Forfatter |
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at købe en HD DVD/Blu-Ray afspiller og vil smide billedet gennem min Sanyo Z5 med 720P, men tænker på om det overhovedet kan svare sig.
Dels fordi Z5'eren ikke er Full HD (deraf 720P) og så fordi mit lærred er ret lille (68"). Jeg mener at have læst at man mindst skal op i 80-100" før man vil få noget ud af HD billedet.
Men er der mon alligevel noget at hente?!
Om ikke andet kunne man ved køb af ny afspiller måske få en bedre chip til opskalering af standard DVD'er.
Nogle bud?
Jeg formoder at der vil være forskel på HD film i 720P kontra standard DVD opskaleret til 720P fra alm. DVD afspiller, men vil den være til at se?!
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
720p displays/projektorer er gode nok til virkeligt at tydeligøre hvor meget bedre 1080p kildemateriale ser ud end 576i/480i gør - det bør du ikke et øjeblik være i tvivl om.
Opløsningen og dermed detaljeringsgraden vil selvsagt være mindre med en 720p projektor sammenlignet med 1080p, men der er også andre ting end opløsning som adskiller DVD fra BD/HD-DVD; de gode HD transfers har intet edge enhancement, farvepalette og gråtoner/sortniveau er markant bedre, ingen komprimeringsartefakter, HD lydspor og knivskarpe undertekster.
Hvorvidt dit 68" lærred er for småt til HD, så kommer det an på hvor tæt du sidder på lærredet. Som udgangspunkt vil jeg dog sige at lærredets størrelse ikke bør have betydning - jeg tror du vil opleve et knivskarpt og lysstærkt HD billede med den billedstørrelse.
Om du skal investere i en rigtigt god opscaler - tjaa, det får an på hvor meget du kommer til at vægte din DVD samling kontra HD. Jeg ville måske vente til man kan få samme kvalitet scaler som Reon/Realta chippen kan byde på i billigere afspillere og så blot vælge en god HD afspiller nu, men det er et valg baseret på mine præferencer.
Selv sad jeg igår aftes og nød Predator på Blu-ray på min 720p projektor via en PS3. Den er lidt ujævn i billedkvaliteten (hvilket er meget tydeligt i HD) i og med at enkelte scener er meget grynede. Til gengæld er det meste af filmen knivskarp og enkelte sekvenser er ren referencekvalitet. Det var et fantastisk gensyn med en af mine favoritfilm i genren og min pointe er, at når først du vænner dig til at se dine yndlingsfilm i HD så er der ingen vej tilbage til DVD. Det er som om at se filmene for første gang - igen.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt, og jeg bliver bestemt mere fristet.
Jeg sidder ca. 3 meter fra lærrredet.
Jeg vil bestemt blive ved med at se min nuværende DVD samling, og kun have et lille udvalg af HD materiale til at starte med. Det kommer i hvert fald til at tage lang tid, før jeg når op på 600+ HD titler.
Ang. skaleringen, sidder Reon chippen så ikke i en af Toshiba's HD VD-afspillere?!
Om det så bliver HD DVD er nok tvivlsomt, som markedet ser ud nu. Det her med, at flere og flere studier går over til Blu-Ray...
Hvordan ser det ud med god opskalering i Blu-Ray afspillere?!
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan klart anbefales at anskaffe en HD-afspiller.
Jeg har selv en Toshiba HD-XE1, som er tilsluttet mit 43" Pioneer plasma TV. Selv helt nede i den størrelse, er der en klar forskel på alm. DVD og HD film. Også selvom TV'et kun understøtter 720p.
Så jeg går ud fra, at forskellen bliver endnu større når du kommer op i 68". 
Og jo, Reon chippen sidder i HD-XE1 og den gør det super - både som HD og DVD afspiller.
|
Til top |
|
|
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Ang. skaleringen, sidder Reon chippen så ikke i en af Toshiba's HD VD-afspillere?! |
|
|
Jo, Toshiba HD-XE1 kan fås for ca. 3300 kr i Tyskland nu. Jeg nævner kun den pris, fordi den ikke rigtigt forhandles herhjemme. Danmark har altid været et HD DVD udland (uanset formatkrigen iøvrigt)
kaizer skrev:
Hvordan ser det ud med god opskalering i Blu-Ray afspillere?! |
|
|
PS3 gør det udemærket.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
kaizer skrev:
Ang. skaleringen, sidder Reon chippen så ikke i en af Toshiba's HD VD-afspillere?! |
|
|
Jo, Toshiba HD-XE1 kan fås for ca. 3300 kr i Tyskland nu. Jeg nævner kun den pris, fordi den ikke rigtigt forhandles herhjemme. Danmark har altid været et HD DVD udland (uanset formatkrigen iøvrigt)
kaizer skrev:
Hvordan ser det ud med god opskalering i Blu-Ray afspillere?! |
|
|
PS3 gør det udemærket.
/Lars
|
|
|
Hvordan ser det så ud med Blu-Ray "stand alone" afspiller? Er der nogle af dem, der har en mere moderne chip monteret? (Reon eller lign.)
|
Til top |
|
|
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Hvordan ser det så ud med Blu-Ray "stand alone" afspiller? Er der nogle af dem, der har en mere moderne chip monteret? (Reon eller lign.) |
|
|
Hvad er målet ?
Lige nu findes der ingen highend Blu-ray afspiller, der klarer det hele. Det nærmeste er faktisk Playstation3 - der gør det ganske godt.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
kaizer skrev:
Hvordan ser det så ud med Blu-Ray "stand alone" afspiller? Er der nogle af dem, der har en mere moderne chip monteret? (Reon eller lign.) |
|
|
Hvad er målet ?
Lige nu findes der ingen highend Blu-ray afspiller, der klarer det hele. Det nærmeste er faktisk Playstation3 - der gør det ganske godt.
/Lars
|
|
|
Målet er at få en bedre opskalering end min Marantz DV6001 er i stand til. Ikke at jeg på nogen måde er utilfreds, men jeg har som sagt hørt at Reon chippen skulle være fantastisk.
Om det vil give en forskel er jo så spørgsmålet. Toshiba HD-XE1 koster jo også en del penge, og hvis forskellen blot er marginal, kan jeg jo lige så godt købe en billigere afspiller, eller beholde Marantz'en.
High end bliver det nok aldrig. (hvis du mener de dyreste Blu-Ray afspillere). Jeg er simpelthen ikke interesseret i at bruge så mange penge på et produkt jeg kun vil bruge 2-4 timer om ugen.
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Målet er at få en bedre opskalering end min Marantz DV6001 er i stand til. Ikke at jeg på nogen måde er utilfreds, men jeg har som sagt hørt at Reon chippen skulle være fantastisk.
Om det vil give en forskel er jo så spørgsmålet. Toshiba HD-XE1 koster jo også en del penge, og hvis forskellen blot er marginal, kan jeg jo lige så godt købe en billigere afspiller, eller beholde Marantz'en.
High end bliver det nok aldrig. (hvis du mener de dyreste Blu-Ray afspillere). Jeg er simpelthen ikke interesseret i at bruge så mange penge på et produkt jeg kun vil bruge 2-4 timer om ugen.
|
|
|
Jeg har selv en Marantz DV6600 (minder meget om DV6001, er bare en generation ældre). Toshiba'en upscaler væsentlig bedre end DV6600. Der er ikke KÆMPE forskel, men den gør det i hvert fald bedre.
|
Til top |
|
|