Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: SACD vs. CD - for almindelige mennesker.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frontier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle :)

Nogle gange kan man læse om hi-fi "nørder" som kan høre forskel på musikken fordi....en sky udenfor forsvandt fra solen og derfor tillod en mere varm lyd pga. ændret temperatur i stuen etc. En sådan er jeg altså ikke. MEN...som så mange andre har jeg dog ører på hovedet, og kan høre forskel fra Bilka-anlæg til det bedre...

Jeg har så for nyligt købt en Sony XA-3000ES, og den har så tilladt mig at høre forskellen fra almindelige CD'er til SACD'er. Som praktiker ville jeg ellers have svoret at den præcision som en alm. CD-afspiller tilbyder, kan man ikke høre nogen forskel. Men...lidt er der altså. Til de som så spørger om "hvad forskellen er, den kan da ikke være stor?", vil jeg sige at jeg har oplevet det sådan:

• Alle fine lyde, f.eks. fra hi-hats, lyder som i virkeligheden (ingen "kornet" lyd).
  • S-lyde og stemmebånd kan nu høres naturligt, der "hakkes"/forbrænges ikke.
  • Når man spiller højt/kraftigt, lyder f.eks. violiner stadig behagelige. Det samme gælder for andre musikinstrumenter som f.eks. saxofoner, fløjteinstrumenter etc.
  • Musik-instrumenter som har frekvenser i samme områder som s-lyde, lyder på en eller anden sjov måde "præcise", dvs. naturlige og passer sammen med resten af musikken.

Det er sådan jeg oplever forskellen. Hvad med jer andre som har hørt SACD - ingen forskel, eller virkelig en forskel som overskuer alt andet?

/Klaus

Til top Vis Frontier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frontier Besøg Frontier's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg hører også en klar forskel, alene det at opløsningen er højere en alm cd´er giver mulighed for mere detaljeret lydbillede. Jeg læser mellem linjerne, at baggrunden for dig er 2-kanals sacd. Den almindelige 2-kanals cd kan nemlig ikke sammenlignes med den 5.1 lyd, de fleste af udgivelserne indeholder. I et 5.1 setup, får du jo - foruden den større detaljering - mulighed for at opleve en rumlig dimension af lydbilledet - og det alene gør jo en forskel fra cd´en.

Mine oplevelser går på præcis og fast stortromme, tydelige hi-hats, som også lyder som live, men er det sværeste instrument, at gengive naturtro - siges det ... lyden af fingre, der flytter sig over strengene er tydeligere, vejrtrækning mellem versefødder og udklingningen af instrumenterne ved f.eks. stille passager er der også. Og så er der hele glæden ved at skrue op og fornemme at ALT følger med i styrke uden slinger i valsen, bare højere, men stadig præcis aflevering i ht. 

Noget andet er, at der er stor forskel på kvaliteten, for de kære lydfolk har indimellem fået for stort spillerum, så at sige. Der er skiver som overgår alt andet, f.eks. Dire Straits Brothers In Arms, Pink Floyd Dark Side Of The Moon, Elton John Goodbye Yellow Brick Road, hvorimod Meat Loaf får tomlen nedad ... oplevelsen er afhængig af kvaliteten. Se lidt i denne tråd om bedømmelser: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30859&K W=sacd

Jeg går ind for at formatet for lov at overleve, selvom der ikke mangler rygter om det modsatte. Desværre udgives mest indenfor klassisk, men af og til er der godbidder af genudgivelser indenfor rock, f.eks. hele bagkataloget for Moody Blues i sacd - fantastisk at høre over 40 år gammel musik i dén kvalitet. Nyere rockgrupper har en tendens med, at holde sig til dvd-a/dts, f.eks. Porcupine Tree.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Frontier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ja, du har helt ret - der er tale om 2 højtalere. Størrelsen på mine 100-liters kabinetter alene gør at "wife-accceptance-faktoren" er rét lav, og det hjælper ikke at forstærker og CD-afspiller vejer på den forkerte side af 30 Kg (hendes anlæg fra før min tid vejede vel 4-5Kg? Hehe).

Endelig...er naboen ikke så hundens glade for at (foruden de lidt store højtalere), så går CD-afspiller og forstærker ned til 2 Hz, hvilket er med til at give en ret naturlig bund. Forstærkeren gik kun ned til 20 Hz da jeg købte den, men det var en smal sag at finde højpas-filteret.

Nogen vil måske undre sig over hvorfor det er nødvendigt, når der i tallene for diverse højtalere ikke står noget om området under 20 Hz, men det skyldes blot at der er et fald på mere end 3Db - mange større højtalere "spiller" stadig i det lave område. Og...forskellen skal bare høres. Der hvor jeg selv nyder det mest, er på stille blue-grass CD'er som f.eks. Alison Krauss etc., hvor en cello eller en gulv-bass går ned i de lave områder...og pludselig bare lyder naturligt :)

Oh well...man kan ikke være venner med alle. Og naboer er nok det sværeste? Uanset om musikken er uden hørbar forvrængning...*suk*

Til top Vis Frontier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frontier Besøg Frontier's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes