| Forfatter |
|
Bigbluedk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Det er måske et smådumt spørgsmål i et forum som dette, men jeg prøver alligevel...: Er der hørbar forskel på, om jeg benytter mig af 1,5 mm kabler eller 2,5 mm kabler til mine højttalere (Jamo S 606 HCS 3). I givet fald hvori består forskellen? (I grove træk...) På forhånd tak.
/Morten
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mængden af strøm
jo mindre jo størrer tab er det - jo mindre får højtaleren af det som forstærkeren levere...
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bigbluedk!
Bare en enkelt leder i et hoejttalerkabel kan faa hoejttaleren til at give lyd fra sig. Jo flere ledere ledere, jo flere detaljer, saadanne er det bare. Rent fysisk bevaeger bassignalet/slaget sig i midten af hoejttalerkablet, pga de kraefter det kommer med. Det betyder at der skal ikke et saerligt tykt kabel til at lave bas! naar vi snakker en diskant der skal vaere frigjort, veloploest og uden begraensninger, skal vi have tykke kabler. Da signalet til diskanten ligger ude i det yderste af hoejttalerkablet, saa jo mere kabelomkreds jo mere aabenhed! Det her har stoerst betydning naa der kun bliver brugt et saet kabler til hoejttalererne. Men stadigvaek!
HVH. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Hej bigbluedk!
Bare en enkelt leder i et hoejttalerkabel kan faa hoejttaleren til at give lyd fra sig. Jo flere ledere ledere, jo flere detaljer, saadanne er det bare. Rent fysisk bevaeger bassignalet/slaget sig i midten af hoejttalerkablet, pga de kraefter det kommer med. Det betyder at der skal ikke et saerligt tykt kabel til at lave bas! naar vi snakker en diskant der skal vaere frigjort, veloploest og uden begraensninger, skal vi have tykke kabler. Da signalet til diskanten ligger ude i det yderste af hoejttalerkablet, saa jo mere kabelomkreds jo mere aabenhed! Det her har stoerst betydning naa der kun bliver brugt et saet kabler til hoejttalererne. Men stadigvaek!
HVH. |
|
|
Det lyder godt nok som noget være vås ..  (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster) Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat. Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede .. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Det lyder godt nok som noget være vås .. (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster)Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat.Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede .. |
|
|
Som den lokale hifi-pusher sagde.....op til 2.5kvadrat kan øret høre forskel mht. tykkelsen....alt derudover kan kun registreres med elektronisk målegrej.
Rådet må være: lån et sæt højttalerkabler med hjem og prøv dig frem. __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, vil da også sige at forskellige kabler har meget forskelig lyd. Tag både foreskellen på Kobber ledere og Sølv ledere.
Så mit er næmere for det kabel der har den lyd du går efter. Hvad jeg har hørt ude i byen, er at det ikke længere tykkelsen der har den største betydning, men konstruktionen af kablet. Selvfølgelig skal det have en vis tykkelse, for at kun lede. Men der meget mere at hente i de forskellige konstruktioner af kabler.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
MonoTovarisj skrev:
Det lyder godt nok som noget være vås .. (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster)Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat.Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede .. |
|
|
Som den lokale hifi-pusher sagde.....op til 2.5kvadrat kan øret høre forskel mht. tykkelsen....alt derudover kan kun registreres med elektronisk målegrej.
Rådet må være: lån et sæt højttalerkabler med hjem og prøv dig frem. |
|
|
Tjah .. det er vel kun en tommelfinger regel da det kommer an på hvor meget effekt der skal afsættes i højttalleren. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he he....det vil sige der kun kommer bas ud af tynde kabler....
Hvis man kan, burde man da bruge samme tykkelse kabel som højttaleren besidder indvendigt.
Men på den anden side er det nok begrænset hvor tykt kablet er som sidder inde i diverse forstærkere.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |