Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Finering andre muligheder end kontaktlim? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
karsekongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der andre muligheder end at bruge kontaktlim ved finering af MDF kabinetter??

Jeg vil gerne undgå kraftigt dampende lim, er det evt mugligt at bruge almindelig trælim??
Min finer er ret tynd, ca 1 mm tror jeg.

Jeg har googlet en del, men de guides jeg kan finde bruger alle  kontaktlim.
Til top Vis karsekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karsekongen

johndlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Du skal bruge vandbaseret kontaktlim, som også er den mest almindelige idag.
Det skal påsmøres begge flader meget omhyggeligt, for at undgå at der er steder som ikke hæfter. Derefter skal det tørre længe (timer) afhængig af temperatur, indtil limen er tørret helt ind. Nu har du ET forsøg, da limen hæfter omgående. Det skal slås fast med hammer og flad træklods. Lav en prøve før du finerer kabinetterne. Casco laver en god kontaktlim som er vandbaseret, men der findes andre alternativer.

John

Til top Vis johndlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johndlund

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Før i tiden ville man bruge gammeldags snedkerlim også kaldet varmelim eller "perlelim" - det bruges i instrumentbygning fordi emnerne kan adskilles med varme, selvom det er meget holdbart hvis limningen udføres korrekt - blot skal den færdige limning ikke udsættes for fugt eller vand

Limen ligner harpiks og er lavet af hud fra dyr - smeltes i vandbad til moderat temperatur

Emnerne må gerne forvarmes lidt med et strygejern inden påføring af limen

Den varme lim påføres hurtigt mens emnerne er lidt varme - størkner næsten omgående

Fineren varmes grundigt på med et varmt strygejern - fineren "holdes nede" til limen binder

Hvis der lægges et klæde mellem strygejern og finer undgår man at fineren brænder, hvorved der med fordel kan anvendes lidt varmere strygejern - evt. fugtes klædet let 

Det er ikke så kompliceret som det kan lyde, og til gengæld får man et bedre resultat

Hvis det er muligt at holde finer og emne under spænd kan du bruge almindelig hvid kunstharpiks lim

Mig bekendt bør den let bulede finer rettes enten med fugt og strygejern og/eller lægges i pres inden brug

Finerens tykkelse og emners facon kan påvirke anvendte metode

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

karsekongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

tak for svarerne.

Mine højtalere er firkantede, så det er intet problem at holde fineren i spænd mens den tører.

Tror jeg forsøger med almindelig hvid lim, det lyder umiddelbart lettest at gå til

Sender billeder af resultatet om en uges tid.
Til top Vis karsekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karsekongen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Husk at lægge avispapir udenpå fineren, så hænger fineren ikke fast i noget den ikke skal 

Vær også omhygggelig med at påføre limen ensartet over hele fladen, måske med en "lakpude", den lægger ikke så tykt på

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

argiex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

På mit sidste projekt (center og baghøjttalere), brugte jeg en almindelig vandfast hvid trælim.

Du påfører limen både på kabinettet og på fineren med en lille skumrulle, husk evt. at tape fineren fast på et bord da den ellers ruller sammen.

Så lader du begge dele tørre godt (limen skal blive gennemsigtig og hård), og derefter bruger du et strygejern til at stryge fineren på med.

Det virker supergodt, meget bedre og nemmere end da jeg lagde emnerne i spænd natten over, og der løber intet lim ud over de allerede finerede flader.

Det kan være en god ide at give mdf´en 2 gange lim, da den første gang suger ind i pladen.

Eneste minus kan være at fineren trækker sig sammen ved varmen, men når du har lavet et par forsøg er det ikke så svært.
Til top Vis argiex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af argiex

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes