Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Flade højttalere - nu skal der bygges!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Aark ja, bettemand er blevet så gammel så han ræser rundt og kravler, så mine elskede JBL TI10K må væk inden de bliver "fingersplittet". Da jeg har en Pioneer 508XD med højttaler under, vil jeg prøve at bygge en "flad" ( 145 mm ) højttaler til at hænge på væggen.

Ydre mål bliver da..:  350x795x145, i 22 milimeter MDF, altså en kasse på ca. 22 liter. Som enheder har jeg været lidt ambivalent, overvejede først at bygge med 8 stk af http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101380/ istedet for en egentlig bas. Jeg har tidligere brugt denne fuldtone med rigtig godt resultat, og med 8 stk. af dem parallel 2 og 2, og fire sæt i serie = 8Ohm. Det er jo tiltalende at kun skulle putte en diskant på, for at løfte området over 8-10K, men er nok nået frem til at bygge kassen som den skal være, og så lave en udskiftelig front-baffel - så jeg kan lave nogen forsøg...

Første opsætning bliver så med denne her som bas-enhed, da den umærker sig ved at kunne være i min flade kasse, og har nogenlunde brugbare data..:    http://www.pioneer.dk/dk/products/25/130/201/TS-SW1041D/inde x.html . Som mellemtone, en søstermodel til omtalte fuldtone, faktisk den samme bare som 8-Ohms model..: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101390/ - igen valgt fordi jeg tidligere har brugt dem med rimeligt resultat. - og så er den jo betalbar... Til at håndtere toppen, en enhed jeg er blevet anbefalet af en bekendt der har bygget rigeligt med højttalere - som han siger, hvis det skal være meget bedre bliver det meget dyrere..: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/101970/ 

Som delefrekvens Bas - 160hz - mellemtone - 5K - diskant. Til bas-enheden har man jo som sædvanlig bassens uduelige impedanspukkel at slås med, men i første omgang gider jeg ikke kompensere for den - det giver ikke meget mening i bas-området..., så bas-delingen, 12dB linkwitz-Riley med impedanskorrektion for øvre afrulning af enheden.

Mellemtonen monteres i et lille kammer på ca. 1,5 liter med en akustisk ventil der ventilerer til "fri luft", her simulerer den rimelig lineal-ret. Delefrekvensen på 160Hz ligger et stykke over enhedens impedanspukkel, så den skider vi på, og nochmal 12dB L-R med impedanskorrektion for øvre afrulning.

Diskanten placeres simpelt. Ligeledes her ligger delefrekvensen ret langt væk fra enhedens impedanspukkel, så den behøver vi igen ikke kompensere for. Igen 12dB L-R med impedanskorrektion for øvre afrulning.

Simuleret får vi en følsomhed på bassen på omkring 85dB / 2Watt ( det er jo 4 Ohm!! ), med en pukkel i output der spidser til ved omkring 45 Hz med ca. 5 dB højere output. I teorien absolut ikke perfekt, men min stue er temmelig hårdt dæmpet i bas-området, så det bliver jo en masse eksperimenteren før det "endelige" resultat foreligger.   På mellemtonen simulerer en linealret streg, ligeledes på 85dB - men skal selvfølgelig fases modsat, da det er delefilteret's karakteristik.   Helt kritisk ser det selvfølgelig ud med diskanten...!! - FøjDa, en vandret linie på ca. 96 dB... - Den skal sku' vist dæmpes. Her er vi så i et af de steder hvor jeg ikke heeelt stoler på simuleringerne, så det bliver rettet til med ørerne.

Når det hele er makket sammen, prøver jeg at sweepe det igennem med en generator og en Bruel & Kjær 4006 mikrofon - det bliver lidt sjovt...

Og så selvfølgelig en masse musik, det er jo det, der betyder noget...!!!

Kommentarer???

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Sendt: 30 December 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

et alt. til den pioneer kunne være en af disse her http://www.lfaudio.dk/alto/alto_sub.shtml har selv haft et par 10" i stuen og sener en enkelt 12"
Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

tossi skrev:
et alt. til den pioneer kunne være en af disse her http://www.lfaudio.dk/alto/alto_sub.shtml har selv haft et par 10" i stuen og sener en enkelt 12"

Joeh... - Ser ikke dumt ud, men koster osse det dobbelte...!!

Og så er der jo den lille detalje, at jeg blandt andet er Pioneer Auto-forhandler, så man må jo sige at tilgængeligheden af højttaleren er medbestemmende til valget...

I min lille byggeserie kommer for øvrigt senere en lille serie med http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=W15 GTI%20MKII&Language=ENG&Country=US&Region=USA&am p;cat=SUB&ser=GTI i en eller anden form for kabinet, og lidt senere igen noget Dipol Surround-højttaler...

Som Center bruger jeg TV'ets højttaler med en lille relæ-omskiftning...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 December 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Aark ja, bettemand er blevet så gammel så han ræser rundt og kravler, så mine elskede JBL TI10K må væk inden de bliver "fingersplittet". Da jeg har en Pioneer 508XD med højttaler under, vil jeg prøve at bygge en "flad" ( 145 mm ) højttaler til at hænge på væggen.

Ydre mål bliver da..:  350x795x145, i 22 milimeter MDF, altså en kasse på ca. 22 liter. Som enheder har jeg været lidt ambivalent, overvejede først at bygge med 8 stk af http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101380/ istedet for en egentlig bas. Jeg har tidligere brugt denne fuldtone med rigtig godt resultat, og med 8 stk. af dem parallel 2 og 2, og fire sæt i serie = 8Ohm. Det er jo tiltalende at kun skulle putte en diskant på, for at løfte området over 8-10K, men er nok nået frem til at bygge kassen som den skal være, og så lave en udskiftelig front-baffel - så jeg kan lave nogen forsøg...

Første opsætning bliver så med denne her som bas-enhed, da den umærker sig ved at kunne være i min flade kasse, og har nogenlunde brugbare data..:    http://www.pioneer.dk/dk/products/25/130/201/TS-SW1041D/inde x.html . Som mellemtone, en søstermodel til omtalte fuldtone, faktisk den samme bare som 8-Ohms model..: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101390/ - igen valgt fordi jeg tidligere har brugt dem med rimeligt resultat. - og så er den jo betalbar... Til at håndtere toppen, en enhed jeg er blevet anbefalet af en bekendt der har bygget rigeligt med højttalere - som han siger, hvis det skal være meget bedre bliver det meget dyrere..: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/101970/ 

Som delefrekvens Bas - 160hz - mellemtone - 5K - diskant. Til bas-enheden har man jo som sædvanlig bassens uduelige impedanspukkel at slås med, men i første omgang gider jeg ikke kompensere for den - det giver ikke meget mening i bas-området..., så bas-delingen, 12dB linkwitz-Riley med impedanskorrektion for øvre afrulning af enheden.

Mellemtonen monteres i et lille kammer på ca. 1,5 liter med en akustisk ventil der ventilerer til "fri luft", her simulerer den rimelig lineal-ret. Delefrekvensen på 160Hz ligger et stykke over enhedens impedanspukkel, så den skider vi på, og nochmal 12dB L-R med impedanskorrektion for øvre afrulning.

Diskanten placeres simpelt. Ligeledes her ligger delefrekvensen ret langt væk fra enhedens impedanspukkel, så den behøver vi igen ikke kompensere for. Igen 12dB L-R med impedanskorrektion for øvre afrulning.

Simuleret får vi en følsomhed på bassen på omkring 85dB / 2Watt ( det er jo 4 Ohm!! ), med en pukkel i output der spidser til ved omkring 45 Hz med ca. 5 dB højere output. I teorien absolut ikke perfekt, men min stue er temmelig hårdt dæmpet i bas-området, så det bliver jo en masse eksperimenteren før det "endelige" resultat foreligger.   På mellemtonen simulerer en linealret streg, ligeledes på 85dB - men skal selvfølgelig fases modsat, da det er delefilteret's karakteristik.   Helt kritisk ser det selvfølgelig ud med diskanten...!! - FøjDa, en vandret linie på ca. 96 dB... - Den skal sku' vist dæmpes. Her er vi så i et af de steder hvor jeg ikke heeelt stoler på simuleringerne, så det bliver rettet til med ørerne.

Når det hele er makket sammen, prøver jeg at sweepe det igennem med en generator og en Bruel & Kjær 4006 mikrofon - det bliver lidt sjovt...

Og så selvfølgelig en masse musik, det er jo det, der betyder noget...!!!

Kommentarer???

Lars / Viborg

For det første eksisterer 2.ordens LR filterfunktionen kun som 2 vejs. To af dem i røven på hinanden summerer ikke korrekt hverken amplitude eller fasemæssigt.

For det andet har Monacor nogle ægte små mellemtoner der er bedre til formålet, stadig til en rimelig penge, og for det tredie bør du nok øge det oplyste kabinetvolumen, eller lade dig nøje med 2 stk. SPH60X pr. side (2 stk. til 22 liter lukket vil være helt fint)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Sendt: 30 December 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

snakkede jo ikke at det ville blive billigere men nok lidt ovrkill i forhold til prisen på mellemtonerne......men kan godt se at den detajle at du forhandlere pioneer....

Spændende sub har selv haft MKI versionen i 12" feeed sub.

Men spændenede at se nogle billeder som projeket skrider frem

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

For det første eksisterer 2.ordens LR filterfunktionen kun som 2 vejs. To af dem i røven på hinanden summerer ikke korrekt hverken amplitude eller fasemæssigt.

For det andet har Monacor nogle ægte små mellemtoner der er bedre til formålet, stadig til en rimelig penge, og for det tredie bør du nok øge det oplyste kabinetvolumen, eller lade dig nøje med 2 stk. SPH60X pr. side (2 stk. til 22 liter lukket vil være helt fint)

Hej Bjørn...!! - Tak for dine input...!! - I Caad3 findes 12dB LR filteret - men ikke 18dB, er det muligt du husker forkert, eller skal jeg rekonstruere til butterworth??

Som tidligere nævnt vil det i høj grad blive en experimental-højttaler, med udskiftelig front, så jeg kan prøve forskellige konstruktioner af. 60X og 68X har heldigvis så ens data man ikke behøver pille i filteret umiddelbart, så dem bestiller jeg da bare med.

Den nævnte Pioneer Bas er specielt udviklet til små kabinetter, og da jeg i forvejen har 6 liggende til andre projekter, bliver de forsøgt osse!! - Men laver da en 2-vejs front osse til at starte med...!! - jeg glemte vist at skrive at jeg simulerer på en basrefleks-konstruktion med porten "nedenud" af kassen, parallelt med væggen de skal hænge på...!!

Hvordan ville du placere 2 ens enheder i sådan et kabinet, vandret eller lodret for at begrænse den vandrette spredning af lyden???

Lars / Viborg 

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan altså ikke bare beregne dine filtre i Caad, og tro det giver dig de flanker der vises på skærmen. Højttalere er hverken frekvens eller impedanslinære, hvilket gør formlerne bag Caads filterberegning helt ubrugelig. Anskaf dig nogle målinger istedet, og få nogle til at hjælpe dig i f.eks. LspCad. Troels G. i århus plejer at være god til at hjælpe, og hvis det brænder på, så sig til, så måler jeg dem gerne, og hjælper med filter.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
bjørn skrev:

Hej Bjørn...!! - Tak for dine input...!! - I Caad3 findes 12dB LR filteret - men ikke 18dB, er det muligt du husker forkert, eller skal jeg rekonstruere til butterworth??

Som tidligere nævnt vil det i høj grad blive en experimental-højttaler, med udskiftelig front, så jeg kan prøve forskellige konstruktioner af. 60X og 68X har heldigvis så ens data man ikke behøver pille i filteret umiddelbart, så dem bestiller jeg da bare med.

Den nævnte Pioneer Bas er specielt udviklet til små kabinetter, og da jeg i forvejen har 6 liggende til andre projekter, bliver de forsøgt osse!! - Men laver da en 2-vejs front osse til at starte med...!! - jeg glemte vist at skrive at jeg simulerer på en basrefleks-konstruktion med porten "nedenud" af kassen, parallelt med væggen de skal hænge på...!!

Hvordan ville du placere 2 ens enheder i sådan et kabinet, vandret eller lodret for at begrænse den vandrette spredning af lyden???

Lars / Viborg 

Det sagnomspundne 2.ordens LR 2 vejs er slet ikke et Linkwitzfilter, Mr.L's filtre er 4 orden og jeg har aldrig hørt om et 3. ordens fra den kant.

Fordi en eller anden har taget det med i et program er ikke ensbetydende med at det "eksisterer" og er en brugbar løsning. Nu kan man lave en 2.ordens filtrering på tusinde måder, men der er kun en enkelt der dur (2vejs) og mig bekendt ingen 3 eller 4 vejs

På den anden side kan man finde så meget besynderligt og det er jo tilladt at gøre hvad man har lyst til så længe det ikke gør uoprettelig skade på folk, fæ og fast ejendom

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

På den anden side kan man finde så meget besynderligt og det er jo tilladt at gøre hvad man har lyst til så længe det ikke gør uoprettelig skade på folk, fæ og fast ejendom

HeeHeee... - Tak for det da..!! - Jeg tror jeg vil lave noen forsøg og se hvordan det går, ellers er der jo ikke andet for at lave en ny frontplade og starte forfra... . På positiv-siden er alle stumperne der skal bruges ( undtagen de to monacor-enheder ) fast lagervare, så man kan jo umiddelbart sige det kun koster noed tid og lave forsøget...

Lars / Viborg

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
bjørn skrev:

HeeHeee... - Tak for det da..!! - Jeg tror jeg vil lave noen forsøg og se hvordan det går, ellers er der jo ikke andet for at lave en ny frontplade og starte forfra... . På positiv-siden er alle stumperne der skal bruges ( undtagen de to monacor-enheder ) fast lagervare, så man kan jo umiddelbart sige det kun koster noed tid og lave forsøget...

Lars / Viborg

Brug Dynaudiodomerne enkeltvis og gem resten som reserve

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
NillerViborg skrev:
bjørn skrev:

Lars / Viborg

Den var da vist til Holger4?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok bruge denne som mellemtone.

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/100870/

Det er en Visaton med Monacor mærkat, og lyder rigtigt. Den har opløsning, krop og er rimelig neutral.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
NillerViborg skrev:
bjørn skrev:

Lars / Viborg

Den var da vist til Holger4?

Jeg beklager forvekslingen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes