| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt to sjove ting fra hifi verden - har i andre sjove ting som er "tilbørhør" fra den gang hifi'en var yngre og alle ole-opfindere skulle i gang med tilbehørsproduktion
|
|
|
|
En fidus til at sætte i en test plader der også fulgte med - jeg har ikke helt regnet den ud endnu Sådan to sjove støvsuger selvdrejende pladebørster - de er ret effektive fjerner alt synligt overfladestøv - den ene bruger jeg nu sammen med kulbørste og antistatpistol som er påkrævet i disse lav luftfugtigheds tider den anden dedikerer jeg til rengøring af plader inden de kommer i pladevaskemaskinen Sjovt at finde sådan et fabriks nyt 30 år gammelt produkt - det eneste der afslører alderen er det meget guldnede papir brugvejledningen er trykt på Er der nogle her der kende den fidus til pladen øverst ? eller har erfaring med pladerenseren ? Husk skriv også gerne hvis i selv har sjove ting og hjælpemidler (til hifi altså  )
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hah, den øverste sad jeg og overvejede at byde på. Qxl mener jeg det var.
Jeg kunne bare ikke greje hvad det var til, og da jeg så, at det var dig der bød på den, ville jeg lige vente og spørge dig, hvad den mon var til..... Men hvis ikke du ved det såååeeeh..
Lidt sjovt med den selvkørende pladerenser, jeg mindes at have set reklamer for den i det hedengangne Hifi & Elektronik.(æret være deres minde)
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der 'pladebeskytter' glæder jeg mig til at høre mere om. Og stylus analyzerens (ifl. æsken) hemmelighed er jeg også spændt på!!! Peter Q
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS: jeg købte jo den 'discwasher' pladebørste på qxl.dk, som engang var spottet i forummet her. Den kan bare hive skidt op af pladerillerne, skulle jeg hilse og sige (fra mig selv). Jeg har nu to; en til det grove og så den anden. Min mange kulhårsbørster bruger jeg slet ikke. Antikstatik-'pistolen' har jeg også men i mit gamle hus er der ikke så tørt endda. Men den kan give et flot smæk over fingrene. Mht. gismos til rensning af plader så her jeg en orinal thorens rensearmsbørste, der slæber skidtet op af rillerne (rillen) mens man spiller. Den er jeg glad for selv om der vel er en fare for at den 'spiller' med og giver lidt rummel på pladen. Jeg spekulerer på at bygge en gammel b&o 1000ner om til en pladevaskemaskine, men der er så meget at gøre inden! Hvilken pladevasker har du r-l-b? Peter Q,
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Q :-) Det er en clear audio smart matrix - den er nok ikke meget bedre end en okki nokki men ser smartere ud - clearaudio er lidt pyntesyge - men den får i den grad vasket i dybden og med de forskellige mere eller mindre onde blandinger jeg har af væsker får jeg det meste væk. Dishwasher er også min yndlingsbørste - men selvom mit hus er gammelt så er her knastørt så jeg har virkelig brug for al den antistatisme  hedder det vist ikke men du ved. Anyway skal du bygge en pladevaskemaskine er der ofter tilbud i fx. metro på kärcher vandstøvsugere - jeg købte en for 399 + moms - den burde kunne hive nok op af rillerne
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Protech1 ! er en fidus til at tjekke hvor slidt en pick up er ved at manuelt dreje pladetalerkenen rund, med test plade placeret på fidusen med tal på undersøger den friktionen mellem pickup og test plade en slidt pickup har en mindre - så vidt jeg kan læse det - friktion - hvilket vil få pladen til at spinde i friløb rundt om center fidusen /eller det modsatte - så aflæser man værdien på den og kan se hvor galt det står til alt efter om det er en saphir eller en diamant / eliptisk eller conisk det hele går ud på at man skal undgå at bruge en pickup der er så slidt at den ødelægger pladen - det skulle den gøre når den bliver slidt på siderne og glider for langt ned i rillen - alt dette å står jeg ikke er sandt men referere til vejledningen. hmmm... gad vide om jeg får brugt den ?? men nu har jeg den og melder tilbage hvis der er sjovt nyt at fortælle om dens evner.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=r-l-b]
/QUOTE]
Hehehe. Sådan en har jeg lige fået i dag af min lokale hifipusher. Den stod bare i et hjørne og gloede. (har den gjort en del år) Og da han alligevel ikke kunne sælge den fik jeg den som en "julegave". Men den er godt nok noget speciel. __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Jan Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft en Maxell AE 320 siden en gang i firserne, hvor jeg fik den sammen med min Ariston RD 40.
Børsten er meget effektiv mod støv og andre "løse" partikler, men den skal tømmes en gang i mellem.
Ellers lægger den støvet tilbage på vinylen...
/Jan
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Jan - jeg skal huske at rense/tømme den - jeg er ret overrasket over hvor pæn den efterlader pladen Scatcat - nu må vi se hvem af os der får brugt den mærkelige sag først - vel og mærke med et brugbart resultat
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Scatcat - nu må vi se hvem af os der får brugt den mærkelige sag først - vel og mærke med et brugbart resultat
|
|
|
Nå!! Er den testet? Har ikke selv "haft" tid endnu (arbejde, arbejde, arbejde) __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke endnu - vinyl fri jul - det er hårdt   som trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
ikke endnu - vinyl fri jul - det er hårdt  som trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden
|
|
|
den kan du få glæde af når Duelundkasserne skal serviceres
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 02:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
ikke endnu - vinyl fri jul - det er hårdt  som trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden
|
|
|
Den genbrugsplads lyder sq da som en guldgrube for vintage hifit**ser 
Donkraften tager du da med i banken når du skal forhandle lån. Får du et nej, så ved du hvor den skal placeres! __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |