Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Gode råd søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Halløj i head-fi hytten

Jeg søger nogle gode råd til køb af en hovedtelefon og evt. en forstærker dertil. Min viden på dette område er mildt sagt ret ringe, så jeg håber I kan hjælpe lidt.

Jeg vil gerne have fat i en hovedtelefon, som primært skal bruges til to kategorier - nemlig musik og underholdning (film/spil via Playstation 3). Jeg vil klart lægge mest vægt på musikken, og derfor kommer spil og film i anden række.

Men jeg ved dog ikke rigtig, hvor jeg skal starte? Jeg har kun minimal kendskab til Sennheiser og SONY - har aldrig hørt andet.

Jeg regner nok med at kaste omkring 2k til hovedtelefonen, dog gerne mindre. Er der nogle specifikke modeller I kan anbefale mig at kigge på?

Og hvad med en headamp? Er det nødvendigt, før det kan lyde godt? Planen er kun at bruge hovedtelefonen derhjemme, da jeg allerede har en god IEM til min iRiver Clix 2. Desuden har jeg planer om at købe en Stello DAC. Den har dog ikke indgang til hovedtelefoner desværre.

Så gutter, hvor skal jeg starte, og hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du bor i Århus, der må da være nogle steder hvor du kan få en lytter på det udvalg der er i byen....

Hvilken IEM har du ??
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Sennheiser HD 650, dam kan jeg klart anbefale, de spiller forygende.

Du kan få dem mange stedder, ikke kun i hififorretninger.
Og det billigste sted jeg har kunne finde er SHG lige pt.
Det er ikke nogen skod gamer- hovedtelefon, det er serriøst kram, selv om SHG sælger den.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710470&am p;ref=edbpriser

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hvordan med ind/udstråling af lyd? skal du have fat i en lukket eller åben? Jeg er selv en lukket mand foran ps3'eren 

Og ellers så skal du simpelthen ud til en forhandler, hvis det overhovedet er muligt.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle og tak for svarene - keep 'em coming please! 

Zorg: Jeg har kigget lidt på HD600. Jeg kender intet til modellen, men kun navnet Sennheiser. Er der andre spillere jeg bør kigge på, nu hvor jeg bevæger mig op i de 2k, som HD600 ligger i?

Ang. åben eller lukket konstruktion, så aner jeg heller ikke noget om det. Skal jeg sammenligne funktionen med mine Shure og Jays IEM, som jo isolerer en del udefrakommende støj? For så hælder jeg nok til en lukket konstruktion. Men du må godt lige forklare det lidt nærmere.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Åben = Lyden trænger ud i omgivelserne, lyd trænger ind til dit øre fra omgivelserne

Eksempler - Grado, Sennheiser HD600/650, Beyerdynamics DT880, AKG 701

Lukket = Lyden trænger stort set ikke ud, lyd ude fra dæmpes en hvis grad fra omgivelserne

Eksempler - Beyerdynamics DT 770, IEM (in ear monitors, f.eks. Shure), AKG 271

Hoved forskellen er som jeg hører det at de åbne lyder, ja, mere åben i lydbilledet, hvor de lukkede kan noget med bas og selvfølgelig er brugbare i en helt anden grad når der er larm omkring dig.

Hvis du er på 2000, så kan du gå op og få HD650, hvis du kigger dig for. Om den så er bedre end HD600 er et godt spørgsmål med delte meninger. Hvis det er lukket er jeg selv positivt overrasket over DT770 Pro 80 ohm, der ligger på omkring en tusse. Mener at det var Plafitracer herinde der købte både DT770 og AKG 271, prøv at PB ham, hvis han ikke lige læser med her.

Du skal også spørge dig selv om hvilken lyd du er til - for mig lyder Sennheiser HD650 lidt mørk, hvor en AGK 701 er en mellem ting og Grado er mere lyse i det. Igen er det smag og behag. Kan se du hører til i Århus, så der skulle være muligheder for både en god handel, og en lytning hos nogle af de lokale forhandlere.

Og den Stello DAC lyder da for dejlig, den må da under testkniven engang ... er der ikke en her der har den? Darkless? husker jeg galt .. hmm.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Zorglub, du har helt ret. Min Stello DA220 MkII er rigtig dejlig, og den kommer med til head-fi mødet i Kolding. 

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hvilke JAYS har du ?? og skal det lyder nogenlunde ligesådan ??

Elle skal de lyde lige som dine Shure (hvilken model ??)

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har d-Jays og Shure e4c.

Jeg synes, at de to IEMs ligger meget tæt på hinanden. Bevares, der er forskel, men d-Jays giver virkelig god lyd til prisen.

Jeg har kigget lidt på Sennheiser HD600 og HD650. AKG har jeg også kigget på samt Beyerdynamic. Dog ser det vist ud til, at AKG'erne er ret svære at drive, og kræver en god head-amp for at synge. Har jeg ret?

Hvis I kan indsnævre det lidt, vil det være lidt nemmere at finde rundt i junglen, for der er godt nok mange modeller at forholde sig til.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have noget der minder om d-JAYS bør du vælge en grado, de ligger ret tæt op ad hinanden, Gradoer er baer åbne så det gør noget...

Ellers er der jo storebroderen til dine d-JAYS, q-JAYS de er væsentlig mere neutrale, men har et mere fuldt spektrum og egner sig til det meste
musik..

Det bedste køb jeg har gjort pris/kvallitet er mine Philips HP1000 de er åbne, men de lækker ikke særligt meget og giver også lidt ro...De er nemme
at trække, den eneste ulempe er at de er grimme som arvesynden (sæføllig kønnere end de fleste AKG men altså temmelig grimme)..

Så mine bud ville være enten q-JAYS eller Philips HP1000...

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Hvis I kan indsnævre det lidt, vil det være lidt nemmere at finde rundt i junglen, for der er godt nok mange modeller at forholde sig til.

Så skal du svare på hvilken lyd du foretrækker  Der er ret stor forskel på de modeller du nævner.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Hvis du skal have noget der minder om d-JAYS bør du vælge en grado, de ligger ret tæt op ad hinanden, Gradoer er baer åbne så det gør noget...

Ellers er der jo storebroderen til dine d-JAYS, q-JAYS de er væsentlig mere neutrale, men har et mere fuldt spektrum og egner sig til det meste
musik..

Det bedste køb jeg har gjort pris/kvallitet er mine Philips HP1000 de er åbne, men de lækker ikke særligt meget og giver også lidt ro...De er nemme
at trække, den eneste ulempe er at de er grimme som arvesynden (sæføllig kønnere end de fleste AKG men altså temmelig grimme)..

Claus, jeg har også kigget lidt på Grado. Med det blotte øje ser deres modeller dog ud til at være ret ubehagelige at have på i længere tid. De "øre-pads" ser ikke alt for store ud. Dækker de hele øret? Og hvordan er det med kvaliteten på Grados hovedtelefoner? De ser noget skrøbelige ud.

Desuden har jeg allerede to IEMs, og dem er jeg fint tilfredse med. Det er hovedtelefoner jeg skal bruge - ikke IEMs.

Zorglub, jamen jeg hælder nok mest til den dynamiske og behagelige lydside. Det er en 180 vending i forhold til mit stereo-anlæg, som spiller mere "korrekt". Dog er jeg overbevist om, at man hurtigere bliver træt af at lytte til musik via hovedtelefoner, hvis lyden hælder til den korrekte og let analytiske side. Har jeg ret?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Zorglub, jamen jeg hælder nok mest til den dynamiske og behagelige lydside. Det er en 180 vending i forhold til mit stereo-anlæg, som spiller mere "korrekt". Dog er jeg overbevist om, at man hurtigere bliver træt af at lytte til musik via hovedtelefoner, hvis lyden hælder til den korrekte og let analytiske side. Har jeg ret?

Det bedste råd jeg kan give dig er enten at bruge tiden d 16 feb til at tage med til Kolding for at høre på hovedtelefoner, eller besøge en forhandler. Jeg ved at TC i alt fald har Sennheiser som demo. Ellers så tror jeg at hvis du vil have en fyldig og mere tilbagelænet lyd så er en hovedtelefon som HD650 et godt bud. Nogle syntes til gengæld at den er alt for mørk i sin lyd, og det er heller ikke nogen hemmelighed at den vokser med opgaven i forhold til det grej den er spændt for. Det sidste kan man så godt se som en fordel, hvis du engang vil opgraderer.

Igen! du skal altså selv høre det, da det er en ret forskelligt hvordan vi opfatter lyden fra de forskellige hovedtelefoner. Så er der også hele snakken om at der er en hovedtelefon til en hver lejlighed. Det betyder at nogle hovedtelefoner excellerer inden for detaljer, men måske mangler noget homogenitet i lydbilledet, hvor andre har en fyldig lyd og fast bund. Det er ikke lige godt til alt. Et godt eksempel er de hovedtelefoner jeg har til test nu - her er der nogle som jeg vil foretrække til f.eks. vokal fokuseret musik eller klassisk, og andre når jeg skal have mig en omgang metal.

Jeg vil nu alligevel våge den påstand at du vil blive glad for en lyd signatur som HD650/600 har, så må i andre jo skyde mig ned, hvis jeg er helt ude i hampen

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Claus-dk skrev:
Hvis du skal have noget der minder om d-JAYS bør du vælge en grado, de ligger ret tæt op ad hinanden, Gradoer er baer åbne
så det gør noget...

musik..

Det bedste køb jeg har gjort pris/kvallitet er mine Philips HP1000 de er åbne, men de lækker ikke særligt meget og giver også lidt ro...De er
nemme

<span style="font-weight: bold;">Claus</span>, jeg har også kigget lidt på
Grado. Med det blotte øje ser deres modeller dog ud til at være ret ubehagelige at have på i længere tid. De "øre-pads" ser ikke alt for store ud.
Dækker de hele øret? Og hvordan er det med kvaliteten på Grados hovedtelefoner? De ser noget skrøbelige ud.Desuden har jeg allerede to IEMs,
og dem er jeg fint tilfredse med. Det er hovedtelefoner jeg skal bruge - ikke IEMs. <span style="font-weight: bold;">Zorglub</span>, jamen
jeg hælder nok mest til den dynamiske og behagelige lydside. Det er en 180 vending i forhold til mit stereo-anlæg, som spiller mere "korrekt".
Dog er jeg overbevist om, at man hurtigere bliver træt af at lytte til musik via hovedtelefoner, hvis lyden hælder til den korrekte og let analytiske
side. Har jeg ret?

Jeg har ingen problemer med Grados komfort, men jeg har også ret små ører, så de er circumaural for mig, for andre ville de nok sidde oven på
øret...

Når jeg sidder og hygger mig med god musik og bøffer, er jeg igennem mindst 2-3 par, netop af de grunde Zorg nævner, så har man jo
fornøjelsen af at lytte efter flere ting og også falde i svime over ting og detaljer man ikke før har lagt mærke til....

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på Grado SR80 og SR125 sammen med deres egen hovedtlf. forstærker (nogen der i øvrigt kender den?).

Ellers har jeg fået et godt tilbud på en Audio Technica ATH W1000. W1000 er en lukket konstruktion - eller en "closed back", som de selv kalder den. Er der nogen som kender til denne model, eller bare AT generelt?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Der er en tråd om Audio Technica her på forum, prøv at kigge under head-fi.

Ellers syntes jeg at du famler lidt i blinde, tror du vil kunne få opbakning til nærmest hvad som helts bare du spørger nok Sat lidt på spidsen, men du bør nappe en tur ud i byen og få hørt lidt på sagerne. Tror også du kan få hørt Grado tingene hos TC f.eks.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nede ved Europaplads er der både Hifiklubben og Tape Connection...

HFK har Sennheiser, Denon, Goldring.
TC har Grado+Div. Headamps (ved ikke hvad de ellers har)

GOD TUR!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bare det er svært at beslutte sig, når man står i butikken. Man kan jo ikke sammenligne modellerne med hinanden umiddelbart efter. Og når det hele foregår på forskelligt udstyr alt afhængig af, hvilken butik man står i, bliver vurderingen ikke ligefrem nemmere. 

Er der i øvrigt nogen, som kender Goldring? HfKs egen produktomtaler kan man jo ikke ligefrem tage for gode varer mere. Man kan næsten ikke blive mere subjektiv. Men måske er der noget over Goldring, der skriger "bang for the buck"?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

TC i Århus har HD650 + div. grado, så prøv at høre så meget som muligt på f.eks. Musical Fidelity X-Can der er god til prisen. Haps din egen signalkilde med. Ring i forvejen og fortæl hvad du vil lytte på og sig at du godt kan sidde i baglokalet fordi der skal være ro. 2 timer senere er du 10 gange klogere end alle os t**ser her på forum 

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
TC i Århus har HD650 + div. grado, så prøv at høre så meget som muligt på f.eks. Musical Fidelity X-Can der er god til prisen. Haps din egen signalkilde med. Ring i forvejen og fortæl hvad du vil lytte på og sig at du godt kan sidde i baglokalet fordi der skal være ro. 2 timer senere er du 10 gange klogere end alle os t**ser her på forum 

Det var da en glimragende idé Zorglub

Jeg bryder mig bare ikke om at modtage så meget service fra en butik og derefter sige nej til deres produkt. Så får jeg lidt dårlig samvittighed. Men sådan er forretning nu engang i dag eller?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes