| Forfatter |
|
HF1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår meget lidt omkring hfifi, men en ting ved jeg; jeg vil gerne have god lyd.
Så vidt jeg ved blev man enormt begejstret da CD-afspilleren kom på gaden, fordi nu skulle man blot lave den perfekte DAC, så ville man få den optimale lyd fra cd'en.
Man glemte at overførslen af data'en fra CD'en til DAC'en var et meget svagt led i hifi-kæden. Det fandt man selvfølgelig hurtigt ud af.
Nu er det ca. 20 år siden, og der er sket meget siden da. Vi er f.eks. kommet ud over problemet med dataoverførsel fra CD til DAC.
I dag kan man overføre sin CD i et tabsløst format til sin PC, og derefter afspille data'en perfekt videre via optisk udgang til sin DAC, analogt til forstærkeren og videre ud i højtalerne!
Jeg kom slev på denne geniale løsning af CD-afspiller problemet for et par dage siden, og har gået og grundet lidt over om det faktisk er den optimale løsning, MEN!
I går ville jeg så have det afklaret, jeg ringede til Bjarke fra Hifi-klubben og spurgte. Efter at have forklaret mig nøje, sagde han: "Du får den bedste lyd med en CD-afspiller!", Jeg spurgte om han kunne give mig et argument for denne påstand, hvortil han svarede "Nej."... Samtale slut. Det lød næsten som om han blev lidt fornærmet over at jeg spurgte.. lidt som hvis man spurgte en religiøs: "kan du give mig et argument for at Gud er almægtig".
Det skræmte mig lidt, og jeg håber folkene her på hifi4all er lidt mere saglige.
Så mit spørgsmål i korte træk er: For at opnå den mest optimale lyd fra en CD, må følgende setup da ikke være bedst:
PC (harddisk) med data fra CD i tabsløst format. Denne data sendes via optik til en god DAC, som sender signalet analogt til en stereoforstærker, der sender det til højtalerne.
i modsætning til
CD-afspiller, der læser data'en fra CD'en real-time og sender dem til en DAC som sender analogt til en stereoforstærker, der sender det til højtalerne.
Nu skulle det være klart hvad det er jeg spørger om: Sparer man ikke et "led" i dataoverførslen, når data'en allerede ligger perfekt på harddisken, og ikke først skal læses fra CD'en?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om, at afspilning fra en harddisk eller lignende er bedst.
Ved afspilning af en cd i real time kan der være 2-300 læsefejl i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt, men ved ripning til harddisk - med en godt program - kan stort set alle fejl korrigeres. Desuden er der "AcurateRip" på nettet, hvor der er checksummer for efterhånden rigtig mange cd'er.
Men de der fremstiller og sælger cd-afspillere - nogen af dem til helt vanvittige priser - er ikke interesseret i at indrømme, at harddiskafspilning er bedst.
De bits som ligger på harddisken er mere præcise end dem selv den dyreste cd-afspiller kan levere. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at du kan opnå den bedste lyd på spolebånd men det er næppe i tråd med dine ønsker.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu ser bort fra, at det skal være en overordentlig god båndmaskine for at opnå en ordentlig lydkvalitet (jeg havde engang en 2 spors Revox, og selv med max hastighed (7½") skete der en forringelse, når man optog en lp, især mht sus), så er problemet - hvordan får man fat i musik i ordentlig kvalitet på spolebånd.
Men har man adgang til selv at optage musik, og har tilstrækkelig gode mikrofoner mm. kan man opnå en virkelig god lyd.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
HF1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at snakken om spolebånd er et udtryk for
selvfølgeligheden i svaret til mit spørgsmål... jeg blev blot forvirret
af manden fra hifiklubbens udtalelse.
Men for lige at imødekomme alt tvivl, så omhandler spørgsmålet
formidling af lyd fra en CD, hvilket gør båndsnakken ligegyldig så vidt
jeg kan forstå.
Jeg takker for det første gode svar, vil dog gerne have lidt bekræftelser, hvis nogen kan sige lidt mere...
|
| Til top |
|
| |
kaan Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bestemt en masse snak om pc som erstatning for cd afspilleren. PC - The Perfect Source ?Når man først har taget skridtet så er det nærliggende også at begynde at lave digital rumkorrektion med sin pc. Linux Audio the way to go!?Selvom du ikke er interreseret i DRC så giver de ovenstående links stadig god info om det at få koblet sin pc til anlægget på en fornuftig måde. god fornøjelse :) Edit: rettet link til DRC wiki
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linn har jo lavet apperater til det du snakker om, hvor data læses perfekt. De siger at det slår cd-afspillere og det lyder ligeså godt som vinyl.
Der er også transporteren fra slim devices som bygger på samme princip, men til menneske penge, de anmeldelser jeg har set af den, har været _meget_ positive og den har slået cdafspillere til flere gange den egen pris.
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Der er ingen tvivl om, at afspilning fra en harddisk eller lignende er bedst.
Ved afspilning af en cd i real time kan der være 2-300 læsefejl i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis kan korrigeres perfekt, men ved ripning til harddisk - med en godt program - kan stort set alle fejl korrigeres. Desuden er der "AcurateRip" på nettet, hvor der er checksummer for efterhånden rigtig mange cd'er.
Men de der fremstiller og sælger cd-afspillere - nogen af dem til helt vanvittige priser - er ikke interesseret i at indrømme, at harddiskafspilning er bedst.
De bits som ligger på harddisken er mere præcise end dem selv den dyreste cd-afspiller kan levere.
|
|
|
Nogen der ved om EAC også gør brug af AccurateRip-princippet?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|