Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: basenheder i plastik! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

"Curiosity killed the Cat" lyder et engelsk ordsprog.. Vel er jeg ikke en kat, men min nysgerrighed kunne jeg nu godt være foruden, efter at have opdaget, at basenhederne (kurv/chassis) i mine nyligt erhvervede sa1530 er bygget i plastik. Godt nok er disse enheder ikke ret store, og vel er plastik dejligt umagnetisk, men alligevel! Nå, jeg må trøste mig med, at æskerne spiller ganske fornuftigt ved moderate lydtryk.

Er der andre end undertegnede som synes, at roskildefirmaets materialevalg er spøjst?

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

???

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

putter SA plastik enheder i deres 1530 ? eller hvad er ideen med denne tråd?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Synes godt det kunne ligne peerless sds eller hds serie.. hvis det er dem, så fejler de bestemt intet!
Bare fordi de er lavet af plastic(eller hvad det er) betyder det ikke at de er ringe, hvad med high-end membraner af pap, er det meget bedre?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Synes godt det kunne ligne peerless sds eller hds serie.. hvis det er dem, så fejler de bestemt intet!
Bare fordi de er lavet af plastic(eller hvad det er) betyder det ikke at de er ringe, hvad med high-end membraner af pap, er det meget bedre?

Det er chassiet der er plastik. Dette laves normalt af presset plade i billige enheder og trykstøbt alu i lidt dyrere enheder. Platsik anvendes dog også.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
hvad med high-end membraner af pap, er det meget bedre?

Hvad skulle de ellers vaere lavet af?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Nu er plastik chassiser ikke nødvendigvis dårligere end et presset pladechassis, så ingen panik..

Desuden er SA1530 jo ikke ligefrem verdens dyreste højttaler.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Nu er plastik chassiser ikke nødvendigvis dårligere end et presset pladechassis, så ingen panik..

Så du siger plastic er godt og rent faktisk ikke udviklet for og spare endnu mere, så der er mere og stikke i lommen? Idet de bedste ht'er jeg har hørt var med presset pladechassis.

Nej, det er den ikke, men den er heller ikke lige frem verdens billigste, de plejer nemlig tilgengæld ofte og være udstyret med plastic chassis, det har mine computer højttalere til 100kr fra aldi ihvertfald.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
JJAZ skrev:

Så du siger plastic er godt og rent faktisk ikke udviklet for og spare endnu mere, så der er mere og stikke i lommen? Idet de bedste ht'er jeg har hørt var med presset pladechassis.

Allerede nu har du hevet diskussionen ned på et plan jeg ikke gider deltage i, din argumentation er jo decideret tåbelig :-(

Per N skrev:
Nej, det er den ikke, men den er heller ikke lige frem verdens billigste, de plejer nemlig tilgengæld ofte og være udstyret med plastic chassis, det har mine computer højttalere til 100kr fra aldi ihvertfald.

Plastic er mange ting og kan støbes på mange forskellige måder. Du indikerer nærmest at fordi din 100kr ALDI højttaler har plastic chassis så er alle plastic chassiser dårlige.

EOD herfra og god weekend. Jeg ville ønske du nøjedes med at bidrage når der blev snakket akustik for det virker klart som om det er der din force ligger.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Per N skrev:
JJAZ skrev:

Allerede nu har du hevet diskussionen ned på et plan jeg ikke gider deltage i, din argumentation er jo decideret tåbelig :-(

Jeg undres såmænd bare over hvorfor man skulle vælge og sætte plactic chassis på nogle fine peerless lignende enheder der ellers plejer og have et særdeles velfungerende støbt chassis, jeg har aldrig hørt en ht med plastic chassis jeg ville kalde for hifi, jeg kan faktisk end ikke komme i tanke om nogle ht'er jeg har set med plastic chassis'er oppe i denne prisklasse eller over udover de her sa, findes der andre? jeg ser ingen fordele i plastic frem for disse normale peerless chassi'er udover det er billigt. Ellers vil jeg gerne høre hvad den er i dette tilfælde det må du jo vide siden du mener jeg tager fejl?

En nævner noget med en fordel kunne være det ikke er magnetisk, det kan ikke være et argument for og vælge plastic i det, de færeste metaller faktisk er magnetiske.

Per N skrev:

Plastic er mange ting og kan støbes på maneg forskellige måder. Du indikerer nærmest at fordi din 100kr ALDI højttaler har plastic chassis så er alle plastic chassiser dårlige. Såmæd nej de er fantastiske til prisen, men burde os holdes i produkter der koster derefter ala mine computer højttalere.

EOD herfra og god weekend. Jeg ville ønske du nøjedes med at bidrage når der blev snakket akustik for det virker klart som om det er der din force ligger.

Tak ilm

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Det er chassiet der er plastik. Dette laves normalt af presset plade i billige enheder og trykstøbt alu i lidt dyrere enheder. Platsik anvendes dog også.

Det er jeg klar over.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
kappen skrev:
hvad med high-end membraner af pap, er det meget bedre?

Hvad skulle de ellers vaere lavet af?

Ikke for at kritisere at highend membraner laves af bla. pap, men for at understrege at selvom pap lyder billigt, behøver det ikke at være ringe, præcis ligesom hans plastic enhed.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Det var dog utroligt hurtigt at nogen fuldstændig overreagerede i denne tråd!?

Nå, men til sagen...

Jeg ville også tro at et plastik-chassis skulle være for at spare penge, men det behøver det selvfølgelig ikke at være.
Man kan diskutere hvor meget der "rives" og "rykkes" i chassis'et, når membranen bevæger sig, men er plastikken af den gode kvalitet, så kan det være meget stærkt.
At det så også er umagnetisk er kun en fordel.

Har ikke selv set plastikchassi'er på højttalere, der ikke lå i den billige ende.

Når alt kommer til alt, er det jo lyden det handler om, men en snak om materialevalg er da altid interessant efter min mening.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
JJAZ skrev:

Støbte chassis'er af plast er da en god ide ved meget store styktal, når først værktøjet er betalt så går det derudaf til ingen penge

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Når alt kommer til alt, er det jo lyden det handler om, men en snak om materialevalg er da altid interessant efter min mening.

Helt enig.. og plastik er jo ikke bare plastik. Det kan f.eks. iblandes glas og/eller kulfiber for at opnå endog meget stor styrke og stivhed.

Desuden kan plastik støbes i former og strukturer (ligesom andre støbte chassiser) som et pladechassis aldrig kan komme i nærheden af.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

jeg ser ingen fordele i plastic frem for disse normale peerless chassi'er udover det er billigt. Ellers vil jeg gerne høre hvad den er i dette tilfælde det må du jo vide siden du mener jeg tager fejl?

Det kunne måske også være interressant at høre hvilke ulemper du ser.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Per N skrev:

jeg ser ingen fordele i plastic frem for disse normale peerless chassi'er udover det er billigt. Ellers vil jeg gerne høre hvad den er i dette tilfælde det må du jo vide siden du mener jeg tager fejl?

Det kunne måske også være interressant at høre hvilke ulemper du ser.

Jeg synes nu mandens egen beskrivelse af selve højttalerens evne siger det meget godt:

pro et contra skrev:

Nå, jeg må trøste mig med, at æskerne spiller ganske fornuftigt ved moderate lydtryk.

Jeg kan da lige nævne et par umiddelbare ulemper jeg ser frem for et metal chassis: Lette matrialer har en tendens til og resonere, det er ikke lige så stivt som et støbt metal chassis pga plastic er et blødere matriale, samt for at opnå den samme stivhed må man formode der skal bruges et tykkere chassis end hvis det var støbt alu hvilket vil hindre airflow'et bag ved enheden og give nogle begrænsninger. Skal vi ud på det sygelig overdrev kan man også nævne plastic'ens evne til og opbevare statisk elektricitet(jeg har set nogle gå vældig meget op i dette så deres kabler kun var isoleret med naturlige matrialer så som silke) om det egentlig har noget og sige vil jeg ikke kommentere, idet jeg ikke aner om der er hold i det.

Hvis enheden er lavet af plastic'er som der skrives, vil jeg meget gerne høre om fordelene lydmæssigt udover det er billigt. Derimod hvis den er lavet af glasfiber eller en carbon lignende struktur ser jeg muligheder.

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Et materiale til højttalere bør have en høj egendæmpning for ikke at resonere hvor jeg derfor ikke bryder mig om metal-enheder da egendæmpningen i dette materiale er lig nul....

Et materiale bør kunne give sig for at kunne stoppe ringning.

Jeg kan se fordele i at sammensætte forskellige materialer såsom træfibre og plastik imens nogle metaller har gode elektriske egenskaber. På den anden side bliver nogle metaller særdeles magnetiske, så det at nægte at bruge plastik bliver lidt hen i vejret.

Der sidder bagpå de fleste enheder en kolosal magnet, med et metalchassis....som bliver magnetisk....

AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at det er valgt fordi det er billigt i masseproduktion, endda utrolig billigt. Kryb er der ikke nogen som har nævnt, men lad os se hvor skæv magnetsystemet har gjort kurven om 5 år. En del andre ulemper har været nævnt, men der kan også nævnes den utrolig dårlige varmeledning for plastik. Men når man nu ikke kan spille højt med sådan en bette sag, som nævnt af ejeren, så er der nok ikke den store risiko for en overophedning og hvad det medfører.
Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

AMILO skrev:
Ingen tvivl om at det er valgt fordi det er billigt i masseproduktion, endda utrolig billigt. Kryb er der ikke nogen som har nævnt, men lad os se hvor skæv magnetsystemet har gjort kurven om 5 år. En del andre ulemper har været nævnt, men der kan også nævnes den utrolig dårlige varmeledning for plastik. Men når man nu ikke kan spille højt med sådan en bette sag, som nævnt af ejeren, så er der nok ikke den store risiko for en overophedning og hvad det medfører.

Kunne du ikke venligst sandsynligøre eller dokumentere at chassis'ets varmeledende egenskaber skulle have en signifikant betydning ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes