Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: "power transformer" til rør-forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer i øjeblikket, at bygge en rør-forforstærker. Det der holder mig tilbage i øjeblikket er, at jeg ikke kan finde ud af hvad "power transformeren" kommer til at koste og hvor den kan købes, da det ikke umiddelbart er en standard hyldevarer. Derfor håber jeg der er nogen der ved hvor jeg kan anskaffe mig nedenstående og hvad sådan en ca. vil koste.

De specs den skal opfylde er følgende:

Primary: 220-0V

Secondary 1: 350-0-350@100mA

Secondary 2: 3,15-0-3,15@2A

Secondary 3: 3,15-0-3,15@2A

Den rør-forforstærker jeg overvejer at bygge skulle være en ideel begynder rørforstærker. Der skulle være tale om en forbedret/modificeret udgave af en audio note m7, og der kan læse om den på følgende link http://www.diyparadise.com/simplepreamp.html . Da der er to strømforsyningsudgaver på siden vil jeg lige nævne, at den jeg forventer at benytte er den som bygget op omkring to chokes.

VH Martin

Til top Vis seve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seve

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

http://www.audioconsult.dk/

Han har en del liggende til rør-DIY....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Tak.

Jeg prøver at kontakte ham, så jeg kan hører hvad han kan tilbyde og til hvilken pris. Jeg var i kontakt med et Hollandsk firma, og de ville have ca. 200 Euro, hvilket jeg synes var halv dyrt, da siden hvor forforstærkeren nævnes kan få dem lavet i Hong Kong til under $40. Jeg ved selvfølgelig godt at vi befinder os i Danmark men...

Vh Martin

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Til andre der leder efter en "power transformer", så har jeg fundet følgende steder i Europa der er behjælpelige.

1. www.amplimo.nl de var ret dyrer når der var tale om specielt fremstillede transformer. De skulle ca. have 200 Euro for den ovenstående transformer.

2. http://www.askjanfirst.de/ han var noget bedre prismæssigt han kunne klarer den til ca. 70 Euro.

Hvilken fremstiller der er bedst skal jeg ikke kunne sige, men jeg har kun hørt godt om Amolimo, som vist nok har noget med Plitron at gøre...

Hilsen Martin

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at kigge på www.audiokit.it
De sælger transformere fra amerikanske Hammond. Om der er
noget i mellem du kan bruge ved jeg ikke, men det kunne jo være

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Den trafo du skal have lavet kan du få lavet hos www.vrttransformer.dk der ligger i nærheden af roskilde. Jeg har fået lavet en del nettrafoer samt drosler der, og de er særdeles prisbillige og i god kvalitet.

Hammond trafoer kan ikke være med prismæssigt, men de kan fås i DK.

Til den preamp behøves du absolut ikke en 100mA vikling, selv en 50mA er stærkt overdimensioneret.

Desuden vil den fosyning langt fra være optimal, du kan ikke bruge en 30Hy drossel input til den kreds, når den ikke trækker mere strøm. Der skal ændres en del på forsyningen for at den er til at bruge.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

CarrotMan

Jeg har kigget på audiokit.it under deres hammond transformere, og desværre var der ikke noget der lige umiddelbart kunne bruges, men tak for forslaget.

Tubeman

Jeg har faktisk forsøgt, at kontakte www.vrttransformer.dk, men jeg har desværre aldrig fået noget svar. Det var godt nok via en hotmail account, hvilket måske ryger i deres spamfilter!?

Angående din kritik af strømforsyningens opbygning kan du meget vel have ret, men jeg ved for lidt om dette område til selv at kunne vurdere dette. Grunden til jeg valgte denne preamp, som bliver et begynder project der skal laves sideløbende med at en gainclone og preamp buffer samles , var at den så enkel ud, og at den er blevet rost rimeligt meget. Kan du evt. foreslå en anden opbygning af forsynings delen vil jeg blive meget glad, og evt fortælle hvad problemet med den oprindelige forsyning er, da den jo er blevet brugt af en del mennesker, som synes den lyder godt. Du har ikke kigget på det forkert schema på siden?

VH Martin

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på det diagram med forsyningen med de 2 stk 30 henry drossel (chokes). Jeg ved ikke om det er det du mener der er det forkerte?Man kan ikke bare smide en hvilken som helst størrelse drossel ind efter ensretteren, det skal regnes ud afhængig af hvor meget strøm kredsen trækker. Jeg  kan sagtens give dig formler og den slags, hvis du er interesseret i det. Desuden er der også noget med størrelsen på kondensatorerne efter så store drosseler. De laver et lavpasfilter hvor frekvensen ligger forholdsvis højt ( tæt på audio området).

Der er intet i vejen med selve forforstærkerkredsen, en 5687 som "grounded cathode" er i sig selv ofte en vellydende konstruktion, kredsen minder meget om tiny tube som dog er lavet med en ECC82/12AU7. Ideen med at køre røret parallelt er fin, eftersom røret får halveret anode modstanden, hvilket giver lavere udgangsimpedans, dobbelt gm, højere spændings "sving" ved lavere forvrængning.

Det er ikke svært at lave forsyningen om, jeg vil gerne kigge lidt på det hvis det har din interesse.

Kontakt VRT telefonisk, så er du sikker i din sag. Det koster mindre end du tror.

Tubeman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kigget lidt mere på diagrammet. Det viser sig at 5687 røret ikke er koblet parallelt, men at det dog med fordel kan gøres. Jeg regnede lidt på det:

Som den er vist med en højspænding (B+) på 255V og en 10K anodemodstand (Ra) trækker kredsen omkring 12mA, har en forstærkning på ~23dB, og en udgangsimpedans på 1,7K.

Hvis man parallelkoblede kredsen, så du bruger et helt 5687 rør til hver kanal, med de samme komponentværdier, vil kredsen være en anelse mere lineær i spændingssving, forstærkning på 24dB, samt en udgangsimpedans på 900 ohm. Og det er uden nogen form for modkobling.

Man kunne også gå lidt videre, hvis man alligevel skulle bruge et helt 5687 rør til hver kanal, og lave den som en SRPP/Mu follower, hvor den ene triodehalvdel vil fungere som et aktivt load for den spændingsforstærkende triode. Det er en klar forbedring i forhold til en 10K modstand. Jeg kan godt tegne et diagram til dig på den måde, men det kræver at man biaser gløden op til omkring +100V over stel.

Angående strømforsyning: Vil du have drossel input eller kan du bruge kondensator input? Så prøver jeg lige at regne på det.

Tubeman

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman

Først mange tak fordi du vil tage dig tiden til at hjælpe en nybegynder.

Og jo det var det rigtige diagram med drossler du kiggede på...

Ang. dit spørgsmål om hvorvidt jeg vil benytte drossler eller kun kondensatorer i strømforsyningen, så tror jeg, at jeg vil holde faste i drosslerne, da jeg har hørt dette skulle være det bedste, men her kan jeg også tage fejl!? Jeg har lige set på siden med diagrammet, at der også er foreslået en konstruktion der er som følger 350-0-350V@100mA, efterfulgt af 10H, 50uF, 10H, 50uF. Dette er den opbygning som ham der først lavede konstruktionen benyttede...vil det være bedre?

Mhs. til at benytte to 5687 rør så tror jeg at jeg vil benytte det råd, hvilket jeg faktisk også havde overvejet med baggrund i at hver kanal da vil blive adskilt. Dette betyder vel også, at jeg skal have en secondary mere på 3,15-0-3,15v til heaters eller er det ikke nødvendigt? 

Dog tror jeg, at jeg vil holde konstruktionen simpel og holde mig fra den SRPP/Mu follower i hvert fald i første omgang. Det er trods alt et begynder projekt, og grunden til jeg turde at kaste mig ud i den konstruktion på diyparadise.com var at der var en step-by-step guide. Det vil dog være en fordel, hvis trafoen bliver bliver konstrueret således den også kan benyttes hvis jeg senere hen vil prøve en SRPP/Mu follower, men er det overhovedet muligt?

Du må som du foreslår meget gerne give mig et par formler til udregninger, da det altid er godt at lære noget nyt.

Endnu engang tak for hjælpen, og jeg vil lige tilføje spørgsmålene er ikke noget der haster, da jeg selv har travlt i øjeblikket, og derfor næppe bliver færdig med konsktruktion før om et par måneder.

VH Martin

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman

Først mange tak fordi du vil tage dig tiden til at hjælpe en nybegynder.

Velbekomme.

Og jo det var det rigtige diagram med drossler du kiggede på...

Ang. dit spørgsmål om hvorvidt jeg vil benytte drossler eller kun kondensatorer i strømforsyningen, så tror jeg, at jeg vil holde faste i drosslerne, da jeg har hørt dette skulle være det bedste, men her kan jeg også tage fejl!?

Mange mener at et drossel input filter er bedre end kondensator input, pga drosselen sørger for en jævn strøm fremfor "puls" på kondensatorerne. Det kræver dog noget mere af nettrafoen, da et kondensator filter giver en ensrettet spænding på X1.41 og en drossel filter kun giver X0.9.

Jeg har lige set på siden med diagrammet, at der også er foreslået en konstruktion der er som følger 350-0-350V@100mA, efterfulgt af 10H, 50uF, 10H, 50uF. Dette er den opbygning som ham der først lavede konstruktionen benyttede...vil det være bedre?

Jeps, den ser bedre ud, uden jeg dog har regnet på det. Et alternativ kunne være ensretter, 10H, 100uF, og så dele den ud til to kanaler, hvor hver kanal så har en drossel samt kondensator filter mere. Skal jeg tegne det for dig, eller kan du følge mig?

Mhs. til at benytte to 5687 rør så tror jeg at jeg vil benytte det råd, hvilket jeg faktisk også havde overvejet med baggrund i at hver kanal da vil blive adskilt. Dette betyder vel også, at jeg skal have en secondary mere på 3,15-0-3,15v til heaters eller er det ikke nødvendigt? 

Hvis du bestiller en trafo, vil jeg foreslå følgende specifikationer til den 5687 preamp med drossel input og parallel rør i hver kanal:

Sec1: 350-0-350V/50mA (kredsen trækker 24mA, så den er 100% overdimensioneret)

sec2: 0-5-6.3V/2A til glød på ensretterrør. På den måde kan du bruge mange af de 5V typer der kan fås, og eksperimentere med lyden (5R4,5V4,5Y3,5Z4,5AR4,GZ32,GZ34,og så videre) samtidig med at du også kan bruge de 6.3V typer (EZ80,EZ81,EZ90 osv) Bemærk jeg har lavet den uden centerudtag.

sec3: 0-9V 2A til gløden på de to 5687 rør. Også uden centerudtag. Det er bedre med en højere spænding når den skal ensrettes og reguleres.

Dog tror jeg, at jeg vil holde konstruktionen simpel og holde mig fra den SRPP/Mu follower i hvert fald i første omgang. Det er trods alt et begynder projekt, og grunden til jeg turde at kaste mig ud i den konstruktion på diyparadise.com var at der var en step-by-step guide. Det vil dog være en fordel, hvis trafoen bliver bliver konstrueret således den også kan benyttes hvis jeg senere hen vil prøve en SRPP/Mu follower, men er det overhovedet muligt?

Intet problem. Trafoen kan sagtens bruges til det. Desuden kan du også bruge en fet eller opamp som det aktive load i en mu follower, uden at det har nogen negativ indflydelse. Det er stadig trioden der er den spændingsforstærkende del.

Du må som du foreslår meget gerne give mig et par formler til udregninger, da det altid er godt at lære noget nyt.

Jeg finder noget frem.

Endnu engang tak for hjælpen, og jeg vil lige tilføje spørgsmålene er ikke noget der haster, da jeg selv har travlt i øjeblikket, og derfor næppe bliver færdig med konsktruktion før om et par måneder.

Helt OK. Jeg mener også at vi har snakket sammen før om det her projekt, så vidt jeg husker, men det var måske ikke dig?Hvis du har spørgsmål skriver du bare. Jeg vil gerne hjælpe.

Tubeman

VH Martin

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman

Jeps, den ser bedre ud, uden jeg dog har regnet på det. Et alternativ kunne være ensretter, 10H, 100uF, og så dele den ud til to kanaler, hvor hver kanal så har en drossel samt kondensator filter mere. Skal jeg tegne det for dig, eller kan du følge mig?

Jeg vil blive glad hvis du kan tegne det for mig. Jeg ved ikke om det kan klares via forumet ellers kan du bare få en mailadresse du kan sende det til, så kan du også sende de formler dertil!?. Umiddelbart hvad vil du mene er bedst at benytte den du foreslår eller 10H, 50uF, 10H, 50uF?

Tak for forslaget mhs. til bestilling af trafo. Det er jo perfekt, at jeg med modifikationerne kan benytte en masse forskellige ensretterrør, og at den samtidig kan benyttes ved en senerehen tilføjelse af en SRPP/Mu follower! Dog ved jeg ikke hvad det betyder når du siger den er uden centerudtag.

Helt OK. Jeg mener også at vi har snakket sammen før om det her projekt, så vidt jeg husker, men det var måske ikke dig?Hvis du har spørgsmål skriver du bare. Jeg vil gerne hjælpe.

Det er faktisk meget muligt. Jeg snakkede i hvert fald med en om netop dette projekt for omkring et lille år siden. Der faldt det dog til jorden igen, men nu har jeg fået en kammerat som også interessere sig for hifi, og han har samtidig noget mere teknisk indsigt end jeg, så nu skulle det gerne blive til noget.

VH Martin

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

seve skrev:

Hej Tubeman

Jeg vil blive glad hvis du kan tegne det for mig. Jeg ved ikke om det kan klares via forumet ellers kan du bare få en mailadresse du kan sende det til, så kan du også sende de formler dertil!?. Umiddelbart hvad vil du mene er bedst at benytte den du foreslår eller 10H, 50uF, 10H, 50uF?

Må jeg foreslå at du downloader duncans psudII. bare søg på duncan+psud II  på google. Det er en virtuel strømforsynings design program, der er gratis, og nemt at bruge til at danne sig et overblik. Det har begrænsninger, men man kan lære meget af det.  eksempelvis formel for beregning af størrelsen på L (drossel inputabsolut minimum) filter er E/Ix0.88 altså spænding divideret med strømgange 0.88 (for 60hZ). Der er også grænser for hvor stor en kondensator og drossel du må smide efter et ensretter rør, men regn med max. 10H for en drossel, og 8-60uF for en ensretter (afhængig af type). Jeg vil gerne tegne det for dig, jeg skal bare have din adresse.

Tak for forslaget mhs. til bestilling af trafo. Det er jo perfekt, at jeg med modifikationerne kan benytte en masse forskellige ensretterrør, og at den samtidig kan benyttes ved en senerehen tilføjelse af en SRPP/Mu follower! Dog ved jeg ikke hvad det betyder når du siger den er uden centerudtag.

Eksempel: 3,15-0-3,15 Det er en 6.3V vikling med centerudtag.

eksempel: 0-6.3V: det er en 6.3V vikling uden.

Den eneste vikling der skal være med centerudtag er den til højspændingen, ellers kan du ikke bruge et ensretter rør, medmindre du smider et par dioder ind i sammen med.

Det er faktisk meget muligt. Jeg snakkede i hvert fald med en om netop dette projekt for omkring et lille år siden. Der faldt det dog til jorden igen, men nu har jeg fået en kammerat som også interessere sig for hifi, og han har samtidig noget mere teknisk indsigt end jeg, så nu skulle det gerne blive til noget.

Du siger bare til, jeg kan måske også bistå med svar på et spørgsmål hvis der måtte dukke et sådan op.

En anden ting er: Når du begynder at købe dele ind til den, så LAD VÆRE med at købe alle mulige ekstremt dyre komponenter der "er udviklet specielt til audio". Køb gode standard komponenter og opgrader eventuelt på et senere tidspunkt. Hvis du vælger delene rigtigt ud, vil du stadig få en forstærker hvor der sidder bedre komponenter i end i mange kommercielle high end produkter. I sær i strømforsyningen, er det nu om dage nemt at få ekstremt gode lytter med høj ripple, lav ESR/ESL osv, pga den udprægede brug af switch mode forsyninger.

Spørg før du handler, husk det!!!

Tubeman

VH Martin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes