| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ville hører om man kan få nogle stikben(pins) til alle mine net kabler, altså et jordben.. der er hul til det i alle stikkende men mangler ben??
Har lige fået trukket en ny gruppe fra tavlen med et 16 amp kabel og lavet en god jord uden i haven med jordspyd..
Et spørgsmål mere.. nogen forsleag til hvor langt den ohmske modstand ska være nede førind det er rigtigt godt??
MVH
DOn
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke noget jeg har specielt kendskab til, men det er ikke nok bare at stikke et tredje ben i hvis der ikke er det tredje kabel inde i ledningen. Hvis der er tre kabler i ledningen kan du evt bare pille selve stik-delen af og sætte et nyt på som har jord-benet. Men check lige om kablet overhovedet har jord.
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine netkabler er med schukostik, kan du få en schukoadapter hos Harald Nyborg pris ca. 40 kr. så dine netkabler kan bruges i et stik med jord.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
BJASCH skrev:
| Hvis dine netkabler er med schukostik, kan du få en schukoadapter hos Harald Nyborg pris ca. 40 kr. så dine netkabler kan bruges i et stik med jord. |
|
|
Det er shuko.. men en adapter er da ikk godt?? kan man ikk få de små ben der?? og ja der er tre kabler inde i:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal være sikker på at dine appaerater rent faktisk er jordfundet internt. alt dette her med jord er faktisk ikke så nemt  det er bla derfor vi kke bruger det i dk (til normalt 230V forbundet udstyr) adaptere er noget hø, specielt da du har ofret kassen for at få lavet den el-installation tjek GRUNDIGT hvad det er du har gang i. nogle apparater spasser ud og giver 115V på chassiset ved forkerte kabler
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
du skal være sikker på at dine appaerater rent faktisk er jordfundet internt. alt dette her med jord er faktisk ikke så nemt det er bla derfor vi kke bruger det i dk (til normalt 230V forbundet udstyr)adaptere er noget hø, specielt da du har ofret kassen for at få lavet den el-installationtjek GRUNDIGT hvad det er du har gang i. nogle apparater spasser ud og giver 115V på chassiset ved forkerte kabler
|
|
|
ok... god viden lige at få.. måden jeg kan se det på er vel om der er et kabel intern der går på chassiet..??
Kan man virkerli ikk få nogle stikben til at proppe i de stil jeg har?? du ved et 3 stikben??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle hifi apperater er vel jordet internt eller ikk?? kan ikk se hva der sku kunne ske ved at jorde alle mine stik?? kom gerne med nogle begrundelser så jeg evt forstår bedre... kan man virkeligt heller ikk få nogle små stikben til sine dyre net kabler??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan selv lave det manglende ben. Jeg har selv benyttet en kobberstang og en fil. Det er ganske nemt at få tilpasset. Det er ikke noget der kan købes færdigt.
mvh
|
| Til top |
|
| |
hynne Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også vente til sommer, der bliver der lovligt at opsætte de franske stikk. med jordbenet der stikker ud i kontakten.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Mr. Don.
Jeg har selv samme problem som dig, eller rettere havde, da jeg ikke har installeret schuko-stikkontakter i væggen eller i min stjerneforbindelse. Jeg har derfor løst problemet på samme måde som Fremmede har gjort det og det virker upåklageligt.
Med hensyn til jordspydet, så har jeg benyttet et jordspyd, der er 280 cm lang og så er det ellers bare klappet i jorden til ca. 10 cm stikker op af jorden, hvortil jordkablet er trukket og monteret.
Jeg benyttede tidligere, men kun i meget kort tid, den interne jord i huset, men det var sgu noget bras...alt for mange støjende apparater i huset. Så det endte med et spyd i haven og vellyd i stuen.
God fornøjelse med dit lille projekt.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
Hey Mr. Don.
Jeg har selv samme problem som dig, eller rettere havde, da jeg ikke har installeret schuko-stikkontakter i væggen eller i min stjerneforbindelse. Jeg har derfor løst problemet på samme måde som Fremmede har gjort det og det virker upåklageligt.
Med hensyn til jordspydet, så har jeg benyttet et jordspyd, der er 280 cm lang og så er det ellers bare klappet i jorden til ca. 10 cm stikker op af jorden, hvortil jordkablet er trukket og monteret.
Jeg benyttede tidligere, men kun i meget kort tid, den interne jord i huset, men det var sgu noget bras...alt for mange støjende apparater i huset. Så det endte med et spyd i haven og vellyd i stuen.
God fornøjelse med dit lille projekt.
Mvh. Rune |
|
|
Hej Flex..
kan du huske hvor du købte dit kobber og ca hva diameter??
Ja det er nu dejligt med seperat el til hifi:-)
Du kender ikk den ohmske værdi.. min er nede på 22 ohm:-) men den ska gerne længere ned..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Don
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bare montere et lille ekstra ben i stikket. Dette er for det første ikke lovligt, og for det andet mener jeg ikke at det er en holdbar løsning, da det er svært at lave en ordentlig forbindelse. Hvis jeg var dig, ville jeg købe en fornuftig schuko fordeler dåse ala furutech, og så få lavet et godt netkabel til at fodre den, hvor der er et dansk stik på i den anden ende.
Men hvis nu du alligevel absolut vil anvende din egen løsning med et ekstra ben, så har jeg set flere forretninger sætte en z-plug (eller lign. som dem der sidder på nordost ht.kabler) ind i hullet, og så bruge den som jord. Men igen, det ville jeg personligt ikke selv gøre.
mvh
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej.
Ville hører om man kan få nogle stikben(pins) til alle mine net kabler, altså et jordben.. der er hul til det i alle stikkende men mangler ben??
Har lige fået trukket en ny gruppe fra tavlen med et 16 amp kabel og lavet en god jord uden i haven med jordspyd..
Et spørgsmål mere.. nogen forsleag til hvor langt den ohmske modstand ska være nede førind det er rigtigt godt??
MVH
DOn |
|
|
En rigtig EDB jord er nede omkring 2 ohm til jord, kan du kommer der ned vil det være rigtigt godt. Men der skal en del spyd i rumpen af hinanden. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Hej Don
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bare montere et lille ekstra ben i stikket. Dette er for det første ikke lovligt, og for det andet mener jeg ikke at det er en holdbar løsning, da det er svært at lave en ordentlig forbindelse.Hvis jeg var dig, ville jeg købe en fornuftig schuko fordeler dåse ala furutech, og så få lavet et godt netkabel til at fodre den, hvor der er et dansk stik på i den anden ende.
Men hvis nu du alligevel absolut vil anvende din egen løsning med et ekstra ben, så har jeg set flere forretninger sætte en z-plug (eller lign. som dem der sidder på nordost ht.kabler) ind i hullet, og så bruge den som jord. Men igen, det ville jeg personligt ikke selv gøre.
mvh |
|
|
Det er jord ud i mine stik dåser og de er af god kvali.. har bare mange dyre netkabler hvor der ikk er et jordben stik i.. så det er bare det jeg ska have..
kender ikk de Z-plugs??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
don dario skrev:
Hej.
MVH
DOn |
|
|
En rigtig EDB jord er nede omkring 2 ohm til jord, kan du kommer der ned vil det være rigtigt godt.Men der skal en del spyd i rumpen af hinanden. |
|
|
OK.. det var også under fem ohm jeg gerne ville ned... der er føreløbig to i rumpen på hinanden..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
| alle hifi apperater er vel jordet internt eller ikk?? |
|
|
hvis der kun er to ben på netstikket og to ledere internt i lysnet kablet, hvor skulle jord så gemme sig?  all hifi apparater har stel/ground/0V forbundet til chassis, men det er ikke det samme som at de har lysnettets nul forbundet (internt)
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
don dario skrev:
| alle hifi apperater er vel jordet internt eller ikk?? |
|
|
hvis der kun er to ben på netstikket og to ledere internt i lysnet kablet, hvor skulle jord så gemme sig? all hifi apparater har stel/ground/0V forbundet til chassis, men det er ikke det samme som at de har lysnettets nul forbundet (internt) |
|
|
Nårh nu er jeg med..
alle mine apperater har internt jord:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Det er jord ud i mine stik dåser og de er af god kvali.. har bare mange dyre netkabler hvor der ikk er et jordben stik i.. så det er bare det jeg ska have..
kender ikk de Z-plugs??
MVH Don |
|
|
Dvs. at det er schuko hanstik der sidder på dine netkabler, og at dine stikdåser ikke er med schukostik?? På schukostikkene sidder jorden jo netop på siden af stikket, altså udvendigt, så hvis du har hunstik af schukotypen i dine stikdåser, er der jo ingen ko på isen..
De z-plugs typer kan evt købes her: http://highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=28&i Ad=131
mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
don dario skrev:
| Det er jord ud i mine stik dåser og de er af god kvali.. har bare mange dyre netkabler hvor der ikk er et jordben stik i.. så det er bare det jeg ska have.. kender ikk de Z-plugs?? MVH Don |
|
|
Dvs. at det er schuko hanstik der sidder på dine netkabler, og at dine stikdåser ikke er med schukostik?? På schukostikkene sidder jorden jo netop på siden af stikket, altså udvendigt, så hvis du har hunstik af schukotypen i dine stikdåser, er der jo ingen ko på isen..De z-plugs typer kan evt købes her: http://highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=28&i Ad=131
mvh |
|
|
ok.. øv nej det er ikk shuko stikdåser jeg har fået mont?? men har du evt til et sted hvor de forhandler dem billigt:-) i tyskland eller hvor?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|