| Forfatter |
|
Porsche Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige købt en samsung 1400, og er meget glad for den, men hvad er alt dette om profiler ?
Kan se der er 1.0 som min er, så skulle der komme en 1.1 og 2.0, hvad går det lige ud på ????
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort sagt er det BDA/sonys måde at tage røven på deres kunder. Det går ud på at jo mindre profil nr afspilleren har, jo mindre kan afspilleren. Dvs. alle afspillere under profil 2.0 være alle HD DVD afspillere underlegne i funktioner. F.eks. picture in picture, internetmateriale og lydcodecs.
Læs evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Blu_ray#Player_profiles
|
| Til top |
|
| |
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
|
Kort sagt er det BDA/sonys måde at tage røven på deres kunder. Det går ud på at jo mindre profil nr afspilleren har, jo mindre kan afspilleren. Dvs. alle afspillere under profil 2.0 være alle HD DVD afspillere underlegne i funktioner. F.eks. picture in picture, internetmateriale og lydcodecs.
Læs evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Blu_ray#Player_profiles
|
|
|
Latterligt at skrive som du gør! Blu-ray blev presset frem grundet HD-DVD, det eneste man ikke får adgang til at picture in picture og så BD-Live i 2.0. Begge er ting som ikke var til stede ved DVD så jeg er godt tilfreds stadig! Profilerne har INTET med lydcodecs skal også lige siges! disse lydformater har bare ikke været mandatory, derfor har mange ikke haft dem i afspillerne (Se evt. at Fox udgiver alle deres med DTS-HD MA selvom ingen afspillere har dette endnu)
At sige de tager en i røven er dybt latterligt, alle som køber sig ind i formatet pt. med standalone afspillere er folk som har læst sig lidt ind på det! Det er ikke Average Joe! - så længe filmen virker er alle glade, da det i teorien er den man primært går efter! __________________ 109 Blu-ray film and counting!
Ejer af Mowee I/S & Mowee ApS.
Håndtering af mediafremvisning.
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
steffenman skrev:
| Latterligt at skrive som du gør! Blu-ray blev presset frem grundet HD-DVD,(...) |
|
|
Det er da en latterlig undskyldning, at de ikke kan følge med? Så må de lade være, istedet for at producere produkter, der er overdyre og underpræsterende.
steffenman skrev:
| (...) det eneste man ikke får adgang til at picture in picture og så BD-Live i 2.0. (...) |
|
|
Hvilket jeg også skrev. Live = internet.
steffenman skrev:
Profilerne har INTET med lydcodecs skal også lige siges! (Profilerne dikterer om afspillerne obligatorisk kan dekode et codec eller ej, så det er forkert og det ved du) disse lydformater har bare ikke været mandatory (Hvilket netop betyder de ikke er med, godt du er enig ), derfor har mange ikke haft dem i afspillerne (Se evt. at Fox udgiver alle deres med DTS-HD MA selvom ingen afspillere har dette endnu) |
|
|
Profil 1.0 understøtter ikke DD+ over 640kbps og kan slet ikke afspille TrueHD. Begge dele er obligatorisk hos HD DVD (TrueHD godt nok kun til stereo, men alle afspillere på markedet klarer 5.1). Der er ingen logik bag profilerne, andet end grådighed og inkompetence.
Jeg troede Fox havde meldt sig ud af krigen. Man undrer sig da siden de konstant trækker deres katalog udgivelser tilbage.
steffenman skrev:
| At sige de tager en i røven er dybt latterligt, alle som køber sig ind i formatet pt. med standalone afspillere er folk som har læst sig lidt ind på det! |
|
|
Porsche har åbenbart ikke og jeg kan garantere dig, at over 90% af alle danskere, ikke vil vide noget om det når Fona manden prøver at sælge dem en afspiller til 5000 kr, der er forældet. Det burde ærlig talt heller ikke være nødvendigt for en køber at skulle sætte sig ind i grådige firmaers tåbeligheder. Folk brokker sig stadig over regionskoder på DVD de ikke forstår og ikke må bryde (hvilket er ført videre på BR).
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
|
Profil 1.0 understøtter ikke DD+ over 640kbps og kan slet ikke afspille TrueHD. |
|
|
For lige at præcisere: Det er ikke _obligatorisk_ i profil 1.0, men derfor kan der, ligesom for HD-DVD, godt være afspillere der har TrueHD afspilning selvom de teknisk set kun er profil 1.0.
Jeg er iøvrigt af den holdning at det er helt og aldeles skandaløst at det skal være så kompliceret, og det gælder begge lejre. Det er ikke kun "Average Joe" der ikke kan finde ud af det - jeg har jævnligt samtaler med forskellige branchemedlemmer, hvor vi forsøger at finde hoved og hale i det, og jeg føler mig stadig ikke overbevist om at jeg har forstået alle aspekter af HD Audio til bunds. Jeg har besøgt to kunder der har købt relativt dyrt udstyr, tilsluttet det med HDMI, men kun fået Pro Logic surround-lyd ud af det, og kun den ene havde selv konstateret at der var noget galt, men kunne ikke selv finde ud af at løse problemet. Og her er tale om kunder der er entusiastiske nok til at være med på vognen ganske tidligt, og investere 50-60.000,- i en hjemmebiograf plus udgiften til at have mig på besøg. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange hjemmebiografer der står rundt omkring, som langtfra udnyttes optimalt fordi det er blevet vanvittigt kompliceret at sætte det op. HDMI skulle have gjort alt dette meget lettere, i praksis er det blevet ufatteligt meget sværere.
EDIT: Det største problem er i virkeligheden, at flertallet af dem der har brug for "professionel hjælp" til at sætte deres system ordentligt op, netop er dem der ikke har forståelse for hvor svært det egentligt er, og derfor ikke kan se logikken i at betale et par kroner for at en eller anden gut skal pille lidt ved deres fjernbetjening. Derfor er der _virkelig_ mange der ikke får fuld udnyttelse af deres systemer. Jeg oplever stadig jævnligt at folks afspillere eller DVB-modtagere ikke er sat op til 16:9 (nogle gange hos folk der har betalt en forretning for opsætningen). Hvis man ikke kan finde ud af dét, hvordan skal man så kunne finde rundt i lyd-opsætning af et HD system? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Jeg oplever stadig jævnligt at folks afspillere eller DVB-modtagere ikke er sat op til 16:9 (nogle gange hos folk der har betalt en forretning for opsætningen). |
|
|
det er da heller ikke nødvendigvis den bedste løsning __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
det er da heller ikke nødvendigvis den bedste løsning
|
|
|
Øh, jo hvis de har et 16:9 tv? Jeg er ikke sikker på vi forstår hinanden: Hvis du ikke sætter modtageren til 16:9, så vil modtageren konvertere ægte 16:9 signaler til 4:3 letterbox, og så mister du opløsning (og introducerer scaling artifacts). Det ændrer ikke på 4:3 signaler, så i hvilken sammenhæng mener du at det ikke er bedst at sætte modtageren til 16:9? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
det er da heller ikke nødvendigvis den bedste løsning
|
|
|
Øh, jo hvis de har et 16:9 tv? Jeg er ikke sikker på vi forstår hinanden: Hvis du ikke sætter modtageren til 16:9, så vil modtageren konvertere ægte 16:9 signaler til 4:3 letterbox, og så mister du opløsning (og introducerer scaling artifacts). Det ændrer ikke på 4:3 signaler, så i hvilken sammenhæng mener du at det ikke er bedst at sætte modtageren til 16:9?
|
|
|
jeg har min selector sat til 4:3 og ændrer det når jeg ser HD kanaler, dr1+2 og tv2. Ellers kan hele billedet ikke være på skærmen __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| jeg har min selector sat til 4:3 og ændrer det når jeg ser HD kanaler, dr1+2 og tv2. Ellers kan hele billedet ikke være på skærmen |
|
|
Det giver på ingen måde mening! Hvilket tv har du, og hvordan er det sat op? Er det 4:3 eller 16:9 udsendelser du mener der ikke kan være på skærmen?
Der er noget galt i dit setup, 16:9 på selector'en _skal_ være bedst hvis du har et 16:9 tv. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
pio 436, det er mig der husker forkert. Det er opløsningen jeg piller ved med hd kanalerne. Synes godt de kunne have lavet en funktion der automatisk sender signalet ud i native opløsning. Det bliver mærkeligt med SD kanaler og 720p output. Med 576i output er der ikke så pokkers meget fidus i HD kanalerne.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Otto skriver så er aldeles skandaløst at det skal være så kompliceret at sætte et HD system op både på billde side og især på lyd siden, der
her helt sikke mange flere der har købt nyt HD udstyr og ikke få en fis glæde af dette, da de ikke kan finde ud at sætte det korrekt op
Med alle de ny lyd formater plus to HD formater der ikke er helt færdig udviklet, især Blu-ray er meget bagud i forhold til HD-DVD. HD-DVD har er
presse ud på market før at dette var helt færdig udviklet.
Vi skal først op i profile 2.0 før at Blu-ray er helt færdig udviklet, men igen de første DVD afspille var hele ikke helt færdig udviklet da de kom på
market, bl.a. kunne de ikke afspille DTS og nye DVD udgivlser kunne ikke afspille på de første udgaver af DVD afspille.
Men den største fejl, vedr. HD er HDMI standart som ikke er en helt færdig udviklet standart, man kan ikke sikke på at selv om ens anlæge er
udstyret med HDMI at de så kan sammarbejde og de giver store problmer.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| pio 436, det er mig der husker forkert. Det er opløsningen jeg piller ved med hd kanalerne. Synes godt de kunne have lavet en funktion der automatisk sender signalet ud i native opløsning. Det bliver mærkeligt med SD kanaler og 720p output. Med 576i output er der ikke så pokkers meget fidus i HD kanalerne. |
|
|
OK, så er jeg mere rolig... Jeg vil tro du har en gammel HD selector, dvs. fra før de trak den tilbage første gang? Den der er re-lanceret, har netop mulighed for at spytte native opløsningen ud. Jeg er ikke så meget inde i Selector, så jeg ved ikke om det er muligt at få den opdateret, men det er værd at undersøge. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes nu ikke det er så svært igen men det måske bare mig.
Man skal bare sætte sig ind i tingene, læse en del på nettet, især AVSforum.com er et godt sted og så ellers tænke sig lidt om så er det ikke så svært endda. Hvis man bruger 50.000+ på et anlæg og kalder sig selv for entusiast burde man have brugt den tid det tager at researche ordentligt.
Angående de forskellige profiler så det ærligt talt ikke det helt store problem, jeg er feks kun interesseret i filmen og så længe man kan se det i super kvalitet og med god lyd så jeg godt tilfreds, pip, internet funktioner og alt det ander overflødige junk kunne man for min skyld godt droppe. Det er vel selve filmen der er det vigtigste eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
| pio 436, det er mig der husker forkert. Det er opløsningen jeg piller ved med hd kanalerne. Synes godt de kunne have lavet en funktion der automatisk sender signalet ud i native opløsning. Det bliver mærkeligt med SD kanaler og 720p output. Med 576i output er der ikke så pokkers meget fidus i HD kanalerne. |
|
|
OK, så er jeg mere rolig... Jeg vil tro du har en gammel HD selector, dvs. fra før de trak den tilbage første gang? Den der er re-lanceret, har netop mulighed for at spytte native opløsningen ud. Jeg er ikke så meget inde i Selector, så jeg ved ikke om det er muligt at få den opdateret, men det er værd at undersøge.
|
|
|
den fortæller selv når der er en opdatering, ellers er jeg helt blank på det område. Det er muligt at funktionen findes, men nu har TDC jo ikke for vane at sende brugervejledninger med til deres bokse, men kun en quickguide. Selve hjælp funktionen på selectoren er rimelig uanvendelig. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Man skal bare sætte sig ind i tingene, læse en del på nettet, især AVSforum.com er et godt sted og så ellers tænke sig lidt om så er det ikke så svært endda. Hvis man bruger 50.000+ på et anlæg og kalder sig selv for entusiast burde man have brugt den tid det tager at researche ordentligt.
Angående de forskellige profiler så det ærligt talt ikke det helt store problem, jeg er feks kun interesseret i filmen og så længe man kan se det i super kvalitet og med god lyd så jeg godt tilfreds, pip, internet funktioner og alt det ander overflødige junk kunne man for min skyld godt droppe. Det er vel selve filmen der er det vigtigste eller hvad?
|
|
|
helt enig. For min skyld kunne de også stikke alt deres bonusmateriale op hvor solen ikke skinner, jeg ser det alligevel ikke, kun når det er stand-up og lige dér mener jeg ikke at lyd og billedkvaliteten nødvendigvis behøver at være super høj __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Man skal bare sætte sig ind i tingene, læse en del på nettet, især AVSforum.com er et godt sted og så ellers tænke sig lidt om så er det ikke så svært endda. |
|
|
Det er en typisk reaktion fra en entusiast der godt selv kan finde ud af det, men ikke helt har forståelse for at teknik kan være svært at forstå for andre - prøv lige at læse dét igen, og spørg dig selv om du synes det er rimeligt at man som kunde skal "sætte sig ind i tingene og læse en del på nettet", bare for at få sit system til at fungere? Det synes jeg ikke. Forestil dig at du starter helt på bar bund, uden at vide hvad forskellen er på HDMI og HDTV. Hvor er det lige du vil foreslå sådan en bruger at starte, for at han inden for 10 timers internet-læsning vil være i stand til at sætte sit nye HD surround-system korrekt op?
Dét du beskriver som "bare sætte sig ind i tingene", ER kompliceret. Måske ikke for dig, men det er det for 99% af befolkningen.
Bassøe skrev:
| Hvis man bruger 50.000+ på et anlæg og kalder sig selv for entusiast burde man have brugt den tid det tager at researche ordentligt. |
|
|
Man kan godt være entusiast mht. at ville have god lyd og billede-kvalitet, uden at være teknisk funderet, og uden at man har lyst til at bruge gud ved hvor mange timer på at surfe nettet tyndt, før man handler. Det BURDE ikke være nødvendigt. Nu betyder det i praksis at hvis man "bare" vil have et godt billede og en god lyd, uden at skulle sætte sig ind i utallige tekniske termer, så bør man i praksis overlade det til professionelle at foretage opsætningen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil sige at,,hvis man er ligeglad med ekstramateriale +div er det med profile fuldstændig ligegyldig?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| det vil sige at,,hvis man er ligeglad med ekstramateriale +div er det med profile fuldstændig ligegyldig? |
|
|
I praksis ja. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
Profil 1.0 understøtter ikke DD+ over 640kbps og kan slet ikke afspille TrueHD. Begge dele er obligatorisk hos HD DVD (TrueHD godt nok kun til stereo, men alle afspillere på markedet klarer 5.1). |
|
|
Det var dog den største gang vrøvl jeg har hørt længe. Der er en eller to Profile 1.0 afspillere der ikke kan håndtere TrueHD - alle andre kan.
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
notional skrev:
|
Profil 1.0 understøtter ikke DD+ over 640kbps og kan slet ikke afspille TrueHD. Begge dele er obligatorisk hos HD DVD (TrueHD godt nok kun til stereo, men alle afspillere på markedet klarer 5.1).
|
|
|
Det var dog den største gang vrøvl jeg har hørt længe. Der er en eller to Profile 1.0 afspillere der ikke kan håndtere TrueHD - alle andre kan. |
|
|
Som du kan se skriver jeg profil, IKKE afspiller. Jeg snakker om standarden og hvad der er obligatorisk, hvorfor det er ganske korrekt det jeg skriver. At de fleste afspillere på markedet så åbenbart understøtter mere end hvad profilen dikterer, ændrer ikke på selve profilen og kravende dertil.
Det er desuden også grunden til at de fleste BR udgivelser bruger LPCM istedet for TrueHD; idet LPCM er det eneste lossless format i profil 1.0 der er obligatorisk.
|
| Til top |
|
| |