Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 1,5 mm vs. 2,5 mm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bigbluedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er måske et smådumt spørgsmål i et forum som dette, men jeg prøver alligevel...:
Er der hørbar forskel på, om jeg benytter mig af 1,5 mm kabler eller 2,5 mm kabler til mine højttalere (Jamo S 606 HCS 3).
I givet fald hvori består forskellen? (I grove træk...)
På forhånd tak.

/Morten
Til top Vis Bigbluedk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigbluedk

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

mængden af strøm

jo mindre jo størrer tab er det - jo mindre får højtaleren af det som forstærkeren levere...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej bigbluedk!

Bare en enkelt leder i et hoejttalerkabel kan faa hoejttaleren til at give lyd fra sig. Jo flere ledere ledere, jo flere detaljer, saadanne er det bare. Rent fysisk bevaeger bassignalet/slaget sig i midten af hoejttalerkablet, pga de kraefter det kommer med. Det betyder at der skal ikke et saerligt tykt kabel til at lave bas! naar vi snakker en diskant der skal vaere frigjort, veloploest og uden begraensninger, skal vi have tykke kabler. Da signalet til diskanten ligger ude i det yderste af hoejttalerkablet, saa jo mere kabelomkreds jo mere aabenhed! Det her har stoerst betydning naa der kun bliver brugt et saet kabler til hoejttalererne. Men stadigvaek!

HVH.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hej bigbluedk!

Bare en enkelt leder i et hoejttalerkabel kan faa hoejttaleren til at give lyd fra sig. Jo flere ledere ledere, jo flere detaljer, saadanne er det bare. Rent fysisk bevaeger bassignalet/slaget sig i midten af hoejttalerkablet, pga de kraefter det kommer med. Det betyder at der skal ikke et saerligt tykt kabel til at lave bas! naar vi snakker en diskant der skal vaere frigjort, veloploest og uden begraensninger, skal vi have tykke kabler. Da signalet til diskanten ligger ude i det yderste af hoejttalerkablet, saa jo mere kabelomkreds jo mere aabenhed! Det her har stoerst betydning naa der kun bliver brugt et saet kabler til hoejttalererne. Men stadigvaek!

HVH.

Det lyder godt nok som noget være vås .. (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster)

Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat.

Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Det lyder godt nok som noget være vås .. (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster)Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat.Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede ..

Som den lokale hifi-pusher sagde.....op til 2.5kvadrat kan øret høre forskel mht. tykkelsen....alt derudover kan kun registreres med elektronisk målegrej.

Rådet må være: lån et sæt højttalerkabler med hjem og prøv dig frem.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa, vil da også sige at forskellige kabler har meget forskelig lyd. Tag både foreskellen på Kobber ledere og Sølv ledere.

Så mit er næmere for det kabel der har den lyd du går efter. Hvad jeg har hørt ude i byen, er at det ikke længere tykkelsen der har den største betydning, men konstruktionen af kablet. Selvfølgelig skal det have en vis tykkelse, for at kun lede. Men der meget mere at hente i de forskellige konstruktioner af kabler.

Mvh

Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
MonoTovarisj skrev:

Det lyder godt nok som noget være vås .. (med fare for at blive haglet ned af kabel entusiaster)Men det har en betydning, jo tyndere kabel jo mere modstand. Jo større højttalere desto tykkere kabler skal du have. Så jeg vil sige det kommer an på hvor trænet du er til at lytte og hvor krævende dine højttalere er .. Men 2.5 kvadrat vil jeg mene, altid vil være bedre end 1.5 kvadrat.Så til svaret om hvor stor forskel der er .. vil jeg nok svare minimal for den almindelige lytter lidt mere for den trænede ..

Som den lokale hifi-pusher sagde.....op til 2.5kvadrat kan øret høre forskel mht. tykkelsen....alt derudover kan kun registreres med elektronisk målegrej.

Rådet må være: lån et sæt højttalerkabler med hjem og prøv dig frem.

Tjah .. det er vel kun en tommelfinger regel da det kommer an på hvor meget effekt der skal afsættes i højttalleren.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

He he he....det vil sige der kun kommer bas ud af tynde kabler....

Hvis man kan, burde man da bruge samme tykkelse kabel som højttaleren besidder indvendigt.

Men på den anden side er det nok begrænset hvor tykt kablet er som sidder inde i diverse forstærkere....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes