Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Undertekster... Valg af lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pugMAXI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at indkøbe lærred, men kan ikke beslutte mig.

Når jeg ser film via min projekter (Sanyo PLV-Z4) på min hjemmelavede fastramme lærred er billedet 16:9. 

Normalt vil underteksterne ikke være placeret indenfor rammen i 16:9 formatet, men nedenunder og det jeg ikke ændre på. Min afspiller hedder Pioneer DVR 433H og er en DVD-optager.

Problemet er så at hvis jeg vælger et 16:9 lærred forsvinder teksterne. Eller ihvertfald tit den nederste linie. Vælger jeg 4:3 format har jeg problemet med masking og et ikke aftegnet billede ved hjælp af den sorte kant rundt om billedet.

Men 4:3 er vel løsningen. Er der noget jeg har overset ?

-pugMAXI 

Til top Vis pugMAXI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pugMAXI

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Nej jeg tror der er noget galt i din opsætning. Du skal vælge en 16:9 lærred. Teksten vil ikke falde uden for rammen.

Det lyder lidt som om dit lærred ikke er 16:9. Din Z4 er 16:9 og kan ikke vise noget uden for det format den nu har, og kan altså ikke vise tekst uden for det billed den nu engang kan lave. Når du ser undertekster under filmen er det fordi den film du ser ikke er i 16:9, men f.eks. 2.40:1.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 04:44 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket at parametrerne i din afspiller står rigtigt. Det er nemlig ikke nok kun at sætte projektoren til 16:9 hvis afspilleren står til noget andet (fx 4:3). Der findes også zoom-funktioner af diverse slags, undersøg at disse ting ikke er aktiveret.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

pugMAXI skrev:

Men 4:3 er vel løsningen. Er der noget jeg har overset ?

Som Dief er inde på, du mangler at sætte din DVD-optager til 16:9, så vil afspilleren automatisk sætte underteksterne inden for 16:9 feltet, og du vil iøvrigt få bedre billedkvalitet - som det er nu, smider du en fjerdedel af linierne på DVD'en væk. Tryk Home Menu>Initial Setup>Playback settings>TV Screen Size>16:9.

pugMAXI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg det.

Der er en option på min projektor som hedder "Caption in". Det gør åbenbart tricket. Jeg prøvede at ændre til 16:9 som du angav Otto, men det løste ikke problemet med underteksterne. det gav dog et mærkbart bedre billede.

Tak for hjælpen begge 2.  jeg vil nu bestille mit nye 16:9 lærred.

Mvh. pugMAXI

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

pugMAXI skrev:

Der er en option på min projektor som hedder "Caption in". Det gør åbenbart tricket. Jeg prøvede at ændre til 16:9 som du angav Otto, men det løste ikke problemet med underteksterne. det gav dog et mærkbart bedre billede.

Er det på DVD-film eller på tv-optagelser du har problemet? Hvis det er DVD-film, så giver det ikke mening at du skal vælge "caption in" for at få underteksterne med.

pugMAXI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Aha.

Er du ked af at forklare hvorfor.

Det jeg oplevede igår da jeg brugte Ringenes Herre som prøveklud var at jeg havde fejlagtigt haft projektoren stående i "Natural Wide" som slet ikke var 16:9 (røde ører!!!!) , men når jeg så skiftede til 'Full trough' (tror jeg nok) blev billedet 16:9, men så forsvandt den nedeste tekstbjælke, og jeg kunne kun se den øverste som var inde i billedet. Når jeg så skiftede til "Caption In" kom der en sort bjælke nederst hvor der pludselig så var plads til linien. Jeg er godt klar over at der muligvis bliver skåret i billedet på den konto, men det kan jeg langt hen ad vejen leve med. (ARRRRRGHHH kommer det så fra film-puristerne  ).

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Min nederste tekstbjælke forsvinder også, hvis jeg har en af de "smarte" zoom-funktioner aktiveret (har dog ikke haft en Z4'er). Zoom-funktionen gør at de to sorte bjælker i et 16:9 anamorph billede forsvinder, men underteksterne kommer til at lide derunder. Er du sikker på det ikke er det der driller dig??

Men ellers godt at høre at du fandt ud af at teksterne kunne komme op på lærredet, det er ret irriterende ellers.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

pugMAXI skrev:

Aha.

Er du ked af at forklare hvorfor.

Det jeg oplevede igår da jeg brugte Ringenes Herre som prøveklud var at jeg havde fejlagtigt haft projektoren stående i "Natural Wide" som slet ikke var 16:9 (røde ører!!!!) , men når jeg så skiftede til 'Full trough' (tror jeg nok) blev billedet 16:9, men så forsvandt den nedeste tekstbjælke, og jeg kunne kun se den øverste som var inde i billedet. Når jeg så skiftede til "Caption In" kom der en sort bjælke nederst hvor der pludselig så var plads til linien. Jeg er godt klar over at der muligvis bliver skåret i billedet på den konto, men det kan jeg langt hen ad vejen leve med. (ARRRRRGHHH kommer det så fra film-puristerne  ).

Du skal bruge Full for at udnytte hele projektorens opløsning og uden at "skære" i filmen. Full trough viser filmen i dens opløsning, som er mindre end projektorens.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes