| Forfatter |
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mit projekt "slynglestuen" er ved at være færdigt, så jeg snart kan flytte ind. Det betyder jo så, at jeg kan få min pladespiller i omdrejninger igen. Jeg skal ud at investere i en ny pu til banditten, og det er ikke nogen let opgave synes jeg. Her går jeg og tror at jeg skal prøve en shelter 201, men kommer i tvivl efter at have snakket og ikke mindst lyttet til en del forskellige folk og pladespillere.
Jeg kunne godt tænke mig at få fordele og ulemper listet op ved de forskellige slibninger, mm kontra mc osv. Derudover ville det være fint med links til reonansudregninger på arme og pu'er.
Ved godt at det måske ikke er let, da der jo findes pu'er i mange foskellige prisklasser, men alligevel. Jeg har pløjet en masse tråde igennem, men synes ikke rigtigt at jeg har kunnet finde en sådan "liste".. Håber at der er nogen af Jer analoge guruer der har lyst og mod på dette.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well mine sidste 4 pick-upper, har i den grad haft glæde af at få påmonteret Van den Hul 1 spids og boron canteliver.
Bl.a min Kiseki og Ortofon Spu85 Anv.
Sidstnævnte havde trods alt Ortofon fineste slipning.
Sten canteliver har tendens til at gøre lyder lyserer
Jeg selv har savnet en liste der beskriver diamant og nålefanens indflydelse,men ak ingen har svaret mig.
Derfor går jeg den dyre vej.Simpelhen sender min nye tilspillet p.u'er til re-tipping og prøver forskellige comboer
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den hårde måde at lære tingene på, men selvfølgelig nok også den bedste. Ville dog stadig være lækkert at der var en eller anden form for "opslagsværk", hvor man kunne læse lidt om fordele og ulemper..
mvh
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der også er utrolig mange faktorer der afgøre hvordan en p.u lyder.Det ikke bare slipningen
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
| Her går jeg og tror at jeg skal prøve en shelter 201, men kommer i tvivl efter at have snakket og ikke mindst lyttet til en del forskellige folk og pladespillere. |
|
|
Er sådan en Shelter 201 ikke kraftigt i underkanten set i forhold til din ganske kompetente pladespiller/arm? Skal du ikke have en god MC i den lidt dyrere ende? Nu ved jeg ikke hvilken RIAA du har?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du i tvivl?Køb en konge pick-up.De fåes fra 12.000.- og op.
Her vil altid få en dejlig lytteoplevelse.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Er sådan en Shelter 201 ikke kraftigt i underkanten set i forhold til din ganske kompetente pladespiller/arm? Skal du ikke have en god MC i den lidt dyrere ende? Nu ved jeg ikke hvilken RIAA du har?
|
|
|
Jo, du har temmelig sikkert ret. Jeg kører med Densens indbyggede riaa. Skal nok også opgradere der, men man skal jo starte et sted. Synes dog at diamondduck's forslag om bare at købe en pu til over 12k er lige i overkanten.. Især hvis ikke lige den passer ind i smagen..
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
TØSEDRENGE
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
TØSEDRENGE  |
|
|
Der er nogle der er født med en guldske i r***n, og så er der andre der ikke er Jeg synes sq 12k er mange penge, og ville være ked af at smide dem i en pu der måske ikke passer ind...
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den første påstand er korrekt,men kigger man på dit anlæg-sååh er jeg lidt i tvivl hvem af os der født med en guldske i numsen
Jeg var da også nervøs da jeg bestilte min første 13 kilos p.u.Men min tvivl blev i den grad gjort til skamme,da første gang jeg lyttede på den.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch: Men din Densen RIAA kan altså godt klare MC?
Jeg tror at du vil få svært ved at finde en moderne MC der ikke vil fungere ganske fint i din SME IV arm. Den (armen) er vel nærmest alt-ædende så længe at du ikke støver en eller anden mystisk vintage pick-up op med helt ude i skoven nåle-eftergivenhed (om det så er en gammel Decca (meget stiv) eller ADC (meget blød)).
mørch skrev:
| Jeg kunne godt tænke mig at få fordele og ulemper listet op ved de forskellige slibninger, mm kontra mc osv. |
|
|
Meget generelt kan man vel sige at de mere avancerede slibninger hiver flere informationer op af rillen men at de samtidig også er mere kritiske mht. korrekt setup. Konisk -> Elliptisk -> Line Contact -> VdH. Og variationer (vel primært betegnelsen) af disse - Fritz Gyger (VdH), Micro Ridge (Line Contact?).
mørch skrev:
| Derudover ville det være fint med links til reonansudregninger på arme og pu'er. |
|
|
Du be'r selv om det.
The Analog Dept.
Cartridge Database.
Der står også lidt nederst i dette Mørch (hint!) pdf dokument.
Mvh.
P.S. D-Duck: Kender du Anderbilt fra Andeby?
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler du er jo linkenes mester... Der er jo læsestof nok..
Desværre er min riaa kun en dp-01, altså en mm riaa. Derfor skal jeg jo nok også se mig lidt om efter en anden.. Ved ikke om man kan opgradere den til en af Densens nye riaa'er der kan tage både mm og mc. Ellers må jeg jo have mig en ekstern...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mørch,
Du kan lige så lidt forudse lyden fra en pickup ved at kigge på nål og slibning som du kan bedømme lyden fra en forstærker på grundlag af dens udgangstransistorer. Det er helheden der tæller og her der rigtigt meget der tæller med.
Der er nok nogen vej uden om at begynde et sted og så arbejde sig frem. Man kan tale om de forskellige producenters lydfilosofi. Således vil en god Benz (meget generelt beskrevet) typisk lyde varmt, stort og med masser af krop, mens f.eks. de bedre Ortofon er mere udstrakte, slanke og meget præcise.
Jeg har gennem tiden være rigtigt mange pickupper igennem, og langt de fleste af dem befinder sig stadig i min samling. Jeg har længe haft en forkærlighed for Benz og måske du skulle kigge på en af de mere overkommelige i den kategori - evt. en high output. Min nyeste erhvervelse er en Transfiguration Orpheus som er utrolig, men den lille Axia til ca. 9.500 gør det rigtigt godt, selv om den er mere afslørende og kritisk end f.eks. Shelter 501, der så er lidt mere varm i lyden men til gengæld koster lidt mindre. Går vi længere ned i pris er der f.eks. Ortofon Rondo Bronze, som er yderst neutral med en herlig mellemtone og en noget tør lidt klinisk top (afhænger af det øvrige udstyr). Et andet alternativ kunne være en af de større Dyna Vector eller Clear Audio ....eller ....eller. Sådan kan man blive ved.
Men afgjort din pladespiller/arm kan godt bære en investering på 5.000 til 10.000 kroner.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa, der er jo nok ikke andet for end at tage fat.... Hmmmm, er der nogen der kan tilbyde en billig livsforsikring, nu når jeg skal fortælle konen om mine fremtidige investeringer
Første større skridt er jo nok en ny riaa for at komme videre.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Krenzler du er jo linkenes mester... Der er jo læsestof nok..
Desværre er min riaa kun en dp-01, altså en mm riaa. Derfor skal jeg jo nok også se mig lidt om efter en anden.. Ved ikke om man kan opgradere den til en af Densens nye riaa'er der kan tage både mm og mc. Ellers må jeg jo have mig en ekstern...
|
|
|
Ja, så ryger der (foruden pickup'en) ekstra 12.000 kroner oven i hatten! ;-)
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt gad jeg godt at prøve en Dyna Karat 17D3 hvis jeg vel og mærke havde en klasse-arm a la SME IV og en MC RIAA på >100 ohm & min. 60dB.
Den korte nålefane kræver dog lige at man er ekstra opmærksom med nøjagtigheden under setup.
Er der nogen derude der spiller på sådan en gul fætter?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt plejer diamant canteliver at være til den lyse side.Disse pick-upper synes at stille store krav til resten af anlæget,hvis du skal få glæde af
dens kvaliteter.
de knækker også hurtiger end traditionelle nålefaner
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Hvad ved jeg?  Den er ihvertfald gul!
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Personligt gad jeg godt at prøve en Dyna Karat 17D3 hvis jeg vel og mærke havde en klasse-arm a la SME IV og en MC RIAA på >100 ohm & min. 60dB.
Den korte nålefane kræver dog lige at man er ekstra opmærksom med nøjagtigheden under setup.
Er der nogen derude der spiller på sådan en gul fætter?
|
|
|
Jo... den pickup har jeg haft i en Rega RB600 arm, det var en dejlig lille guldklump
|
| Til top |
|
| |