Forfatter |
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lagt mærke til at flere herinde er usikre på eller har en forkert opfattelse af placering af højtalere i surround.
Derfor vil jeg gerne opfordre suroundentusiasterne, nye som gamle, til at læse følgende guide fra Dolby:
http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.pdf
Fra side 10 er der information om surroundhøjtalerne. Jeg har lagt mærke til at det ofte er disse som folk ikke helt har tjek på.
Nu må i ikke opfatte det som negativt. Jeg synes bare det er synd og skam og et surround setup ikke bliver installeret rigtigt nu når pengene er brugt.
Man må jo, ligesom indenfor stereo, stræbe efter at høre lyden så ufarvet som muligt. Dvs som producenten havde tænkt at den skal lyde. Derfor er da da trist at eks. hænge baghøjtalerne i en forkert højde, og derved forringe total oplevelsen.
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
...Derfor er da da trist at eks. hænge
baghøjtalerne i en forkert højde, og derved forringe total
oplevelsen. |
|
|
Du behøver ikke vade i det, vel?
/U.
|
Til top |
|
|
gulkings Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt link Anders, den vil jeg nærlæse i weekenden
__________________ Look Mommy, there's an aeroplane up in the sky!
-Pink Floyd, The Wall
Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
...Derfor er da da trist at eks. hænge baghøjtalerne i en forkert højde, og derved forringe total oplevelsen. |
|
|
Du behøver ikke vade i det, vel?
/U. |
|
|
hehe . Nu må du ikke tage det personligt Men der har været en del tråde her på det sidste hvor flere sjove opstillinger er blevet er blevet anbefalet til folk som er nye indenfor surruound. Og det er da synd at starte med at installere sit første setup forkert
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolby Guiden er god læsning, men ikke alt er sort/hvidt, som det også fremgår af guiden... Tit er det bedste bare at lytte sig frem. Om det så er høj eller lav opsætning af ens system.
Også stor forskel på store højttalere og små sattelitter.
JanM
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
Også stor forskel på store højttalere og små sattelitter.
JanM
|
|
|
- ja det er vel lidt svært at hænge sin 20kg. gulvhøjtaler på væggen 60cm over ørehøjde .
Anders_K> Godt initiativ at oprette en tråd: jeg har også selv brugt linket tit, der er masser af god grundinformation og alternative placeringer, som man kan lære af. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu mere i lydmæssig forstand.
|
Til top |
|
|
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
Fra side 10 er der information om surroundhøjtalerne. Jeg har lagt mærke til at det ofte er disse som folk ikke helt har tjek på.
Nu må i ikke opfatte det som negativt. Jeg synes bare det er synd og skam og et surround setup ikke bliver installeret rigtigt nu når pengene er brugt.
Man må jo, ligesom indenfor stereo, stræbe efter at høre lyden så ufarvet som muligt. Dvs som producenten havde tænkt at den skal lyde. Derfor er da da trist at eks. hænge baghøjtalerne i en forkert højde, og derved forringe total oplevelsen.
Mvh Anders
|
|
|
Du har meget ret og det er en god guide som er godt illustreret. 
Guiden giver nogle alternativer til den "korrekte" opsætningen, da der kan være situationer, hvor det ikke kan lade sig gøre at hænge dem efter normen.
Grunden til at man kan tillade sig at "lege" sådan med surroundhøjtalerne opsætning er at de har til opgave at skabe "atmosfære".
I stereo vil man gerne havde så meget som muligt af den direkte lyd rammer øret først. Derimod vil man gerne havde at så lidt direkte lyd som muligt fra surroundkanalerne rammer ørene først. (se evt. fig 10 i guiden) Til gengæld vil man gerne havde at lyden bliver kastet som meget rundt i rummet som muligt. Ved hjælp af reflektionerne fra rummets flader for man omsluttede tilskueren med diffus lydindtryk og på den måde skabt illusionen om at der er mere en blot to surroundhøjtalere....
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
Til top |
|
|
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolbys "standard" sigter efter at simulere biograf lyd i hjemmet. Difuse (dipole) højttalere bag, for at lyde som en hel række af bag højttalere som man ser det i en biograf sal.
Man kan bare ikke regne med at filmene er post processeret til at lyde optimalt i denne opsætning. Det primære lydspor er lavet til en rigtig biograf sal, men når filmen så udkommer på dvd bliver den remixet til dette format.
Se bl.a. http://www.robertmargouleff.com/ hvor logoet afbilleder ITU775 setup'et med ens højttalere hele vejen rundt og direkte lyd bagfra.
Min erfaring siger at dette giver den bedste lydoplevelse fremfor dolbys setup, men sweetspot bliver noget mindre.
Men begge standarder skal kun ses som forslag og udgangspunkter, da ens stue / hjemme biograf ikke altid tillader optimal højttaler placering etc.
-Lars
|
Til top |
|
|