Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: TO SJOVE TING og andet hifi tilbehør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt to sjove ting fra hifi verden - har i andre sjove ting som er "tilbørhør" fra den gang  hifi'en var yngre og alle ole-opfindere skulle i gang med tilbehørsproduktion

En fidus til at sætte i en test plader der også fulgte med - jeg har ikke helt regnet den ud endnu

Sådan to sjove støvsuger selvdrejende pladebørster - de er ret effektive fjerner alt synligt overfladestøv - den ene bruger jeg nu sammen med kulbørste og antistatpistol som er påkrævet i disse lav luftfugtigheds tider den anden dedikerer jeg til rengøring af plader inden de kommer i pladevaskemaskinen

Sjovt at finde sådan et fabriks nyt 30 år gammelt produkt - det eneste der afslører alderen er det meget guldnede papir brugvejledningen er trykt på

Er der nogle her der kende den fidus til pladen øverst ? eller har erfaring med pladerenseren ?

Husk skriv også gerne hvis i selv har sjove ting og hjælpemidler (til hifi altså)

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 December 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hah, den øverste sad jeg og overvejede at byde på. Qxl mener jeg det var.

Jeg kunne bare ikke greje hvad det var til, og da jeg så, at det var dig der bød på den, ville jeg lige vente og spørge dig, hvad den mon var til..... Men hvis ikke du ved det såååeeeh..

Lidt sjovt med den selvkørende pladerenser, jeg mindes at have set reklamer for den i det hedengangne Hifi & Elektronik.(æret være deres minde)

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 December 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Den der 'pladebeskytter' glæder jeg mig til at høre mere om. Og stylus analyzerens (ifl. æsken) hemmelighed er jeg også spændt på!!!

Peter Q

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 December 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

PS: jeg købte jo den 'discwasher' pladebørste på qxl.dk, som engang var spottet i forummet her. Den kan bare hive skidt op af pladerillerne, skulle jeg hilse og sige (fra mig selv). Jeg har nu to; en til det grove og så den anden. Min mange kulhårsbørster bruger jeg slet ikke. Antikstatik-'pistolen' har jeg også men i mit gamle hus er der ikke så tørt endda. Men den kan give et flot smæk over fingrene.

Mht. gismos til rensning af plader så her jeg en orinal thorens rensearmsbørste, der slæber skidtet op af rillerne (rillen) mens man spiller. Den er jeg glad for selv om der vel er en fare for at den 'spiller' med og giver lidt rummel på pladen.

Jeg spekulerer på at bygge en gammel b&o 1000ner om til en pladevaskemaskine, men der er så meget at gøre inden!

Hvilken pladevasker har du r-l-b?

Peter Q,

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Q :-)
Det er en clear audio smart matrix - den er nok ikke meget bedre end en okki nokki men ser smartere ud - clearaudio er lidt pyntesyge - men den får i den grad vasket i dybden og med de forskellige mere eller mindre onde blandinger jeg har af væsker  får jeg det meste væk.
Dishwasher er også min yndlingsbørste - men selvom mit hus er gammelt så er her knastørt så jeg har virkelig brug for al den antistatisme hedder det vist ikke men du ved.
Anyway skal du bygge en pladevaskemaskine er der ofter tilbud i fx. metro på kärcher vandstøvsugere - jeg købte en for 399 + moms - den burde kunne hive nok op af rillerne

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Protech1 ! er en fidus til at tjekke hvor slidt en pick up er
ved at manuelt dreje pladetalerkenen rund, med test plade placeret på fidusen med tal på undersøger den friktionen mellem pickup og test plade
en slidt pickup har en mindre - så vidt jeg kan læse det - friktion -  hvilket vil få pladen til at spinde i friløb rundt om center fidusen /eller det modsatte - så aflæser man værdien på den og kan se hvor galt det står til alt efter om det er en saphir eller en diamant / eliptisk eller conisk
det hele går ud på at man skal undgå at bruge en pickup der er så slidt at den ødelægger pladen - det skulle den gøre når den bliver slidt på siderne og glider for langt ned i rillen - alt dette å står jeg ikke er sandt men referere til vejledningen.
hmmm... gad vide om jeg får brugt den ??  men nu har jeg  den og melder tilbage hvis der er sjovt nyt at fortælle om dens evner.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 December 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=r-l-b]

/QUOTE]

Hehehe. Sådan en har jeg lige fået i dag af min lokale hifipusher. Den stod bare i et hjørne og gloede. (har den gjort en del år) Og da han alligevel ikke kunne sælge den fik jeg den som en "julegave". Men den er godt nok noget speciel.

Jan Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Har haft en Maxell AE 320 siden en gang i firserne, hvor jeg fik den sammen med min Ariston RD 40.

Børsten er meget effektiv mod støv og andre "løse" partikler, men den skal tømmes en gang i mellem.

Ellers lægger den støvet tilbage på vinylen...

/Jan

Til top Vis Jan Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Nielsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Tak Jan - jeg skal huske at rense/tømme den - jeg er ret overrasket over hvor pæn den efterlader pladen

Scatcat - nu må vi se hvem af os der får brugt den mærkelige sag først - vel og mærke med et brugbart  resultat

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Scatcat - nu må vi se hvem af os der får brugt den mærkelige sag først - vel og mærke med et brugbart  resultat

Nå!! Er den testet? Har ikke selv "haft" tid endnu (arbejde, arbejde, arbejde)  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

ikke endnu - vinyl fri jul - det er hårdt
som trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 29 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
som trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden

den kan du få glæde af når Duelundkasserne skal serviceres

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ikke endnu - vinyl fri jul - det er hårdtsom trøst fandt jeg et sony stereoanlæg, en luxman receiver og en direkte dreven pladespiller (vist nok også sony) på pladsen idag sammen med en dunkraft (som jeg ikke ved hvor jeg skal have passet ind i hifikæden

Fortæl fortæl! Modelnumre! Billeder!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Den genbrugsplads lyder sq da som en guldgrube for vintage hifit**ser

Donkraften tager du da med i banken når du skal forhandle lån. Får du et nej, så ved du hvor den skal placeres!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes