Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej

er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg får ud af at lave brokobling?

Jeg har en 200W forstærker på et par gode Snell højttalere, men overvejer om jeg skal brokoble dem. Jeg mangler ikke umiddelbart effekt, men hvis det gør noget for lyden så er jeg da interesseret.

Mvh

Henrik

Til top Vis henrikph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikph

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

henrikph skrev:

Hej

er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg får ud af at lave brokobling?

Jeg har en 200W forstærker på et par gode Snell højttalere, men overvejer om jeg skal brokoble dem. Jeg mangler ikke umiddelbart effekt, men hvis det gør noget for lyden så er jeg da interesseret.

Mvh

Henrik

Hej Henrik, du kan ikke brokoble dine højtalere. Hvis man brokobler noget så er det ens forstærker der skal brokobles. Det vil tyipsk være en større stereoeffekt forstærker der så bliver til en så kaldt monoblok - dvs. du skal have to forstærkere for at få stereo igen. Aller vigtigst så kræver det at din forstærker understøtter brokobling! (Hvad har du for en?)

Mvh. Henrik

henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

ja naturligvis er det mine forstærkere jeg vil brokoble :-)

Det drejer sig om Rotel 2 x 200 W effektforstærkere. Har en god forforstærker til den i forvejen, men har mulighed for at købe en tilsvarende effektforstærker som den jeg har.

Og de understøtter brokobling :-)

mvh

Henrik

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

henrikph skrev:

Hej,

ja naturligvis er det mine forstærkere jeg vil brokoble :-)

Det drejer sig om Rotel 2 x 200 W effektforstærkere. Har en god forforstærker til den i forvejen, men har mulighed for at købe en tilsvarende effektforstærker som den jeg har.

Og de understøtter brokobling :-)

mvh

Henrik

Godt så har vi det på det rene :) Jamen du vil jo opnå en større effekt fra dine forstærkere og formegentlig få endnu bedre kontrol over dine højtalere. Nu mindes jeg ikke at have hørt brokoblet Rotel før så jeg ved ikke om der er andre gevinster at hente. Hvad model er det fra Rotel?

Mvh. Henrik

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Det eneste du kan opnå ved brokobling er højere effekt. Lyden bliver ikke bedre af det.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hvis dine Snell har mulighed for bi-amping så kunne måske være mulighed for at hente noget her :) Mvh. Henrik

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Har aldrig hørt en forstærker som kom til at lyde bedre af at blive brokoblet "tværtimod" , så du skal afgøre med dig selv om du jagter god lyd eller højere effekt ( det er enten eller ). Jeg er enig i det som HenrikW skriver mht. bi-amping, så det er ikke spildt at købe den ekstra Rotel effektforstærker. Der kommer den ene effektforstærker til at drive diskant eller diskant/mellemtone og den anden effektforstærker driver bassen. Du skal så bruge dobbelt preout fra din forforstærker ( køb eller lav et sæt dobbelt stik/kabler ).

Alternativt: Kan du istedet gøre det at dele dit pre-out fra din forforstærker op i to, så du laver et aktivt delefilter = simpelt HP/LP filter ( læs: højpas/lavpas filter ), derved kommer den ene effektforstærker til at drive diskant eller diskant/mellemtone og den anden effektforstærker driver bassen. Så er der kun tilbage at udregne delefrekvens, hvilket der findes små freeware programmer på nettet, der kan. Her går øvelsen ud på helt at fjerne det passive delefilter i højttaleren ( her er der gevinst mht. lyd ). 

rød = ren aktiv      blå = kun delvis aktiv ( da passiv filter imellem mellemtone/diskant forbliver )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Alternativt: Kan du istedet gøre det at dele dit pre-out fra din forforstærker op i to, så du laver et aktivt delefilter = simpelt HP/LP filter ( læs: højpas/lavpas filter ), derved kommer den ene effektforstærker til at drive diskant eller diskant/mellemtone og den anden effektforstærker driver bassen. Så er der kun tilbage at udregne delefrekvens, hvilket der findes små freeware programmer på nettet, der kan. Her går øvelsen ud på helt at fjerne det passive delefilter i højttaleren ( her er der gevinst mht. lyd ). 

Så kræver det bare at højtalen er 2-vejs, ellers så skal der flere effektforstærkere til jo :)

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Så kræver det bare at højtalen er 2-vejs, ellers så skal der flere effektforstærkere til jo :)

Ikke nødvendigvis, man kan jo stadig anvende det passive filter i diskant/mellemtone sektionen.

/Jonny

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Jeg medgiver at mit alternative forslag om aktiv deling med to forstærkere ( hvor det passive filter fjernes ) var "mest" tiltænkt 2 vejs højttalere. Hvis der er tale om 3 vejs højttalere og der ønskes 100 % aktiv filtrering, så hedder det selvsagt 3 forstærkere.

( jeg vil undlade at fortælle om 4 vejs aktiv deling ).

Ellers læs nedenstående, hvor det så desværre bliver aktiv/passiv deling, da det passive filter stadig varetager filtreringen imellem mellemtone og diskant. ( men det er stadig efter min mening en forbedring ).

Jeg har nu rettet teksten i mit indlæg til med lidt rød og blå tekst ( håber at det er til at forstå ).

rød = ren aktiv      blå = kun delvis aktiv ( da passiv filter imellem mellemtone/diskant forbliver )

Jonny skrev:
HenrikW skrev:

Ikke nødvendigvis, man kan jo stadig anvende det passive filter i diskant/mellemtone sektionen.

/Jonny

Nemlig ja.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Ok, så er der gang i den haha.

Jo, mine Snell'er kan bi-amping så det er måske det jeg skal gøre? Hmmm jeg må finde ud af det.

Tak for input'ene.

Mvh
Henrik

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

henrikph skrev:

Jo, mine Snell'er kan bi-amping så det er måske det jeg skal gøre? Hmmm jeg må finde ud af det.

Tak for input'ene.

Ja, smid da bi-amping på Snell'erne på den lette måde først, så kan du altid ( måske ) lege med filtre senere hen.

Selv.

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvad er fordelen ved bi-amping? Ja, jeg formoder det lyder bedre, men hvorfor?

Mvh/Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Har aldrig hørt en forstærker som kom til at lyde bedre af at blive brokoblet "tværtimod"

Lige nøjagtig, "Kramme"!

Ringere lyd og generelt manglende 'styring' af bassen. Desuden er det et noget hårdere job for forstærkerne. De kan blive godt varme. Og da det er Rotel...er det vist en risikabel sag...!  ;-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Det skulle ikke give bedre lyd nej. Jeg har prøvet at eksperimentere med at sætte min forstærker på monoblok, lyden bliver højere, snart dobbelt så højt. Men min forstærker spiller næsten rent helt op til 100%, men hvis den kommer på mono begynder det at lyde underligt ved omkring 40%? De 40% er højere end de 100% hvis den ikke er på mono, men lydkvaliteten skifter meget hurtigt, så til lydkvalitet vil jeg kraftigt fraråde det.
(Nu brokoblede jeg jo så heller ikke, men satte den på "brigde mode" så jeg kun havde mono, det kan også være det kun er derfor.)

-Bungi
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

Nu det med at brokobling giver dårligere lyd er der ikke alle der er enige om,  jeg har feks. set flere test hvor testholdene ligefrem mener at det bliver væsentligt bedre.

Og lige en ting mere.

Hvis du skal Bruge Bi-amping,  så husk  det med forbindelserne bag på dine højtalere, hvis du sætter det sammen og du glemmer at fjerne de forbindelser og sikrings kredsløbene ikke fungere ordenligt så er der stor risiko for afbrændt forstærker.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

De lydmæssige gevinster ved brokobling afhænger i bund og grund af, hvor egnet den givne forstærkerkonstruktion er til formålet. I praksis lader man en forstærkerkanal forstærke det positive signal, og en tilsvarende kanal forstærke det negative signal. I teorien giver det 4 gange så høj udgangseffekt, men med samme strømstyrke.
For at det blir en lydmæssig succes, er det en afgørende forudsætning at de to forstærkerkanaler er 100% ens opbygget, og med meget snævre tolerancer i de anvendte komponenter. Og hver forstærkerkanal "ser" nu den halve impedans, hvilket stiller store krav til konstruktionens grundlæggende egenskaber, herunder termisk stabilitet.

Om det i praksis giver dig bedre lyd, må komme an på en prøve.

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes