|
Hejsa til alle,
Jeg er totalt-ubegavet hvad angår HI-FI - så jeg håber der er nogle her inde der vil bære over med mig og hjælpe mig selvom mine spørgsmål måske er hul i hovedet 
Jeg har netop købt et billigt bilka surround anlæg fra United og er ganske godt tilfreds med resultatet - det er pænt - og det lyder i mine utrænede øre OK og det er de kriterier det skal opfylde, så det er jo fint
MEN én ting er jeg kommet til at tænke på - der er selvfølgelig fint surround lyd når der spilles DVD'er - men hvad med TV og VHS - er det ikke muligt at få lyden fra disse enheder ud over de nye højtalere i stedet for kun TV'ets ? Ja det kan du godt, hvis TV programmet/filmen bliver sendt i stereo eller din VHS er stereo. Du forbinde både dit TV og VHS til din forstærker (video ind) og bagefter indstiller du din forstærker til Pro logik. Så har du surround lyd, men det er ikke ægte surround da stereo signalet bliver fordelt mellem de 5 højtalere.
Jeg har et 32" SHARP tv - der har 3 scart stik bagpå og har SVHS og lydindgang foran.
Min video og noget billigt bras fra Dantax, med et scartstik som eneste udgang.
Min DVD har tilsyneladende følgende indgange.
- Digital audio
- Analog audio
- Video
- S-Video
Kan jeg ved hjælp af et adaptor stik eller noget opnå at få lyden fra TV og eller VHS ud igennem surround højtalerne ? Du kører signalet gennem din united surround anlæg Det kunne måske være (hvad ved jeg :-) at der findes et kabel der "splitter" et scart signal op i billede og lyd så jeg kan få lyden igennem DVD afspilleren og dermed ud i højtalerne ? Eller ? 
Et sidste lille tillægsspørgsmål.
Er godt klar over at der ikke er surround lyd på musik CD'er - men når man nu har 5 højtalere kan man så ikke få musikken ud igennem dem alle når man spille CD'er i DVD afspilleren ? Du indstiller forstærkeren til pro logik. Jeg kan personlig aldrig finde på at køre stereo signal gennem forstærkeren for så lave det om til pro logik. Der er en hulens masse indstillinger i DVD'ens audio menu, men jeg fatter mildest talt for lidt af hvad der står og manualen er skam at sige ikke til megen gavn.
Håber på jeres hjælpsomhed - tusind tak 
Daniel
|