Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 10:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Lyd & Højttalerbyg - 4. del (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 18 December 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

4. del af Arne Rodahls artikelserie omhandlende den forunderlige verden omkring lyd og højttalerbyg.

Læs hele indsigtsartiklen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1740&zoneid=2

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 20 December 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Rigtig fint, spændende byggesæt også! Dog synes jeg artikelserien tager en drastisk drejning, eller afrunding? Der er for eksempel sprunget let og ellegant over hele afsnittet omkring filterudvikling, selvom det er en meget fundemental del i selvbyg og højtaler udvikling. Man behøver jo ikke at have læst afsnit 1, 2 og 3 for at kunne samle et byggesæt? Selvfølgelig er det en god måde at komme igang på, men jeg synes der glemt lidt for meget af den teori der ligger bag.

Det kan selvfølgelig godt være at det bare er mig der er for hurtigt ude, det er jo en "øvelseshøjtaler".

Men igen, rigtig fed ide med at få byggesæt fra forskellige forhandlere og fedt at de gider at bidrage med det, specielt fordi at jeg ikke har set de samme sæt andre steder, specielt dat og frequences sæt synes jeg ser spændende ud, kunne godt tænke mig at se om den xt25 neo er ligeså god til prisen som std udgaven og hvad den peerless hds diskant kan sammen med hsd6.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 20 December 2007 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Ja der kunne godt have stået langt mere. F.eks. er det mig en gåde hvordan forfatteren har tænkt sig at bygge højttaler uden en overfræser på værktøjslisten :-) Nok en smutter, men alligevel et vigtigt stykke værktøj. Teorien er efter min mening alt for tynd, sammenholdt med de 3 foregående artikler.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 December 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Nu er alle eksemplerne jo færdige konstruktioner, som skal danne baggrund for en øvelseshøjttaler. Det er helt klar det rigtige sted at starte. Dog kunne artiklen godt have været sluttet af med en opfølgning og oplysning om hvad næste kapitel kommer til at dreje sig om.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mmma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 20 December 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Ja der kunne godt have stået langt mere. F.eks. er det mig en gåde hvordan forfatteren har tænkt sig at bygge højttaler uden en overfræser på værktøjslisten :-) Nok en smutter, men alligevel et vigtigt stykke værktøj. Teorien er efter min mening alt for tynd, sammenholdt med de 3 foregående artikler.

Havde glædet mig til at se og læse hvordan man laved de fine nedsækninger i kabinettet, er det meget nemt siden det ikke er beskrevet? Det er noget af det der har afholdt mig fra selvbyg af hter, så det ville være fedt hvis der ingen ben er i det :-)

Til top Vis mmma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmma
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

mmma skrev:

Havde glædet mig til at se og læse hvordan man laved de fine nedsækninger i kabinettet, er det meget nemt siden det ikke er beskrevet? Det er noget af det der har afholdt mig fra selvbyg af hter, så det ville være fedt hvis der ingen ben er i det :-)

Det er det nemmeste ved højttalerbyg. Først bruger du overfræseren til at lave et helt rundt hul, der svarer til den inderste diameter af enheden (så den lige kan være i hullet), Herefter monterer du det en fræser der er lavet til nedsænking. Denne fræser styrer efter hullet du netop har lavet. Der er faktisk meget, meget nemt, og man er sikker på et flot resultat.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 20 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Lidt mere filterteori, faseskift etc. havde gjort rigtigt godt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 December 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Lidt mere filterteori, faseskift etc. havde gjort rigtigt godt.

I første omgang er det sjovest at lave en højttaler der fungerer, herefter kan teorien komme.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 20 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen
Mjoo... Men... Synes nu ikke der går lang tid fra man bygger selv, til man modificere.
Håber 4. del, bliver fulgt op af 5. del, der går dybere.

Det kan jo knapt kaldes selvbyg, fordi man har sat en højttaler sammen som et IKEA møbel. Det sjove kommer jo, når man kan kalde sin højttaler for sin egen unikke skabning... Med vellyd(!)


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 20 December 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

daniels skrev:
Lidt mere filterteori, faseskift etc. havde gjort rigtigt godt.

I første omgang er det sjovest at lave en højttaler der fungerer, herefter kan teorien komme.



Jeg ville mene at fremgansmetoden med først at tænke og derefter handle er smartere end at handle og derefter tænke.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:

daniels skrev:
Lidt mere filterteori, faseskift etc. havde gjort rigtigt godt.

I første omgang er det sjovest at lave en højttaler der fungerer, herefter kan teorien komme.



Jeg ville mene at fremgansmetoden med først at tænke og derefter handle er smartere end at handle og derefter tænke.

Teorien er ikke noget værd uden måleudstyr. Artiklen kunne sagtens har fortalt om al teorien, og givet formlerne. Det kommer der bare ikke noget godt ud af, hvis ikke man har måleudstyr. Jeg har selv bygget uden måleudstyr, og med meget simpelt måleudstyr. Man kan måske med lidt held nå 70% i mål uden målinger. Derfor mener jeg klart at den første højttaler bør være rimelig simpel at gå til. Der hvor man gøre sin egen indflydelse er på typen af højttalere, og kabinet. Husk kabinet betyder også meget for lyden, og det er ofte her der spares hos producenterne. Det behøver selvbyggeren ikke.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 20 December 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Gode og konstruktive indlæg fra alle !   Jeg vil her give et par kommentarer til respektive: Kappen: Hvis du nu havde læst artikelseriens INTRO, så ville du havde fundet et index over seriens indhold, d.v.s. du havde set, at del 5 omhandler delefiltre (som jeg altså let og elegant ikke springer over). Angående "Øvelseshøjttaleren" så er den bevidst indsat i artikelserien på nuværende tidspunkt, - ikke for at afslutte artikelserien, ej heller fordi jeg tror at begynderen er klar til at konstruere en højttaler, - men for -   1) at bringe variation i den teoretisk læsning.        2) at give læseren et fysisk indtryk af højttalerens komponenter og hvordan de samles. Øvelseshøjttaleren er "ikke bare for at kunne samle en højttaler", den er ligeledes tænkt til senere brug i forbindelse med eksperimenter.  Ctacta: Indrømmet jeg kunne godt havde medtaget en overfræser på værktøjslisten, men jeg vil lige understrege at det er en "Øvelseshøjttaler", der skal bygges. Udskæringer kan foretages som beskrevet af Kjeldsen  eller med en stiksav, lidt fantasi og en sikker hånd. Mmma: Dit ønske bliver opfyldt senere i serien, hvor det bl.a. handler om højttalerens design.    Daniels:   Filteret kommer vi som nævnt til i 5. del. Det er i øvrigt ikke selvbyg, det er en øvelseshøjttaler, som har jeg beskrevet formålet med, - det sjove kommer vi til i artikelserien sidste dele.  Kjeldsen:  Jeg er enig i dine bemærkninger. Vi kommer også lidt ind på målinger i 7. del.    Generelle betragninger:  Betragt HØJTTALERBYG som en træstruktur ligesom i computerens verden. Man begynder med roden, fortsætter op i stammen, så kommer først de tykke grene og forgreningen fortsætter i det uendelige.

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 20 December 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:


Jeg havde glemt at kigge på oversigten, kan godt se at du har det med der. Det ændrer egentlig ikke på at jeg synes det er bedre at vide hvad man laver og hvorfor, istedet for at finde ud af det bagefter, med øvehøjtaleren. Men kan se at jeg skal være mere tålmodig end jeg er .

kjeldsen skrev:

Jeg nævner ingen steder at man bør fokusere på formler og forsøge at regne sig frem i blinde, det er jo langt mere komplekst end som sådan, nogle af de ting jeg tænkte på var netop målinger, som jeg også mener bør danne grundlag for udviklingen.



Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 20 December 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej Kappen

Jeg er helt enig med dig: "Det er bedre at vide hvad man laver og hvorfor, istedet for at finde ud af det bagefter". Jeg vil dog tilføje endnu en sætning: "Den bedste indlæring er en kombination af teori og praksis". - Din tålmodighed vil lønne sig !

En rar hilsen   Arne Rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 December 2007 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Lidt mere filterteori, faseskift etc. havde gjort rigtigt godt.

 Nu skal det jo ikke ende i teoretisk hysteri, de viste eks. er alle gode selvbyg ht'er.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 December 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:



Jeg nævner ingen steder at man bør fokusere på formler og forsøge at regne sig frem i blinde, det er jo langt mere komplekst end som sådan, nogle af de ting jeg tænkte på var netop målinger, som jeg også mener bør danne grundlag for udviklingen.


Der hvor jeg vil hen, er at hvis artiklen starter med teori, beregninger og måleudstyr så tabes en masse potentielle selvbyggere. Har man først lavet en "færdig" konstruktion er man fanget, og er mere tilbøjelig til at kigge på teorien og formelerne også.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 22 December 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg syntes Arnes artikler har været fine, og jeg glæder mig til at følge med i de næste også. Jeg tror også som Kjeldsen er inde på at man hurtig kan tabe nye i faget ved at starte med for meget teori. Det er vigtig at folk får noget der dur fra dag 1, som de så kan eksperimentere videre med (altid vidende at de kan altid gå tilbage hvis det ikke skulle blive bedere det de selv laver).

Jeg tror der er for mange der dør i hobbyen ved at de sidder fast uden et filter der dur. Og denne form for "open source" er jo super fedt for selvbyggere.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har fået bygget kittet fra DAT?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes