Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Hvad sikrer et godt HD signal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Hvad definerer egentlig hvor godt et HD signal vises. Min egen reference er ud fra HD signaler fra TDC og Stofa.

Kildematerialet er vel en vigtig faktor. Jeg har selv haft "fornøjelsen" af Canal+ HD over en Sagem 81 fra TDC over en kortere periode. Her havde jeg lidt fornemmelsen af, at der var tale om noget der svarede til en opskaleret DVD film. Modsat stod kampene fra fodbold VM rigtig flot med undtagelse af panoreringer ud over publikum der godt kunne pixelere. Hos stofa synes jeg også deres test HD kanaler giver et ret godt indtryk af teknologien.

Der findes jo også forskellige standarder 720p og 1080i/p. Men hvor bliver dette relevant i forhold til kvaliteten hos slutkunden.

Er det kanaludbyderen der vælger hvilken standard der sendes i?
Er det TV udbyderen?
Sker der en eventuel konvertering i signalet alt efter nogle valg som tvudbyder/kanaludbyderen træffer?

I de HD bokse jeg har haft fingrene i er der også muligheder for forskelligt output. I flere debatter har jeg læst, at man med fordel kan sætte outputtet så tæt på tv'ets native opløsning som der er mulighed for. Men hvad påvirker egentlig signalet mest.. har man et tv der kan køre 720p, men modtager et 1080i signal - hvad er så vigtigst?

Det kan være jeg kører lidt rundt i begreberne, men jeg synes det er en interessant diskution, og håber på at kunne få et bedre overblik.

Hvilke forhold skal være tilstede for det bedste HD signal, hvad er kanaludbyder/tvoperatør afhængigt, og hvad kan man selv gøre for at sikre den bedst mulige kvalitet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes