Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: hvad hedder denne jbl model? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har disse to jbl højttalere men ved ikke hvad de hedder . de er sammensat af le15a bas. 2 tommer driver model 375 . og bullit model 075 . delefiltre lx5 og n7000. her er et link billeder af højttalerene,på forhånd tak

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4302

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

uden at være helt sikker...så tror jeg ikke det er en model der er købt færdig.....engang i 70-erne kunne man købe enheder løse i byggesæt...og netop som på de billeder ser det ud til at være noget bygget...især med den 375....pas godt på den...den er mange penge værd...inde på audioscop.com tar de 3499 euro for sådan to....

mvh

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på, at det som "Velkommen" skriver er meget tæt på sandheden. Netop i tiden fra ca. '76 og frem kunne man en overgang købe enherne og kabinetter separat og nærmest Custom-designe sin egen JBL-studiomonitor - det var noget med told/momsregler - som samlet set kunne give en noget billigere vare for køberen. De originale JBL-fremstillede kasser fra USA var og blev nærmest ubetalelige.

Denne højttaler er en hybrid -customsammensætning af enheder og kan ikke henføres til nogen speciel USA-monitor, men det nærmeste vi kommer er faktisk en "hotrodded" 4333A.

4333A -bestod af 2231A (15") + 2420 (1") + 2405 - ringradiator-diskant)

Enhederne svarer faktisk mest til det "set-up", som var at finde i en JBL Paragon, selv om dét i sig selv er en NOGET anderledes Højttaler(e)

Som "velkommen" siger, så kan denne højttaler være ganske dyr i anskaffelse i dag - og jeg mener,da, at man skal passe endog særdeles godt på den.

Vær opmærksom på, at netop en højttaler som denne er overordentlig afhængig af, at man har tilpasset delefilteret til den, da enhederne - især i mellemtone/top er superfølsomme og skal tæmmes dygtigt i samspil med bassen. I de rette hænder kan man få sådan en højttaler til at spille ganske fantastisk efter min mening. Har selv haft "hands-on" erfaring med denne højttalertype siden '76 og har dem stadig - og skal aldrig af med dem.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

uden at være helt sikker...så tror jeg ikke det er en model der er købt færdig.....engang i 70-erne kunne man købe enheder løse i byggesæt...og netop som på de billeder ser det ud til at være noget bygget...især med den 375....pas godt på den...den er mange penge værd...inde på audioscop.com tar de 3499 euro for sådan to....

mvh

rolig nu, hvad de gør på websites er ikke altid i overensstemmelse med virkeligheden! Et sæt 375 kan variere fra ca. 1000 $, dvs 5000 kr, til ca. 2500$ - men så skal de have meget lavt serienummer og være plomberede...hvis de derfor skal have antydningsvis den høje værdi du her plæderer for, skal de ikke være fra 70'erne... 

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hejsa tadman...jamen jeg er da helt rolig...men så bare de kostede de 3499 euro på audioscop...jeg kigger ikke så mange andre steder på nettet...har selv et par 375 i det ene af mit system...og de skal aldrig sælges, og som fredmarantz skriver...så er det nok sådan det hænger sammen.....

mvh

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har finkæmmet lansingheritage.org ,og fundet frem til at det hvis det er hjemmesamlet kunne være model s8

http://lansingheritage.org/images/jbl/catalogs/1964/page36.j pg

jeg ligger også inde med model s7 , men de er indtil videre usamlet.

375 driverne er helt som nye og med ubrudte plomberinger diskanterne er også uberørte.

jeg kan nok regne ud at jeg ikke er blevet snydt når jeg har givet 1000 kr pr højttaler .

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej LE15A!

Modellen er uden tvivl en S8, jeg har selv haft et sæt S8R, som stort set var magen til dine, på nær, at de havde en slavebas også.

De er vel fra ca. 75 da de senere S8 havde 077 / 2405 diskanten istedet...

Delefrekvensen på 7000 Hz, var dog ikke 375'erens livret, den lyder betydeligt bedre, og mindre hård med N5000 filtret (5000Hz).

Iøvrigt er det kendt at de modulære delefiltre var af "det onde", da de ikke passede optimalt til enhederne..

Men et par super fede højttalere er det dog under alle omstændigheder..  Tillykke med dem!

Mvh

Benno

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hvis de filtre der er monteret ikke er optimale, ville jeg være taknemmelig for ideer til forbedring , selvfølgelig vil jeg ikke ændre på de originale, da de til enhver tid skal kunne bringes tilbage til originalen, men hvis man kunne forbedre den i forvejen god lyd ville det være super.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:

Hvis de filtre der er monteret ikke er optimale, ville jeg være taknemmelig for ideer til forbedring , selvfølgelig vil jeg ikke ændre på de originale, da de til enhver tid skal kunne bringes tilbage til originalen, men hvis man kunne forbedre den i forvejen god lyd ville det være super.

De oprindelige filtre i metalkasser kan være udstøbte så lad være med at lukke dem op, læg dem i en kasse for sig selv og start forfra fra bunden

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Som Bjørn så rigtigt skriver, så er de originale filtre støbt ind i voks, så lad dem endelig forblive originale...

Man kan desværre ikke "bare" lave et filter til sådan en højttaler, det kræver viden, erfaring og måleudstyr...

Prøv evt. om du kunne lokke Troels Graversen,  han har alle delene (viden, erfaring og målegrej), desuden virker han til at have den fornødne respekt for disse guldklumper..

Han har bl.a. udviklet et nyt delefilter til de gamle klassikkere L-100 Century: 

http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm

MVH

Benno

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at delefiltrene er støbt ned , og jeg ville aldrig begynde at rode i dem. jeg var bare interesseret i om man kunne konstruere nogle bedre delefiltre, jeg har også overvejet at prøve med aktiv deling , er der nogle der har erfaring med det?

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:
Jeg ved godt at delefiltrene er støbt ned , og jeg ville aldrig begynde at rode i dem. jeg var bare interesseret i om man kunne konstruere nogle bedre delefiltre, jeg har også overvejet at prøve med aktiv deling , er der nogle der har erfaring med det?

Jeg har et sæt S8 magen til dine. købt for 9500kr og jeg synes de lyder ret fantastisk med selv de gamle delefiltre. Jeg har dog med 3105 delefilter ved 7000hz. De lyder absolut ikke hårde. Har prøvet dem med både 2405 og 2402 diskanterne. 2405 er bedst, men selv 2402 er super.

Behold dem, og sælg dem ikke medmindre du kan få euro4200 for dem, som dem der er til salgf i Tyskland nu. Audioscopes pris på 375 kan du slet ikke regne med. Han sælger næsten ikke noget af sit grej.

Jeg sælger jo selv vintage grej, og faktisk en del til Audioscope. Jeg tror dog det er meget lidt af de  nu ialt 2 fyldte biler han har købt af mig, som han har fået solgt igen.

Men han har måske også råd til at vente med de priser? Han betaler husleje og giver 2 års garanti på alt. Det er dyrt.

mvH Verner

Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jeg kunne aldrig drømme om at sælge dem , jeg synes også at de spiller temmelig godt , det er kun mellemtonen der kan virke lidt dominerende hvis de står på max på delefiltret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes