Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2024 | 19:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Aktiv delefilter .... modifikation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 21 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har længe pønset på at gå aktiv vejen i forbindelse med delingen på mine hjørne horn. Men har tøvet lidt pga manglende viden om hvordan sådan en ting påvirker lyden. Jeg fik fat i en Behringer CX2310 og fandt ud af at det giver et mere kontant "udtryk" men lyden var jeg ikke glad for.

Den var meget svær at komme til, dvs op-amp'ene sad sammen med fronten som ikke var til at skille ad. Hmmm...

Sidste fredag fik jeg fingerne i en LAB Gruppen SPL2B (vist nok fra Danseorkerstret) og den tiltalte mig med en behagelig lyd men dog noget slap og udetaljeret. Den var derimod til at skrue i så her et et link til før loddekolben satte igang..

Der er brugt ok kondensatore men op-amp'ene er en omgang TL072 og stemplet engang i 1988. Ud med dem og her ses udloddeprocessen som var relativt let da SPL2B'eren gør brug af leaded komponenter.

Som ny op-amp havde jeg fået fat i 10 stk. AD8620 i SMD version. De har samme benkonfiguration som TL072, såååå der skulle kun lige findes en forbindelsesmetode fra PCB til komponenten.

Jeg fik fat i noget tynd monteringstråd som førtes igennem de oprindelig huller og så trække dem over til det vænsentligt mindre SMD ben. Det var med lup og stor forsigtighed for ikke at brænde sig på kolben. Men de 80 ben blev loddet og resultatet kan skimtes på billedet til venstre for de gule stag (hex-switch, der styre de 16 mulige delefrekvenser i state variable 24dB/okt Link-Reiley filteret).

Og lydmæssigt er der kommet virkelig hul igennem. Det kan ikke understreges nok at op-amps med høj unity gain (25MHz) og stor slew rate (45V/us) sender en væsentlig dynamisk mere detaljeret lyd igennem især i diskant området. TL072 ligger på omkring 10V/us og lyder ligefrem tamme efterfølgende!

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes