Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PS3: op- og nedsampling af lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Håber denne tråd er oprettet i den rigtige del af forum - ellers er admin meget velkomne til at flytte den.

Jeg har et 2.1 setup med aktive fronter (Beolab 3, hæhæ), en velodyne DD12 & en Lyngdorf DPA-1 (hvilket i parantes bemærket er en udemærket kombination når man som jeg er underlagt kraftige indretningsmæssige begrænsninger)- og en PS3. Min PS3 bruger den analoge 2-kanals lydudgang. 

I går så jeg Harry Potter og Fønixordenen på BluRay og kunne høre meget stor forskel på DD-lydsporet og på PCM-lydsporet - selv i mit to-kanals setup. Jeg håber naturligvis der er en teknisk forklaring på denne oplevelse og at det ikke blot var en psyko-akustisk oplevelse der udelukkende foregik i mit hovede

Derfor:

• Når jeg benytter de 2 analoge lydudgange, betyder det da at PCM-lydsporet dekodes uden at blive downsamplet til eks et DD eller DTS lydspor & derefter D/A konverteres i PS3en og at jeg derfor oplever et HD-lydspor selv 2.1 kanaler?

• Hvis jeg bruger den optiske udgang på PS3 (stadig kun med 2.1 kanaler) vil HD-signalet da blive downsamplet til et DD / DTS lydspor, der så D/A konverteres i min forstærker?

• Hvis jeg bruger HDMI-udgangen som lydudgang vil PCM-lydsporet da blive dekodet uden at blive downsamplet til eks et DD eller DTS lydspor & derefter D/A konverteret i modtage-forstærkeren - og jeg derfor vil opleve et HD-lydspor selv 2.1 kanaler? Og vil denne løsning være bedre end den analoge 2-kanals beskrevet øverst?

• Hvordan behandles HD-lydspor egentligt når de sendes til to kanaler - bliver frontkanalen mixet ind i de to fronter & lydstyrken sænkes - eller hvordan?

Håber, der er nogen, der har tid, lyst & viden til at hjælpe - på forhånd tak

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Den downsampler nødvendigvis heller ikke, men den downmixer signalet...

Downmixing er ikke så kritisk som up/down- sampling, da du reelt ikke ændre eller skal genberegne nogle data, men bare mixer dem sammen på færre kanaler.

Jeg kører det selv på nogenlunde samme måde, men dog kun den digitale udgang, som er indstillet til pcm. Og så downmixer den ellers bare alle lydspor til stereo! Det virker ganske glimrene, og jeg har aldrig følt at jeg gik glip af nogen lydinformationer.

Men det ændre self. ikke på at DTS sporet som udgangspunkt har langt langt flere informationer end et DD spor, så der vil du kunne høre forskel lige meget hvad...

Med hensyn til HD lyden, så har den jo ikke højere bitrate end lyngdorfen kan klare, og pcm i det hele taget understøtter, så selvom signalet er mixet, så skulle den helst ikke resample det!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Jeg kører det selv på nogenlunde samme måde, men dog kun den digitale udgang, som er indstillet til pcm. Og så downmixer den ellers bare alle lydspor til stereo! Det virker ganske glimrene, og jeg har aldrig følt at jeg gik glip af nogen lydinformationer.

Med hensyn til HD lyden, så har den jo ikke højere bitrate end lyngdorfen kan klare, og pcm i det hele taget understøtter, så selvom signalet er mixet, så skulle den helst ikke resample det!

Hej & tak for svaret!

Baggrunden for mit spørgsmål om downsampling af HD-lydspor til DD/DTS når den optiske udgang bruges er, at jeg synes jeg har læst, at en optisk udgang (eller en digi-coax for den sags skyld) ikke har båndbredde nok til at videresende alle informationer i et HD-signal - og at signalet derfor bliver downsamplet.

Kan det passe eller er jeg helt på vildspor?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det har den heller ikke!

S/PDIF er faktisk kun lavet til stereo, og alt andet flerkanals lyd, det skal komprimeres med enten DD / DTS. Så hvis du skal køre det på den måde, så skal PS3'en jo komprimere lyden først... (Det ved jeg faktisk ikke om den kan, men det må komme an på en prøve )

HDMI derimod, kan klare 8 kanaler, som PCM spor!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59416&P N=2

Her står, at du kun kan sende op til 2 kanaler af de nye HD-lydformater over Optisk og SP/DIF - der er ikke båndbredde i disse interfaces nok til at sende mere end 2 HD-lydkanaler over SP/DIF.

På baggrund af dette kan det jo godt passe, at jeg i et to-kanals system kan høre forskel på et HD-lydspor og et DD/DTS lydsport (begge downmixet til to kanaler)

Mvh Jonas

Nyt på vej....

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ah, der kom dit indlæg mens jeg var ved at skrive mit - men tak for hjælpen, det mindskede forvirringen kraftigt

Mvh Jonas

Nyt på vej....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes