Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor mange ampere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har store problemer med at finde ud af hvad der skal kobles på mine infinity renaissance 80 der har en følsomhed på 87db

Vil i mene at en electrocompaniet aw-100 der leverer 100w og over 70ampere (mener jeg det er)  kan gøre tricket? eller skal der 2 af dem til?

Vil ikke have en forstærker der bliver træt eller ikke kan trække højttalerne

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Skal der spilles højt? Amperene alene gør det ikke. 87dB er ikke imponerende, og giver en helt klar begrænsning i lydtryk, uanset hvor mange Watt du har til rådighed. Men kombinationen lyder spændende, og til alm. brug får du ingen problemer

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Der er til et lytterum på 25kvdm max

Der skal bruges til normalt brug, også lidt højt, men altså ikke diskoteksbrug :) Min nuværende forstærker får ikek lyden ud af dem. Kan den aw100 det?

Og et ekstra spørgsmål

Har de db så meget at sige? Der er da mange fx high end højttalere på 85,86 og 87 db. Fx Holfi Thyra Charisma, der roses til skyerne af anmeldere? De kan bare ikke spille HØJT? eller hvordan?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej msg.

En EC AW-100 (dmb) vil snildt kunne drive dine Infinity'er. Ingen problemer der. Jeg tror endda, det vil være et ret godt match.

Mht dB og sager, er det ikke noget, du bør gå alt for højt op i, sålænge der er tale om udsving indenfor "normalområdet". En følsomhed på 87 dB er ikke særlig høj, men med en solid 100-watter med en stabil strømforsyning burde du absolut ikke have nogen som helst problemer i den retning... medmindre du skal spille en større gymnastiksal op med techno og 105 dB lydtryk.

Jeg har i flere år haft højttalere med en følsomhed omkring 83-88 dB, og ingen af dem har voldt problemer med de anvendte forstærkere.. pånær en lille rørfætter, som slet ikke havde kræfter til at lave noget fornuftigt.

PS. kan næsten ikke vente på i aften, hvor jeg sætter de nyindkøbte Holfi Thyra Charisma MK II op i stuen. Fat little ladies, they are...

PPS. Højttalernes følsomhed fortæller ikke noget særligt om, hvor højt de kan spille i praksis, blot hvor højt de spiller ved en given tilført effekt.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

De fleste højttalere med en følsomehed på 86-89dB, kan ikke levere lydtryk meget over 105-110dB i 4 meters afstand. De fleste målinger er i 1m fra højttaleren. Men der findes da undtagelser
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes