Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 01:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD overhaler DLP i kontrast. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Projectorreviews har testet Epsons nyeste 1080p LCD-projektor Home Cinema 1080UB (i Europa kaldet TW2000). Ifølge testen er kontrastniveauet (og billedet i øvrigt) omtrent på højde med JVC RS1 (HD1). Kontrastniveauet overgår de fleste DLP-projektorer, på nær de dyreste udgaver.

http://www.projectorreviews.com/epson/powerlite-home-cinema- 1080UB/index.php

Prisen i Europa bliver formodentlig omkring 3000 euro, hvilket er en del billigere end JVC'en.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Projectorreviews har testet Epsons nyeste 1080p LCD-projektor Home Cinema 1080UB (i Europa kaldet TW2000). Ifølge testen er kontrastniveauet (og billedet i øvrigt) omtrent på højde med JVC RS1 (HD1). Kontrastniveauet overgår de fleste DLP-projektorer, på nær de dyreste udgaver.

http://www.projectorreviews.com/epson/powerlite-home-cinema- 1080UB/index.php

Prisen i Europa bliver formodentlig omkring 3000 euro, hvilket er en del billigere end JVC'en.

Det er såmænd ikke så revolutionerende, forskellen mellem DLP'erne samt JVC'erne, og LCD-projektorer som Epson'en er at Epson opnår den meget høje kontrast ved hjælp af en dynamisk iris, som alt andet lige påvirker billedkvaliteten. Epson'en (der svarer til EMP-TW2000 i DK) er mit foretrukne valg hvis man kigger isoleret på LCD, men jeg mener stadig at JVC og især de gode DLP'er er bedre på overall billedkvalitet. Der er andet end sort i verden...

Helt generelt, er jeg iøvrigt ikke særligt gode venner med www.projectorreviews.com 's indgangsvinkel til anmeldelser. De har en overdreven fokus på fremvisning af screenshots, og deres "measurements and calibration" begrænser sig til en opremsning af nogle ubrugelige målinger af farvetemperatur. D65 er 6500 kelvin farvetemperatur, men 6500 kelvin er ikke nødvendigvis lig med D65. Det er side ét i kalibrerings-bibelen (og det eneste enkeltstående obligatoriske spørgsmål i en ISF test), og en anmelder der ikke har forstået dét er ubrugelig som kilde til målinger af farvegengivelse. Derudover er Epson'en en af de få projektorer der har et ægte CMS system til styring af primær-farver og farvedekodning, hvilket slet ikke er nævnt i anmeldelsen - hvilket jeg tillader mig at tage som tegn på at anmelderen ikke forstår konceptet i det. Igen - det gør ikke anmelderen særlig troværdig som kilde til vurdering af billedkvalitet. MEN - det er generelle betragtninger, ikke noget der skal være en kritik af Epson'en - det er som sagt efter min mening den bedste LCD på markedet p.t., i hvert fald efter kalibrering, og kontrasten er afgjort markant bedre end på tidligere generationer af LCD.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

JVC RS1 (HD1) bruge jo ikke dynamisk iris som Epson TW2000 og som Otto så rigtig skrive så påvirker den dynamisk iris billde i negativ retning
(bla. er der mindre detaljer i det sorte), derved må JVC RS1 (HD1) især på dette punkt overgår Epson TW2000.

Men Epson TW2000 og JVC RS1 (HD1) er og bliver jo LCD pj. hvor LCD panlern ikke har så lange leve tid som DLP panler, så hvis man ønsker stor
(og ægte) kontrast unden brug af dynamisk iris og lange levetid, er det stadig DLP der er kongen.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
nesdam skrev:

Projectorreviews har testet Epsons nyeste 1080p LCD-projektor Home Cinema 1080UB (i Europa kaldet TW2000). Ifølge testen er kontrastniveauet (og billedet i øvrigt) omtrent på højde med JVC RS1 (HD1). Kontrastniveauet overgår de fleste DLP-projektorer, på nær de dyreste udgaver.

http://www.projectorreviews.com/epson/powerlite-home-cinema- 1080UB/index.php

Prisen i Europa bliver formodentlig omkring 3000 euro, hvilket er en del billigere end JVC'en.

Det er såmænd ikke så revolutionerende, forskellen mellem DLP'erne samt JVC'erne, og LCD-projektorer som Epson'en er at Epson opnår den meget høje kontrast ved hjælp af en dynamisk iris, som alt andet lige påvirker billedkvaliteten. Epson'en (der svarer til EMP-TW2000 i DK) er mit foretrukne valg hvis man kigger isoleret på LCD, men jeg mener stadig at JVC og især de gode DLP'er er bedre på overall billedkvalitet. Der er andet end sort i verden...

Helt generelt, er jeg iøvrigt ikke særligt gode venner med www.projectorreviews.com 's indgangsvinkel til anmeldelser. De har en overdreven fokus på fremvisning af screenshots, og deres "measurements and calibration" begrænser sig til en opremsning af nogle ubrugelige målinger af farvetemperatur. D65 er 6500 kelvin farvetemperatur, men 6500 kelvin er ikke nødvendigvis lig med D65. Det er side ét i kalibrerings-bibelen (og det eneste enkeltstående obligatoriske spørgsmål i en ISF test), og en anmelder der ikke har forstået dét er ubrugelig som kilde til målinger af farvegengivelse. Derudover er Epson'en en af de få projektorer der har et ægte CMS system til styring af primær-farver og farvedekodning, hvilket slet ikke er nævnt i anmeldelsen - hvilket jeg tillader mig at tage som tegn på at anmelderen ikke forstår konceptet i det. Igen - det gør ikke anmelderen særlig troværdig som kilde til vurdering af billedkvalitet. MEN - det er generelle betragtninger, ikke noget der skal være en kritik af Epson'en - det er som sagt efter min mening den bedste LCD på markedet p.t., i hvert fald efter kalibrering, og kontrasten er afgjort markant bedre end på tidligere generationer af LCD.

findes der overhovedet nogle test der kan bruges til noget?
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

"findes der overhovedet nogle test der kan bruges til noget?" rigtig god spørsmål, må vel henvise til 1000kr´s spørsmålet, her læst mange test og
ikke altid værre sikke på om der har værre andre intresse blandet ind i selv testen
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
nesdam skrev:

Projectorreviews har testet Epsons nyeste 1080p LCD-projektor Home Cinema 1080UB (i Europa kaldet TW2000). Ifølge testen er kontrastniveauet (og billedet i øvrigt) omtrent på højde med JVC RS1 (HD1). Kontrastniveauet overgår de fleste DLP-projektorer, på nær de dyreste udgaver.

http://www.projectorreviews.com/epson/powerlite-home-cinema- 1080UB/index.php

Prisen i Europa bliver formodentlig omkring 3000 euro, hvilket er en del billigere end JVC'en.

Det er såmænd ikke så revolutionerende, forskellen mellem DLP'erne samt JVC'erne, og LCD-projektorer som Epson'en er at Epson opnår den meget høje kontrast ved hjælp af en dynamisk iris, som alt andet lige påvirker billedkvaliteten. Epson'en (der svarer til EMP-TW2000 i DK) er mit foretrukne valg hvis man kigger isoleret på LCD, men jeg mener stadig at JVC og især de gode DLP'er er bedre på overall billedkvalitet. Der er andet end sort i verden...

Helt generelt, er jeg iøvrigt ikke særligt gode venner med www.projectorreviews.com 's indgangsvinkel til anmeldelser. De har en overdreven fokus på fremvisning af screenshots, og deres "measurements and calibration" begrænser sig til en opremsning af nogle ubrugelige målinger af farvetemperatur. D65 er 6500 kelvin farvetemperatur, men 6500 kelvin er ikke nødvendigvis lig med D65. Det er side ét i kalibrerings-bibelen (og det eneste enkeltstående obligatoriske spørgsmål i en ISF test), og en anmelder der ikke har forstået dét er ubrugelig som kilde til målinger af farvegengivelse. Derudover er Epson'en en af de få projektorer der har et ægte CMS system til styring af primær-farver og farvedekodning, hvilket slet ikke er nævnt i anmeldelsen - hvilket jeg tillader mig at tage som tegn på at anmelderen ikke forstår konceptet i det. Igen - det gør ikke anmelderen særlig troværdig som kilde til vurdering af billedkvalitet. MEN - det er generelle betragtninger, ikke noget der skal være en kritik af Epson'en - det er som sagt efter min mening den bedste LCD på markedet p.t., i hvert fald efter kalibrering, og kontrasten er afgjort markant bedre end på tidligere generationer af LCD.

 

Har du målt TW2000's kontrast ved korrekt indstillede farver, og iris slået fra? Blot nysgerrig, det ændrer ikke på så meget, da min TW2000 gerne skulle ankomme til mig i morgen. :) Uanset hvad, bliver det nok en anden oplevelse end min gamle PT-AE2000. :)

Med til historien hører vel også, at en TW2000 koster ca. halvdelen af en DLA-HD1... Jeg giver 22K inkl. fragt, kalibrering og et 5m 1080p-certificeret HDMI-kabel.

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

He, he, ingen reklame "Med til historien hører vel også, at en TW2000 koster ca. halvdelen af en DLA-HD1... Jeg giver 22K inkl. fragt, kalibrering
og et 5m 1080p-certificeret HDMI-kabel." på disse sider

Men eller lyd det intressant til prisen, og hvis den kan lave op til JVC til den halve pris, så er det jo et god køb
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
findes der overhovedet nogle test der kan bruges til noget?

Greg Rogers' tests i Widescreen Review er ret gode. Der er også andre ind imellem der er fornuftige. Der findes også subjektive anmeldelser uden målinger osv der kan være interessante og rimeligt retvisende, i princippet kan jeg sagtens leve med at man undlader målinger - jeg synes bare det er et problem at oversvømme læseren med målinger, der reelt er intetsigende. Det beviser kun at man ikke har forståelse nok til at udføre en objektiv anmeldelse, og så skal man holde sig til den subjektive. Hvis anmeldelsen er subjektiv, så er det til at forholde sig til: Lyder det som om man har nogenlunde samme mening som anmelderen om hvordan det skal se ud, så kan man vælge at følge hans anbefaling, og anmeldelsen bliver kort sagt til et alternativ til at se produktet selv, i tilfælde af at man ikke selv har muligheden. Hvis man forsøger at fremstå som en ekspert der rent faktisk kan bedømme produktet bedre end læseren selv ville være i stand til, så synes jeg det er vigtigt at man rent faktisk ER i stand til det, fordi læseren i så fald vil lægge mere vægt på anmelderens udtalelser. Det er klart at man ikke kan forvente at alle anmeldere ved alt, lige så vel som at JEG heller ikke ved alt om billedgengivelse. Men når man ikke er nået længere end Projectorreviews er mht. forståelsen af farvegengivelse, så skal man lade være med at kaste om sig med målinger, det forvirrer mere end det gavner.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

Har du målt TW2000's kontrast ved korrekt indstillede farver, og iris slået fra? Blot nysgerrig, det ændrer ikke på så meget, da min TW2000 gerne skulle ankomme til mig i morgen. :)

Nej, men Epson oplyser selv 3000:1 ved panelet, mod svjh 1000:1 på TW1000. Efter kalibrering er disse tal formentligt noget lavere, og specifikt vil forskellen mellem de to være mindre - jo højere kontrasten på panelet er, jo sværere er det at realisere det i praksis oppe på lærredet. Tallene skal sammenlignes med 20.000:1 på panelet på HD1, som opnår 15.000:1 i praksis, hvilket er ret exceptionelt (målt midt i billedet). Epson når fra 3000:1 til 50.000:1 ved hjælp af den dynamiske iris. Hvis du satte en iris på JVC'en, ville du i princippet kunne opnå langt højere kontrast end dét - pointen er bare at når først kontrasten er "høj nok", så er yderligere forbedringer der på papiret kan se voldsomme ud, ikke specielt afgørende for billedkvaliteten i praksis. Derfor bør man undgå iris'en, hvis panelets kontrast er høj nok.

DLP's kontrast er svær at sammenligne med LCOS og LCD, da den såkaldte ANSI-kontrast - evnen til at levere sort og hvid i billedet samtidig - er langt højere på DLP end på LCOS/LCD - derfor opleves billedet i praksis mere kontrastfyldt på en DLP end på en LCOS/LCD på alt andet end helt mørke scener, mens de mørkeste scener vinder på LCOS/LCD, fordi det ultimative sort-niveau er bedre (hvis vi for LCD's vedkommende forudsætter at det er en af de allernyeste med aggressiv iris). Bemærk dog at denne udtalelse gælder isoleret for kontrast - LCD/LCOS har generelt en tendens til color-shifting i de mørkeste scener, som trækker den modsatte vej. God gengivelse af en mørk scene er meget andet end sort-niveau...

MoWa skrev:
Med til historien hører vel også, at en TW2000 koster ca. halvdelen af en DLA-HD1... Jeg giver 22K inkl. fragt, kalibrering og et 5m 1080p-certificeret HDMI-kabel.

Helt sikkert, det er ikke direkte konkurrenter. HD1 er et bedre, men dyrere valg. Til prisen synes jeg TW2000 er et ganske udmærket valg (men, beklager hvis det lyder som reklame, den er ret afhængig af kalibrering).

Når jeg nu er inde på kvaliteten af anmeldelser ovenfor: Stort set alle anmeldere der kalibrerer udstyret før anmeldelse, forsømmer at gøre opmærksom på at udstyret skal kalibreres professionelt for at kunne opnå dén kvalitet der egentlig anmeldes efter. Meget ofte roser man udstyr der kan kalibreres til at være godt, som om at det bare generelt er godt udstyr som man roligt kan købe, uden at gøre opmærksom på at man ikke selv kan opnå samme resultater uden måleudstyr. Efter min mening bør en god anmeldelse komme ind på billedkvaliteten som den vil opleves for den almindelige forbruger, plus kvaliteten efter professionel kalibrering (se f.eks. anmeldelsen af Pioneer PDP508XD på Recordere.dk). Det vil gøre det langt nemmere for læseren at vurdere hvilket produkt man skal købe, alt efter om man ønsker at lægge de ekstra penge for en kalibrering eller ej.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
MoWa skrev:

Har du målt TW2000's kontrast ved korrekt indstillede farver, og iris slået fra? Blot nysgerrig, det ændrer ikke på så meget, da min TW2000 gerne skulle ankomme til mig i morgen. :)

Nej, men Epson oplyser selv 3000:1 ved panelet, mod svjh 1000:1 på TW1000. Efter kalibrering er disse tal formentligt noget lavere, og specifikt vil forskellen mellem de to være mindre - jo højere kontrasten på panelet er, jo sværere er det at realisere det i praksis oppe på lærredet. Tallene skal sammenlignes med 20.000:1 på panelet på HD1, som opnår 15.000:1 i praksis, hvilket er ret exceptionelt (målt midt i billedet). Epson når fra 3000:1 til 50.000:1 ved hjælp af den dynamiske iris. Hvis du satte en iris på JVC'en, ville du i princippet kunne opnå langt højere kontrast end dét - pointen er bare at når først kontrasten er "høj nok", så er yderligere forbedringer der på papiret kan se voldsomme ud, ikke specielt afgørende for billedkvaliteten i praksis. Derfor bør man undgå iris'en, hvis panelets kontrast er høj nok.

DLP's kontrast er svær at sammenligne med LCOS og LCD, da den såkaldte ANSI-kontrast - evnen til at levere sort og hvid i billedet samtidig - er langt højere på DLP end på LCOS/LCD - derfor opleves billedet i praksis mere kontrastfyldt på en DLP end på en LCOS/LCD på alt andet end helt mørke scener, mens de mørkeste scener vinder på LCOS/LCD, fordi det ultimative sort-niveau er bedre (hvis vi for LCD's vedkommende forudsætter at det er en af de allernyeste med aggressiv iris). Bemærk dog at denne udtalelse gælder isoleret for kontrast - LCD/LCOS har generelt en tendens til color-shifting i de mørkeste scener, som trækker den modsatte vej. God gengivelse af en mørk scene er meget andet end sort-niveau...

MoWa skrev:
Med til historien hører vel også, at en TW2000 koster ca. halvdelen af en DLA-HD1... Jeg giver 22K inkl. fragt, kalibrering og et 5m 1080p-certificeret HDMI-kabel.

Helt sikkert, det er ikke direkte konkurrenter. HD1 er et bedre, men dyrere valg. Til prisen synes jeg TW2000 er et ganske udmærket valg (men, beklager hvis det lyder som reklame, den er ret afhængig af kalibrering).

Når jeg nu er inde på kvaliteten af anmeldelser ovenfor: Stort set alle anmeldere der kalibrerer udstyret før anmeldelse, forsømmer at gøre opmærksom på at udstyret skal kalibreres professionelt for at kunne opnå dén kvalitet der egentlig anmeldes efter. Meget ofte roser man udstyr der kan kalibreres til at være godt, som om at det bare generelt er godt udstyr som man roligt kan købe, uden at gøre opmærksom på at man ikke selv kan opnå samme resultater uden måleudstyr. Efter min mening bør en god anmeldelse komme ind på billedkvaliteten som den vil opleves for den almindelige forbruger, plus kvaliteten efter professionel kalibrering (se f.eks. anmeldelsen af Pioneer PDP508XD på Recordere.dk). Det vil gøre det langt nemmere for læseren at vurdere hvilket produkt man skal købe, alt efter om man ønsker at lægge de ekstra penge for en kalibrering eller ej.

for mit vedkommede vil det være godt at man kalibredede dem alle (ISF)så man kunne se hvordan de yder under samme forudsætning.Man laver heller ikke 0-100 tider på is vs asfalt
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
MoWa skrev:

Har du målt TW2000's kontrast ved korrekt indstillede farver, og iris slået fra? Blot nysgerrig, det ændrer ikke på så meget, da min TW2000 gerne skulle ankomme til mig i morgen. :)

Nej, men Epson oplyser selv 3000:1 ved panelet, mod svjh 1000:1 på TW1000. Efter kalibrering er disse tal formentligt noget lavere, og specifikt vil forskellen mellem de to være mindre - jo højere kontrasten på panelet er, jo sværere er det at realisere det i praksis oppe på lærredet. Tallene skal sammenlignes med 20.000:1 på panelet på HD1, som opnår 15.000:1 i praksis, hvilket er ret exceptionelt (målt midt i billedet). Epson når fra 3000:1 til 50.000:1 ved hjælp af den dynamiske iris. Hvis du satte en iris på JVC'en, ville du i princippet kunne opnå langt højere kontrast end dét - pointen er bare at når først kontrasten er "høj nok", så er yderligere forbedringer der på papiret kan se voldsomme ud, ikke specielt afgørende for billedkvaliteten i praksis. Derfor bør man undgå iris'en, hvis panelets kontrast er høj nok.

DLP's kontrast er svær at sammenligne med LCOS og LCD, da den såkaldte ANSI-kontrast - evnen til at levere sort og hvid i billedet samtidig - er langt højere på DLP end på LCOS/LCD - derfor opleves billedet i praksis mere kontrastfyldt på en DLP end på en LCOS/LCD på alt andet end helt mørke scener, mens de mørkeste scener vinder på LCOS/LCD, fordi det ultimative sort-niveau er bedre (hvis vi for LCD's vedkommende forudsætter at det er en af de allernyeste med aggressiv iris). Bemærk dog at denne udtalelse gælder isoleret for kontrast - LCD/LCOS har generelt en tendens til color-shifting i de mørkeste scener, som trækker den modsatte vej. God gengivelse af en mørk scene er meget andet end sort-niveau...

MoWa skrev:
Med til historien hører vel også, at en TW2000 koster ca. halvdelen af en DLA-HD1... Jeg giver 22K inkl. fragt, kalibrering og et 5m 1080p-certificeret HDMI-kabel.

Helt sikkert, det er ikke direkte konkurrenter. HD1 er et bedre, men dyrere valg. Til prisen synes jeg TW2000 er et ganske udmærket valg (men, beklager hvis det lyder som reklame, den er ret afhængig af kalibrering).

Når jeg nu er inde på kvaliteten af anmeldelser ovenfor: Stort set alle anmeldere der kalibrerer udstyret før anmeldelse, forsømmer at gøre opmærksom på at udstyret skal kalibreres professionelt for at kunne opnå dén kvalitet der egentlig anmeldes efter. Meget ofte roser man udstyr der kan kalibreres til at være godt, som om at det bare generelt er godt udstyr som man roligt kan købe, uden at gøre opmærksom på at man ikke selv kan opnå samme resultater uden måleudstyr. Efter min mening bør en god anmeldelse komme ind på billedkvaliteten som den vil opleves for den almindelige forbruger, plus kvaliteten efter professionel kalibrering (se f.eks. anmeldelsen af Pioneer PDP508XD på Recordere.dk). Det vil gøre det langt nemmere for læseren at vurdere hvilket produkt man skal købe, alt efter om man ønsker at lægge de ekstra penge for en kalibrering eller ej.

Jeg mener Epson opgiver 1:4000 native på TW2000. Cine4Home målte PT-AE2000 til mellem 1650:1 og 2050:1 afhængigt af zoomindstilling, ved D65. Min leverandør (som har kalibreret den, og jeg ved godt det nok ikke er helt perfekt når den ikke kalibreres i mit hjem, men jeg skal alligevel (forhåbentlig) snart flytte) har målt en kalibreret TW2000 til 1:17.400 ved brug af iris, men desværre ingen måling uden brug af iris. C4H måler PT-AE2000 til mellem 1:5500 til og 1:6900 afh. af zoomindstiling, når irisen er i brug. Det er da en kraftig forskel, jeg er spændt på hvor meget af den forskel der udgøres af en mere aggresiv iris, og hvor meget der skyldes reelt bedre kontrast - og forskelle i måleudstyr/metode. Panelerne er jo de samme, men kan bedre lysvej og polariseringsfiltre virkelig gøre så stor forskel?

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Jeg mener Epson opgiver 1:4000 native på TW2000. Cine4Home målte PT-AE2000 til mellem 1650:1 og 2050:1 afhængigt af zoomindstilling, ved D65. Min leverandør (som har kalibreret den, og jeg ved godt det nok ikke er helt perfekt når den ikke kalibreres i mit hjem, men jeg skal alligevel (forhåbentlig) snart flytte) har målt en kalibreret TW2000 til 1:17.400 ved brug af iris, men desværre ingen måling uden brug af iris. C4H måler PT-AE2000 til mellem 1:5500 til og 1:6900 afh. af zoomindstiling, når irisen er i brug. Det er da en kraftig forskel, jeg er spændt på hvor meget af den forskel der udgøres af en mere aggresiv iris, og hvor meget der skyldes reelt bedre kontrast - og forskelle i måleudstyr/metode. Panelerne er jo de samme, men kan bedre lysvej og polariseringsfiltre virkelig gøre så stor forskel?

Jeg vil tillade mig at snakke lidt udenom: For det første, så er det kun egentligt lysmålings-udstyr der kan måle kontrast præcist når vi er oppe i de tal, så en måling på 17.400:1 skal du tage lidt med et gran salt, alt efter hvilket måleudstyr der er brugt. Derudover er omstændighederne omkring målingen meget afgørende oppe i disse tal - er der HELT mørkt i rummet der er målt i, er der målt ved min. eller max. zoom osv. Du kan sagtens opleve at én måler 5000:1, og en anden måler 20.000:1, for samme projektor. For det andet, så er der væsentligt forskel på hvad panelets native kontrast er, og hvad projektorens kontrast uden iris efter kalibrering er. 4000:1 i panelet kan sagtens blive til 1500:1 ud af projektoren.

Kort sagt: Om tallene er reelle eller ej, er sådan set ligegyldigt: Det interessante er ikke kontrast-målinger, det interessante er billedkvalitet. Uanset hvor seriøst du foretager dine målinger, kan du ikke aflæse den reelle billedkvalitet ud af dem. Men, som sagt, personligt foretrækker jeg Epson's projektorer frem for de øvrige LCD'er.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MoWa skrev:
Jeg mener Epson opgiver 1:4000 native på TW2000. Cine4Home målte PT-AE2000 til mellem 1650:1 og 2050:1 afhængigt af zoomindstilling, ved D65. Min leverandør (som har kalibreret den, og jeg ved godt det nok ikke er helt perfekt når den ikke kalibreres i mit hjem, men jeg skal alligevel (forhåbentlig) snart flytte) har målt en kalibreret TW2000 til 1:17.400 ved brug af iris, men desværre ingen måling uden brug af iris. C4H måler PT-AE2000 til mellem 1:5500 til og 1:6900 afh. af zoomindstiling, når irisen er i brug. Det er da en kraftig forskel, jeg er spændt på hvor meget af den forskel der udgøres af en mere aggresiv iris, og hvor meget der skyldes reelt bedre kontrast - og forskelle i måleudstyr/metode. Panelerne er jo de samme, men kan bedre lysvej og polariseringsfiltre virkelig gøre så stor forskel?

Jeg vil tillade mig at snakke lidt udenom: For det første, så er det kun egentligt lysmålings-udstyr der kan måle kontrast præcist når vi er oppe i de tal, så en måling på 17.400:1 skal du tage lidt med et gran salt, alt efter hvilket måleudstyr der er brugt. Derudover er omstændighederne omkring målingen meget afgørende oppe i disse tal - er der HELT mørkt i rummet der er målt i, er der målt ved min. eller max. zoom osv. Du kan sagtens opleve at én måler 5000:1, og en anden måler 20.000:1, for samme projektor. For det andet, så er der væsentligt forskel på hvad panelets native kontrast er, og hvad projektorens kontrast uden iris efter kalibrering er. 4000:1 i panelet kan sagtens blive til 1500:1 ud af projektoren.

Kort sagt: Om tallene er reelle eller ej, er sådan set ligegyldigt: Det interessante er ikke kontrast-målinger, det interessante er billedkvalitet. Uanset hvor seriøst du foretager dine målinger, kan du ikke aflæse den reelle billedkvalitet ud af dem. Men, som sagt, personligt foretrækker jeg Epson's projektorer frem for de øvrige LCD'er.

Ok, så må vi jo se hvad C4H måler den til (hvis de måler den...) - jeg synes de plejer at virke  troværdige og kompetente, og de måler den vel på samme måde som PT-AE2000, formoder jeg. Naturligvis er det jo, som du selv skriver, er det jo til en vis grad ligegyldigt hvad målinger viser, men jeg er lidt nysgerrig efter hvordan den yder i forhold til PT-AE2000, og om det er det rette valg jeg har truffet. I virkeligheden bør man jo helt holde op med at læse anmeldelser når man først har købt, og i stedet nyde udstyret. :)

Jeg er glad for at du synes om TW2000'eren, så vil jeg glæde mig ekstra meget til at det bliver i morgen. :)

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MoWa skrev:
Jeg mener Epson opgiver 1:4000 native på TW2000. Cine4Home målte PT-AE2000 til mellem 1650:1 og 2050:1 afhængigt af zoomindstilling, ved D65. Min leverandør (som har kalibreret den, og jeg ved godt det nok ikke er helt perfekt når den ikke kalibreres i mit hjem, men jeg skal alligevel (forhåbentlig) snart flytte) har målt en kalibreret TW2000 til 1:17.400 ved brug af iris, men desværre ingen måling uden brug af iris. C4H måler PT-AE2000 til mellem 1:5500 til og 1:6900 afh. af zoomindstiling, når irisen er i brug. Det er da en kraftig forskel, jeg er spændt på hvor meget af den forskel der udgøres af en mere aggresiv iris, og hvor meget der skyldes reelt bedre kontrast - og forskelle i måleudstyr/metode. Panelerne er jo de samme, men kan bedre lysvej og polariseringsfiltre virkelig gøre så stor forskel?

Jeg vil tillade mig at snakke lidt udenom: For det første, så er det kun egentligt lysmålings-udstyr der kan måle kontrast præcist når vi er oppe i de tal, så en måling på 17.400:1 skal du tage lidt med et gran salt, alt efter hvilket måleudstyr der er brugt. Derudover er omstændighederne omkring målingen meget afgørende oppe i disse tal - er der HELT mørkt i rummet der er målt i, er der målt ved min. eller max. zoom osv. Du kan sagtens opleve at én måler 5000:1, og en anden måler 20.000:1, for samme projektor. For det andet, så er der væsentligt forskel på hvad panelets native kontrast er, og hvad projektorens kontrast uden iris efter kalibrering er. 4000:1 i panelet kan sagtens blive til 1500:1 ud af projektoren.

Kort sagt: Om tallene er reelle eller ej, er sådan set ligegyldigt: Det interessante er ikke kontrast-målinger, det interessante er billedkvalitet. Uanset hvor seriøst du foretager dine målinger, kan du ikke aflæse den reelle billedkvalitet ud af dem. Men, som sagt, personligt foretrækker jeg Epson's projektorer frem for de øvrige LCD'er.

Otto, beklager, men du nærmest tigger og beder om at blive misbrugt, med din uudtømmelige viden. :) Har du et bud på hvor stort et lærred (gain 1) en velkalibreret TW2000 kan bære i et helt sortmalet og totalt mørklagt rum i ecomode? Jeg ville gerne have 300 cm i bredden - kan det mon lade sig gøre, eller skal man have større gain?

I første omgang skal den skyde på en grå QS 77", der er jeg jo nok i virkeligheden kun nervøs for at det bliver alt for lyst.

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
for mit vedkommede vil det være godt at man kalibredede dem alle (ISF)så man kunne se hvordan de yder under samme forudsætning.Man laver heller ikke 0-100 tider på is vs asfalt

Hvis du selv får den kalibreret når du køber den, ja. Hvis du ikke gør, så er det netop IKKE at give dem ens betingelser. Jeg elsker bil-analogier, så jeg leger med: Hvis bil A leveres med 14" dæk, og bil B leveres med 16" dæk, er det så mere retvisende hvis vi giver dem begge 17" dæk på og måler en omgangstid, hvis det ikke er 17" dæk du får den leveret med? Hvis du har tænkt dig at skifte til 17" dæk uanset hvad de leveres med, så ja. Hvis du har tænkt dig at køre på standard-dækkene, så afgjort nej. Derfor bør man måle først med standard-dæk, så med 17" dæk. Det samme gælder en anmeldelse af en projektor eller et tv: Fortæl os hvordan den opfører sig før og efter kalibrering (selvfølgelig mest interessant hvis anmelderen kan finde ud af at kalibrere!)



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Otto, beklager, men du nærmest tigger og beder om at blive misbrugt, med din uudtømmelige viden. :) Har du et bud på hvor stort et lærred (gain 1) en velkalibreret TW2000 kan bære i et helt sortmalet og totalt mørklagt rum i ecomode? Jeg ville gerne have 300 cm i bredden - kan det mon lade sig gøre, eller skal man have større gain?

Det afhænger lidt af hvad man mener er "nok". Jeg synes klart det er for stort til den projektor. Én af de ting der KAN bruges fra Projectorreviews, er deres målinger af lysstyrke. Bemærk at i bedste mode er lysstyrken efter kalibrering ca. 350 lumens, et pænt stykke fra projektorens maksimale formåen hvis man var ligeglad med farvegengivelsen. Rent teoretisk vil du få en lysstyrke på cirka 6,5 fL i denne indstilling, på et 300 cm bredt lærred. Alt efter zoom og lampens alder kan det være lavere i praksis. Til sammenligning er THX målet for 35 mm film 16 fL +/- 4, og ved digital cinema 12 fL (husker ikke lige tolerancen). 6.5 er, i et mørkt rum, brugbart men ikke meget. Jeg har haft demonstrationer på et 300 cm lærred med denne lysstyrke, uden at nogen har klaget, men personligt synes jeg som sagt det er for lidt, og du kan risikere at ende så lavt som 4 fL i praksis, hvilket afgjort er for lidt, når det er til seriøs hjemmebio og ikke bare "legetøj". Til sammenligning vil en JVC HD1 levere cirka det dobbelte, og være et LANGT bedre valg til et lærred i dén størrelse (men, som omtalt, også noget dyrere).

Du kan i princippet afhjælpe problemet ved at købe et Stewart Studiotek 130 lærred. Problemet er at det prismæssigt vil blive så meget dyrere, at du lige så godt kunne have købt JVC'en fra starten, og fået en generelt bedre billedkvalitet med i købet. Stewart lærredet kan dog være en reel mulighed, hvis du forventer at du kommer til at skifte projektoren ud løbende, et godt lærred kan holde mange år, og du skal ikke regne med at få en projektor der er for lysstærk til et 300 cm Studiotek 130 lige foreløbig.

Andre, billigere high-gain lærreder vil jeg direkte fraråde af hensyn til billedkvaliteten. Jeg er ikke fan af high-gain lærreder, men hvis det skal være noget, skal det være Studiotek 130.

MoWa skrev:
I første omgang skal den skyde på en grå QS 77", der er jeg jo nok i virkeligheden kun nervøs for at det bliver alt for lyst.

Det skal du på ingen måde være bange for, det vil i virkeligheden være meget passende. Det farlige bliver når du går op på et større lærred, så har du vænnet dig til den rigtige lysstyrke, så er det svært at gå tilbage. Det er nemmere at leve med for lidt lys, hvis man ikke ved hvordan det ser ud når der er den rigtige mængde lys...

Bemærk i forbindelse med billedstørrelser, at når du fordobler lærredets bredde (hvilket du ikke helt gør, men tæt på), så firdobler du arealet af billedet og dermed behovet for lysstyrke i projektoren. De fleste undervurderer hvor meget mere krævende en opgave det er for projektoren at levere et 300 cm bredt billede i forhold til f.eks. 240 cm - det er 60% mere lys der skal til, i forhold til et i forvejen pænt stort billede. Du skifter til 3 gange så stort et billede, det vil alt andet lige kunne mærkes.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MoWa skrev:
Otto, beklager, men du nærmest tigger og beder om at blive misbrugt, med din uudtømmelige viden. :) Har du et bud på hvor stort et lærred (gain 1) en velkalibreret TW2000 kan bære i et helt sortmalet og totalt mørklagt rum i ecomode? Jeg ville gerne have 300 cm i bredden - kan det mon lade sig gøre, eller skal man have større gain?

Det afhænger lidt af hvad man mener er "nok". Jeg synes klart det er for stort til den projektor. Én af de ting der KAN bruges fra Projectorreviews, er deres målinger af lysstyrke. Bemærk at i bedste mode er lysstyrken efter kalibrering ca. 350 lumens, et pænt stykke fra projektorens maksimale formåen hvis man var ligeglad med farvegengivelsen. Rent teoretisk vil du få en lysstyrke på cirka 6,5 fL i denne indstilling, på et 300 cm bredt lærred. Alt efter zoom og lampens alder kan det være lavere i praksis. Til sammenligning er THX målet for 35 mm film 16 fL +/- 4, og ved digital cinema 12 fL (husker ikke lige tolerancen). 6.5 er, i et mørkt rum, brugbart men ikke meget. Jeg har haft demonstrationer på et 300 cm lærred med denne lysstyrke, uden at nogen har klaget, men personligt synes jeg som sagt det er for lidt, og du kan risikere at ende så lavt som 4 fL i praksis, hvilket afgjort er for lidt, når det er til seriøs hjemmebio og ikke bare "legetøj". Til sammenligning vil en JVC HD1 levere cirka det dobbelte, og være et LANGT bedre valg til et lærred i dén størrelse (men, som omtalt, også noget dyrere).

Du kan i princippet afhjælpe problemet ved at købe et Stewart Studiotek 130 lærred. Problemet er at det prismæssigt vil blive så meget dyrere, at du lige så godt kunne have købt JVC'en fra starten, og fået en generelt bedre billedkvalitet med i købet. Stewart lærredet kan dog være en reel mulighed, hvis du forventer at du kommer til at skifte projektoren ud løbende, et godt lærred kan holde mange år, og du skal ikke regne med at få en projektor der er for lysstærk til et 300 cm Studiotek 130 lige foreløbig.

Andre, billigere high-gain lærreder vil jeg direkte fraråde af hensyn til billedkvaliteten. Jeg er ikke fan af high-gain lærreder, men hvis det skal være noget, skal det være Studiotek 130.

MoWa skrev:
I første omgang skal den skyde på en grå QS 77", der er jeg jo nok i virkeligheden kun nervøs for at det bliver alt for lyst.

Det skal du på ingen måde være bange for, det vil i virkeligheden være meget passende. Det farlige bliver når du går op på et større lærred, så har du vænnet dig til den rigtige lysstyrke, så er det svært at gå tilbage. Det er nemmere at leve med for lidt lys, hvis man ikke ved hvordan det ser ud når der er den rigtige mængde lys...

Bemærk i forbindelse med billedstørrelser, at når du fordobler lærredets bredde (hvilket du ikke helt gør, men tæt på), så firdobler du arealet af billedet og dermed behovet for lysstyrke i projektoren. De fleste undervurderer hvor meget mere krævende en opgave det er for projektoren at levere et 300 cm bredt billede i forhold til f.eks. 240 cm - det er 60% mere lys der skal til, i forhold til et i forvejen pænt stort billede. Du skifter til 3 gange så stort et billede, det vil alt andet lige kunne mærkes.

Ok, takker, jeg må nøjes med et mindre lærred, det går nok. :) Forresten måler ProjectorReviews faktisk 468 lumens i theater black 1 kalibreret. Det må, såvidt jeg kan regne ud, blive meget passende for et 250 cm lærred.

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Ok, takker, jeg må nøjes med et mindre lærred, det går nok. :) Forresten måler ProjectorReviews faktisk 468 lumens i theater black 1 kalibreret. Det må, såvidt jeg kan regne ud, blive meget passende for et 250 cm lærred.

Jeg huskede forkert, men du skal så til gengæld trække 20% fra for low power mode, så du ender ikke så langt fra de 350.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MoWa skrev:
Ok, takker, jeg må nøjes med et mindre lærred, det går nok. :) Forresten måler ProjectorReviews faktisk 468 lumens i theater black 1 kalibreret. Det må, såvidt jeg kan regne ud, blive meget passende for et 250 cm lærred.

Jeg huskede forkert, men du skal så til gengæld trække 20% fra for low power mode, så du ender ikke så langt fra de 350.

Dang. :) Du siger du kun kan anbefale Studiotek 130 af high gain lærrederne - har du prøvet Screen Goo? Folk ser jo ganske tilfredse ud rundt omkring på nettet, men det kræver jo helt klart at det bliver sprøjtet på. Det anser jeg dog ikke som noget problem, det skal jeg nok finde ud af. Projektoren var langt dyrere end hvad jeg har råd til, så at skulle investere 15-20K på et lærred er ret udelukket. :)

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa
 
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Projectorcentral har sammenlignet Stewart Studiotek 130 med CRT White Screen Goo. Deres konklusion er, at kvaliteten en lille smule dårligere på alle områder. Den største forskel er, at Stewart er gain 1.3 og Screen Goo er gain 1.0.

http://www.projectorcentral.com/goo_systems_projector_screen s.htm

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes