Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Tilslutning til højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvad foretrækker du?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
45 [55,56%]
6 [7,41%]
11 [13,58%]
6 [7,41%]
13 [16,05%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Speakon fra Neutrik har altid tiltalt mig, der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik, men de har en uovertruffen god kontaktflade og så er de praktiske. Det undre mig derfor at man ikke ser dem anvendt i flere højttalere til private.

Hvis du skulle købe en ny højttaler i prisklassen 3-4.000,- stk. hvad ville du så foretrække?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Bananer fordi det er nemt... hvilket er en relativ dårlig grund eftersom jeg ikke går og piller stikkene til og fra hele tiden. 

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

cktoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:
Bananer fordi det er nemt... hvilket er en relativ dårlig grund eftersom jeg ikke går og piller stikkene til og fra hele tiden. 

Nøjagtig det samme for mit vedkommende
Til top Vis cktoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cktoft

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

"Andet" - jeg skruer ledningerne direkte fast. Ingen grund til at skabe en ekstra forbindelse med stik - det giver alt andet lige bare endnu en mulighed for forringelser - og hvorfor betale ekstra for at få et overflødigt led?
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Speakon fra Neutrik har altid tiltalt mig, der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik, men de har en uovertruffen god kontaktflade og så er de praktiske. Det undre mig derfor at man ikke ser dem anvendt i flere højttalere til private.

Hvis du skulle købe en ny højttaler i prisklassen 3-4.000,- stk. hvad ville du så foretrække?

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Som jeg læser det, er spørgsmålet hvilke terminaler man foretrækker at der sidder monteret hvis man skulle købe en ny højttaler. Hvis det er korrekt forstået, burde svarmulighederne vel have været Neutrik/klemterminaler/skrueterminaler.
De skrueterminaler der sidder på de fleste højttalere idag kan jo bruges hvadenten man foretrækker banan,spade eller utermineret. De er altså klart mest fleksible og giver en meget stabil forbindelse. Jeg har stemt "andet".

Jeg er iøvrigt helt enig med kaso. Montering af stik kan kun være fordi man synes at det ser bedre/dyrere ud eller fordi man ofte skifter kabel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Klemterminal holder vi udenfor, de er elendige, så grunden til at der står 3 muligheder med alm. terminal, skyldes at jeg gerne vil vide hvordan folk så anvender den , banan, spade og/eller begge.

Det er et sjovt argument at folk vælger hvad der ser bedst ud, bagved en højttaler.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Klemterminal holder vi udenfor, de er elendige, så grunden til at der står 3 muligheder med alm. terminal, skyldes at jeg gerne vil vide hvordan folk så anvender den , banan, spade og/eller begge.

Det er et sjovt argument at folk vælger hvad der ser bedst ud, bagved en højttaler.

Jeg mener ikke det er korrekt hvad du skriver om klemterminaler hvis du med begrebet "klemterminaler" vel at mærke også indbefatter begrebet "skrueterminaler".

Spader er dem der er skyld i flest kortslutninger af forstærkerudgange.
Så kan man jo prøve at gætte sig til hvorfor de har fået navnet "spader"?

Jeg bruger skrueterminaler og bananstik.
Jeg bruger meget energi på at forberede kabler og terminaler inden tilkobling så bedst mulig og mest stabil kontakt er til stede.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Mon ikke de almindelige terminaler anvendes i langt de fleste kommercielle hifi-højttalere netop pga. alsidigheden, altså at kunden selv kan vælge mellem de tre første former for terminering?

Selv om der er gode argumenter for at vælge Speakon, som - hvis der viste sig et marked ud over det professionelle - også kunne laves i "audiofeel og -look"-udførelse, så vil man dog som forbruger være bundet til at indkøbe de rigtige stik for overhovedet at få skidtet til at spille. De kunne naturligvis følge med højttaleren, men så skal man til at skrue eller lodde....

Det vil kræve noget af et paradigmeskift at gå fra en etableret standard som tilbyder valgfrihed, med en ny som måske kan være marginalt bedre, men til gengæld er mere fatlåst.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Okay, så har du bare glemt muligheden for at vælge utermineret. Jeg tror at der er mange der bruger skrueterminaler uden stik, mens der næppe er mange der bruger både banan og spadestik i højttalerenden.

ctacta skrev:

Det har du måske ret i, men jeg er ret overbevist om at der er mange der gør det. Hvis man har hifi som hobby, er man vel også ofte interresseret i hvordan det ser ud, selv på steder der ikke umiddelbart er synlige. Desuden står mange højttalere jo et pænt stykke fra væggen, så tilslutningerne er synlige, især når anlægget skal vises frem for andre. Mange kabler og stik sælges idag over internettet og her har udseendet vel også en stor betydning når folk skal vælge. Det er vel egentlig også det du mener i dit første indlæg, når du skriver at "der er ikke noget audiophil over sådan et plastikstik".

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

kablet direkte i....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Muttly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

cktoft skrev:
Cyber-Frog skrev:

Nøjagtig det samme for mit vedkommende

Jeg bruger banan stik. 

Til top Vis Muttly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muttly

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Stemmer også på kablet direkte i. Husk at hver samling giver ca 10 micro ohm modstand.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 April 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker ganske alm. bananstik, fordi de er så nemme at koble fra og til, og samtidigt ser det jo heller ikke værst ud.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg kan bedst lide spader, dog skal disse ikke være for kraftige og helst loddes på frem for forskruning og crimpning...

Dog står jeg i den situation at mine terminaler på ht'er ikk giver mig en god forbindelse via mine spade terminerede kabler, så disse bruges ikke lige for tiden..

Rent kabel er jo i og for sig fint nok, men kobber korrodere jo med tiden, så hos mig lige for tiden har jeg også rent kabel i, jeg har dog loddet lederne sammen da det er et solidcore kabel og skulle bruge det fordi min forstærker har singlewire, og mine ht er biwire...

Noget jeg hader er Biwire, det burde helt afskaffes i de "lavere" prisklasser, det er kun i tilfælde af biamp jeg ser fordelen, og det er meget få mennesker der har et sådan setup...

Altså hellere 1 sæt fornuftige terminaler der er afpasset i godstykkelse, da alt for meget gods som f.eks fine wbt terminaler ikke bidrager til noget somhelst, selvom kvaliteten virker overbevisende når der er store terminaler man kan gribe fat i..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Direkte i terminalen, ingen bananer eller spader......... Er for doven til at gøre det lettere for mig at terminere mine ledninger

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

afisoler ledningen og så skal den i terminalen 
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Direkte i med kablet... 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes