| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget bedre er de nye lydformater -DD+, HD-DTS osv. Er fremskridtet ligeså markant som
billedeforbedringerne på HD/BD?
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
De svarer i opløsning til det vi kender fra DVD AUDIO/SACD! Har du nogensinde hørt dem...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
| De svarer i opløsning til det vi kender fra DVD AUDIO/SACD! Har du nogensinde hørt dem...? |
|
|
Jo da, men her synes jeg ikke at gevinsten er overvældende. Det kan selvfølgelig være fordi mine højtalere ikke kan gengive de højeste frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh som sådan ikke - jeg foretrækker også stereo. Men til film gad jeg godt høre hvor meget bedre det er. Det stiller nok større krav til udstyret, dvs. de billige plastic højttalere man kan købe overalt er nok ikke så overvældende på lyden.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne let tænke mig at over tid at DTS Master Audio kunne overtage DTS 24/96 og SACD og DVD-Audio.
Og ja de nye lyd formater er meget beder end de gammle, der er mere af alt.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Hvor meget bedre er de nye lydformater -DD+, HD-DTS osv. Er fremskridtet ligeså markant som billedeforbedringerne på HD/BD? |
|
|
Ja.
Lyden får et gevaldigt løft i forhold til almindelig komprimeret Dolby Digital 5.1 eller DTS.
Jeg syntes det er en markant forskel. Effekterne får meget mere liv, og de bliver mere præcise. Ikke mindst mindre "mudrede", mindre "buldrende" og mindre "sammenflydende". Dialogen bliver mere klar. Panoreringer og placering i lydbilledet er mere præcis (nok en effekt af den renere lyd).
Dette blot med 5.1 lyd, som DTS-HD MA 5.1 (5.1 lyd er standarden i dag).
Næste skridt bliver 7.1 lyd, som må ventes at udbrede sig i år på både afspillere og film (mulighederne er meget sparsomme lige nu). Jeg har haft mulighed for at lytte til filmen Pans Labyrinth med 7.1 lyd, og her får effekterne endnu et spark over i en ny verden. Her ikke så meget kvaliteten - mere at effekterne nu kan panorere på kryds og tværs som i biografen. På det punkt er 5.1 lyden mere hæmmet på mulighederne.
Men selv almindelig DTS lyder bedre fra Blu-ray og HD DVD. Årsagen er, at core signalet er 1,5 Mbit/s ... mod normalt 450-600 kbit/s. Dvs. at lyden er mindre komprimeret end normalt på DVD.
Forskellen imellem DVD-DTS og HD-DTS-Core (alm. DTS fra Blu-ray) er dog ikke så stor, som forskellen imellem HD-DTS-Core og så den nye DTS-HD MA - efter min mening.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til "Recorder-Lars" for det uddybende svar. Der bliver noget at se frem til. Glæder mig til at få en processor der kan klare alt det nye. Det må have været fantastisk at se/høre "Pans Labyrint" i 7.1 format når man samtidig tager de billedemæssige (HD-DVD) og filmiske kvaliteter i betragtning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det forsvares at køre med et 7.1. setup i et mindre rum (ca 15 kvm)- eller vil det mudre for meget sammen?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Kan det forsvares at køre med et 7.1. setup i et mindre rum (ca 15 kvm)- eller vil det mudre for meget sammen? |
|
|
Ja da 
Jeg har lavet en effektfuld demo af 7.1 lyd, i et rum på blot 9 kvm (ca. 2,5 x 3,5m)
Det er ikke min fornemmelse, at rummets størrelse har betydning for opfattelsen af lydkvaliteten på Blu-ray og HD DVD . Men der skal selvfølgelig være plads til at placere højttalerne rigtigt i forhold til hinanden. Det lille rum bliver måske mere intimt, men kvaliteten af effekterne kommer mindst ligemeget til sin ret.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Batman skrev:
| Kan det forsvares at køre med et 7.1. setup i et mindre rum (ca 15 kvm)- eller vil det mudre for meget sammen? |
|
|
Ja da 
Jeg har lavet en effektfuld demo af 7.1 lyd, i et rum på blot 9 kvm (ca. 2,5 x 3,5m)
Det er ikke min fornemmelse, at rummets størrelse har betydning for opfattelsen af lydkvaliteten på Blu-ray og HD DVD . Men der skal selvfølgelig være plads til at placere højttalerne rigtigt i forhold til hinanden. Det lille rum bliver måske mere intimt, men kvaliteten af effekterne kommer mindst ligemeget til sin ret.
/Lars
|
|
|
Wonderful
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig, de nye HD-formater Rocks for sindsygt, i forhold til de gamle!..
Effekterne i filmen bliver langt mere markant og skarp!..Detaljerne er fremhævet langt bedre end i normalt DD og DTS-spor!.Bassen er blevet ekstremt stram og fast, kontra tidligere, hvor den i flere tilfælde har kunne være mudret!..Så alt i alt er de nye HD-formater en kæmpe forbedring i forhold til de gamle lydspor!..
mvh Zirio
Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 13. Feb - Bio - Complete
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nye formater er KLASSER bedre, på mit setup lyder det som om det er et helt andet højttaler setup der står i stuen når jeg høre truehd lyd, bla spiderman 3 lyder sindsygt.
Jeg kan ikke understrege nok hvor stor forskel der er, det lyder ikke "lidt" bedre, det lyder ufatteligt meget bedre.
Men det kommer vel an på hvilket setup man har.
Tommy __________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har "kun" mulighed for at høre de nye formater via HDMI, men allerde der har DD+ (640kbps) fået et løft i lyden, så det går den rigtige vej.
|
| Til top |
|
| |