Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: mindre hifi-setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Timoshenko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny her i forumet og mindre velbevandret indenfor hifi.

Det har været med stor interesse, at jeg har læst diverse emner mm. på dette site.

Jeg står i den situation, at mit anlæg til at afspille musik på i min stue er ved, at være mig en kende for ringe. Jeg vil end ikke videregive tek. spec. for det i dette forum, men kan videregive at det formodentlig indeholder procentvis mere plastic end en tandbørste.

Efter en yderst åben og velformuleret diskussion mellem jeg og mig er det blevet besluttet at der skal investeres i et sprit nyt hifi-anlæg til stuen.......i økonomiklassen (det er vist kategorien).

Jeg har være ud og lytte til en del forskellige højtalere fra en del forskellige producenter, herunder b&o, b&w, dali samt argon (hvilket mest henleder tankerne på J.R.R. Tolkiens eventyr om ringen).

Mit højtale-behov er relativ veldefineret: De skal kunne gengive musik som f.eks.  jazz, funk og klassisk. Jeg sætter større pris på at kunne høre instrumenter og vokal frem for en tung bas.

Men selv om problemstillingen er veldefineret kan det være vanskeligt at finde frem til en løsning.

Jeg har da også fundet løsningen, men det var bare ikke en optimeret løsning set ud fra bankens synspunkt.

Efter en tur i tænkeboks (og mere lytten) har jeg fundet frem til en mulig løsning. Et sæt dali concept 6.

Det er her jeg gerne vil indlemme medlemmerne af dette forum:

Er der nogle, som har langtidserfaring med denne model og kan komme med supplerende oplysninger?

Jeg har læst artikler omkring modellen, men ufordøjet oplysninger fra jer vil nok give yderligere en dimension.

Nå ja, jeg kan vel sagtens forsætte med at belemre folket med endnu et par spørgsmål.

Nu når jeg har hørt højtalerne hos diverse forhandlere bliver de som regel sat en enormt kraftigt og ikke mindst dyr forstærker med tilhørende cd-afspiller/hd-afs piller.

Derfor er jeg på jagt efter en stereo forstærker samt en cd-afspiller! (Den umiddelbare konsekvens heraf bliver, at bilen må vente med at få fornyet undervognsbehandlingen)

Igen, som jeg også har lagt vægt på i forrige, har jeg ikke flere mio. kr. i friværdi til at brænde af på nyt elektronik. Så jeg har set på forskellige modeller (ja også den slags modeller, men de piger var slet ikke interesserede ).

Jeg har set på følgende forstærker og cd-afspiller:

denon PMA-500AE

denon DCD-500AE

Og jeg tilspørger jer igen: Findes der nogle af jer der har erfaringer med mærket og eventuelt modellerne?

Kommentarer modtages meget gerne, for jeg ser IKKE mig selv som et lysende hifi-orakkel, der blot vil have bekræftelse i at have ret. Hvis der er alternative opsætninger/mærker mm. er jeg meget åben for konstruktive forslag.

Tak for tålmodigheden og jeg beklager eventuelle stave- og grammatikfejl.

Hilsen Timoshenko (Ikke klog, kun begrænset dum)

Til top Vis Timoshenko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Timoshenko

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg har en DCD-700, og den er ganske fin....kender ikke 500'eren, men mener at 700'eren vist som den eneste af de to har AL24 processing.
Men om lyden bliver så meget bedre af det.....???

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej Timoshenko.

Da jeg skulle have nye højtalere lyttede jeg på dali concept 6, det er en fin højtaler der giver meget for pengene. Men jeg valgte et sæt xtz w2mt i stedet, da jeg syntes de lød en del bedre end dali gjorde. De havde en væsentligt bedre disktant, og en mere præsis bund syntes jeg. Den model jeg har er udgået, men den nye model tror jeg ligger meget tæt på mine lydmæssigt. De er ikke særlig kendte i dk, men i Sverige er de meget populære. De skal bestilles i Sverige, men fragten er ikke mere en et par hundrede kroner alt efter hvor meget højtalerne vejer. Det var bare et indspark, men jeg syntes du skal overveje det.

Mvh. Morten.  
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Timoshenko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
Hej Timoshenko.

Da jeg skulle have nye højtalere lyttede jeg på dali concept 6, det er en fin højtaler der giver meget for pengene. Men jeg valgte et sæt xtz w2mt i stedet, da jeg syntes de lød en del bedre end dali gjorde. De havde en væsentligt bedre disktant, og en mere præsis bund syntes jeg. Den model jeg har er udgået, men den nye model tror jeg ligger meget tæt på mine lydmæssigt. De er ikke særlig kendte i dk, men i Sverige er de meget populære. De skal bestilles i Sverige, men fragten er ikke mere en et par hundrede kroner alt efter hvor meget højtalerne vejer. Det var bare et indspark, men jeg syntes du skal overveje det.

Mvh. Morten.  

Hej Morten

Det var netop denne type respons jeg håbede på og jeg tog action på forslaget. Jeg fandt, efter en del hakken i det svenske, frem til xtz 99.32, som jeg mener svarer til dali concept 6. Den står til 5000 sek for et par.

Jeg har ikke hørt om dette mærke før, men visuelt ser de ret godt ud. Hvor hørte du dem i aktion inden du købte ?.

Takker for de hurtige kommentarer.

/Timoshenko (Paw)

Til top Vis Timoshenko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Timoshenko

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Timoshenko skrev:

Hej Morten

Det var netop denne type respons jeg håbede på og jeg tog action på forslaget. Jeg fandt, efter en del hakken i det svenske, frem til xtz 99.32, som jeg mener svarer til dali concept 6. Den står til 5000 sek for et par. Jeg har ikke hørt om dette mærke før, men visuelt ser de ret godt ud. Hvor hørte du dem i aktion inden du købte ?.

Takker for de hurtige kommentarer.

/Timoshenko (Paw)

De kan desvære ikke høres før køb, men jeg købte mine brugt så jeg fik et kort lyt før jeg sagde ja. Men hvis du kan finde nogle der har dem i dk kan du måske få en lytter, selvom det nok bliver meget svært. Du kan prøve at google efter nogle anmeldelser, de bliver nok på se men det må man leve med. Jeg kan finde en anmeldelse af mine på dansk hvis det har interesse, jeg tror de liner hinanden lydmæssigt. Rundt om på svenske forums er der også en del læsestof om dem.

Mvh. Morten. 

EDIT: Jeg fandt lige testen http://www.xtz.se/pdf/W2MT_HighFidelity_1_2005.pdf
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes