Forfatter |
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Speakon fra Neutrik har altid tiltalt mig, der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik, men de har en uovertruffen god kontaktflade og så er de praktiske. Det undre mig derfor at man ikke ser dem anvendt i flere højttalere til private.
Hvis du skulle købe en ny højttaler i prisklassen 3-4.000,- stk. hvad ville du så foretrække?
|
Til top |
|
|
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bananer fordi det er nemt... hvilket er en relativ dårlig grund eftersom jeg ikke går og piller stikkene til og fra hele tiden.
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
Til top |
|
|
cktoft Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
Bananer fordi det er nemt... hvilket er en relativ dårlig grund eftersom jeg ikke går og piller stikkene til og fra hele tiden.
|
|
|
Nøjagtig det samme for mit vedkommende
|
Til top |
|
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Andet" - jeg skruer ledningerne direkte fast. Ingen grund til at skabe en ekstra forbindelse med stik - det giver alt andet lige bare endnu en mulighed for forringelser - og hvorfor betale ekstra for at få et overflødigt led?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Speakon fra Neutrik har altid tiltalt mig, der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik, men de har en uovertruffen god kontaktflade og så er de praktiske. Det undre mig derfor at man ikke ser dem anvendt i flere højttalere til private.
Hvis du skulle købe en ny højttaler i prisklassen 3-4.000,- stk. hvad ville du så foretrække?
|
|
|
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Som jeg læser det, er spørgsmålet hvilke terminaler man foretrækker at der sidder monteret hvis man skulle købe en ny højttaler. Hvis det er korrekt forstået, burde svarmulighederne vel have været Neutrik/klemterminaler/skrueterminaler. De skrueterminaler der sidder på de fleste højttalere idag kan jo bruges hvadenten man foretrækker banan,spade eller utermineret. De er altså klart mest fleksible og giver en meget stabil forbindelse. Jeg har stemt "andet".
Jeg er iøvrigt helt enig med kaso. Montering af stik kan kun være fordi man synes at det ser bedre/dyrere ud eller fordi man ofte skifter kabel.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klemterminal holder vi udenfor, de er elendige, så grunden til at der står 3 muligheder med alm. terminal, skyldes at jeg gerne vil vide hvordan folk så anvender den , banan, spade og/eller begge.
Det er et sjovt argument at folk vælger hvad der ser bedst ud, bagved en højttaler.
|
Til top |
|
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Klemterminal holder vi udenfor, de er elendige, så grunden til at der står 3 muligheder med alm. terminal, skyldes at jeg gerne vil vide hvordan folk så anvender den , banan, spade og/eller begge.
Det er et sjovt argument at folk vælger hvad der ser bedst ud, bagved en højttaler. |
|
|
Jeg mener ikke det er korrekt hvad du skriver om klemterminaler hvis du med begrebet "klemterminaler" vel at mærke også indbefatter begrebet "skrueterminaler". Spader er dem der er skyld i flest kortslutninger af forstærkerudgange. Så kan man jo prøve at gætte sig til hvorfor de har fået navnet "spader"?  Jeg bruger skrueterminaler og bananstik. Jeg bruger meget energi på at forberede kabler og terminaler inden tilkobling så bedst mulig og mest stabil kontakt er til stede. "dolph"
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke de almindelige terminaler anvendes i langt de fleste kommercielle hifi-højttalere netop pga. alsidigheden, altså at kunden selv kan vælge mellem de tre første former for terminering?
Selv om der er gode argumenter for at vælge Speakon, som - hvis der viste sig et marked ud over det professionelle - også kunne laves i "audiofeel og -look"-udførelse, så vil man dog som forbruger være bundet til at indkøbe de rigtige stik for overhovedet at få skidtet til at spille. De kunne naturligvis følge med højttaleren, men så skal man til at skrue eller lodde....
Det vil kræve noget af et paradigmeskift at gå fra en etableret standard som tilbyder valgfrihed, med en ny som måske kan være marginalt bedre, men til gengæld er mere fatlåst.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
|
|
|
Okay, så har du bare glemt muligheden for at vælge utermineret. Jeg tror at der er mange der bruger skrueterminaler uden stik, mens der næppe er mange der bruger både banan og spadestik i højttalerenden.
ctacta skrev:
Det er et sjovt argument at folk vælger hvad der ser bedst ud, bagved en højttaler.
|
|
|
Det har du måske ret i, men jeg er ret overbevist om at der er mange der gør det. Hvis man har hifi som hobby, er man vel også ofte interresseret i hvordan det ser ud, selv på steder der ikke umiddelbart er synlige. Desuden står mange højttalere jo et pænt stykke fra væggen, så tilslutningerne er synlige, især når anlægget skal vises frem for andre. Mange kabler og stik sælges idag over internettet og her har udseendet vel også en stor betydning når folk skal vælge. Det er vel egentlig også det du mener i dit første indlæg, når du skriver at "der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik".
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kablet direkte i....
|
Til top |
|
|
Muttly Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
cktoft skrev:
Cyber-Frog skrev:
Bananer fordi det er nemt... hvilket er en relativ dårlig grund eftersom jeg ikke går og piller stikkene til og fra hele tiden.  |
|
|
Nøjagtig det samme for mit vedkommende
|
|
|
Jeg bruger banan stik.
|
Til top |
|
|
timur Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemmer også på kablet direkte i. Husk at hver samling giver ca 10 micro ohm modstand. __________________ juhu
|
Til top |
|
|
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1404
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker ganske alm. bananstik, fordi de er så nemme at koble fra og til, og samtidigt ser det jo heller ikke værst ud.
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg kan bedst lide spader, dog skal disse ikke være for kraftige og helst loddes på frem for forskruning og crimpning...
Dog står jeg i den situation at mine terminaler på ht'er ikk giver mig en god forbindelse via mine spade terminerede kabler, så disse bruges ikke lige for tiden..
Rent kabel er jo i og for sig fint nok, men kobber korrodere jo med tiden, så hos mig lige for tiden har jeg også rent kabel i, jeg har dog loddet lederne sammen da det er et solidcore kabel og skulle bruge det fordi min forstærker har singlewire, og mine ht er biwire...
Noget jeg hader er Biwire, det burde helt afskaffes i de "lavere" prisklasser, det er kun i tilfælde af biamp jeg ser fordelen, og det er meget få mennesker der har et sådan setup...
Altså hellere 1 sæt fornuftige terminaler der er afpasset i godstykkelse, da alt for meget gods som f.eks fine wbt terminaler ikke bidrager til noget somhelst, selvom kvaliteten virker overbevisende når der er store terminaler man kan gribe fat i..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Direkte i terminalen, ingen bananer eller spader......... Er for doven til at gøre det lettere for mig at terminere mine ledninger  __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
afisoler ledningen og så skal den i terminalen
|
Til top |
|
|
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Direkte i med kablet...
__________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
Til top |
|
|