - der drejes bare noget mere på roret . Jeg undrede mig bare over at et nyt format har så meget lavere niveau rent lydtryksmæssigt..... __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Night-mode og dynamic compression har ikke noget med Dialogue Normalization at gøre.
Hvor du på night-mode eller lign. får din receiver til at komprimere dynamikområdet, således at fald eller stigninger i volumen ikke bliver for kraftige - så er DialNorm Dolbys måde at få dialog til at blive afspillet ved samme lydstyrke uafhængigt af filmens generelle lydniveau. Det består af en oplysning i diskens metadata om en given fast offset i decibel, der kan være både negativ eller positiv. Hele disken afspilles herefter ved f.eks. -4 db.
Så så vidt jeg har forstået kan din forskel i lydstyrke stadig skyldes DialNorm...
|
| Til top |
|
| |
Rahbek78 Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Dialnorm ændrer hele niveauet på soundtracket/lydsporet for at man ved eks. -5db på sin amp. ikke skal blive blæst væk fra det ene Dolby spor til det andet. (Har i eks. ikke prøvet at smække en film på med DTS, og så tænke - DAMN! der er knald på i forhold til den film jeg så med DD igår. De kører nemlig ikke med en sådan funktion).
2. Som en skrev, så er det nemlig fuldstændig korrekt at der er mere "headroom" til rådigihed ved disse nye formater. Så derfor virker mange DD+ og TrueHD spor en anelse lavere end et gl. DD spor fra DVD. Så løsningen her er nemlig at gi den lidt ekstra på volumen, og så opleve et fabelagtigt dynamik-område! NAM NAM!
3. Dog blev nogle af de første Warner HD-DVD titler indspillet lige lovligt lavt. Eks. "Last Samurai" eller "Phantom Of The Opera". Så disse titler er enestående, da de havde disse børne sygdomme.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|